Spre un “ideal practicabil”
Autor: Todorel Postolache

 

Acad. Tudorel Postolache

Spre un “ideal practicabil”
 

În drumul spre “ideal practicabil”, autorul mărturisește că a plecat de la trei evenimente, care începând cu cea de a doua jumătate a secolului XX au avut importante implicații epistemologice:

  • Descoperirea legilor psihice ale inconștientului uman și aprofundarea studiilor asupra inconștientului personal, colectiv și profund

  • Descoperirea legilor “calculului computațional”

  • Transformarea în planul generațiilor umane în sensul că succesiunea generațiilor simple este înlocuită cu succesiunea “generațiilor suprapuse”.

 

Pornind de la confluența acestor probleme, este subliniată importanța școlii în noile condiții și posibilitățile de evoluție spre o “școală universală”, care se caracterizează prin:
  • Se află la originea unui nou tip de proprietate, “proprietatea identitară”
  • Inițiază un nou tip de mediator social la scară universală
  • Oferă, pentru prima oară în istoria civilizației umane, o nișă pentru cel mai important actor social – societatea civilă mondială.

Această “școală universală”, cu funcția de “mediator social”, va asigura “dezvoltarea capacității omului de a gândi cu propriul său cap și de a înțelege mecanismele de gândire ale altuia” și va cuprinde studiul cunoașterii științifice și al cunoașterii lui Dumnezeu. Școala universală nu e o utopie, ci un ideal, pentru că cele două tipuri de cunoaștere “comportă demersuri succesive și, în același timp, succesiunea infinită a generațiilor – de civilizații, indivizi, concepte etc.”

   

 

copyright © Academia Română 2006

copyright © Academia Română 2006