Ce
mai mare parte a acestui număr este consacrată lucrărilor seminarului
internațional „Penser l’Europe”, care la
această ediție a avut ca temă „Religiile și cultura europeană”.
În deschidere, acad. Eugen Simion, președintele Academiei Române,
face o generoasă expunere de motive care justifică actualitatea și
importanța temei puse în discuție. „Pentru că, dacă este vorba
să construim o nouă Europă, o construim nu numai cu economia, sistemul
juridic, sistemul de securitate socială, dar și cu religiile și
culturile din spațiul european.” Apoi, cultura și religia fac parte
din „ecuația spirituală a Europei și rolul lor, azi, în Europa
este foarte important.”
În
mesajul Domnului Adrian Năstase, prim-ministru României, după ce
se apreciază că România este, sub acest aspect, o „Europă în
miniatură”, se subliniază că „Procesul de unificare
europeană, care vizează în mare măsură, o unificare economică, va fi
pe deplin în condițiile în care se va realiza și o îmbogățire
spirituală.”
Evidențiind
rolul Bisericii catolice în noua Europă, Mons. Ioan Robu,
arhiepiscop, Mitropolit de București, membru de onoare al Academiei Române,
adresează îndemnul de a fi fideli lui Hristos și „cu suflul
credinței noastre să participăm la lărgirea dimensiunii spirituale a
Europei, rămânând în dialog și în iubire cu frații noștri de alte
credințe.” Extinzând tema, Virgil Bercea înfățișează
conștiința creștină „ca temei al noii conștiințe
europene.”
Acad.
Dan Berindei prezintă o scurtă istorie a creștinismului în spațiul
românesc după ocupația romană.
Analizând
relația dintre creștinism și cultura europeană, Pr. Prof. Dumitru
Popescu, membru de onoare al Academiei Române, conchide că,
„dacă gândim la Europa de mâine, atunci putem spune că creștinismul
rămâne o componentă necesară pentru noua construcție europeană, căci
va permite să se împărtășească de la valorile perene ale Evangheliei
lui Hristos, dar și de cele ale științei contemporane, ca să rămână
mereu sursă de inspirație și progres umanitar social, cultural sau
ecologic pentru întreaga umanitate.”
După
o amplă analiză a relației dintre cultura europeană și
religia, Jacques Barrat subliniază că „mesajul
iudeo-creștin, în măsura în care revelează caritatea și pronia, este
universală.”, și este etern. De aceea, „Europa ca un pământ
străvechi al culturii și religiei mai are mult de spus lumii.”
Răspunzând
la întrebarea „spiritul european fără frontiere?”, Petre
Roman revine asupra obiectivelor fundamentale ale apărării civilizației
și democrației.
Pentru
Virgil Tănase, Europa nu poate fi gândită doar ca spațiu, ci și
ca o „undă”, ca valori ce traversează frontierele, ca un
punct de iradiere a spiritualității.
La
împlinirea a 125 de ani de la înființarea Institutului de Biologie
și Patologie Celulară „Nicolae Simionescu”, revista
publică alocuțiunea acad. Eugen Simion la sesiunea aniversară și o
relatare a manifestărilor desfășurate cu acest prilej, semnată de
Doina Popov, membru corespondent al Academiei Române.
Din
cuprinsul revistei mai semnalăm articolele:
-
„Academia
Română și cercetările de la Cucuteni, la 120 de ani de la primele
descoperiri”, de acad. Mircea Petrescu Dâmbovița;
-
„Deschiderea
sistemelor categorial-filosofice”, de acad. Al. Surdu;
-
„Obiective
și priorități în politica actuală de inovare a Uniunii
Europene”, de acad. Aurel Iancu;
-
„Un
sfert de veac de Geometrie Lagrange în România și în lume”,
de acad. Radu Miron;
-
„Artă
și valoare în concepția lui Lucian Blaga”, de Mircea Mâciu;
-
„Tradiție
și valoare în perspectiva comunicării interculturale”, de
Marin Aiftică;
-
„Valoare
din punct de vedere sociologic”, de Sorin Rădulescu
-
„Un
Acatist românesc
necunoscut: Sibiu 1802”, de Ioan Chindriș.
Tot
în acest număr se poate citi și interviul cu Sergiu Ioan Chircă,
membru de onoare al Academiei Române, realizat de Elena Solunca Moise, cu
titlul „Avem aceiași cultură și aceiași limbă”.
Ultimele
pagini cuprind Cronica vieți academice, semnată de Elena Solunca
Moise. Revista este ilustrată cu monumente istorice din Moldova.
|