|
Informatizarea
administratiei publice – o himera guvernamentala?
Strategie avem, suport tehnic avem, lipseste doar ...
vointa politica de implementare
„Ignorarea informatizarii este un act de
antireforma", declara domnul ing. ROMEO ILIE,
seful laboratorului de informatizare a administratiei publice, din
cadrul Institutului de Cercetare in Informatica
După încheierea seminarului „Informatizarea -
componentă a programului de reformă a administraţiei
publice", din 25-26 iunie a.c., domnul ing. Romeo Ilie, şeful
laboratorului din cadrul I.C.I. care a organizat această
manifestare, ne declară în chip de concluzii:
„• Noul nostru seminar a marcat un progres evident faţă de
primul, organizat de Institutul de Cercetări în Informatică
în 1995 pe această temă, în ce priveşte înţelegerea
necesităţii de utilizare a tehnologiei informaţiei
şi comunicaţiei în administraţia publică.
Lucratorii din administraţia publică şi cei din sfera
industriei de software au reuşit să conştientizeze între
timp necesitatea deciziei de informatizare, la nivel local şi
central.
• Este îmbucurător faptul că, în cadrul
seminarului, au fost prezentate realizări în domeniul informatizării,
la nivelul mai multor instituţii ale administraţiei publice
locale, ceea ce denotă că noutăţile s-au mutat din
domeniul cercetării ştiinţitice de profil în cel al
rezultatelor concrete.
• Dorinţă de informatizare există,
iar strategia de informatizare indică limpede cu ce trebuie
început şi de ce trebuie să se ţină cont. Ar mai
trebui să se manifeste decizia politică în măsură
să facă din strategie un instrument metodologic, financiar
şi operaţional pentru
realizarea obiectivelor de construire a societăţii
informaţionale în România.
• Seminarul nostru a scos în evidenţă
că reforma în administraţia publică trebuie să fie
făcută ţinând cont de tehnologia informaţiei
şi comunicaţiei. Nu este posibil să gândim o reformă
în administraţia publică fără a ne gândi la
mijloace de depozitare a informaţiilor şi de comunicare a lor.
Ignorarea mijloacelor tehnologiei informaţiei şi
comunicaţiei, în această fază a reformei din ţara
noastră, poate fi considerată ca un act de
antireformă".
Deşi au fost adoptate prin Hotărâre de
Guvern, acum aproape o jumătate de an, Strategia
Naţională de informatizare şi implementare în ritm
accelerat a societătii informaţionale şi Programul de
acţiuni privind utilizarea tehnologiei informaţiei şi
comunicaţiilor în administraţia publică sunt puţin
cunoscute în rândul celor direct vizaţi şi chiar al
organismelor guvernamentale cu responsabilităţi precise în
acest sens.
Tocmai de aceea, laboratorul de informatizare a administraţiei
publice, din cadrul Institutului de Cercetări în Informatică,
a organizat recent un nou seminar menit să trezească
apetitul şi interesul lucrătorilor din domeniu pentru
această tehnologie fără de care, în ţările
dezvoltate, este de neconceput actualmente să se mai lucreze
în, practic, toate sferele de activitate.
La seminarul din 25-26 iunie a.c. intitulat „Informatizarea
• componentă a programului de reformă a administraţiei
publice", au fost
invitaţi să participe aproape 300 de lucrători din
ministere, prefecturi, consilii judeţene, primării,
societăţi de servicii informatice, parteneri strategici din
domeniul tehnologiei informaţiei ai guvernului României, furnizori
de servicii de transport date la Camera Deputaţilor ş.a.
Din cei 300 de invitaţi au venit însă doar vreo 70, dintre
care circa 40 de reprezentanti ai administraţiei publice locale. In
total, au fost reprezentate numai aproximativ 20 de judeţe,
respectiv cele unde există deja preocupări şi rezultate
în ce priveşte informatizarea.
Printre marii absenţi
s-au numărat invitaţi din
instituţiile guvernamentale, mai precis responsabili
cu informatizarea din unele ministere cu
atribuţii exprese în ce priveşte aplicarea noii strategii
de modernizare a metodelor de lucru din administraţia publica.
Astfel, deşi invitaţiile s-au trimis cu trei săptămâni
înaintea seminarului, nu s-a învrednicit să vină nici un
reprezentant al Ministerului Cercetarii, al Ministerului Lucrarilor
Poblice si Amenajarii Teritoriului, al Ministerului Comunicaţiilor,
al Ministerului Finantelor şi
nici al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
Prin absenţă au „strălucit" până şi
reprezentanţii Asociaţiei pentru Tehnologia Informaţiei
şi Comunicaţiilor din România şi ai altor asociaţii
profesionale cărora le revin responsabilităţi deosebite
în implementarea Strategiei de informatizare a administraţiei
publice.
Din păcate, până şi foarte puţinii
reprezentanţi ai instituţiilor guvernamentale cu
răspunderi în informatizarea administraţiei publice, care au
catadicsit să vina la seminar, mai curând
i-au zăpăcit pe participanţii de la nivel teritorial decât
să-i lămurească asupra
căilor de transpunere în realitate a noii strategii. Astfel,
reprezentantul Comisiei Naţionale de Informatică, domnul Ioan
Corcoţoi, director general, a anunţat că
administrarea registrelor permanente, piese
de bază în procesul informatizării administraţiei
publice, va fi încredinţată
sectorului privat. Ceea ce se bate cap în cap cu prevederile din nu
demult adoptata Strategie, potrivit cărora administrarea
respectivelor registre se va atribui organismelor guvernamentale:
Ministerul Finantelor, Departamentul pentru administraţia
publică locală, şi, în teritoriu, la nivelul consiliilor
judeţene şi al primăriilor.
Schimbarea macazului n-ar supăra pe nimeni, poate, cu condiţia
să se ştie exact cum se va proceda concret, în aşa fel
încât respectivele registre să devină cât mai curând
realitate, aşa cum prevede Strategia, prin termene foarte
precise ce ţin de viitorul apropiat.
Lămuriri n-au fost oferite nici în ce priveşte
finanţarea informatizării administraţiei publice. Or,
în absenţa prevederilor bugetare, în acest sens, sursele de finanţare
alternative devin absolut necesare. Tot ce-au putut afla
participanţii despre aceste vitale surse alternative, de la
reprezentantul Comisiei Naţionale de Informatică, a fost ceva
foarte vag, în sensul că unele dintre ele ar exista deja...
Bunăoară, pentru Parcul tehnologic de
software de la Horezu, s-a declarat că s-ar conta pe o
finanţare externă, fără să se anunţe însă
vreun pas concret în direcţia realizării propriu-zise a unui
astfel de obiectiv. De notat că, în Strategie,
termenul stabilit pentru prima etapă
de construire a celor dintâi parcuri tehnologice de software,
prin crearea unor grupe de lucru coordonate de Comisia Naţională
de Informatică, este prevăzut pentru anul acesta...
A fost apreciată ca lăudabilă
intenţia de realizare a unor astfel de insule favorabile
creaţiei de software tip Silicon Valley, până şi la
Horezu, unde, sincer vorbind, puţini tineri din crema informaticii
roinâneşti s-ar avânta să se stabilească.
Dacă însă, în anul fixat pentru prima
etapă de realizare a parcurilor de software nu s-a demarat efectiv
nici măcar proiectul unui prim exemplar de miniSilicon Valley românesc,
îşi croieşte drum bănuiala că este vorba doar
de Văi ale Bunelor Intenţii.
Nici reprezentantul
Departamentului pentru administraţia publică locală,
domnul director general Marius Bostan nu a reuşit să ofere
participanţilor la seminar aşteptatele lămuriri în ce
priveşte căile de rezolvare a problemelor ce decurg din
Strategia de informatizare a administraţiei publice. Domnul Bostan
n-a făcut decât să susţină că informatizarea
administraţiei publice, respectiv a „grădinii" sale,
intră în atribuţiile exclusive ale Comisiei Naţionale de
Informatică. Ce-i drept,
conform legii, aşa este. Dar, cum a ţinut să comenteze
unul dintre participanţi, „nu se poate ca păstorului sa
nu-i pese de oile din turma sa".
Of-ul mare este, totuşi, că „păstorul",
chiar dacă ar vrea să se îngrijească de „oile
informatizării", n-ar prea avea cum s-o facă pentru
simplul motiv că Departamentul pentru
administraţie publică locală nu dispune de un serviciu
specializat pe probleme de informatică.
In ce priveşte Comisia Naţională de
Informatica, aceasta nu dispune de pârghiile necesare,
în vederea intrării în legătură directă cu
administraţia publică locală. cu alte
cuvinte, ambele organisme nu au cu ce interveni, chiar dacă ar vrea
realmente s-o facă. Observaţia de fond făcută de
participantii la saminar este că Strategia se plaseaza
doar la nivel de obiective, nu de sarcini concrete de materializare a
acestora. Şi aceasta chiar
dacă respectivele obiective se numesc, foarte promiţător,
„acţiuni".
Cineva a întrebat dacă este posibil ca, la
nivel local, să se adopte soluţiile de informatizare a
administraţiei publice locale, elaborate şi testate de
Institutul de Cercetări în Informatică, fără
să se mai aştepte demararea amplă a acestei acţiuni,
pe plan naţional. Răspunsul a fost că, fireşte,
este posibil să se adopte respectivele soluţii, chiar şi
cu seturi restrânse de date. Dacă însă nu se adoptă
peste tot soluţii omogene, în judeţe şi la nivelul
întregii ţări, nu se poate garanta compatibilitatea şi
interoperabilitatea sistemelor informatice.
In mod logic, se impune întrebarea: de ce nu
sunt implementate fără întârziere, pe scară largă,
soluţiile I.C.I?. Prin demonstraţii elocvente, chiar în
cadrul seminarului, specialiştii acestui institut au convins
participanţii că ei pun la dispoziţie un suport tehnic
sigur, în vederea implementării registrelor
permanente - ale persoanelor fizice,
ale persoanelor juridice şi, respectiv, ale unităţilor
teritorial-administrative ce reprezintă unul din capitolele de
bază ale Strategiei.
Degeaba există însă atât Strategia, cât
şi suportul tehnic necesar şi dorinţa de implementare a
registrelor din partea informaticienilor din administraţia
publică, dacă nu se manitesta voinţa politică
necesară adoptării, la scara întregii ţări, a unor
soluţii omogene, bine testate, care să garanteze
compatibilitatea şi interoperabilitatea
sistemelor informatice din administraţia publică.
Principala concluzie împărtăşită
de majoritatea participanţilor a fost deci că, în momentul de
faţă, se impune adoptarea, cu caracter de
urgenţă, a unei decizii politice vizând
introducerea de facto a sistemului de registre permanente,
la nivelul infrastructurilor informaţionale necesare
administraţiei publice. Fără această decizie
politică, strategia de informatizare a administraţiei publice
riscă să nu fie altceva decât o nouă himeră
guvernamentală, cum de altfel, avertizează „Adevărul
economic", prin glasul specialiştilor în informatică pe
care i-a chestionat, în cadrul unei anchete demarate în urmă cu câteva
săptămâni.
Ioana DABU
Adevarul economic Nr. 29 (331) • 17 – 23 iulie 1998
|