Mircia DUMITRESCU - Grafician


Membru corespondent 2013

S-a născut la 3 iulie 1941 la Căscioarele, în județul Ilfov. Între anii 1955-1959 a fost elev al Liceului „Ion Neculce“ din Bucureşti, iar între anii 1959-1965 urmează cursurile Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu“, avându-i ca profesori pe Vasile Kazar, Eugen Schileru, Horia Teodoru, Gheorghe Ghiţescu.

În perioada 1965 - 1978 a fost profesor de desen la Liceul nr. 6 și Liceul „Ion Neculce“ din București. Profesor cu definitivat gradul II și I.

Din anul 1979 până în anul 1989 a fost desenator artistic la Editura Sport-Turism din Bucureşti.

În perioada 1990–2011 a fost lector, conferențiar și profesor universitar la Academia de Artă din București (UNArte).

În anul 2005 devine doctor în arte vizuale, cu lucrarea Invenţia oculocentrică sau ispitirea Sfântului Antonie.

În perioada 1990-2008 a fost şeful catedrei de grafică şi membru al Consiliului Profesoral şi al Senatului la Facultăţii de Arte Plastice al Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti.

Cărți

Album (vol. I), coordonator: Mariana Avanu Bulei, Editura Institutului Cultural Român

Album (vol. II), coordonator: Eugen Suciu, Mariana Avanu, Editura Institutului Cultural Român

CĂRȚI ILUSTRATE

1966 Panait Istrati, Chira Chiralina, format 24 cm x 34 cm, coperta şi 15 ilustraţii - gravură în metal, Editura ESPLA

1966 Epopeea lui Ghilgameş, format 20 cm x 16,5 cm, coperta şi 12 ilustraţii - gravură în metal, Editura pentru Literatură Universală

1966 Mihail Yurievici Lermontov, Demonul, format 12 cm x 20 cm, coperta şi 5 ilustraţii - gravură în metal, Editura pentru Literatură Universală

1970 Ion Creangă, Poveşti, format 20 cm x 27 cm, viziune grafică, coperta şi 23 ilustraţii, gravură în lemn- 2 culori, d.m. 19 cm x 24 cm, Editura Ion Creangă

1972 Publius Ovidius Naso, Tristia Ex Ponto (Tristele şi Ponticele), format 18 cm x 22 cm viziune grafică, coperta şi 27 ilustraţii gravură în metal, d.m. 14 cm x 18 cm, 14 vignette, Editura Univers

1973 Zaharia Stancu, Să nu uiţi Darie..., format 22 cm x 28 cm, coperta şi 20 ilustraţii – acuarelă, d.h. 16,5 cm x 22 cm, Editura Ion Creangă

1974 Alexandru Philippide, Flori de poezie străină răsădită în româneşte, format 20 cm x 27 cm, coperta şi 17 ilustraţii - desen tuş-laviu, Editura Univers

1976 Ceasul muncii şi al privighetorii, antologie de poezie, format 17 cm x 24 cm, coperta şi 10 ilustraţii - desen colorat, Editura Ion Creangă

1976 Apollonios din Rhodos, Argonauticele, format 20 cm x 26 cm, coperta şi 8 ilustraţii - gravură în metal, Editura Univers

1976 Mihai Eminescu, Dorinţa, format 17 cm x 24 cm, coperta şi 6 ilustraţii - desen în creion, Editura Albatros

1977 Gruia lui Novac, format 24 cm x 34 cm, coperta, forzaţ, 22 ilustraţii -gravură în lemn, 4 culori- colorat de mână, d.m. 17 cm x 25 cm şi 50 vignete, d.m. 8 cm x 9 cm, Editura Ion Creangă

1980 Antologia poeziei chineze, Cîntata Ti, format 17 cm x 24, coperta şi 10 ilustraţii – litografie, Editura Univers

1983 Vasko Popa, Sare de lup, format 16 cm x 22 cm, coperta şi 6 ilustraţii - desen în tuş, Editura Univers

1984 Valeriu Pantazi, Tu, Secole!, format 17 cm x 26 cm, coperta şi 6 ilustraţii - desen în tuş, Editura Cartea Românească

1985 Kanteletar, culegere de rune tradiţionale finlandeze, format 11 cm x 22 cm, coperta şi 5 ilustraţii - desen în creion liniarizat, Editura Univers

1985 Nichita Stănescu, Amintiri din prezent, format 14 cm x 21 cm, coperta şi 6 ilustraţii - desen, d.h. 14 cm x 21 cm, Editura Sport Turism

1986 Adam Puslojić, Apă de băut, format 16 cm x 22 cm, coperta şi 12 ilustraţii - desen în tuş, Editura Univers

1987 Ovidiu, Metamorfozele, format 20 cm x 28 cm, viziune grafică, coperta şi 24 ilustraţii - desen în tuş, Editura Ion Creangă

1988 Al Qing, Poeme, format 16 cm x 22 cm, coperta şi 10 ilustraţii - desen în tuş, Editura Univers

1994 Octavian Barbosa, Delict de supravieţuire, format 16 cm x 23 cm, coperta şi 11 ilustraţii - desen în tuş, Editura Crater

2001 George Virgil Stoenescu, Tânăra Circe, format 12 cm x 22 cm, coperta şi 19 ilustraţii - desen în tuş, Editura Univers enciclopedic

2001 George Virgil Stoenescu, În Crângul Alexandra, format 12 cm x 22 cm, viziune grafică, coperta şi 25 de ilustraţii -desen în tuş, Editura Univers enciclopedic

2002 Călin Angelescu, Bătrâneţe fără tinereţe şi moarte fără de viaţă, format 13,5 cm x 21 cm, viziune grafică, coperta şi ilustraţii -desen în tuş, Editura Muzeul Literaturii Române

2005 George Virgil Stoenescu, Cercuri sub lună, format 12 cm x 22 cm, viziunea grafică, coperta şi 24 ilustraţii -desen în tuş, Editura Univers enciclopedic

2005 Paul Verlaine, Virago/ Femmes, traducere de Iana Maravis, format 22 cm x 24 cm, viziunea grafică, coperta şi ilustraţii după scupltura sa în lemn, Androginul, Editura Uniunea Paneuropeană

2007 George Virgil Stoenescu, Dublul, format 18 cm x 25 cm, viziunea grafică, coperta şi 74 ilustraţii -desen în creion liniarizat digital, Editura Univers enciclopedic

2007 Adam Puslojić, Muritori, cei cu voi ? sau Bunavestirea de la Ipoteşti, format 16 cm x 24 cm, viziunea grafică, coperta, ilustraţii - desen în tuş, şi fotografii d.h. 21 cm x 29,7 cm, Memorialul Ipoteşti – Centrul Naţional de Studii, „Mihai Eminescu“, Ipoteşti

2007 Ileana Mălăncioiu, Urcarea muntelui, format 16 cm x 23,5 cm, 10 ilustraţii pentru vignete - desen în tuş, Editura Corint

2009 Emil Brumaru, Veronica D. Niculescu, Basmul Prinţesei Repede-Repede, ilustrații copertă și interior, acuarelă, Editura Polirom

2010 Augustin Frăţilă, În curtea cu pavajul gri, viziune grafică, copertă, Editura Muzeul Naţional al Literaturii Române

2016 La espina en la flor/ Spinul din floare, Muestra de poesia mexicana actual / poeți mexicani contemporani, viziunea grafică, coperta, 20 de ilustrații, gravură în lemn, 12,5 x 13 cm, Editura Școala Ardeleană

În anul 2005 a colaborat cu Academia Română la proiectul lansat de acad. Eugen Simion pentru salvarea manuscriselor eminesciene, proiect iniţiat de Iorga, Perpessicius, Călinescu şi Noica. Propune pentru reeditarea acestora o formulă inovatoare de tipărire, realizată şi cu ajutorul unor tehnici digitale, prin care reproducerea manuscriselor lui Mihai Eminescu devine, în sfârşit, posibilă, instituind un reper cultural prezervat viitorilor cercetători şi colecţionari.

În 2008 a participat la proiectul cofinanaţat de MCC, UNAB şi Memorialul Ipoteşti cu titlul „Valorificarea peisajului ipoteştean şi a culturii neolitice locale în arta contemporană“ – artă decorativă şi grafică - organizator împreună cu Valentin Coșereanu.

A participat la proiectul Bibliotecii Academiei Române împreună cu Arhiepiscopia Târgoviștei de reeditare a cărților publicate de Macarie: Liturghierului lui Macarie, viziune grafică (2008), Tetraevagheliarul lui Macarie, ediție bibliofilă şi de masa,viziune grafică, Octoihul lui Macarie (2012).

A participat la implementarea proiectului expozițional bimilenar „Ovidius Publius Naso“ în 2017.

- Membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România, 1967
- Secretar al secţiei de grafică al U.A.P. din România, 1975-1990
- Membru al Uniunii Gravorilor şi Litografilor Maghiari, Budapesta, 2006

Înalte Ordine de Stat

- Ordinul Meritul Cultural în grad de „Cavaler“, 2003
- Ordinul Meritul Cultural în grad de „Cavaler“, 2009


Doctor Honoris Causa

- Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi, 2015
- Universitatea „Ovidius“ din Constanța, 2017


Distincții

- Ordinul „Szerencsepatkó“ oferit de Centrului Judeţean de Creaţie „Lăzarea“ şi de Consiliul Judeţean Harghita, 1999
- Medalia „Mihail Eminescu, 150 de ani“, conferită de Preşedinţia României, 2002
- Medalia comemorativă „Ion Heliade Rădulescu“, conferită de Regia Autonomă Monitorul Oficial S.A., 2002
- Medalia jubiliară „Nicolae Bălcescu“, Primăria sectorului 2, Bucureşti, 2007
- Diplomă pentru întreaga activitate artistică, UAP Iași, 2017
- Diploma ex aequo, Minsterul Culturii și Identității Naționale din România, 2017

Dan Grigorescu, Dicționarul Avangardelor, Editura Enciclopedică, 2003

„S-a impus, încă de foarte tânăr, deopotrivă ca ilustrator de carte, mai ales de poezie - în care a izbutit întotdeauna să traducă în imagine vizuală sentimentul liric al textului literar - și ca un gravor cu temeinice cunoștințe tehnice, pe care le folosește cu abilitate pentru a spori expresivitatea imaginii.


Discursul acad. Eugen Simon, la vernisajul expoziției din 2008, Sala „Constantin Brâncuși“, Palatul Parlamentului

„Desenează poezia şi face ca literele şi paginile să vorbească, să se afirme, să iasă în faţă. De aceea, poate, oamenii de litere îl caută pe Mircia Dumitrescu, decid să le deseneze coperţile şi să le ilustreze cărţile. În afară de acest lucru, în afară de marele lui talent, puternicul lui talent şi foarte susţinutul lui talent de grafician şi de om de creaţie, în faţa mea Mircia Dumitrescu mai are două atuuri extraordinare. În primul rând el este cel care a creat, aş putea spune, fenomenul Eminescu. Publicarea în manuscris-facsimil al lui Eminescu nu este creaţia mea, este în primul rând creaţia lui[...]El a găsit mijloacele de a reproduce cele 14 mii de pagini ale lui Eminescu, operaţie uriaşă de care încă iubiţii noştri contemporani nu prea îşi dau seama despre ce este vorba. Este creaţia lui.“