Rădăcina 
																cunoașterii 
																provine din 
																filosofie
																
																Plăcerea de a 
																citi pare să fie 
																într-o oarecare 
																legătură cu 
																plăcerea de a 
																vorbi cu 
																celălalt. Apoi, 
																se întâmplă, 
																uneori, spre 
																finalul 
																discuției, să 
																constați că 
																dialogul lung 
																pare scurt. Pe 
																axa timpului, 
																întâlnirea poate 
																fi încadrată 
																între două 
																momente care 
																definesc ceea ce 
																se poate numi 
																timp câștigat. 
																Desigur, cel 
																puțin dintr-o 
																perspectivă. 
																Acestea sunt 
																câteva din 
																cuvintele care 
																descriu 
																interviul 
																realizat cu Dr. 
																Dan Gabriel 
																Sîmbotin, 
																filosof la 
																Institutul de 
																Cercetări 
																Economice și 
																Sociale 
																„Gheorghe Zane“ 
																al Academiei 
																Române.
																
																Cătălin 
																Mosoia: Ca filosof, 
																cum definiți 
																cercetarea?
																
																Dan Gabriel 
																Sîmbotin: 
																Este foarte 
																dificil de 
																definit 
																cercetarea din 
																punct de vedere 
																filosofic. În 
																primul rând, 
																pentru că venim 
																dintr-un domeniu 
																umanist și, dacă 
																pentru științele 
																exacte 
																cercetarea are o 
																componentă 
																aplicativă 
																vizibilă, 
																imediată, în 
																domeniul umanist 
																lucrurile par 
																vagi. Din 
																punctul meu de 
																vedere, o astfel 
																de analiză nu e 
																tocmai în 
																regulă. Consider 
																că științele 
																umaniste joacă 
																un rol foarte 
																important în 
																formarea omului, 
																iar în cercetare 
																este foarte 
																important să 
																construiești 
																„instrumente” 
																care să-l ajute 
																pe om să se 
																dezvolte ca 
																ființă completă 
																și integră. Un 
																al doilea 
																aspect, nu 
																trebuie uitat 
																niciodată că 
																filosofia a fost 
																considerată 
																întotdeauna mama 
																tuturor 
																științelor. Dacă 
																cercetezi 
																istoria 
																științelor și 
																vrei să 
																identifici un om 
																care a creat un 
																domeniu, în mai 
																mult de jumătate 
																din cazuri, te 
																întorci la 
																Aristotel (384 
																î.Hr.-322 
																î.Hr.), 
																părintele 
																științelor. De 
																aici lucrurile 
																au început să se 
																dezvolte și, din 
																păcate, după 
																perioada 
																secolului al 
																XVII-lea, a 
																început să se 
																uite că rădăcina 
																cunoașterii vine 
																din filosofie.
																
																Spuneam că ar 
																trebui 
																dezvoltate 
																instrumente prin 
																care celălalt să 
																cunoască, să 
																aibă acces la 
																informații. 
																Astfel de 
																instrumente pot 
																fi dicționare, 
																enciclopedii, 
																tratate sau 
																cărți. În ziua 
																de astăzi toate 
																aceste lucruri 
																par un pic 
																depășite, pentru 
																că fiecare se 
																întreabă cine 
																mai citește o 
																carte. În 
																general, cartea 
																rămâne un 
																element de 
																căpătâi, dar la 
																care generația 
																nouă apelează cu 
																dificultate. 
																Trebuie să 
																recunosc că 
																astăzi este 
																foarte important 
																să căutăm și să 
																găsim 
																instrumente noi.
																
																Cătălin 
																Mosoia: Înțeleg că 
																este o 
																necesitate, ca 
																în zorii 
																matematicii. Cum 
																credeți că a 
																apărut 
																matematica?
																
																Dan Gabriel 
																Sîmbotin: În 
																primul rând, 
																dacă a 
																apărut 
																matematica. 
																Părerea mea este 
																că matematica 
																este în om din 
																primele lui 
																zvâcniri 
																conștiente, 
																pentru că nimic 
																nu putea fi 
																determinat fără 
																trecerea 
																timpului și fără 
																măsurarea 
																spațiului. Omul 
																a observat cu 
																maximă ușurință 
																diurnul și 
																nocturnul, 
																ciclul 
																anotimpurilor, 
																iar toate 
																acestea înseamnă 
																timp, înseamnă 
																matematică. La 
																fel, fiecare pas 
																și spațiul 
																delimitat 
																geografic 
																înseamnă 
																geometrie. Fără 
																cele două 
																elemente nu avea 
																cum să trăiască.  
																Prin urmare, 
																teoretic, omul 
																s-a născut cu 
																matematica în 
																el. 
																
																Cătălin 
																Mosoia: Matematica 
																este în 
																interiorul 
																fiecăruia dintre 
																noi…
																
																Dan Gabriel 
																Sîmbotin: 
																Da, este 
																perspectiva 
																kantiană asupra 
																matematicii. 
																Immanuel Kant 
																(1724-1804) 
																spune că avem 
																spațiul și 
																timpul în noi, 
																fenomenologic, 
																și că le 
																determinăm în 
																exterior; vorbim 
																despre o formă 
																apriori, este în 
																noi, ne naștem 
																cu ea - cred că 
																ne-am născut cu 
																ea și în 
																istorie, nu 
																numai ca 
																individ, ci și 
																ca ființă umană.
																
																
																Cătălin 
																Mosoia: Fizica?
																
																Dan Gabriel 
																Sîmbotin: În 
																cazul fizicii 
																vorbim despre 
																natură. Fizica 
																înseamnă 
																reflexie asupra 
																naturii. În 
																momentul în care 
																vorbim despre 
																fizică, ne 
																referim la 
																componenta 
																descriptivă, 
																analitică, iar 
																lucrurile sunt 
																mai complexe 
																decât în 
																matematica 
																„primă”. Pentru 
																că, din punctul 
																meu de vedere, 
																spectacolul 
																matematicii este 
																dat de 
																capacitatea de a 
																simplifica 
																lucrurile astfel 
																încât să creezi 
																un algoritm - 
																orice formă de 
																algoritm este o 
																formă de 
																simplificare 
																pentru a 
																determina o 
																repetiție, orice 
																fel de model 
																este o formă de 
																simplificare. În 
																momentul în care 
																începi să 
																conturezi o 
																formă de model 
																complex începi 
																să mergi înspre 
																fizică. Natura 
																fiind foarte 
																diferită de 
																liniaritatea 
																parcurgerii 
																spațiului sau a 
																timpului, începi 
																să creezi un 
																altfel de model 
																și cu altfel de 
																analize. De 
																aceea putem 
																vorbi despre 
																fizică mult mai 
																târziu decât 
																despre 
																matematică. Nu 
																pot vorbi despre 
																fizică la modul 
																real, ca 
																știință, decât 
																odată cu 
																Aristotel. În 
																momentul în care 
																analizez anumite 
																elemente în 
																profunzime încep 
																să vorbesc 
																despre fizică.
																
																Cătălin 
																Mosoia: Matematică și 
																fizică. Ce 
																spuneți despre 
																celelalte 
																științe sau 
																discipline? Dar 
																înainte, 
																matematica este 
																o știință sau o 
																disciplină?
																
																Dan Gabriel 
																Sîmbotin: 
																Cred că aici 
																lucrurile țin de 
																natura 
																limbajului. Am 
																scris câteva 
																articole și 
																secvențe despre 
																modul în care se 
																materializează 
																ideea de 
																mathesis ca 
																disciplină, ca 
																știință, și cum 
																se transformă 
																episteme din „a 
																cunoaște” în 
																ideea de 
																știință, ca 
																substantivare, 
																ca produs al 
																cunoașterii. 
																Platon (427 
																î.Hr.-347 î.Hr.) 
																vorbește despre 
																clasificarea 
																științelor, idee 
																preluată 
																ulterior de 
																Aristotel; se 
																face trecerea de 
																la ideea de 
																cunoaștere ca 
																formulă 
																generică, ca 
																proces 
																psihologic, 
																înspre ideea de 
																cunoaștere sau 
																înspre efectele 
																cunoștinței ca 
																știință. 
																Matematica este 
																un produs al 
																cunoașterii 
																umane.
																
																Cătălin 
																Mosoia: Cogniție sau 
																cunoaștere?
																
																Dan Gabriel 
																Sîmbotin: 
																Iarăși este un 
																joc de limbaj. 
																Ideea de 
																cogniție vine 
																mult mai 
																încoace, după 
																anii 1950, când 
																cogniția apare 
																ca un element de 
																noutate. Ea 
																intră în limba 
																română prin 
																traducere din 
																engleză, forțată 
																în anumite 
																aspecte. Haideți 
																să ne întoarcem 
																puțin și să 
																facem diferența 
																dintre gnosis, 
																care ar însemna 
																cunoaștere la 
																modul generic, 
																și epistemă. 
																Cogniția, ideea 
																cogniției, vine 
																mai mult dinspre
																gnosis, 
																dinspre o 
																cunoaștere 
																generală, în 
																timp ce episteme 
																este o 
																cunoaștere 
																discursivă, 
																rațională. Când 
																vorbim despre 
																cogniție ne 
																referim la 
																capacitatea 
																noastră de a 
																cunoaște la 
																modul general, 
																și cuprinde 
																toate formele de 
																raționalitate, 
																de percepție, de 
																vizualizare, de 
																reprezentare și 
																o conduce spre 
																zona minții. Din 
																punctul meu de 
																vedere, aici se 
																face o translare 
																a filosofiei 
																carteziene, o 
																translație în 
																secolul nostru. 
																René Descartes 
																(1596-1650), 
																întotdeauna, a 
																fost considerat 
																ca fiind un 
																dualist, cel 
																care face 
																separația dintre 
																corp și minte. 
																În momentul în 
																care îl 
																aprofundezi pe 
																Descartes 
																descoperi că 
																nu-i chiar atât 
																de dualist. În 
																sensul în care 
																relația dintre 
																corp și minte 
																este strânsă - 
																el folosește 
																exemplul 
																relației dintre 
																corăbier și 
																corabie și spune 
																că relația 
																dintre corp și 
																minte nu este o 
																relație 
																asemănătoare 
																celei dintre 
																corăbier și 
																corabie. 
																Corăbierul nu 
																simte efectele 
																asupra corabiei, 
																în timp ce 
																mintea umană 
																simte acțiunea 
																propriei 
																corăbii. Prin 
																urmare, această 
																separație între 
																trup și minte, 
																între res 
																cogitans și res 
																extensa, nu este 
																atât de 
																radicală. Cele 
																două 
																conviețuiesc. 
																Descartes are 
																cunoașterea 
																durerii, durerea 
																nu-ți lasă 
																mintea 
																neafectată, ci 
																acționează din 
																plin asupra 
																cugetării. Și 
																atunci, 
																apropierea 
																dintre cele două 
																ne duce spre o 
																formă de dualism 
																moderat.
																
																De altfel, 
																exemplul pe care 
																noi îl știm din 
																Descartes este 
																preluat de la 
																Averroes 
																(1126-1198). 
																Este un exemplu 
																pe care 
																Descartes îl 
																aprofundează și 
																face câteva 
																delimitări față 
																de filosoful 
																arab. Averroes 
																este mai dualist 
																decât Descartes, 
																privește 
																lucrurile un pic 
																mai separate și 
																nu face 
																aprofundarea 
																aceasta a 
																simțământului 
																corporalității, 
																ci vorbește doar 
																de relația 
																corăbier-corabie.
																
																Averroes este 
																cunoscut în 
																filosofia 
																medievală ca 
																fiind cel care a 
																introdus 
																problema 
																adevărului unic, 
																a sufletului 
																unic. El 
																vorbește despre 
																două tipuri de 
																cogniție și 
																separă 
																cunoașterea 
																științifică de 
																cunoașterea 
																teologică, un 
																lucru foarte 
																important pentru 
																epoca sa. Din 
																păcate, în Evul 
																Mediu, pe 
																direcție 
																tomistă, se 
																renunță la 
																această 
																disjuncție 
																dintre adevărul 
																teologic și cel 
																științific. 
																Averroes chiar 
																dă câteva 
																exemple din 
																Coran și spune 
																că atunci când 
																omul cunoaște 
																măgarul este o 
																cunoaștere 
																directă, nu este 
																o cunoaștere 
																prin revelație. 
																De aceea, când 
																cercetez natura 
																nu trebuie să 
																caut, să 
																identific 
																revelația și 
																relația directă 
																cu sacralitatea, 
																cu Dumnezeu. Un 
																lucru pe care 
																tomismul l-a 
																eliminat. Dacă 
																am două tipuri 
																de rațiune, 
																atunci ar trebui 
																să am două 
																tipuri de suflet 
																și nu am două 
																tipuri de 
																suflet, am un 
																singur tip de 
																suflet. Apoi, 
																dacă am un 
																singur tip de 
																suflet, atunci 
																am un singur tip 
																de cunoaștere și 
																înseamnă că și 
																cunoașterea 
																științifică 
																trebuie să se 
																supună rigorilor 
																teologice. 
																Redescoperim 
																același dualism 
																multe secole mai 
																târziu odată cu 
																Francis Bacon 
																(1561-1626). 
																Foarte multă 
																lume zice că 
																Bacon neagă 
																religia. El nu 
																neagă religia, 
																ci face 
																separarea de tip 
																averroist și 
																zice, pe mine nu 
																mă interesează 
																să cercetez cu 
																instrumentele 
																științei 
																religia, cum 
																nici religia nu 
																trebuie să fie 
																interesată de a 
																cerceta cu 
																instrumentele ei 
																știința. Puțină 
																lume știe că, de 
																fapt, Francis 
																Bacon era un om 
																foarte religios 
																- a scris imnuri 
																și poezii 
																religioase, era 
																un om care 
																înțelegea 
																religia într-un 
																mod profund. Dar 
																această separare 
																a fost cea care 
																i-a permis să 
																aprofundeze 
																linia 
																științifică pe 
																care o știm noi 
																astăzi drept 
																început de 
																modernitate.
																
																Cătălin 
																Mosoia: Logica este 
																un domeniu care 
																vă este 
																familiar.
																
																Dan Gabriel 
																Sîmbotin: La 
																un moment dat, 
																glumind cu niște 
																colegi din 
																străinătate care 
																m-au întrebat 
																care este 
																specializarea 
																mea, am spus 
																filosofia 
																științei, 
																epistemologie și 
																ceva logică. 
																Răspunsul este 
																foarte real. 
																Pentru că 
																logica, la ora 
																actuală, nu mai 
																poate fi 
																cuprinsă într-un 
																singur domeniu. 
																Sunt atâtea 
																direcții în 
																logică și se 
																creează atât de 
																multe 
																instrumente 
																pentru atât de 
																multe alte 
																științe, încât 
																îmi este foarte 
																greu să spun că 
																sunt specialist 
																în logică.
																
																Logicile de la 
																ora aceasta sunt 
																foarte variate, 
																și trebuie să-ți 
																găsești o 
																direcție sau să 
																elaborezi un 
																proiect de 
																cercetare pe 
																care să-l 
																urmezi. Logica 
																juridică, de 
																exemplu, nu este 
																orice tip de 
																logică, este un 
																tip de logică 
																deontică foarte 
																complexă. Pentru 
																că trebuie să 
																creezi o formă 
																de raționament 
																juridic în care 
																concluzia să fie 
																adevărată după 
																un număr limitat 
																de premise, 
																astfel încât, 
																orice altă 
																premisă ai aduce 
																ulterior, să 
																nu-i schimbe 
																valoarea de 
																adevăr. Cu alte 
																cuvinte, creezi 
																un sistem de 
																logică juridică 
																astfel încât 
																acel rezultat să 
																fie dedus cu 
																necesitate și să 
																nu poată fi 
																schimbat. 
																Altfel, e supus 
																raționamentului 
																erorii.
																
																Cătălin 
																Mosoia: O direcție 
																este logica 
																juridică.
																
																Dan Gabriel 
																Sîmbotin: 
																Alte direcții 
																țin de logica 
																matematică sau 
																de limbă ori de 
																limbajele de tip 
																informatic - 
																există 
																specialiști în 
																logică care 
																creează arbori 
																decizionali 
																astfel încât să 
																avem concluzii 
																coerente în 
																limbaje 
																artificiale. 
																Logica este 
																foarte greu 
																definibilă. S-a 
																dezvoltat foarte 
																mult, în măsura 
																în care spațiile 
																de analiză și 
																cel educațional 
																suportă o 
																implozie. Fiind 
																atât de 
																dezvoltată și 
																dificilă, sunt 
																foarte puțini 
																oameni care o 
																mai urmează 
																astăzi. În 
																spațiul 
																românesc, școala 
																de logică are 
																din ce în ce mai 
																puțini adepți și 
																sunt din ce în 
																ce mai puține 
																ore de logică 
																rezervate în 
																universități, în 
																facultățile de 
																filosofie, acolo 
																unde ea a fost 
																preponderent 
																studiată. A mai 
																rămas logica 
																matematică, dar 
																ca o formă 
																elementară, 
																incipientă, mai 
																mult o 
																componentă 
																istorică și mai 
																puțin una de 
																actualitate.
																
																Cătălin 
																Mosoia: Ce spuneți 
																despre logica în 
																care sunt două 
																sau mai multe 
																valori de 
																adevăr?
																
																Dan Gabriel 
																Sîmbotin: 
																Este o altă 
																direcție în 
																logică, logica 
																fuzzy, care a 
																luat în calcul 
																mai multe valori 
																de adevăr. Prima 
																dată s-a 
																introdus o 
																valoare de 
																adevăr 
																intermediară. 
																S-a ajuns la 
																concluzia că 
																introducerea 
																unei singure 
																valori 
																intermediare nu 
																rezolvă 
																problema, ea s-a 
																dezvoltat 
																ulterior și a 
																devenit ceea ce 
																se numește 
																astăzi logica 
																fuzzy, putând 
																avea n valori 
																intermediare; 
																acest n poate fi 
																bine definit sau 
																dimpotrivă poate 
																fi vag, în 
																funcție de 
																necesitatea pe 
																care o ai în 
																context. Haideți 
																să vedem despre 
																ce este vorba. 
																Vorbim în primul 
																rând despre 
																elementele care 
																țin de vag. Să 
																spunem, 
																calitățile, 
																proprietățile 
																unui obiect sau 
																din punct de 
																vedere 
																lingvistic 
																adjectivele. De 
																exemplu 
																propoziția un 
																tablou este 
																frumos. Cine 
																poate să-mi 
																spună că un 
																tablou al lui 
																Picasso este un 
																tablou frumos? 
																Care sunt 
																factorii care 
																intervin în 
																conturarea ideii 
																de frumos? Aici 
																intervine logica 
																de tip fuzzy, 
																care apelează la 
																elemente de 
																statistică, cu 
																ajutorul cărora 
																pot identifica 
																persoanele care 
																analizează 
																respectivul 
																tablou al lui 
																Picasso: 20% 
																spun că este 
																frumos, 70% 
																reprezintă și ei 
																un grup 
																reprezentativ și 
																așa mai departe 
																astfel că obțin 
																niște 
																coeficienți care 
																îmi spun, pe o 
																scală de la 
																frumos la urât, 
																în ce măsură 
																tabloul este 
																frumos - aceasta 
																este doar o 
																formă de logică 
																fuzzy, pentru că 
																și aici avem 
																diferite tipuri 
																de dezvoltare. 
																S-a evoluat 
																foarte mult, de 
																la logica 
																trivalentă, cum 
																era aceea a lui 
																Ștefan Lupașcu 
																(1900-1988) din 
																anii 1970, 
																astăzi vorbim 
																despre o logică 
																fuzzy cu n 
																valori de adevăr 
																și care se 
																bazează pe un 
																aparat matematic 
																foarte complex .
																
																Cătălin 
																Mosoia: Dumneavoastră 
																spuneți, cu 
																modestie, că 
																știți ceva 
																logică. Mai 
																concret, ce 
																anume din acest 
																ceva?
																
																Dan Gabriel 
																Sîmbotin: 
																Știu primii pași 
																din logică și am 
																potențialitatea 
																de a aprofunda 
																diverse linii 
																din logică. 
																Astăzi mă 
																orientez înspre 
																logicile modale, 
																epistemice și 
																deontice. Aici 
																am vorbit despre 
																valorile de 
																adevăr legate de 
																știință și 
																despre 
																posibilitățile 
																științei; 
																logicile de tip 
																deontic se 
																referă, într-o 
																anumită măsură, 
																la variabilele 
																de tipul 
																limbajului 
																normativ, comun 
																sau limbajului 
																științific 
																juridic, tot în 
																ideea acestei 
																logici de tip 
																epistemic. 
																Aceasta este 
																linia pe care 
																pot să zic, cu 
																curaj, o abordez 
																și cercetez 
																astăzi. 
																
																Cătălin 
																Mosoia: Ce v-a 
																determinat să vă 
																apropiați de 
																filosofie?
																
																Dan Gabriel 
																Sîmbotin: 
																Plăcerea de a 
																citi. Am fost 
																elev la un liceu 
																teoretic, într-o 
																clasă de 
																matematică-fizică, 
																cu o orientare 
																înspre 
																matematică, în 
																sensul în care, 
																încurajat de ai 
																mei, ar fi urmat 
																să fac 
																facultatea de 
																matematică. Mama 
																mea este 
																profesoară de 
																matematică, deci 
																aveam un 
																background și o 
																direcționare în 
																partea aceasta. 
																Dar, în clasa a 
																XII-a, văzând că 
																eram înclinat 
																mai mult spre 
																lectură și a 
																cunoaște cât mai 
																multe, au spus 
																că dacă vreau 
																filosofie, 
																atunci asta să 
																urmez. A fost o 
																eliberare pentru 
																mine! În ciuda 
																faptului că îmi 
																plăcea 
																matematica, nu 
																am simțit 
																niciodată că aș 
																putea deveni un 
																bun specialist 
																în matematică. 
																Din câteva 
																motive: 
																algoritmizarea 
																nu îmi plăcea și 
																matematica nu 
																îmi dădea 
																răspunsuri. Eu 
																voiam să găsesc 
																răspunsuri la 
																foarte multe 
																întrebări și, 
																din păcate, 
																sistemul 
																matematic care 
																se învață în 
																școală nu te 
																ajută să găsești 
																răspunsurile 
																ample pe care le 
																cauți. Astăzi 
																însă, așa cum 
																văd eu 
																matematica, 
																mi-am dat seama 
																că foarte multe 
																răspunsuri le-aș 
																fi putut găsi și 
																acolo, dar nu în 
																acest sistem de 
																învățământ, ci 
																printr-o 
																educație în 
																paralel. În ceea 
																ce privește 
																învățarea 
																matematicii, 
																cred că o 
																problemă este 
																faptul că nu se 
																învață istoria 
																matematicii, ci 
																algoritmizarea 
																matematică, 
																paradigma. Un 
																elev nu știe că 
																atunci când 
																rezolvă o 
																problemă, de 
																fapt, problema 
																aceea a fost cu 
																adevărat „o 
																problemă” pentru 
																care mulți 
																„și-au bătut 
																capul” și au 
																încercat să-i 
																găsească 
																soluții. 
																Consider că 
																fiecare ar 
																trebui să 
																cunoască această 
																problematizare, 
																această evoluție 
																a problemei. Se 
																transmite teoria 
																lui x, teoria 
																lui y, dar nu se 
																știe de ce omul 
																acela „și-a 
																bătut capul” cu 
																o astfel de 
																problemă. Vreau 
																să spun că nimic 
																nu a fost 
																întâmplător. 
																Totul s-a 
																dezvoltat 
																organic, 
																istoric. Cred că 
																cel care 
																studiază 
																matematica are 
																nevoie de 
																istorie, la fel 
																cum cel care 
																studiază logică 
																are nevoie de 
																istoria logicii, 
																cum cel care 
																studiază orice 
																știință are 
																nevoie de 
																istoria sa, de 
																devenirea în 
																interiorul 
																științei 
																respective. Și 
																aici am atins al 
																doilea 
																instrument pe 
																care îl dezvoltă 
																filosofia în 
																relație cu 
																cunoașterea, ea 
																vine cu un fel 
																de metaștiință. 
																Filosofia nu 
																uită să pună 
																mereu 
																întrebarea. 
																Filosofia nu 
																uită să caute 
																istoria, să mai 
																caute niște 
																surse pentru a 
																găsi legături.
																
																
																Mi-am adus acum 
																aminte de un 
																exemplu. Știm 
																că, în logică, 
																Bertrand Russel 
																(1872-1970) a 
																dezvoltat 
																limbajul foarte 
																folosit astăzi 
																în Principia 
																Mathematica, o 
																carte foarte 
																dificilă la 
																vremea ei - la 
																vremea 
																respectivă, s-a 
																dat și un premiu 
																pentru cine 
																demonstrează că 
																a citit cartea, 
																pentru că 
																editorii au 
																descoperit că 
																nimeni nu o 
																citise integral. 
																Russel vine cu o 
																idee care ține 
																de mistica și 
																logica 
																medievală, 
																reluată de 
																Leibniz, la care 
																ajunge în urma 
																unor studii 
																făcute pe 
																textele lui 
																Leibniz, care de 
																câțiva ani 
																fuseseră readuse 
																în prim plan, 
																aceea a 
																identificării 
																unui limbaj 
																universal. Și 
																introduce acest 
																limbaj universal 
																prin care el 
																dorește să 
																explice absolut 
																orice - observăm 
																cum un element 
																care ținea de 
																mistică, de o 
																cunoașterea de 
																altă natură, 
																directă, devine 
																o problemă de 
																raționalizare și 
																matematizare a 
																unui sistem 
																discursiv.
																
																Cătălin 
																Mosoia: Ce fel de 
																cercetări 
																abordați la 
																Institutul de 
																Cercetări 
																Economice și 
																Sociale 
																„Gheorghe Zane“ 
																din Iași?
																
																Dan Gabriel 
																Sîmbotin: În 
																institut există 
																un program de 
																cercetare care 
																se referă la 
																analiza 
																societății și a 
																contextului 
																social. 
																Programul vine 
																dinspre colegii 
																mei care fac 
																filosofie 
																politică, la 
																modul general, 
																iar eu fac 
																analiza de tip 
																epistemic, în ce 
																măsură 
																cunoașterea de 
																un anumit tip 
																influențează 
																zonele de 
																decidență și 
																implicație 
																politică. Vă dau 
																câteva exemple 
																care sunt în 
																studiu. Una 
																dintre analize 
																este 
																problematica 
																adevărului și în 
																ce măsură pot 
																vorbi și 
																transfera ideea 
																de adevăr la un 
																anumit nivel; 
																sunt apoi 
																analize care țin 
																de antinomii, 
																iar problema 
																antinomiilor 
																simple și a 
																reacțiilor umane 
																în fața unei 
																situații 
																antinomice clare 
																mi se pare o 
																problemă destul 
																de interesantă - 
																adică, în 
																momentul în care 
																eu susțin un 
																punct de vedere 
																și cel din fața 
																mea vine și 
																susține cu 
																vehemență 
																punctul opus, 
																este o întâlnire 
																cu celălalt - 
																opus al meu; 
																care este 
																reacția 
																epistemică și 
																atitudinală pe 
																care pot să o am 
																în astfel de 
																situație 
																antinomică, în 
																condițiile în 
																care antinomiile 
																contextualizate 
																nu trebuie 
																neapărat să fie 
																situații opuse, 
																adică pot fi 
																ambele adevărate 
																în același timp; 
																și aici, iar 
																este o problemă 
																de conflict 
																epistemic și 
																modul în care îl 
																poți rezolva, 
																cum poți să 
																depășești o 
																astfel de 
																situație. 
																Acestea sunt 
																câteva din 
																direcțiile pe 
																care lucrez 
																astăzi.
																
																Cătălin 
																Mosoia: Uneori, o 
																discuție lungă, 
																dar care îți 
																face plăcere, 
																pare scurtă. 
																Alteori, chiar 
																și numai câteva 
																propoziții 
																schimbate cu un 
																partener de 
																dialog par lungi 
																și obositoare. 
																Pe de altă 
																parte, timpul 
																pare să treacă 
																mai încet la 30 
																de ani decât 
																zece ani mai 
																târziu. De ce 
																acum percepem 
																timpul ca 
																trecând mai 
																repede?
																
																Dan Gabriel 
																Sîmbotin: 
																Numărul de 
																informații pe 
																care le primim 
																într-o zi este 
																mult mai mare 
																decât numărul de 
																informații pe 
																care cineva din 
																trecut trebuia 
																să le asimileze 
																într-o zi, iar 
																asta înseamnă că 
																timpul pentru 
																noi curge mult 
																mai repede. Sunt 
																multe evenimente 
																pe care eu le 
																percep mental, 
																le adun, le 
																acumulez, iar 
																asta înseamnă că 
																timpul trece 
																mult, mult mai 
																repede.
																
																Referitor la 
																timpul relativ 
																legat de vârstă, 
																întotdeauna când 
																ne calculăm o 
																zi, ne raportăm 
																ziua la timpul 
																care a trecut. O 
																zi pentru un 
																copil de cinci 
																ani este 1 
																raportat la 
																numărul de zile 
																pe care le-a 
																avut el 
																anterior; o zi 
																pentru un om de 
																40 de ani este 1 
																raportat la 
																numărul de zile 
																anterioare. 
																Aceasta înseamnă 
																că pe măsură ce 
																înaintezi în 
																vârstă, timpul 
																se comprimă din 
																punct de vedere 
																perceptiv. Este 
																mult mai scurt 
																pentru că 
																raportul este 
																mai mic. 
																
																Cătălin 
																Mosoia: Filosofie, 
																filosof…
																
																Dan Gabriel 
																Sîmbotin: 
																Filosofia este 
																mama tuturor 
																științelor, am 
																spus că ne punem 
																mereu întrebări 
																și tot atât de 
																des căutăm 
																răspunsuri. Cred 
																că cel mai 
																frumos spune 
																Aristotel atunci 
																când se referă 
																la metafizică 
																sau la cel care 
																face metafizică, 
																anume că este 
																cel care știe 
																câte puțin din 
																toate, dar 
																necunoscând în 
																profunzime 
																fiecare lucru. 
																Filosof este cel 
																care caută tot 
																timpul, este un 
																căutător, 
																încearcă să(-și) 
																dea răspunsuri. 
																Prin structura 
																aceasta de 
																căutător, să nu 
																spunem neapărat 
																al adevărului, 
																ci cauzat de 
																dorința de a 
																cunoaște, de a 
																ști mai multe - 
																știu că nu voi 
																ști niciodată 
																totul, pentru că 
																nu avem cum; 
																suntem 
																conștienți că, 
																cu cât înaintăm, 
																știm din ce în 
																ce mai puține 
																raportat la 
																totul 
																cunoașterii 
																pentru că 
																fiecare nouă 
																cunoștință pe 
																care o ai în 
																ziua de astăzi, 
																potențează un 
																orizont infinit, 
																și ajungem la 
																perspectiva 
																socratică în 
																care spun că 
																„știu că nu știu 
																nimic”; fiecare 
																punct îmi 
																deschide un nou 
																univers. 
																
																Mai este 
																confundată 
																filosofia cu 
																„wellness” 
																superficial 
																pentru minte. Să 
																faci filosofie 
																nu înseamnă 
																„să-ți fie 
																bine”, să-ți 
																cauți spațiu 
																confortabil. 
																Dimpotrivă, 
																înseamnă să 
																cauți acolo unde 
																poate chiar te 
																deranjează, 
																poate chiar te 
																neagă pe tine ca 
																persoană. Când 
																îți spui știu că 
																nu știu nimic e 
																o durere pentru 
																că tu tocmai 
																asta încerci să 
																faci, încerci să 
																găsești și 
																cauți. Dar mergi 
																înainte. Posibil 
																să descoperi 
																mici cauzalități 
																sau relații pe 
																care altul 
																înainte nu le-a 
																gândit, ori să 
																ți se clarifice 
																lucruri care la 
																un moment dat 
																erau înnodate, 
																dintr-o dată ți 
																se relevă ca 
																simplitate; 
																câteodată poți 
																să-ți explici 
																lucruri 
																complicate în 
																cuvinte simple 
																sau dimpotrivă, 
																poți să complici 
																lucrurile care 
																par simple. În 
																jocul acesta 
																mental, în 
																căutarea asta 
																continuă te 
																găsești ca 
																filosof.
																Foto: