Acestea nu sunt insa obiective in sine! Privita ca o simpla sintagma,
Societatea Informationala nu spune inca foarte mult celor care se afla
in afara domeniului tehnologiei informatiei si comunicatiilor.
Societatea informationala poate si trebuie sa fie perceputa de catre
majoritatea cetatenilor prin avantajele de informare rapida, de
comunicare cu orice punct de pe glob prin intermediul "postei
electronice", prin gradul sporit de confort pe care il poate oferi
atunci cand acestia apeleaza la serviciile publice.
Foarte multi
folosesc deja INTERNETUL pentru a comunica sau pentru a se informa. Din
ce in ce mai multi manageri depind, intr-o economie din ce in ce mai
complexa si mai globalizata, in procesul de prognozare, planificare sau
luare a deciziilor de existenta si accesul la o informatie curata,
corecta si sigura.
Nu toti stiu si nici nu trebuie sa stie ce este un calculator sau un
"software", cum de altfel nu toti trebuie sa stie ce este o
balanta contabila, cum se deosebesc simptomele unei boli de ficat de
cele ale unei boli de inima. Nu toti trebuie sa cunoasca toate legile,
asa cum nu toti trebuie sa stie cum se produce energia nucleara. Pentru
toate acestea si multe altele exista specialistii: ingineri, economisti,
profesori, medici, juristi! Noi toti, intreaga societate, beneficiem de
cunostintelor lor, de profesionalismul lor, de EFECTUL benefic al
STIINTEI lor!
Societatea Informationala nu este hobby-ul unor initiati in
"hardware", "software" sau "comunicatii".
Ei sunt doar "cercetatorii" si "producatorii" de
servicii informatice, electronice pentru cetateni si institutii publice
si private.
Ca urmare a muncii lor a aparut INTERNETUL, e-mail-ul, posibilitatea de
a te intalni fara sa te deplasezi, posibilitatea de a comunica fara a
cunoaste interlocutorul.
Ca urmare a muncii lor se poate intra in legatura cu orice persoana
publica responsabila de deciziile la nivelul comunitatii, se pot
completa documente "electronice"si se pot "semna
electronic"orice astfel de documente.
Munca lor face posibila exprimarea "electronica" a votului sau
a raspunsului "electronic" la un referendum pe probleme
nationale sau locale.
Munca lor face posibila "cumpararea si plata electronica" de
produse si servicii, face mai usoara, mai rapida si mai sigura
investigatia si diagnosticarea medicala, face mai performant si mai
eficient procesul de educatie continua.
Fara aceste "avantaje" oferite cetatenilor, fara contributia
la cresterea nivelului de "confort si bunastare" al acestora,
la cresterea nivelului de productivitate a muncii si de eficienta a
afacerilor, la simplificarea si "debirocratizarea"
procedurilor administrative, la cresterea transparentei actului
decizional al guvernantilor de la toate nivelurile, "hard"-ul,
"soft"-ul si "soft"-istii isi pierd ratiunea de a
exista!
Cunoasterea, mai exact cunostintele tehnice si stiintifice, este din ce
in ce mai mult recunoscuta ca fiind forta conducatoare in economie,
stand la baza cresterii productivitatii si a economiei in general.
Centrul atentiei se muta tot mai mult catre informatie, catre
tehnologie, catre procesul de invatare, de cercetare si de innovare si
pe definirea rolurilor lor in cresterea performantelor economice si ale
societatii in ansamblul ei.
Rolul actual al cunoasterii, ca pilon de baza al noii societati si al
noii economii, ca pilon al sustinerii unei dezvoltari durabile,
depaseste pe cel al simplei sale transmiteri si diseminari fie pe cale
traditionala, fie pe cale electronica.
Cunoasterea a devenit un bun inglobat in aproape toate procesele si
produsele societatii moderne, de la procesul de invatare pana la cel de
organizare si desfasurare a afacerilor.
Tehnologia informatiei si comunicatiile reprezinta suportul ideal al
zilelor noastre de promovare si dezvoltare a unei astfel de societati,
oferind la un pret de cost redus si cu o eficienta sporita, diseminarea
pe scara larga a cunostintelor. Aceasta distribuire pe scara larga a
conostintelor reprezinta motorul procesului de globalizare, conducand la
o lume din ce in ce mai interdependenta, in care informatia, cunoasterea
reprezinta tot mai mult intrari si iesiri ale componentelor sistemului
economic mondial.
Ca fenomen de data recenta, Economia Bazata pe Cunoastere beneficiaza de
mai multe definitii, dar cea care se pare ca se potriveste Romaniei
pentru perioada imediat urmatoare este cea promovata de Departamentul
pentru Industrie si Comert al Marii Britanii inca din 1998:
"O Economie Bazata pe Cunoastere este acea economie in care
producerea si utilizarea conostintelor ocupa un loc predominant in
crearea bunastarii membrilor societatii".
Calculatoare, INTERNET, software, informatie, cunoastere. Sunt cuvinte
si elemente cheie ale viitorului. Numai cine investe azi in educatie se
poate astepta ca maine sa aiba cetateni mai bine instruiti, mai bine
pregatiti sa foloseasca noile tehnologii, la servici si acasa!
Numai cine investeste azi in cercetare se poate astepta ca maine
economia sa fie mai puternica, mai competitiva, iar societatea in
ansmblul ei, dar si fiecare cetatean in parte, sa-si sporeasca nivelul
de confort si bunastare!
Numai cine investeste astazi in tehnologia informatiei si in comunicatii
se poate astepta la o crestere a performantelor in toate domeniile
vietii economice, sociale si culturale.
Educatie, cercetare, inovare, tehnologia
informatiei si comunicatiile: patru piloni ai dezvoltarii Societatii si
Economiei Bazate pe Cunoastere.
Romania trebuie sa adopte o atitudine pozitiva fata de aceste
imperative. Ignorarea lor ne poate mentine pe termen lung la periferia
cunoasterii si in afara fluxului de cunoastere producator de bunastare!
Romeo
Ilie
|