|
Utilizarea tehnologiei
informatiei si comunicaţiilor în administraţia publică
Au trecut mai bine de 8
ani de la momentul declarării oficiale a înscrierii României pe
un drum, considerat fără posibilitate de întoarcere, ce ar
trebui (sau ar fi trebuit deja?!) să ne conducă, printr-o
tranziţie către economia de piaţă, spre o societate
modernă, democratică. Dar, după multe încercări ale
guvernelor de până acum, astăzi atât simpli cetăţeni,
cât şi o parte dintre specialişti îşi pun încă
întrebări referitoare la optiunile României. Este România pe
drumul cel bun?
Foarte putini dintre cei chemaţi să schimbe în bine faţa
acestei ţări sunt conştienţi că reforma
economică, administrativă şi socială a anului 1998
trebuie realizata cu mijloacele şi instrumentele mileniului trei
şi nu cu cele din anii '30. Şi dintre acestea nu trebuie
să lipsească tehnologiile informaţiei şi
comunicaţiilor! Se spunea prin 1995 că România se află
într-o dublă tranziţie: spre economia de piaţă
şi spre societatea informaţională, declaraţie
absolut remarcabilă pentru acea perioadă. Numai că
societatea informaţională, în ţările Europei
şi ale întregului mapamond, nu aşteaptă pe cei
leneşi sau indecişi: ea merge înainte, ca un tăvălug,
şi determină pe zi ce trece o adâncire a prăpastiei,
care desparte ţările care „au" şi cele care „nu
au" mijloacele necesare pentru a stoca, adnunistra şi utiliza
informatia. Pentru că viitorul este al societăţilor
bazate pe cunoaştere, pe informatie.
Nu se poate invoca o „mosnenire" slaba in acest domeniu! România
a fost printre primele ţări ale lumii care realiza in 1957 un
calculator electronic la Timişoara, a fost printre puţinele
tări din Europa de Est care a realizat şi dezvoltat, încă
de la sfarşitul anilor '60, o platformă puternică pentru
producerea de calculatoare şi programe. România a fost printre
primele ţări din Europa care au înfiinţat în 1970 un
institut de cercetare specializat pe probleme de informatica.
Şcoala românească de informatica este recunoscuta atât în
Europa, cât şi în SUA, Canada şi Australia, sute şi
chiar mii de specialisti formati în România lucrând cu bune rezultate
la firme hardware şi software sau la institute de învăţământ
superior şi de cercetare în aceste părţi ale globului!
Este momentul să conştientizăm acest lucru şi sa
punem industria informatică la lucru pentru grăbirea
procesului de reformă, pentru conferirea unei transparenţe
totale complexului proces de privatizare, pentru eliminarea
experimentelor economice „pe viu" şi mutarea acestora în
„laboratorul" electronic al guvernului, acolo unde calculatoarele
şi programele, având la bază modele matematice de
analiză şi dezvoltare macroeconomică, pot identifica, cu
suficientă precizie, rezultatele şi consecinţele înainte
de aplicarea în practică a unor decizii guvernamentale cu impact
major asupra dezvoltării economice şi asupra nivelului de
viaţă al cetăţenilor. Nu în ultimul rând se impune
modernizarea activităţii Parlamentului şi a procesului de
legiferare, care trebuie să ţină seama de faptul că
marea majoritate a legilor votate poate şi trebuie pusă în
aplicare cu mijloace la dispoziţie de tehnologiile informaţiei
şi comunicatiilor. Nu mai este de conceput ca după adoptarea
unei legi, o armată de oameni să muncească pentru a
găsi soluţiile legale pentru utilizarea acestor
tehnologii, în vederea aplicării mai rapide şi mai eticiente
a legilor. Ca titlu de exemplu se poate da Legea privind cărtile de
alegător: cum pot fi tipărite cu calculatorul peste 16
milioane de astfel de cărti, dacă legea prevede că numele
alegătorilor trebuie... scrise de mână!
România se află într-o pozitie favorabilă in acest domeniu:
are tradiţie, are specialişti, are avantajul că îşi
construieşte o casă noua într-o perioadă
contemporană cu dezvoltarea tehnologiilor informatice. Nu trebuie
ratata şansa de a construi temeinic şi frumos pentru viitor!
Singapore, Costa Rica, Brazilia sunt doar câteva exemple de
ţări cu nivel similar de dezvoltare economică cu cel al
României în care noţiuni ca „informaţie
electronică", „democraţie electronică", „guvernare
electronică", „vot electronic", „comerţ
electronic" nu mai sperie pe nimeni! Dimpotrivă, aceste
noţiuni au fost adoptate şi integrate în viaţa de zi cu
zi a cetăţenilor acestor ţări! Este România mai
prejos, este ea in poziţia de a-şi permite să rateze
şansa de a fi în rând cu celelalte tări ale Europei şi
ale lumii? Este necesar ca România să aştepte până când
o nouă generaţie de conducători tineri, formată la
şcoala informatică, va fi chemată să decidă
asupra destinului acestei ţări? Dacă dorim să
construim o societate modernă, trebuie să inţelegem
necesităţile perioadei istorice pe care o traim şi
să ridicăm la rang de obligativitate contopirea
procesului de reforma cu cel de construire a societăţii
informaţionale în România.
ing. ROMEO ILIE
Şef laborator,
Institutul de Cercetări pentru Informatică, Bucureşti
|