Prima
secțiune a acestui număr este dedicată dezbaterii „Cercetarea
academică, structura, stadiul cercetării fundamentale, performanțe,
intenții, proiecte europene, reformă, spațiul european al cercetării”.
În deschidere, acad. Eugen Simion face o amplă prezentare a
preocupărilor existente în cercetarea europeană, legate de crearea spațiului
european al cercetării. Pentru cercetarea academică, aceasta înseamnă
un efort suplimentar de sincronizare, pornind de la situația actuală,
prezentată pe larg cu intenția unei analize lucide cu scopul unei
restructurări în conformitate cu exigențele Comunității Europene.
Acad. Viorel Barbu, președintele Filialei Iași a Academiei Române,
enumeră unele puncte de vedere privind starea cercetării academice, în
consensul din cadrul grupului de reflecție constituit în acest scop. În
ordine, acestea se referă la dotarea insuficientă cu echipament științific
performant, motivația scăzută pentru cercetare, unele deficiența de
management științific, colaborarea cu alte centre de cercetare din țară
și de peste hotare și finanțarea cercetării ș. a. La rândul său, Bogdan
Simionescu, membru corespondent al Academiei Române, analizează
cercetarea pe care o caracteriza prin două trăsături disjuncte: o mare
mobilitate, care rezultă din înnoirea continuă a tematicii și
stabilitatea, care rezultă din acumulările asigurate de-a lungul anilor
de colective, școli și personalități de excepție. Angela Botez
scrie despre specificul institutelor de științe sociale și din domeniu
umanist.
Vasile
Stănescu, membru de onoare al Academiei Române,
pledează pentru reconsiderarea
statutului juridic al Academiei Române, ca „o premisă și pentru
reconstituirea patrimoniului său, prin recuperarea în nume și în
interes propriu a bunurilor trecute abuziv în proprietatea statului,
prezentul context legislativ neîngăduind aceasta.” De aceea, revenirea
Academiei Române la „statul de persoană juridică de drept privat, de
utilitate publică și interes național ar coincide nu numai cu redobâdirea
unui statut legitim și de tradiție, dar și cu corelarea propriului
statut la cel al academiilor europene de tradiție.”
În
seria articolelor dedicate lui Ștefan cel Mare, prof. Gh. Mihăilă,
membru corespondent al Academiei Române, scrie despre „Letopisețul lui
Ștefan cel Mare”, care se încheie cu „ideea prețioasă a unității
poporului român.” Acad. Florin Gh. Filip, vicepreședinte al
Academiei Române, dedică un studiu deciziilor colective și asistarea
lor cu calculatorul. În paginile următoare, acad. Alexandru Surdu
scrie despre „Facultățile gândirii: aspecte istorice și
psiho-lingvistice”, acad. Aurel Iancu despre „Inovarea în
raport cu cercetarea și cu alte activități conexe”, iar acad. Ion
Baciu, împreună cu Monica Hrișcu, despre „Priorități românești
în studiul eritropoietinei”. La împlinirea vârste de 80 de ani, acad.
Ion Anton este omagiat de acad. Toma Dordea ca „cel mai
remarcabil om de știință din țara noastră în domeniul mașinilor
hidraulice al științelor tehnice.”
Din
cuprinsul revistei mai semnalăm articolele „Profesorul Giuliano
Bonfante la 100 de ani” de Ovidiu Drimba; „Educație, cultură,
educație interculturală. Puncte de vedere”de Cornelia Rada;
„Poincare și românii” de Magda Stavinschi și Vasile Mioc,
„Mihail Kogălniceanu - Începătorul culturii moderne” de Mircea Mâciu, „Ion Conea. Comunicări
științifice netipărite” de Dimitrie I. Oancea.
Nu
lipsește cronica vieții academice, semnată de Elena Solunca Moise.
|