Antropologia 
																și bucuria 
																ideilor 
																
																Un imperiu al 
																cunoașterii și 
																totodată un 
																templu pe care 
																omul îl edifică 
																adunând 
																experiență - 
																acestea sunt 
																două dintre 
																perspectivele 
																asupra 
																antropologiei 
																oferite în dar 
																de cercetătorul 
																și profesorul 
																Gheorghiță Geană 
																în cadrul unui 
																interviu acordat 
																Biroului de 
																presă al 
																Academiei 
																Române.
																
																
																Cătălin 
																Mosoia: Stimate domnule 
																profesor, 
																sunteți 
																prezentat în 
																diverse lucrări 
																ca antropolog, 
																filosof și 
																sociolog. Care 
																este ordinea pe 
																care o 
																preferați?  
																
																Prof. dr. 
																Gheorghiță 
																Geană: Îmi 
																vine greu să 
																răspund. Înainte 
																de 1989, nefiind 
																afiliat politic, 
																nu am avut 
																împuternicirea 
																și acceptul să 
																predau la 
																Universitate. 
																După 1989, am 
																fost invitat să 
																predau, mai 
																întâi, la 
																Facultatea de 
																Filosofie, apoi 
																la Facultatea de 
																Sociologie și 
																Asistență 
																Socială, unde, 
																după câțiva ani, 
																am fost invitat 
																să intru în 
																catedră ca 
																profesor 
																titular. În 
																aceeași 
																perioadă, am 
																fost invitat să 
																conduc doctorate 
																la Facultatea de 
																Filosofie. 
																Așadar, eram 
																titular la 
																Sociologie și 
																conduceam 
																doctorate la 
																Filosofie.
																
																Antropologia 
																culturală s-a 
																dezvoltat în 
																cadrele 
																științelor 
																social-umane - 
																orientarea 
																britanică în 
																antropologie se 
																numește chiar 
																„antropologie 
																socială“, iar 
																britanicii 
																consideră 
																antropologia 
																non-biologică 
																drept o ramură a 
																sociologiei, 
																care se ocupă 
																mai ales de 
																populațiile 
																exotice. Deci 
																sunt motive ca 
																antropologia să 
																fie considerată 
																o disciplină de 
																tip sociologic. 
																În Statele Unite 
																este preferată 
																formula 
																„antropologie 
																culturală“ - cu 
																deschidere însă 
																nu spre 
																filosofia 
																culturii, cum 
																s-ar putea 
																crede, ci spre 
																etnologie și 
																spre o 
																sociologie 
																permisivă față 
																de psihologie și 
																față de istorie.
																
																
																
																O 
																convertire 
																insolită
																
																
																
																Formația mea 
																primordială este 
																de filosof - am 
																absolvit 
																Facultatea de 
																Filosofie, iar 
																la vremea 
																respectivă, în 
																Universitate, 
																nici nu se 
																țineau cursuri 
																de sociologie. 
																Inserția mea în 
																antropologie (în 
																1967, în 
																calitate de 
																cercetător la 
																actualul 
																Institut de 
																Antropologie 
																„Francisc 
																Rainer“ al 
																Academiei 
																Române) a fost 
																un fel de 
																convertire, în 
																care însă am 
																păstrat esența 
																primei mele 
																formații. După o 
																experiență de 
																peste 25 de ani 
																de teren m-am 
																profilat pe 
																exploatarea 
																epistemologică, 
																teoretică, 
																filosofică a 
																unor teme de 
																antropologie, 
																integrând în 
																considerațiile 
																mele și datele 
																de teren pe care 
																le-am obținut în 
																experiențele de 
																lucru concret.
																
																
																
																Cătălin 
																Mosoia: Înțeleg că 
																activitatea 
																dumneavoastră 
																științifică se 
																desfășoară pe 
																două paliere: 
																practică (sau de 
																teren) și 
																teoretică.  
																
																Prof. dr. 
																Gheorghiță 
																Geană: Antropologia 
																este o 
																disciplină de 
																teren - se spune 
																că atunci când 
																doi antropologi 
																se întâlnesc 
																întâia oară, se 
																întreabă 
																reciproc unde au 
																făcut teren. 
																Terenul este 
																legat de ceea ce 
																se numește în 
																limbajul 
																conceptual de 
																limbă engleză 
																fieldwork, 
																cercetarea de 
																teren, munca de 
																teren. 
																
																La un moment 
																dat, am fost 
																invitat să 
																susțin la 
																Universitatea 
																„Lucian Blaga“ 
																din Sibiu o 
																conferință, pe 
																care am 
																intitulat-o 
																„Cultura 
																antropologică“ 
																și atunci am 
																avut această 
																revelație, 
																această 
																iluminare 
																aproape, 
																potrivit căreia 
																aș putea să-mi 
																intitulez cursul 
																de la 
																Filosofie 
																„cultură 
																antropologică“, 
																în loc de 
																„antropologie 
																culturală“. 
																
																Cred că, între 
																disciplinele 
																social-umane, 
																antropologia 
																este o 
																disciplină 
																emblematică. 
																La fel cum este 
																fizica în câmpul 
																științelor 
																naturii - 
																chimia, fizica 
																și biologia sunt 
																științe ale 
																naturii, dar 
																este una care se 
																cheamă „fizică“, 
																de la physis 
																(„natură“). La 
																fel stau 
																lucrurile și în 
																câmpul 
																cunoașterii 
																social-umane. 
																Toate 
																disciplinele 
																care se ocupă de 
																om - sociologia, 
																psihologia, 
																istoria 
																oamenilor, 
																demografia - 
																sunt discipline 
																care au în 
																obiectiv lumea 
																umană, adică au 
																o dimensiune 
																antropologică, 
																dar între ele 
																este una care se 
																ocupă anume de 
																fenomenul „om“, 
																într-un mod 
																specific. 
																Problema este ca 
																atunci când 
																vorbești în 
																numele 
																antropologiei să 
																o faci conștient 
																de locul unde te 
																plasezi. Poți să 
																vorbești despre 
																antropologie în 
																sens slab - nu e 
																un termen 
																peiorativ, el se 
																folosește ca 
																atare în logică 
																-, adică pe 
																seama acelei 
																dimensiuni 
																generale, 
																menționată 
																anterior, dar 
																poți să vorbești 
																în numele 
																antropologiei și 
																în sens 
																specific, în 
																sens tare, adică 
																să faci 
																cercetare de 
																teren, să 
																utilizezi 
																metodele 
																antropologiei și 
																conceptele 
																acesteia. Fiind, 
																cum spuneam, o 
																disciplină 
																emblematică, 
																antropologia se 
																oferă drept o 
																inepuizabilă 
																sursă de 
																interpretări 
																epistemologice 
																(de filosofie a 
																științei) -, 
																prilej și pentru 
																mine de a-mi 
																cultiva niște 
																îndrăzneli 
																teoretice (pe 
																care le-ați 
																sesizat). 
																
																După conferința 
																de la Sibiu, am 
																schimbat titlul 
																cursului de la 
																Filosofie în 
																curs de „cultură 
																antropologică“. 
																Mi-am zis că 
																dacă studenții 
																de la Filosofie, 
																înclinați spre 
																exercițiul 
																speculativ, se 
																îndreaptă mai 
																greu spre 
																cercetarea de 
																teren, date de 
																antropologie e 
																bine să aibă - 
																fie pentru 
																orizontul lor 
																intelectual, fie 
																în vederea 
																exploatării 
																acelor 
																cunoștințe 
																într-o 
																hermeneutică 
																epistemologică. 
																(Nu trebuie 
																omis, totuși, 
																că, de-a lungul 
																anilor, am avut 
																și câțiva 
																studenți și 
																doctoranzi cu 
																pregătire în 
																filosofie, 
																teologie, sau 
																istorie, care au 
																devenit 
																remarcabili 
																antropologi de 
																teren.) În 
																această ordine a 
																lucrurilor, și 
																astăzi mai 
																predau la 
																Filosofie, la 
																școala 
																doctorală, un 
																tandem de 
																cursuri: un curs 
																de fundamente pe 
																care l-am 
																intitulat 
																„cultură 
																antropologică“ 
																și un curs de 
																„antropologia 
																artei“, ca un 
																fel de derivație 
																specială în 
																interiorul 
																antropologiei.
																
																
																
																Antropologia 
																artei, în 
																complexul 
																categoriilor 
																universale ale 
																culturii 
																
																Chiar este vorba 
																de un sens 
																foarte special 
																când vorbesc 
																despre 
																antropologia 
																artei. Plecând 
																de la condiția 
																artei de 
																componentă a 
																ceea ce s-au 
																numit la un 
																moment dat, 
																„categorii 
																universale ale 
																culturii“ - 
																categorii, nu în 
																sensul 
																aristotelician 
																sau kantian al 
																cuvântului, ci 
																într-un sens mai 
																pozitivist, 
																adică de grupe, 
																de categorii, de 
																zone ale 
																comportamentului 
																uman. Astfel de 
																categorii au 
																generat, 
																bunăoară: 
																antropologia 
																economică, 
																antropologia 
																politică, 
																antropologia 
																juridică, 
																antropologia 
																religiei - 
																ș.a.m.d. În 
																acest ansmblu se 
																integrează și 
																antropologia 
																artei... 
																
																
																Cultura, 
																în sens 
																antropologic 
																
																
																Pentru că 
																trebuie să avem 
																în vedere faptul 
																următor: în 
																antropologie, 
																când se vorbește 
																despre cultură 
																se înțelege un 
																pic altceva 
																decât ceea ce se 
																înțelege în 
																filosofie și 
																decât ceea ce 
																înțeleg oamenii 
																în general. În 
																limbajul comun, 
																când vorbim 
																despre cultură 
																ne referim, de 
																regulă, la ceea 
																ce ține de 
																creativitatea 
																umană. S-au 
																făcut distincții 
																între oameni 
																care au cultură 
																și oameni care 
																nu au cultură - 
																primitivii au 
																fost numiți la 
																un moment dat, 
																popoare lipsite 
																de cultură. Cu 
																toate acestea, 
																în sens 
																antropologic, nu 
																există popor și 
																nu există 
																individ fără 
																cultură, 
																întrucât 
																antropologia 
																operează cu o 
																semnificație 
																aparte: cultura 
																în sens 
																antropologic 
																înseamnă 
																comportament 
																uman bazat pe 
																norme - de 
																exemplu, regula 
																(sau norma) de a 
																nu traversa 
																strada pe roșu 
																este o normă 
																culturală. Prin 
																urmare, în 
																sensul acesta 
																larg, nu există 
																popor fără 
																cultură și 
																individ fără 
																cultură. Cu 
																înțelesul acesta 
																s-a vorbit la un 
																moment dat de 
																categorii 
																universale ale 
																culturii. Altfel 
																spus, cultura 
																este tot ceea 
																ce, într-un 
																mediu, se 
																datorează 
																omului.
																
																Apoi, 
																comportamentul 
																uman are diverse 
																zone de 
																manifestare. 
																Omul a inventat 
																anumite norme 
																privind 
																asigurarea 
																hranei și a 
																vieții de toate 
																zilele, iar 
																acestea intră în 
																comportamentul 
																economic; alte 
																aspecte sunt 
																legate de 
																comportamentul 
																politic, 
																organizarea 
																socială, 
																autoritate, 
																clase sociale; 
																există, de 
																asemenea, o zonă 
																a 
																comportamentului 
																juridic - de 
																exemplu, țăranii 
																făceau deosebire 
																între „lege“ și 
																„obicei“: 
																obiceiul era 
																pentru ei legea 
																strămoșească, în 
																vreme ce prin 
																lege înțelegeau 
																o dispoziție a 
																statului; 
																acestea sunt 
																chestiuni de 
																antropologie 
																juridică. 
																Există, mai 
																departe, o 
																antropologie a 
																religiei - 
																trebuie să facem 
																distincția între 
																antroplogia 
																religiei și 
																antropologia 
																religioasă; 
																teologii când 
																vorbesc despre 
																om fac 
																antropologie 
																religioasă, în 
																schimb, Mircea 
																Eliade a fost 
																suspectat că, 
																ocupându-se de 
																toate religiile 
																lumii, nu ar 
																avea o religie 
																anume. Vorbim 
																aici de 
																detașarea dintre 
																omul de 
																cercetare și 
																obiectul de 
																cercetare, 
																religia ca 
																obiect - poți să 
																fii complet 
																neutru sau ateu 
																și să studiezi 
																religia, dar 
																altfel studiezi 
																religia când 
																ești implicat și 
																când trăiești o 
																anumită religie, 
																când ești un 
																trăitor. Aceasta 
																este o problemă 
																foarte 
																complicată și 
																delicată, 
																deoarece este o 
																zonă de care nu 
																te poți detașa 
																complet.  
																
																„Religia 
																este precum 
																cămașa lipită de 
																corp“
																
																
																În această 
																ordine de idei 
																îmi vine în 
																minte reacția 
																polemică din 
																anii 1940 a 
																părintelui 
																profesor Dumitru 
																Stăniloae față 
																de Lucian Blaga. 
																În Trilogia 
																culturii și 
																în Trilogia 
																valorilor, 
																Blaga afirmase 
																că religia este 
																o formă 
																culturală, o 
																componentă a 
																culturii, ca și 
																celelalte precum 
																etica și arta. 
																Părintele 
																Stăniloae, 
																teolog și om 
																profund 
																credincios, s-a 
																opus și a 
																afirmat că 
																religia se află 
																nu oriunde și 
																oricum, ci în 
																centrul 
																vieții culturale 
																și spirituale a 
																omului. Era un 
																caz tipic: în 
																chip similar, în 
																secolul IV 
																d.Hr., Ioan Gură 
																de Aur socotea 
																milostenia drept 
																cea mai 
																importantă 
																dintre 
																ocupațiile din 
																societate; de 
																ce? - pe temeiul 
																că atelierul 
																acestei ocupații 
																sau profesiuni 
																se află în 
																cer!... 
																
																Să ne referim și 
																la un alt 
																exemplu: la 
																scandalul de 
																acum câțiva ani, 
																când o revistă 
																franceză - 
																Charlie Hebdo 
																- a persiflat și 
																a caricaturizat 
																religia 
																arabilor. 
																Religia este 
																precum cămașa 
																lipită de corp 
																și sunt trei 
																valori 
																religioase 
																fundamentale: 
																credința, 
																speranța și
																iubirea. 
																Religiile 
																monoteiste 
																afișează toate 
																cele trei 
																valori, dar pe 
																una dintre ele o 
																proiectează 
																drept valoarea 
																principală. La 
																musulmani, 
																credința este pe 
																primul plan; în 
																religia mozaică 
																este speranța; 
																la creștini este 
																iubirea. În 
																consecință, mai 
																ales în cazul 
																musulmanilor - 
																în momentul când 
																te-ai legat de 
																credința lor, 
																te-ai legat de
																ființa 
																lor. 
																
																Cred că atunci 
																când vorbim 
																despre 
																multiculturalism 
																și despre 
																drepturile 
																omului trebuie 
																să avem un 
																respect față de 
																omul la care 
																facem referire, 
																dar și față 
																de 
																contextul 
																cultural deja 
																constituit 
																în care el alege 
																să trăiască. 
																Societățile 
																umane s-au 
																condus foarte 
																multă vreme - 
																epoci întregi, 
																pot să spun 
																milenii - după 
																un principiu 
																foarte eficient: 
																la Roma să faci 
																ca romanii, iar 
																dacă te duci în 
																altă parte, să 
																te porți ca 
																acolo (Si 
																fueris Romae, 
																Romano vivito 
																more; si fueris 
																alibi, vivito 
																sicut ibi). 
																Ignorarea 
																acestui 
																principiu în 
																lumea de azi 
																poate genera 
																mari tensiuni.
																
																
																
																Antropologia ca 
																„stil de 
																cunoaștere“
																
																
																Cătălin 
																Mosoia: În 
																lucrările 
																dumneavoastră am 
																întâlnit 
																următoarea 
																definire a 
																antropologiei: 
																la fel ca orice 
																disciplină 
																științifică, 
																antropologia 
																este un „stil de 
																cunoaștere“.  
																
																Prof. dr. 
																Gheorghiță 
																Geană: Aș 
																face o 
																comparație cu 
																situația din 
																zona artelor: 
																din literatură, 
																muzică, sau 
																plastică. Acolo 
																s-au identificat 
																curente de 
																creație (sau 
																„stiluri“) 
																precum baroc, 
																manierism, 
																clasicism, 
																romantism. Nu 
																există însă 
																granițe între 
																aceste stiluri: 
																Beethoven, de 
																exemplu, este 
																asimilat 
																clasicismului, 
																dar în 
																compozițiile lui 
																muzicale s-au 
																identificat 
																multe elemente 
																romantice. Sau 
																în pictură: 
																Edvard Munch 
																este fără 
																îndoială un 
																expresionist 
																tipic, dar găsim 
																în opera sa 
																elemente de 
																impresionism. În 
																mod asemănător, 
																este foarte greu 
																să delimităm 
																granițe în 
																câmpul 
																cunoașterii. La 
																sfârșitul 
																secolului al 
																XIX-lea și 
																începutul 
																secolului al 
																XX-lea, când 
																științele 
																începuseră să se 
																cristalizeze ca 
																discipline, 
																exista opinia 
																potrivit căreia 
																fiecare știință 
																trebuie să aibă 
																un obiect 
																propriu în care 
																nu trebuie să se 
																amestece alte 
																discipline. De 
																exemplu, 
																sociologia, 
																conform 
																concepției lui 
																Émile Durkheim 
																(1858-1917), se 
																ocupă de „faptul 
																social“, înțeles 
																ca o stare de 
																constrângere 
																chiar, de 
																coerciție a unui 
																fel de câmp 
																social care 
																acționează 
																asupra 
																individului. 
																Durkheim a dat 
																asemenea 
																exemple: dacă 
																mergi într-o 
																țară străină 
																trebuie să 
																folosești moneda 
																țării 
																respective; dacă 
																intri într-o 
																mulțime care 
																militează pentru 
																o idee, pentru 
																ceva anume, și 
																îți propui să nu 
																intri în câmpul 
																respectiv de 
																manifestare 
																(adică să nu ții 
																partea nimănui), 
																la un moment 
																dat, te trezești 
																că începi să 
																strigi și tu - 
																la fel ca pe 
																stadion: te duci 
																cu gândul să nu 
																ții cu nicio 
																echipă și la un 
																moment dat te 
																prinde masa de 
																spectatori. 
																Câmpul social, 
																acesta este 
																obiectul 
																sociologiei, 
																după Émile 
																Durkheim, faptul 
																social înțeles 
																ca atare. Un alt 
																exemplu: te duci 
																la un concert și 
																poate că îți 
																spui că muzica 
																aceea o poți 
																asculta și 
																acasă; nu! - 
																acasă o asculți 
																cu tine și cu 
																gândurile tale, 
																dar într-o sală 
																de concerte te 
																lași pătruns de 
																un flux 
																invizibil de 
																trăiri ale 
																întregii săli, 
																întrucât acolo 
																se manifestă un 
																câmp social. 
																
																Pe vremea aceea, 
																la începutul 
																secolului al 
																XX-lea, 
																problemele 
																individului erau 
																lăsate în seama 
																psihologiei. Așa 
																se face că 
																foarte multă 
																vreme 
																antropologii nu 
																s-au ocupat de 
																problemele 
																personalității, 
																considerându-se 
																că 
																„personalitatea“ 
																este un concept 
																legat de 
																individualitatea 
																umană și că 
																aceasta 
																reprezintă 
																domeniul tematic 
																al psihologiei. 
																Mai mult, exista 
																viziunea 
																potrivit căreia 
																fiecare 
																disciplină 
																trebuie să se 
																ocupe de un 
																obiect anume. 
																Ulterior, 
																oamenii de 
																știință și-au 
																dat seama că, de 
																fapt, realitatea 
																este un 
																continuum și că 
																este greu să 
																trasezi granițe 
																în câmpul 
																cunoașterii; 
																prin urmare, e 
																întru totul 
																normal să te 
																ocupi de același 
																fenomen din mai 
																multe 
																perspective. La 
																această cerință 
																ontologică - 
																legată de 
																obiectul de 
																cercetare și de 
																studiu - s-a 
																adăugat, ca o 
																schimbare către 
																suplețe, 
																observația că 
																dacă există un 
																domeniu al 
																realității de 
																care se pot 
																ocupa diverse 
																științe, atunci 
																fiecare dintre 
																acestea trebuie 
																să aibă măcar 
																metode proprii 
																de cercetare. 
																Așa s-au ivit în 
																câmpul 
																cunoașterii 
																social-umane 
																metodele 
																sociologice - 
																chestionarul, de 
																exemplu, sau 
																statistica 
																socială; în 
																psihologie a 
																apărut apetitul 
																și înclinația 
																către testele 
																psihologice, o 
																metodă foarte 
																adecvată; în 
																antropologie s-a 
																mers foarte mult 
																pe „observarea 
																participativă“, 
																pe cercetare 
																intensivă, adică 
																descinzi într-un 
																sat, de pildă, 
																și stai acolo 
																cât mai mult 
																posibil, nu te 
																duci doar să 
																faci o anchetă 
																și pleci.  
																
																Metoda 
																observării 
																participative
																
																
																Îmi povestea 
																odată o tânără 
																antropoloagă din 
																America - o 
																studentă care 
																venise să facă 
																cercetări (fieldwork, 
																cum spuneam la 
																început) în 
																România, la 
																sfârșitul anilor 
																1960 și 
																începutul anilor 
																1970 -, despre 
																un american care 
																s-a dus în 
																Japonia să 
																cerceteze o 
																localitate 
																rurală și a 
																constatat că nu 
																poate să mănânce 
																ceea ce îi 
																gătesc sătenii 
																din localitatea 
																respectivă; 
																atunci el s-a 
																mutat într-un 
																oraș din 
																apropiere și 
																făcea un fel de 
																navetă, zilnic - 
																acest fapt însă, 
																spunea tânăra 
																mea 
																interlocutoare, 
																a atras 
																schimbarea 
																profilului 
																cercetării: 
																dintr-o 
																cercetare de 
																antropologie, în 
																una de 
																sociologie. 
																
																Metoda 
																observării 
																participative 
																pretinde, 
																așadar, să te 
																inserezi, 
																presupune o 
																imersiune în 
																comunitatea 
																respectivă. 
																Orice ins care 
																descinde într-un 
																sat este străin 
																acolo și-atunci 
																cunoașterea este 
																deformată; la 
																fel ca în 
																fizică, unde 
																acționează 
																principiul 
																complementarității, 
																al dependenței 
																datelor 
																cercetării de 
																instrument; 
																cercetătorul, în 
																momentul în care 
																măsoară ceva 
																legat de 
																mișcarea 
																cuantică sau a 
																astrelor, 
																modifică starea 
																obiectului - cam 
																așa se întâmplă 
																(ba poate mai 
																abitir) și în 
																cunoașterea 
																social-umană, 
																fiindcă atunci 
																când te duci 
																într-un sat 
																oamenii te 
																privesc cu 
																suspiciune, ceea 
																ce 
																obstrucționează 
																cunoașterea 
																autentică. 
																Eram cândva pe 
																teren în 
																Vrancea, la 
																Bârsești, cu o 
																echipă de vreo 
																șase-șapte 
																persoane; și a 
																venit un țăran 
																la mine și zice: 
																„Nu mai ne 
																duceți pe noi cu 
																zăhărelul că 
																sunteți de la 
																Academie și 
																faceți 
																cercetări, 
																studii despre 
																noi, despre 
																Vrancea; sunteți 
																de la securitate 
																toată ziua“! Cum 
																trebuie să te 
																porți cu astfel 
																de oameni? Nu 
																poți să-i 
																bruschezi. Ei 
																bine, observarea 
																participativă 
																reprezintă cheia 
																metodologică în 
																asemenea 
																situații. 
																
																Am avut o 
																surpriză tonică 
																atunci când un 
																țăran, paznic la 
																Primărie, văzând 
																că unii oameni 
																erau rezervați 
																și nu prea 
																îndrăzneau să 
																vină să stea de 
																vorbă cu noi, a 
																venit și mi-a 
																spus: „Să fiți 
																răbdători pentru 
																că noi, oamenii 
																din sat, avem 
																problemele 
																noastre, 
																dumneavoastră 
																aveți alt nivel 
																de înțelegere și 
																nu trebuie să vă 
																supărați pe 
																oameni.“  
																
																Cătălin 
																Mosoia: Un 
																filosof!...
																
																Prof. dr. 
																Gheorghiță 
																Geană: Într-adevăr. Nu 
																mai spun că am 
																întâlnit în 
																drumurile mele 
																oameni cu o 
																înțelepciune 
																originară. Odată 
																mi-a spus un 
																țăran din Banat 
																ce înseamnă a fi 
																înțelept: 
																„Înțelept este 
																un om care face 
																un bine și nu 
																arată că a făcut 
																un așa mare 
																bine.“ Am 
																tresărit: mi-am 
																dat seama 
																imediat că mi se 
																oferise o 
																definiție a 
																înțelepciunii în 
																versiunea ei 
																morală. Socrate 
																spunea că 
																înțelept este 
																cel care nu 
																pretinde că știe 
																ceea ce nu știe, 
																aceasta fiind 
																versiunea 
																gnoseologică a 
																înțelepciunii. 
																Omul de care am 
																amintit, care 
																avea doar două 
																clase primare, a 
																dat definiția 
																morală a 
																înțelepciunii. 
																Toate acestea 
																sunt aspecte pe 
																care le-am 
																consemnat în 
																caietele mele de 
																teren.  
																
																„Un 
																imperiu al 
																cunoașterii“ 
																
																
																Cătălin 
																Mosoia: „Abilitatea de a 
																stăpâni un 
																ansamblu de 
																cunoștințe bine 
																structurat 
																precum și 
																procesul 
																dobândirii lor“, 
																aceasta era 
																propunerea 
																dumneavoastră 
																privind 
																înțelegerea 
																culturii.  
																
																Prof. dr. 
																Gheorghiță 
																Geană: Da, 
																am formulat 
																acest enunț, dar 
																nu cu referire 
																la conceptul de 
																cultură (pe care 
																l-am precizat 
																anterior), ci la 
																necesitatea de a 
																fi în cunoștință 
																de cauză atunci 
																când vorbim 
																despre ceva (a 
																avea cultura 
																acelor fapte). 
																Cercetător 
																fiind, nu e bine 
																să pleci în 
																teren cu o 
																preconcepție. Pe 
																de altă parte, 
																domeniul acesta 
																de care se ocupă 
																antropologia 
																este foarte 
																vast. Eu mi-am 
																îngăduit să 
																afirm că 
																antropologia 
																este „un imperiu 
																al cunoașterii“, 
																dar este un 
																imperiu foarte 
																bine structurat, 
																caracterizat 
																prin coerența 
																între cele trei 
																componente ale 
																arhitectonicii 
																oricărei 
																discipline 
																științifice: 
																specificul 
																ontologic, 
																specificul 
																metodologic 
																și specificul 
																conceptual. 
																Retorica în 
																numele 
																antropologiei a 
																înflorit de 
																multe ori la 
																întâmplare - 
																poate cu mult 
																sentiment și cu 
																bună intenție, 
																dar important 
																este să ai o 
																viziune adecvată 
																asupra felului 
																cum se 
																structurează 
																lucrurile, să le 
																stăpânești și să 
																le înțelegi în 
																organizarea lor 
																arhitectonică. 
																
																Anul 1989 a fost 
																o bornă istorică 
																și pentru 
																antropologia 
																românească. 
																Înainte nu prea 
																era înțelept să 
																vorbești despre 
																antropologie - 
																mă refer la 
																antropologia 
																socială și 
																culturală 
																(adesea se face 
																uz de această 
																denumire 
																conjuncțională). 
																La noi tradiția 
																a fost una 
																biologică - prin 
																racordare la 
																tradiția 
																europeană de 
																altminteri -, 
																dar antropologia 
																socială și 
																culturală s-a 
																oficializat în 
																1964 (prin 
																meritele lui 
																Vasile 
																Caramelea, un 
																descendent din 
																școala gustiană) 
																și a fost un 
																moment foarte 
																interesant chiar 
																din punct de 
																vedere al 
																filosofiei 
																științei (a fost 
																o bună ilustrare 
																a schimbării de 
																paradigmă în 
																știință, într-un 
																moment când 
																Thomas Kuhn 
																tocmai își 
																lansase această 
																teorie ce avea 
																să facă epocă). 
																Noi, 
																instituțional, 
																am fost oarecum 
																cruțați de 
																suspiciunea 
																oficială, 
																ideologică, 
																pentru că eram 
																plasați într-un 
																centru de profil 
																biomedical, 
																într-o zonă în 
																care cenzura 
																ideologică 
																funcționa mai 
																puțin dur. Ca să 
																vorbești despre 
																antropologie 
																socială și 
																culturală era 
																riscant, fiindcă 
																această 
																disciplină era 
																cultivată mai 
																ales în Anglia 
																și SUA: în 
																astfel de 
																condiții puteai 
																oricând să fii 
																suspectat de 
																cosmopolitism, 
																de pactizare cu 
																ideile 
																occidentale. 
																După 1989 foarte 
																mulți au început 
																să vorbească 
																despre 
																antropologie - 
																s-au întemeiat 
																catedre și 
																cursuri de 
																antropologie, la 
																facultățile de 
																sociologie mai 
																ales. Am o 
																admirație pentru 
																Institutul de 
																Etnografie și 
																Folclor, care 
																și-a păstrat 
																titulatura ca 
																atare, deși 
																termenul de 
																„etnografie“ 
																pare multora 
																desuet. Este un 
																semn de 
																consecvență, de 
																identitate, de 
																conservare și de 
																continuitate a 
																identității. 
																
																Botezul, 
																nunta și 
																bocetele ca 
																ritualuri 
																
																
																Revin la 
																problema 
																metodelor. 
																Nimeni nu zice 
																să nu folosești 
																în sociologie 
																observarea 
																participativă. 
																Dar ea este o 
																metodă izvorâtă 
																pe terenul 
																cercetărilor 
																antropologice, 
																din nevoia aceea 
																de a zăbovi mai 
																mult timp în 
																sânul unei 
																comunități. Și 
																aceasta are o 
																explicație: o 
																cultură în sens 
																antropologic, în 
																sensul în care 
																spuneam, de 
																comportament 
																uman bazat pe 
																norme, se 
																structurează pe 
																două cicluri: 
																ciclul anului 
																(însemnând 
																alternanța 
																dintre timpul de 
																lucru și timpul 
																de sărbătoare, 
																dintre regulile 
																muncii și 
																regulile 
																ritualurilor), 
																și, al doilea 
																ciclu, acela al 
																vieții, marcat 
																de evenimentele 
																prin care trece 
																omul (în special 
																de ritualurile 
																legate de 
																naștere, 
																căsătorie și 
																moarte). 
																
																Aici trebuie 
																făcută o 
																distincție: 
																mulți vorbesc, 
																chiar 
																antropologi 
																străini, despre 
																căsătorie ca un 
																ritual, dar 
																căsătoria nu 
																este un ritual, 
																ci un fapt 
																evenimențial din 
																planul realului 
																- ritualul este 
																nunta. Expresia 
																folosită uneori 
																„moartea-nuntă“ 
																nu-i corectă: 
																moartea este 
																faptul real, 
																înmormântarea, 
																bocetul sunt 
																ritualurile 
																corelate ei. 
																Nașterea e 
																naștere, botezul 
																este ritualul. 
																Trebuie făcută 
																distincția; și, 
																la urma urmei, 
																în astfel de 
																situații se vede 
																rostul 
																filosofiei: ea 
																te ajută să faci 
																distincție între 
																planul ontologic 
																(al realității) 
																și reflectarea 
																lui în planul 
																mental, prin 
																ritualuri. În 
																„nunta 
																mioritică“ - 
																tulburătorul caz 
																în care moartea 
																survine asupra 
																unui tânăr 
																înainte ca 
																acesta să se fi 
																căsătorit - avem 
																de-a face cu o 
																înmormântare-nuntă 
																(nu cu 
																moartea-nuntă!), 
																ca soluție 
																creatoare de tip 
																ritualic la o 
																criză 
																existențială.
																
																
																
																Cultură, 
																structură 
																socială, 
																personalitate
																
																
																Revenind la 
																conceptul de 
																„cultură“ - 
																acesta este 
																fundamental în 
																antropologie, 
																însă el se 
																asociază altor 
																concepte cum ar 
																fi conceptul de 
																„structură 
																socială“. 
																Spuneam despre 
																cultură că este 
																un ansamblu de 
																comportamente 
																bazate pe norme; 
																dar aceste 
																comportamente și 
																norme se 
																diferențiază de 
																la un grup 
																social la altul, 
																în funcție de 
																ocupații, de 
																statutul social 
																(dacă ești sau 
																nu familist, de 
																exemplu), în 
																funcție de 
																vârstă etc. 
																
																Lucian Blaga are 
																o poezie 
																excepțională, 
																„Trei fețe“ 
																(publicată în 
																primul său 
																volum, în 1919,
																Poemele 
																luminii), în 
																care surprinde 
																aceste 
																specificități în 
																care oamenii 
																trăiesc cultura 
																în funcție de 
																vârstă: 
																
																	
																	„Copilul 
																	râde: 
																	«Înțelepciunea 
																	și iubirea 
																	mea e 
																	jocul!» 
																	Tânărul 
																	cântă: 
																	«Jocul 
																	și-nțelepciunea 
																	mea-i 
																	iubirea!»
																	
																	Bătrânul 
																	tace: 
																	«Iubirea și 
																	jocul meu 
																	e-nțelepciunea!»“
																	
																
																
																Poetul recurge 
																acolo la tehnica 
																permutării. În 
																câteva versuri, 
																cu o economie de 
																limbaj 
																extraordinară și 
																o densitate de 
																idei aidoma, 
																Blaga a surprins 
																o realitate 
																profundă: 
																cultura este 
																trăită în 
																funcție de 
																vârstă, astfel 
																că vârsta devine 
																un criteriu de 
																diferențiere 
																(și, în fond, de 
																îmbogățire a 
																complexității).
																
																
																Alt concept 
																important este 
																„personalitatea“ 
																- și nu doar 
																personalitatea 
																individuală 
																(modul cum 
																individul 
																trăiește 
																cultura), ci și 
																„personalitatea 
																de bază“, 
																colectivă (aici 
																se deschide un 
																vast orizont 
																către cercetarea 
																caracterului 
																național, a 
																etnicității și a 
																națiunii).  
																
																„Filosofia 
																este ca sarea în 
																bucate“
																
																
																Cătălin 
																Mosoia: Cum 
																de ați ales 
																filosofia?  
																
																Prof. dr. 
																Gheorghiță 
																Geană: Cred 
																că aceasta este 
																o chestiune de 
																destin. Începuse 
																să se studieze 
																în licee, să se 
																predea anumite 
																elemente de 
																filosofie. Îmi 
																aduc aminte că 
																mi-a spus odată 
																un profesor, 
																când a auzit că 
																vreau să merg la 
																filosofie: „Nu 
																te duce la 
																filosofie!“ - 
																adevărul este că 
																filosofia era 
																subordonată 
																ideologiei. Am 
																fost 
																îndoctrinați cu 
																marxism, cu o 
																ideologie 
																dogmatică, 
																dictatorială.
																
																
																
																Cătălin 
																Mosoia: Să 
																înțeleg că a 
																fost un îndemn 
																care venea mai 
																degrabă din 
																straturile 
																interioare…
																
																Prof. dr. 
																Gheorghiță 
																Geană: De 
																aceea spuneam că 
																a fost ceva 
																legat de destin, 
																în sensul 
																acesta. M-a 
																fascinat gândul 
																ca atare. Trăind 
																în lumea 
																satului, 
																probabil că 
																aveam o 
																înclinație către 
																lucrurile 
																profunde. La 
																filosofie, mă 
																atrăgeau 
																cursurile de 
																logică și îmi 
																amintesc, de 
																asemenea, de un 
																curs de-a 
																dreptul 
																captivant, 
																„Istoria 
																literaturii și 
																artei 
																universale“, 
																ținut de Zoe 
																Dumitrescu-Bușulenga. 
																Aveam deschidere 
																spre cursurile 
																din zona de 
																logică și 
																filosofia 
																științei. După 
																ce am terminat 
																Facultatea s-a 
																reluat firul 
																cercetărilor și 
																al cursurilor de 
																sociologie - 
																sociologia a 
																fost interzisă 
																în perioada 
																1948-1966. Nu 
																cred că aș fi 
																urmat sociologia 
																- nu pentru că 
																nu aveam 
																înclinație către 
																faptul concret, 
																dar cred că 
																aveam o 
																prejudecată față 
																de sociologie, 
																sau poate 
																înclinația față 
																de filosofie era 
																mai puternică. 
																
																Filosofia este 
																un nivel de 
																cunoaștere de 
																maximă 
																cuprindere. În 
																prezent, 
																filosofia nu se 
																mai practică în 
																forma creației 
																de sisteme 
																filosofice, deși 
																nu este exclus 
																și așa ceva. 
																Constantin Noica 
																a creat un 
																sistem de 
																filosofie (mai 
																ales de 
																ontologie) de o 
																frumusețe și de 
																o 
																spectaculozitate 
																neobișnuită. De 
																obicei, 
																sistemele 
																clasice de 
																filosofie se 
																întemeiază pe 
																concepte care 
																sunt, din punct 
																de vedere 
																gramatical, ori 
																substantive ori 
																infinitive 
																lungi: „ființă“, 
																„timp“, 
																„spațiu“, 
																„devenire“, 
																„mișcare“; 
																Noica, însă, a 
																întemeiat un 
																sistem de 
																ontologie, de 
																teoria 
																existenței, pe o 
																prepoziție: 
																„întru“! Absolut 
																spectaculos!...
																
																
																Cum spuneam, nu 
																faci 
																antropologie 
																practic pe 
																teren, dar 
																cultură 
																antropologică 
																trebuie să ai. 
																La fel și cu 
																filosofia: un 
																pic de filosofie 
																presărată în 
																cercetările pe 
																care le-ai făcut 
																pun realitatea 
																într-o lumină 
																nebănuită, 
																relevantă. Este 
																ca sarea în 
																bucate, dacă 
																vreți. Sarea nu 
																poți să o 
																consumi ca un 
																aliment în sine, 
																dar fără sare 
																parcă bucatele 
																nu au gust. Știa 
																ea ce știa - 
																fiica cea mică a 
																împăratului din 
																basmul nostru cu 
																pricina, dar și 
																(frapantă 
																similaritate 
																culturală!) 
																mezina regelui 
																Lear!... 
																
																Antropologia 
																este o 
																disciplină de 
																tip 
																universalist, la 
																fel ca 
																filosofia. Cred 
																că este singura 
																disciplină care 
																face concurență 
																filosofiei din 
																acest punct de 
																vedere.  
																
																„Genialitate 
																freatică“
																
																Revin la 
																chestiunea 
																științelor ca 
																stiluri de 
																cunoaștere. Este 
																greu să 
																delimitezi 
																realitatea, deși 
																oamenii la 
																început așa au 
																crezut, că se 
																pot delimita 
																niște sectoare 
																și că fiecare 
																sector aparține 
																tematic unei 
																discipline. Nu 
																se mai poate 
																practica așa 
																ceva. Despre 
																filosofie s-a 
																spus că este o 
																disciplină de 
																cunoaștere 
																universală, de 
																tip 
																universalist. 
																Așa este și 
																antropologia. 
																Vorbeam de 
																categoriile 
																universale ale 
																culturii, iar 
																practic aceste 
																categorii 
																acoperă întreg 
																comportamentul 
																uman. 
																Antropologia se 
																poate fixa pe 
																oricare dintre 
																aceste 
																categorii. 
																Inclusiv 
																filosofia - în 
																accepțiunea de 
																comportament 
																ideatic - poate 
																să intre în 
																perspectiva 
																antropologică. 
																În mod curent, 
																oamenii înțeleg 
																filosofia 
																gândindu-se la 
																sisteme 
																filosofice, la 
																Kant, la un 
																nivel foarte 
																înalt de 
																abstracție; 
																există însă 
																filosofie la 
																nivel popular, 
																acea 
																înțelepciune 
																anonimă, cum e 
																numită 
																îndeobște; eu 
																i-am zis 
																genialitate 
																freatică - 
																adică un fel de 
																genialitate din 
																care izvorăște 
																în momente de 
																grație geniul 
																personalizat; 
																Brâncuși a fost 
																profund 
																influențat de 
																modul de 
																gândire, de 
																poveștile, de 
																miturile și de 
																simbolurile 
																culturii arhaice 
																din Oltenia, de 
																unde provine el; 
																Enescu, 
																așijderea, 
																spunea că atunci 
																când compune se 
																gândește la 
																drumurile de 
																țară 
																moldovenești. 
																Prin urmare, 
																există acest 
																substrat al 
																culturii 
																originare, 
																primordiale.  
																
																Ipostaza 
																originară a 
																democrației 
																
																
																Țin să punctez 
																încă un aspect 
																ce mi se pare că 
																merită atenție. 
																Democrația nu 
																s-a născut la 
																Atena, cum spun 
																teoreticienii, 
																ci s-a născut în 
																aceste 
																comunități 
																arhaice, fie ele 
																tribale sau 
																sătești - eu iau 
																exemplul satelor 
																românești, 
																dintr-o 
																perspectivă 
																instituțională. 
																Istoricii vor 
																înțelege mai 
																prompt ce vreau 
																să spun; ei au 
																descoperit în 
																istoria noastră 
																socială 
																instituția 
																oamenilor buni 
																și bătrâni. 
																Oamenii buni și 
																bătrâni erau 
																sfaturile de 
																bătrâni, care 
																funcționau pe 
																lângă biserici, 
																dar care 
																rezolvau 
																problemele 
																dificile ale 
																satului. 
																
																Eu mi-am făcut 
																ucenicia de 
																teren în zona 
																Branului. 
																Oamenii locului 
																mi-au spus că 
																atunci când se 
																isca o ceartă 
																într-o familie 
																și tensiunea 
																răbufnea în 
																afara 
																gospodăriei 
																respective, 
																neamurile și 
																vecinii chemau 
																părțile aflate 
																în conflict la
																fețe de 
																oameni - 
																aceste „fețe de 
																oameni“ erau 
																oameni cinstiți, 
																oameni curați, 
																cu judecată 
																sănătoasă, 
																varianta 
																brăneană a 
																oamenilor buni 
																și bătrâni. 
																Acestea sunt 
																forme de 
																democrație care 
																nu au de-a face 
																cu înțelepciunea 
																greacă sau cu un 
																fel de 
																înțelepciune 
																elaborată în mod 
																sofisticat. 
																Antropologia, ne 
																ajută, astfel, 
																să înțelegem 
																lumea în 
																profunditatea și 
																în 
																originaritatea 
																ei. 
																
																
																Jurnalul 
																de teren
																
																
																Cătălin 
																Mosoia: Despre rolul 
																jurnalului de 
																teren în meseria 
																de antropolog 
																ați vorbit (și 
																ați scris), 
																evidențiindu-i 
																utilitatea și 
																punctând 
																decisiv: fără 
																jurnalul de 
																teren nu se 
																poate... 
																
																
																Prof. dr. 
																Gheorghiță 
																Geană: Ideea 
																își are povestea 
																ei. A existat un 
																mare antropolog, 
																polonez de 
																origine, 
																Bronisław 
																Malinowski 
																(1884-1942). 
																Inițial a făcut 
																studii de 
																psihofiziologie 
																în Germania, la 
																Leipzig, dar 
																într-o vacanță a 
																citit Ramura de 
																aur a lui James 
																George Frazer 
																(1854-1941) și a 
																căzut într-un 
																fel de iubire 
																față de 
																antropologie - a 
																plecat în 
																Anglia, și-a 
																luat un doctorat 
																în antropologie 
																la London School 
																of Economics 
																și-apoi a 
																devenit 
																părintele 
																întemeietor al 
																antropologiei 
																britanice 
																moderne (alături 
																de Alfred 
																Reginald 
																Radcliffe-Brown).
																
																
																Malinowski este 
																cel care a 
																configurat 
																metoda 
																observării 
																participative. 
																Prin 1914, 
																înainte de 
																izbucnirea 
																primului război 
																mondial, el a 
																plecat undeva în 
																Melanezia, iar 
																britanicii nu 
																i-au mai dat 
																voie să revină 
																în Europa și 
																i-au impus un 
																fel de domiciliu 
																forțat; întrucât 
																își făcuse 
																studii și în 
																Germania, care 
																era de cealaltă 
																parte a 
																baricadei față 
																de britanici, 
																aceștia, ca să 
																fie siguri că nu 
																va face spionaj, 
																l-au țintuit 
																acolo, departe. 
																Malinowski a 
																ținut un 
																Jurnal în sensul 
																strict al 
																cuvântului, 
																în care își 
																defula toate 
																neliniștile lui: 
																relațiile cu 
																băștinașii, 
																dorul față de 
																iubita lui 
																rămasă în Europa 
																etc. Acel jurnal 
																a fost publicat 
																după 50 de ani, 
																în 1967 (cu 
																titlul de mai 
																sus) și a 
																declanșat o 
																veritabilă modă. 
																Trebuie spus, 
																totuși, că 
																nevoia de jurnal 
																apăruse încă de 
																prin anii 1950, 
																ca un mod de 
																adaptare a 
																antropologului 
																plecat de 
																„acasă“ la 
																condițiile 
																cercetării 
																îndelungate a 
																„altor culturi“.
																
																
																Dar apropo de 
																jurnal: citeam 
																cu niște ani în 
																urmă jurnalul 
																profesorului 
																Eugen Simion, 
																Timpul trăirii, 
																timpul 
																mărturisirii. 
																Jurnal parizian 
																- este foarte 
																interesant acolo 
																un aspect pe 
																care criticii 
																literari nu l-au 
																sesizat: timpul 
																filtrează 
																trăirile din 
																teren, sau 
																dintr-o anumită 
																experiență 
																intelectuală. 
																Ulterior, când 
																scrii jurnalul 
																îți clarifici 
																mai bine ideile. 
																Din acest punct 
																de vedere, 
																cartea domnului 
																academician 
																Eugen Simion 
																include, subtil, 
																o temă dezbătută 
																în antropologia 
																postmodernă: 
																statutul 
																ontologic al 
																unui text 
																memorialistic 
																(sau marcat în 
																vreun fel de 
																dimensiunea 
																temporalității)!...
																
																
																
																Proverbul 
																ca instrument de 
																cercetare
																
																
																Cătălin 
																Mosoia: Jurnalul este un 
																instrument de 
																adaptare pentru 
																antropologi. 
																Mi-ar plăcea să 
																vorbiți și 
																despre proverb, 
																ca instrument de 
																cercetare. 
																
																Prof. dr. 
																Gheorghiță 
																Geană: Aici 
																ați atins o 
																coardă 
																sensibilă! 
																Proverbul este o 
																formă de 
																filosofie, o 
																formă de (ceea 
																ce am numit în 
																discuția 
																noastră) 
																genialitate 
																freatică. S-a 
																spus la un 
																moment dat 
																despre Nietzsche 
																sau despre 
																Cioran că 
																această formă de 
																discurs 
																filosofic în 
																aforisme 
																reprezintă o 
																formă de 
																decădere a 
																filosofiei - nu 
																aș zice așa 
																ceva! Aș spune 
																că, dimpotrivă, 
																este o 
																întoarcere la 
																forma originară 
																a filosofiei. 
																S-a spus că 
																forma originară 
																a filosofiei 
																este mitul sau 
																alegoria. Nu! 
																Forma originară 
																a filosofiei 
																este proverbul, 
																gândirea 
																populară, 
																gândirea 
																freatică. 
																
																Am scris la un 
																moment dat un 
																microeseu despre 
																filosofia 
																proverbelor, dar 
																e un proiect pe 
																care nu mi l-am 
																dus la capăt. Am 
																făcut și o 
																cercetare pe 
																tema aceasta, 
																iar apoi am 
																elaborat un 
																chestionar bazat 
																pe proverbe, pe 
																formule 
																paremiologice - 
																e un chestionar, 
																un fel de test 
																paremiologic, 
																prin care am 
																încercat să scot 
																în evidență 
																opțiunile 
																valorice ale 
																oamenilor, tipul 
																de 
																spiritualitate, 
																personalitatea, 
																am încercat să 
																sondez și 
																concepția lor 
																despre frumos, 
																despre bine. Am 
																înrămat acest 
																chestionar în 
																formule 
																paremiologice cu 
																sens contrar; 
																spre exemplu, 
																simplu vorbind: 
																„Ziua bună se 
																cunoaște de 
																dimineață“, 
																părerea altuia 
																este că: „Ziua 
																să o lauzi după 
																ce apune 
																soarele“; sau: 
																„Dracului nu-i 
																da nici un deget 
																că-ți ia mâna 
																toată“, altul 
																zice: „Fă-te 
																frate cu dracul 
																până treci 
																puntea“. Despre 
																frumos: „Nu-i 
																frumos ce e 
																frumos, e frumos 
																ce-mi place mie“ 
																- până unde 
																merge această 
																relativizare? 
																Sau: cât de 
																întrepătrunsă 
																este proto-ideea 
																(sau, dacă vrem, 
																sentimentul) de 
																frumos cu 
																pragmaticul, cu 
																utilul? În 
																chestionar aveam 
																peste 30 de 
																enunțuri cu sens 
																contrar și îl 
																puneam pe om să 
																aleagă. Unii 
																oameni mi-au 
																comentat: 
																„Degeaba ceva e 
																frumos dacă nu 
																ține de foame, 
																de cald“, iar eu 
																le spuneam: 
																„Uite, am o 
																floare: ea nu 
																ține nici de 
																cald, nici de 
																foame“ - și urma, 
																uneori, replica 
																obstinată: „Da, 
																dar se ofilește 
																repede“. 
																
																Am aplicat 
																chestionarul în 
																niște sate din 
																Vrancea și am 
																scris un text pe 
																tema aceasta, 
																dar materialul 
																este neexploatat 
																până la capăt. 
																Vreau să spun, 
																totuși, că mulți 
																dintre ei, mai 
																ales oameni în 
																vârstă, începeau 
																să brodeze și 
																erau situații în 
																care pe seama 
																unui proverb îmi 
																spuneau o mică 
																snoavă, o 
																povestioară, sau 
																o variantă a 
																acelui proverb.
																
																
																
																Cătălin 
																Mosoia: Îi 
																provoca!...
																
																Prof. dr. 
																Gheorghiță 
																Geană: Mi-a 
																rămas un fel de 
																nostalgie... 
																Capitolul acesta 
																nu l-am 
																încheiat, nu am 
																valorificat tot 
																materialul pe 
																care îl am. 
																Aplicam o sută 
																de chestionare 
																în fiecare sat. 
																Am fost în șase 
																sate din 
																Vrancea, în două 
																din Argeș și în 
																trei din Alba, 
																pe Valea 
																Arieșului. 
																Aproape că nu 
																mai contează 
																statistica în 
																sine, ci 
																răspunsurile 
																date, fiindcă 
																uneori 
																răspundeau cu 
																alte proverbe. 
																Cred că pot să 
																îmbogățesc 
																colecția 
																națională de 
																proverbe cu date 
																din aplicarea 
																acestui 
																chestionar! În 
																plus, am 
																transformat 
																proverbul 
																dintr-un obiect 
																de cercetare, 
																cum îl abordează 
																folcloriștii, în 
																instrument de 
																cercetare. Cred 
																că aici a fost 
																partea mea de 
																contribuție, de 
																inovație, știu 
																eu?!...
																
																Piramida 
																ideală a 
																populației 
																
																
																Cătălin 
																Mosoia: Vorbind despre 
																inovații, 
																trebuie să 
																menționați și 
																metoda 
																dumneavoastră de 
																diagnosticare a 
																îmbătrânirii 
																demografice.  
																
																Prof. dr. 
																Gheorghiță 
																Geană: Cred 
																că și în acest 
																caz se poate 
																recunoaște 
																formația mea 
																filosofică. 
																(Începusem să vă 
																spun despre 
																necesitatea 
																filosofiei. 
																Contactele mele 
																cu antropologii 
																străini m-au dus 
																la concluzia că 
																foarte puțini 
																dintre ei au 
																cultură 
																filosofică - am 
																avut chiar 
																surpriza să aud 
																de la un 
																cunoscut 
																antropolog: 
																„Știi..., nu mă 
																pricep la 
																filosofie....“)
																
																
																Metoda de 
																diagnosticare a 
																izvorât dintr-o 
																nevoie a mea în 
																ipostaza de 
																cercetător. Am 
																făcut 
																microdemografie, 
																adică demografie 
																la scara unor 
																comunități 
																rurale; am 
																studiat 
																natalitatea, 
																mortalitatea, 
																viața de 
																familie, 
																structurile 
																familiale, 
																piramidele 
																demografice, 
																structura pe 
																vârstă a 
																populației. 
																Piramida 
																demografică 
																apare ca un 
																triunghi - 
																populația 
																tânără, începând 
																de la copii și 
																adulți, în 
																proiecție plană 
																este un 
																triunghi. Făceam 
																asta pe bază de 
																inventar al 
																populației, din 
																registrele 
																agricole de la 
																primărie; aveam 
																date despre 
																volumul 
																demografic al 
																unui sat pe 
																grupe de vârstă 
																și doream să 
																aflu gradul de 
																îmbătrânire - 
																există metode, 
																dar acelea sunt 
																dependente de 
																natalitate și 
																mortalitate, 
																care sunt niște 
																parametri 
																variabili. Cea 
																mai cunoscută 
																metodă o 
																constituie 
																modelul 
																populației 
																stabile: îți 
																închipui că 
																diferența dintre 
																natalitate și 
																mortalitate 
																rămâne constantă 
																într-un interval 
																de 50-100 de ani 
																și îți 
																construiești o 
																piramidă a 
																populației în 
																funcție de acest 
																aspect, de 
																constanta 
																respectivă; în 
																continuare, 
																compari 
																populația reală 
																cu ce ai 
																obținut; după 
																aceea schimbi 
																natalitatea și 
																mortalitatea, de 
																aici și 
																diferența dintre 
																ele, astfel că 
																obții o altă 
																piramidă; dar 
																asta înseamnă că 
																trebuie să fii 
																mereu dependent 
																de natalitate și 
																mortalitate. 
																
																Ei bine, în mine 
																a lucrat o 
																intuiție de tip 
																kantian. Kant a 
																plecat de la 
																varietatea 
																percepțiilor 
																umane. Omul are 
																tot felul de 
																percepții de la 
																obiectele și de 
																la universul din 
																jurul lui; ele 
																nu coincid de la 
																un om la altul, 
																de la un grup la 
																altul, iar Kant 
																a încercat să 
																găsească o 
																unitate a lor. 
																Și a găsit 
																această unitate 
																în eul 
																transcendental, 
																adică în eul 
																conștiinței: a 
																transfigurat 
																spațiul și 
																timpul în 
																categorii 
																apriorice ale 
																conștiinței. 
																Oarecum 
																asemănător, 
																mi-am zis și eu 
																că trebuie să mă 
																dispensez de 
																natalitate și de 
																mortalitate; și 
																mi-am închipuit 
																următoarele: 
																plec de la o 
																construcție 
																ideală și 
																presupun că o 
																populație ideală 
																în proiecție 
																plană arată ca 
																un triunghi 
																isoscel, în care 
																am același număr 
																de bărbați și de 
																femei, iar 
																micșorarea 
																volumului de 
																populație de la 
																o grupă 
																(„cohortă“) de 
																cinci ani la o 
																altă grupă de 
																cinci ani este 
																constantă. Prin 
																urmare, 
																construiesc un 
																triunghi 
																isoscel, îl 
																împart în două, 
																pornind de la 
																vârf la bază, de 
																o parte sunt 
																femeile, iar de 
																altă parte, 
																bărbații - care, 
																conform 
																premisei, sunt 
																în număr egal; 
																este adevărat 
																(dar amănuntul e 
																neglijabil), 
																datele arată o 
																mică variație: 
																într-o 
																populație, în 
																general, sunt 
																mai multe femei, 
																iar variația 
																aceasta cunoaște 
																și o anumită 
																nuanțare, adică 
																până pe la 48-50 
																de ani, până pe 
																la mijlocul 
																piramidei 
																respective - o 
																piramidă fiind 
																construită pe 
																100 de ani -, 
																sunt mai mulți 
																bărbați; după 
																aceea, în partea 
																a doua a 
																piramidei, în 
																partea „de sus“, 
																raportul se 
																schimbă: sunt un 
																pic mai multe 
																femei, iar pe 
																ansamblu, la 
																scară globală 
																(nu doar 
																românească), se 
																constată o mică 
																variație (de la 
																unu până la 
																două/trei, 
																maximum patru 
																procente) în 
																favoarea părții 
																feminine. 
																(Deschid o mică 
																paranteză și 
																spun că sunt și 
																populații 
																dezechilibrate 
																când intervine o 
																ciumă, o 
																foamete, sau un 
																război, dar 
																vorbim de modul 
																ideal.) 
																
																Așadar, am 
																construit acest 
																triunghi isoscel 
																și l-am împărțit 
																în categorii de 
																vârstă de 5 ani, 
																de la o cohortă 
																la alta. 
																Practic, fiecare 
																cohortă arată, 
																în plan 
																geometric, 
																precum un trapez 
																isoscel turtit, 
																iar în vârf am 
																un triunghi. 
																Acest triunghi 
																împarte exact 
																celelalte 
																trapeze de sub 
																el. Triunghiul 
																se referă la 
																populația între 
																96 și 100 de 
																ani, dar nu mă 
																interesează 
																vârsta aceasta, 
																ci triunghiul ca 
																atare. El divide 
																trapezele de sub 
																el cu o rată 
																crescândă în mod 
																constant (anume: 
																2). I-am dat și 
																o denumire: 
																„piramidion”, de 
																la piramidă (dar 
																și de la 
																piramidion, care 
																este partea de 
																sus a unui 
																obelisc). Acest 
																piramidion 
																împarte tot 
																triunghiul în 
																părți constante. 
																Apoi observ și 
																stabilesc. De 
																exemplu, iau 
																grupa de vârstă 
																de tineri de 
																până la 15 ani 
																și văd de câte 
																ori se cuprinde 
																triunghiul 
																respectiv în 
																formațiunea 
																aceea 
																corespunzătoare 
																categoriei de 
																tineri; pe urmă, 
																categoriei de 
																mijloc; pe urmă, 
																categoriei de 
																bătrâni. 
																Piramidionul e o 
																constantă (i-am 
																zis constanta G) 
																și are valoarea 
																numerică 0,0025: 
																este un etalon 
																cu care măsor 
																populația reală. 
																Am imaginat 
																această metodă 
																prin anii 
																1984-1985, în 
																timpul 
																cercetărilor 
																mele de teren 
																din Vrancea. 
																
																În 1991 s-a 
																desfășurat un 
																congres european 
																de demografie la 
																Paris. Eu nu 
																aveam pașaport, 
																dar au plecat 
																două colege ale 
																mele și le-am 
																dat comunicarea 
																mea în limba 
																franceză, 
																crezând că se va 
																publica în 
																documentele 
																congresului. 
																Când s-au 
																întors, mi-au 
																spus că lucrarea 
																s-a multiplicat 
																și s-a 
																distribuit. Am 
																trăit o emoție 
																ciudată. M-am 
																dus la Yolanda 
																Eminescu 
																(scoborâtoare 
																dintr-un frate 
																al poetului), 
																specialistă de 
																renume european 
																în dreptul 
																intelectual; 
																i-am povestit 
																cazul, iar ea 
																m-a sfătuit să 
																public lucrarea 
																în limba română. 
																„Aveți 
																prioritate în 
																orice limbă ați 
																publica-o“, mi-a 
																spus. Și-am 
																publicat studiul 
																în revista 
																Sociologie 
																Românească, în 
																1992.  
																
																Fapt 
																antropologic 
																
																
																Cătălin 
																Mosoia: Faptul 
																antropologic 
																este un fapt 
																social, dar un 
																fapt social este 
																un fapt 
																antropologic?
																
																
																
																Prof. dr. 
																Gheorghiță 
																Geană: Există un 
																continuum 
																sociocultural, 
																nu sunt 
																delimitări între 
																ele. În duhul 
																unui nobil 
																pan-antropologism 
																am să spun că, 
																în definitiv, 
																orice cunoaștere 
																- indiferent că 
																este în domeniul 
																fizicii, al 
																chimiei, 
																biologiei, 
																psihologiei, 
																sociologiei, sau 
																antropologiei - 
																are o deschidere 
																antroposcopică, 
																sau o funcție 
																antroposcopică, 
																adică se produce 
																în perspectiva 
																ființei umane. 
																Aceasta este 
																funcția oricărei 
																forme de 
																cunoaștere la 
																nivel 
																științific.  
																
																Cătălin 
																Mosoia: Atunci orice 
																fapt social este 
																un fapt 
																antropologic.
																
																
																
																Prof. dr. 
																Gheorghiță 
																Geană: Valorificarea 
																oricărei forme 
																de cunoaștere 
																trebuie să se 
																bucure de 
																validare 
																socială, de ceea 
																ce fenomenologii 
																numesc „test de 
																intersubiectivitate“, 
																dar în cercuri 
																strict 
																științifice - 
																adică dacă tu ai 
																ajuns la o idee, 
																la o viziune 
																despre un 
																obiect, sau la o 
																teorie, ea nu 
																are nici o 
																valoare dacă nu 
																întrunește și 
																acceptarea în 
																comunitatea 
																științifică de 
																profil. Deci, 
																orice fapt de 
																cunoaștere este 
																și un fapt 
																social, 
																antroposcopic, 
																adică se produce 
																din perspectiva 
																unei nevoi 
																umane, are o 
																finalitate umană 
																în ultimă 
																instanță.  
																
																Modéle 
																spirituale 
																
																
																Cătălin 
																Mosoia: „Boabe de 
																zăbavă“ este 
																unul dintre 
																textele 
																reprezentând 
																pagini din 
																jurnalul 
																dumneavoastră, 
																în care ați 
																citat nume 
																sonore de 
																personalități. 
																Care dintre 
																acestea 
																considerați că 
																v-au marcat în 
																evoluția 
																dumneavoastră 
																profesională?
																
																
																
																Prof. dr. 
																Gheorghiță 
																Geană: Pe 
																unii i-am 
																întâlnit direct, 
																pe alții nu mi-a 
																fost dat. În 
																tinerețea mea am 
																fost fascinat de 
																Simion 
																Mehedinți, care 
																era din Soveja, 
																din satul meu de 
																baștină. Am 
																scris despre el, 
																am material 
																pentru o carte - 
																texte de 
																exegeză. În 
																orice caz, mi 
																l-am luat ca 
																model în ceea ce 
																privește 
																preocupările lui 
																fundamentale, 
																când a plecat în 
																străinătate la 
																studiul 
																geografiei. Cu 
																recomandări de 
																la Alexandru 
																Odobescu și Titu 
																Maiorescu, 
																Simion Mehedinți 
																a studiat la 
																Paris, Berlin și 
																Leipzig, 
																frământat să 
																afle care sunt 
																obiectul, 
																metodele și 
																categoriile 
																geografiei ca 
																știință; în mod 
																similar, la 
																începutul 
																carierei mele, 
																m-am străduit 
																să-mi clarific
																statutul 
																epistemologic al 
																antropologiei.
																
																
																
																În Facultate am 
																întâlnit-o pe 
																Zoe 
																Dumitrescu-Bușulenga, 
																fapt menționat 
																anterior, cu 
																care nu m-am 
																revăzut mulți 
																ani, dar după 
																aceea mi-am dat 
																seama ce 
																benefică a fost 
																întâlnirea sa cu 
																noi, cu 
																studenții de la 
																Filosofie - ea 
																ținea cursuri de 
																istoria 
																literaturii 
																universale, dar 
																și de istoria 
																artelor și îmi 
																pare rău că 
																notițele mele de 
																la acele cursuri 
																au ars într-un 
																incendiu. Eu 
																și-acum cursul 
																de antropologia 
																artei pe care îl 
																susțin îl dedic 
																personalității 
																sale. 
																
																În cultura 
																română au 
																existat câteva 
																figuri ilustre 
																de cărturari 
																care puteau să 
																scrie despre 
																orice fără să 
																dea sentimentul 
																că sunt 
																diletanți. Mă 
																gândesc la Tudor 
																Vianu, Zoe 
																Dumitrescu-Bușulenga, 
																Edgar Papu - ei 
																puteau să scrie 
																despre 
																filosofie, 
																literatură, 
																muzică, arte 
																plastice, 
																teologie chiar. 
																Acesta a fost 
																tipul de 
																intelectual pe 
																care eu l-am 
																admirat. Aceasta 
																a fost aspirația 
																mea, pur și 
																simplu, trăită. 
																La Edgar Papu am 
																descoperit un 
																precept după 
																care eu m-am 
																condus tot 
																timpul, fără 
																să-l 
																conștientizez ca 
																atare, anume: 
																este imoral să 
																spui sau să 
																scrii 
																banalități. L-am 
																cunoscut și am 
																avut multe 
																întâlniri cu 
																Traian Herseni, 
																care venea din 
																școala 
																sociologică a 
																lui Dimitrie 
																Gusti; el a 
																crezut în mine 
																și m-a 
																încurajat. La 
																sfârșitul anilor 
																1970 l-am 
																cunoscut pe 
																Constantin Noica 
																- am scris 
																despre el, s-a 
																legat și o 
																corespondență 
																între noi (pe 
																care nu am 
																publicat-o 
																încă). În 
																ultimii ani l-am 
																cunoscut pe Dan 
																Hăulică (o 
																îmbinare între 
																erudiția lui 
																Vianu și 
																expresivitatea 
																lui Călinescu) 
																și am participat 
																la consacratele 
																Colocvii de la 
																Putna.  
																
																Cătălin 
																Mosoia: Constantin Noica 
																vă considera 
																„prieten“ (e 
																cuvântul său)...
																
																
																
																Prof. dr. 
																Gheorghiță 
																Geană: Chiar 
																și astăzi când 
																scriu ceva mă 
																gândesc ce ar 
																zice Noica 
																despre cele 
																izvodite de 
																mine. Unele 
																dintre paginile 
																în care 
																mărturisesc 
																că-mi place să 
																mă recunosc sunt 
																despre Noica 
																însuși, despre 
																Miorița, despre 
																istoria 
																poporului român 
																ca apocatastază 
																și despre 
																genialitatea 
																freatică asupra 
																căreia am glosat 
																mai înainte...
																
																
																
																Cătălin 
																Mosoia: Ați 
																încercat, de 
																asemenea, să 
																așezați 
																filosofia 
																istoriei pe 
																cultul 
																strămoșilor, să 
																explicați geneza 
																conștiinței 
																naționale a 
																românilor prin 
																fenomenul 
																târgurilor de pe 
																Carpați, sau să 
																radiografiați 
																relația dintre 
																antropologie și 
																fenomenologie - 
																lucrări apărute 
																în publicații de 
																prestigiu din 
																străinătate... 
																Experiența 
																dumneavoastră 
																demonstrează că 
																aveți bucuria 
																ideilor, 
																îndrăgiți esența 
																lucrurilor și 
																totodată aveți 
																fascinația 
																întregului, a 
																lucrului total. 
																Ținând seama de 
																toate acestea, 
																care ar fi 
																perspectiva 
																dumneavoastră 
																asupra 
																domeniului 
																căruia v-ați 
																dedicat?  
																
																Prof. dr. 
																Gheorghiță 
																Geană: Îmi 
																imaginez un 
																templu al 
																antropologiei 
																unde, la 
																intrare, stă 
																scris: Nimic 
																din ceea ce este 
																omenesc nu-mi 
																este străin, 
																iar în urma 
																experienței 
																dobândite pe 
																parcurs, 
																frecventând 
																acest templu, la 
																ieșire, să se 
																poată citi: 
																Omul este 
																hărăzit să fie 
																măsura tuturor 
																lucrurilor.
																
																Foto: