Actualul număr se deschide cu
alocuțiunea academicianului Eugen Simion
intitulată "Cultura - un mod de a fi, un mod de a te
situa în lume, un mod de supraviețuire" susținută în
cadrul adunării generale a Academiei Române dedicată
Zilei Culturii Naționale. În ciuda atâtor vorbe despre o
condamnare la eșec a românilor, autorul nu crede,
preferând să vadă, dincolo de o Românie a suprafețelor,
”a comediei politice”, una profundă, tăcută care a făcut
și face istoria. Așa se face că ne despărțim de Eminescu
pentru a ne întoarce la el ca la un ”model fondator”. În
siajul acestei disocieri, Eugen Simion, reluând o
afirmație ce se aude frecvent după care suntem o cultură
a conflictelor, nu a dialogului, pledează pentru aceasta
din urmă pentru că este aceea care ne definește ca fiind
ceea ce suntem unici, irepetabili, amintindu-ne cu
Rimbaud că ”Eu este Altul” într-o de recunoaștere și
respect reciproc. Preluând o expresie a lui Eminescu
după care ”nu poți fi drept dacă nu ești liber”, Eugen
Simion apreciază că de la cultură învățăm că ”nu poți fi
liber dacă nu ești drept”.
Am putea spune că o relație
armonioasă între cele două dimensiuni ale unei vieți
demne se poate regăsi în viața și activitatea
academicianului Caius Iacob (1912-1992) omagiat
în cadrul unei sesiuni dedicate centenarului nașterii
sale. Grupajul se deschide cu studiul "Caius Iacob
între matematică și mecanică", semnat de acad.
Solomon Marcus, care îl situează semnificativ pe cel
sărbătorit în tabloul științei românești și în culturii
românești din perioada 1935-1992. Trecând prin
amintirile acad. Nicolae Cristescu și ale prof. Ioan
Cuculescu, membru corespondent al Academiei Române,
cititorul poate afla contribuțiile marelui matematician
Caius Iacob în domeniul analizei matematice din
articolul semnat de Cabiria Andrian Cazacu,
membru de onoare al Academiei Române, și Mircea
Dimitrie Cazacu. Împărtășind o serie de gânduri
despre personalitatea marelui matematician și profesor,
Gabriela Marinoschi încheie că a fost ”o
personalitate vastă, care a demonstrat permanent
credința în cea ce făcea în știință, cercetare și la
catedră, tenacitatea de a concretiza ideile în care
credea, forța de a păstra unitatea membrilor familiei
sale științifice - cea a mecanicienilor și cultul pentru
cei care au construit anterior drumul științei. Nu în
ultimul rând, a dovedit credința fermă în misiunea
cărturarului în viața Cetății, aceea de angajare totală
chiar cu prețul sacrificiilor personale. Prin toate
acestea, Caius Iacob rămâne o dimensiune simbolică în
cultura românească” Spre aceiași concluzie trimit și
articolele ”Profesorul Cius Iacob, așa cum l-am
cunoscut” de Mircea Sofonea și ”Amintiri
despre profesorul și șeful de catedră Caius Iacob”
de Nicolae Marcov.
La secțiunea ”Aniversări”,
acad. Păun Ion Otiman scrie despre Mitropolitul
Banatului ÎPS Nicolae Corneanu, membru de onoare al
Academiei Române, la o jumătate de secol de
arhipăstorie, care ”multă, multă lumină dumnezeiască a
revărsat asupra noastră”. La aceiași secțiune, acad.
Toma Dordea semnează un documentar despre
academicianul Cornel Micloși, la 125 de ani de la
naștere, despre care s-ar putea spune că ”fericit este
poporul capabil să dea astfel de oameni”. Tot aici,
acad. Marius Porumb dedică gânduri de
binemeritată recunoaștere și recunoștință
academicianului istoric de artă Virgil Vătășianu, o
adevărată instituție, cum s-a spus, fiind deopotrivă un
erudit și subtil istoric de artă și un Profesor ale
cărui vocație și calități formatoare stăruie în
amintirea foștilor discipoli și colaboratori.
Următoarele pagini sunt consacrate
unor evenimente ale vieții academice. Mai întâi,
lansarea volumului "Spațiul public. Gestionare și
comunicare" de Vasile Stănescu, membru de
onoare a Academiei Române, temă de o importanță majoră
în societatea contemporană și nu mai puțin în societatea
noastră. Alocuțiunea autorului poartă, inevitabil,
amprenta unei anume îngrijorări pentru starea lumii
actuale a societății noastre, dar mai presus de acestea
stăruie convingerea că această stare nu poate fi
rezolvată printr-o ”atitudine contemplativ - defensivă,
ci numai prin angajare, asumare, participare și luptă”.
De altfel, am putea spune că acestea sunt calitățile
inteligenței umane care o fac să treacă peste toate
încercările.
La împlinirea a 150 de ani de la
constituirea și începerea activității Înaltei Curți de
Casație, Mircea Duțu situează evenimentul, ca și
înființarea Academiei Române, la temeiul României
Moderne. Înalta Curte de Casație a făcut-o prin însușii
rolul său de cel mai puternic element de unire între
cele două principate, ”ca instituție de casare și
aplicare unitară a legii”.
Mai variată ca tematică, secțiunea ”Preocupări
contemporane” deschide cu însemnarea
academicianului Alexandru Zub despre Dimensiunea
ergoetică, adică ”munca rațională, motivată, ritmică”,
una dintre temele istoriografiei din toate timpurile. De
această dată, distinsul istoric o face, deopotrivă ca un
crochiu teoretic armonios completat cu amintiri din
propria copilărie dintr-un sat unde, ca în atâtea și
atâtea ”perspectiva era mereu etică iar opisul tematic
nesfârșit”. O lume în care, spunea Blaga, s-a născut
veșnicia pentru că, învățau de mici copii ”Iar ca să
trăiești în pace/ Nimic lumii să nu-i cei/ binele
te-nvață a-l face/Ca albina mierea ei”. Născută acolo,
veșnicia nu s-a retras din sat, doar că e nevoie de
efort spre a o regăsi și a afla puterea de a merge nu
atât mai departe, cât pe drumul cel bun. În cele din
urmă, e o problemă de decizie și, spune un dicton
contemporan: ”Spune-mi cum decizi ca să-ți spun cine
ești”. Cum ”modul de manifestare al ființării în
existență este decizia”, George Ștefan scrie despre
Spațiul deciziei reluctante , pentru că ”există moduri
de a decide a ființei și tipuri de decizie la care
ființa este supusă”. Decizia reluctantă apare atunci
când apare o notă de imposibilitate a separării unor
concepte inseparabile ca adevăr și fals, bine și rău, în
general valoare și . Se poate spune că avem de-a face cu
partea ”rea” a complexității, care, să recunoaștem,
suntem responsabili. Soluția este ”să decidem mai puțin
reluctant asupra iraționalității, nonvalorilor și a
relelor cu care am dotat mult prea prezenta lume a
omului”. Schimbăm registru tematic și citim articolul
despre Noțiunea de patrimoniu intangibil în lumina
Convenției pentru salvgardarea patrimoniului cultural
intangibil scris de Tamara Paica. Mai întâi, cititorul
află că patrimoniu cultural imaterial cuprinde
”practicile, reprezentările, expresiile, cunoștințele,
abilitățile împreună cu instrumente, obiecte, artefacte
și spațiile culturale afectate acestora pe care
grupurile și, în unele cazuri, le recunosc ca parte
integrantă a patrimoniului cultural”. Definiția ca
depășește ca sferă folclorul prin extensie tinde, să fie
după unii autori”mai mult decât ceva ce se întâmplă,
decât ceva ce este”.
S-ar putea spune că în timpul nostru,
știința nu ar mai avea nevoie de o pledoarie și totuși
Sorin Comoroșan se angajează într-o Pledoarie
pentru știință, ducând până într-acolo încât,
parafrazând cunoscutele cuvinte ale lui A. Malraux după
care, ”secolul XXI va fi religios sau nu va fi deloc”,
afirmă ”Știința va fi religia mileniului, sau mileniu nu
va fi deloc”.
În următoarele pagini ale revistei,
Ioan Alexandru face binevenite Clarificări
conceptuale privind anumiți termeni, noțiuni și concepte
din domeniul dreptului și organizării statului a căror
folosire neadecvată generează confuzii și
scurtcircuitează comunicarea. În continuare, sunt puse
în discuție termenii de regiune, regionalism, regiuni de
dezvoltare, euro-regiuni legate de ideea rearondării
teritoriului național atât de discutată în ultimul timp.
Excursul teoretic duce, inevitabil, la concluzii
fundamentate științific la nivelul expertizei în domeniu
a autorului. Autorul ne convinge de realismul
îndreptățit al celor care consideră că ”ordinea globală
din secolul al XXI-lea ar trebui să se bazeze pe
suveranitatea statelor care sunt singurii actori
internaționali ce îmbină (cel puțin potențial)
legitimitatea democratică și capacitatea de a impune
aplicarea normelor de drept”.
Emilian Em. Dobrescu
înfățișează Avatarurile strategiilor UE, mai precis
strategia de la Lisabona și strategia pentru dezvoltare
durabilă (SDD), ”Europa 2020”. Supuse sub lupa
analizelor riguroase, cele două strategii aduc temerea
cea mai importantă este ”extinderea crizei cauzată de
statele periferice din zona euro”. Strategia 2020,
întemeiată pe experiența și entuziasmul unor lideri a
generat o serie de opinii și mai ales rezerve care
presupun ”trecerea la un nou nivel de conducere și
responsabilitate” Concluzia este, am spune, previzibilă:
”UE trebuie să aibă o singură strategie de dezvoltare,
care să conțină principalele orientări de politici
economice (inclusiv financiar bancare, social-politice
și cultura-spirituale ale țărilor membre UE în ansamblul
său). Este necesar ca cetățenii și instituțiile,
abilitate și recunoscute prin lege, să adopte rapid și
să aplice aceste politici, la a căror discuție publică
și-au adus contribuția prin mecanismele democratice
național, european și global.”
Ca de obicei, cei interesați vor găsi
în Cronica vieții academice relatarea
manifestărilor academice din această perioadă, iar în
Apariții la Editura Academiei o selecție a
celor mai recente lucrări publicate în această
prestigioasă instituție. |