|
|
|
Spre un “ideal practicabil”
Autor: Todorel Postolache |
|
Acad. Tudorel
Postolache
Spre un “ideal practicabil”
În drumul spre
“ideal practicabil”, autorul
mărturisește că a plecat de la trei
evenimente, care începând cu cea de
a doua jumătate a secolului XX au
avut importante implicații
epistemologice:
-
Descoperirea legilor psihice ale
inconștientului uman și aprofundarea
studiilor asupra inconștientului
personal, colectiv și profund
-
Descoperirea legilor “calculului
computațional”
-
Transformarea în planul
generațiilor umane în sensul că
succesiunea generațiilor simple este
înlocuită cu succesiunea
“generațiilor suprapuse”.
|
Pornind de la confluența acestor
probleme, este subliniată importanța
școlii în noile condiții și
posibilitățile de evoluție spre o
“școală universală”, care se
caracterizează prin:
- Se află la originea unui nou tip
de proprietate, “proprietatea
identitară”
- Inițiază un nou tip de mediator
social la scară universală
- Oferă, pentru prima oară în
istoria civilizației umane, o nișă
pentru cel mai important actor
social – societatea civilă mondială.
Această “școală universală”, cu
funcția de “mediator social”, va
asigura “dezvoltarea capacității
omului de a gândi cu propriul său
cap și de a înțelege mecanismele de
gândire ale altuia” și va cuprinde
studiul cunoașterii științifice și
al cunoașterii lui Dumnezeu. Școala
universală nu e o utopie, ci un
ideal, pentru că cele două tipuri de
cunoaștere “comportă demersuri
succesive și, în același timp,
succesiunea infinită a generațiilor
– de civilizații, indivizi, concepte
etc.” |
|
|
|
|
|