ROMEO ILIE |
|
||
"Riscam ca si noua strategie nationala sa ramana litera moarta" Reuniunea pe tema
informatlzării, organizată în noiembrie 1995 la Poiana Braşov
de Institutul de Cercetări în Informatică, a urmărit
sensibilizarea instituţiilor administraţiei publice
faţă de fenomenul numit societatea informaţională. - In cei peste doi ani de
la reuniunea din Poiana Braşov -
Anii 1996 şi 1997 au marcat, în limita posibilităţilor
bugetare, - Inseamnă ca o parte din prevederile vizând administraţia publică din strategia de informatizare a societătii româneşti, recent aprobată de Guvern şi publicată în Monitorul Oficial, sunt deja indeplinite? - Din păcate, nici pe departe nu sunt „anticipate" aceste realizări atât de necesare. Eu mă refeream doar la nişte încercări izolate, la nivel local, de promovare a unor strategii de informatizare. - Ce exemplu vi se pare mai reprezentativ? - Cel oferit de judeţul Mureş, unde consiliul judeţean a elaborat o astfel de strategie, bazată în mare măsură pe elementele furnizate de institutul nostru, în cadrul unor seminarii şi discuţii. - Se poate afirma că actualmente administratia publică din judetul Mureş este informatizată? -
Lucrurile nu sunt atât de simple cum s-ar putea crede. Cei din Mureş
se află acum abia în stadiul de achiziţionare de echipamente
de calcul, respectiv a cel puţin un calculator pentru fiecare
comună din judeţ, şi de dotare cu software-ul minimal
pentru informatizarea activităţilor din primăriile
comunale. Deosebit de îmbucurător este însă faptul că,
acolo, - Când estimaţi că poate deveni operanţională informatizarea la nivelul tuturor judeţelor tării? - Informatizarea din administraţia publică trebuie gândită - respectând, fireşte, autonomia locală - în mod unitar, la fel ca în toate ţările dezvoltate. Ca atare, soluţiile întreprinse trebuie să vizeze, în primul rând, crearea şi funcţionarea unui nucleu informaţional care să conţină patru registre permanente: cel al persoanelor fizice, cel al persoanelor juridice, cel al cadastrului şi cel al unităţilor teritorial-administrative şi arterelor de circulaţie. - Este deci foarte greu realizabil necesarul nucleu informaţional? - Daca există decizia politică şi fondurile necesare, informatizarea este uşor de realizat. In Singapore, bunăoară, dar şi în alte state din Asia de Sud-Est, s-a reuşit un salt peste secole, de la subdezvoltarea feudala la un adevărat paradis al informaticii, de care beneficiază în primul rând administraţia publică. - Dar care este câştigul cetăţeanului? - Acesta are acces la informaţie fie prin intermediul unui instrument tip chioşc informaţional (prezent în instituţii şi diferite locuri publice), fie prin propriul său calculator, cu care se poate conecta la reţeaua metropolitană si obtine informatiile dorite din toate sursele existente. - Ce are de câştigat administraţia publică? - In primul rând, informatizarea asigură informarea obiectivă a tuturor organelor şi organismelor de decizie din domeniul administrativ, eliminând scuza de ignoranţă şi de necunoaştere. De exemplu, în domeniul construcţiilor se pot elimina posibilele greseli in acordarea de autorizatii. - Dar in cazul agentilor economici? -
In cazul lor, s-ar putea elimina necorelarea informaţiilor la
nivel central şi dezinformarea la nivel local, deoarece, - Revenind la chioşcurile informatice, câte există actualmente în România? - Nici unul. Există doar centre de informare şi automate bancare, ce au o funcţionalitate cu totul distinctă. Strategia natională de informatizare, adoptată recent, prevede însă instalarea în România a cel puţin 5.000 de astfel de chioşcuri până în anul 2005. - Cu
ce ar trebui începută informatizarea propriu-zisă a -
Ar trebui pornit cu nişte proiecte şi aplicaţii-pilot la
nivelul unor - Nu se poate începe simultan în toate judeţele? -
Cât timp nu funcţionează în lumea reală nucleul
informaţional - Concret, ce trebuie întreprins? -
Ar trebui să găsim acea zonă dispusă să
accepte ideea - Dar vechea strategie, ce s-a ales de ea? - Vă referiti la cea adoptată în 1991? Din diverse motive, ea n-a ajuns să se plaseze pe loc prioritar în preocupările guvernului anterior. - Există
riscul ca şi noua strategie să se piardă pe parcurs, -
Ar fi păcat ca şi noua strategie, care a fost, în sfârşit,
adoptată, - Ne intoarcem deci la problema fondurilor. -
Nici nu se poate altfel. Noua strategie are în spate o solicitare - Sunt disponibili aceşti bani? -
Spre a deveni disponibili ar trebui, mai întâi, ca Parlamentul - Neexistând
Codul-lege, nu există nici banii pentru -
Codul, gândit ca o lege pentru domeniul informaticii, a fost - Care va fi consecinta? -
Neexistând în buget poziţie pentru informatică, există - Ar exista vreo soluţie salvatoare pentru acest an? - Ar exista, în
principiu, posibilitatea.găsirii unor surse financiare - Nu vă gânditi şi la surse externe? - Mă îndoiesc că vor veni fonduri externe să ne finanteze un program national de informatizare. La sprijin extern putem, într-adevăr, spera pentru crearea elementelor de bază ce lipsesc în acest moment la nivel de dotare. - Ce obiective din Strategie par din start compromise datorită lipsei de fonduri de la buget? -
De exemplu, devine, în aceste conditii,
nerealist termenul - Dar
dacă ar exista fonduri, obiectivul ar fi realizabil -
Laboratorul nostru a elaborat, în 1997, un proiect-director - Cât ar dura ele? - 2-3
ani, în functie de situaţia existentă în ce priveşte
dotarea - Ati primit vreo solicitare din partea prefecturilor? - Până acum n-am primit nici una. De altfel, în strategie nu se spune cine va proiecta sistemul informatic pentru prefecturi. In orice caz, prefecturile nu se pot descurca singure, pentru simplul motiv că nu au compartimente de informatică şi nici personalul de specialitate necesar. - Cine ar putea deservi prefecturile, în afară de I.C.I.? -
Câteva societăti de servicii informatice din ţară. Dar
nici chiar - Parcă spuneati că aveţi un proiect deja elaborat. - Insuşi
„timingul" impus de legea de organizare a licitaţilor, - Care ar fi termenul realist? -
Chiar admiţand că s-ar începe azi acţiunea, termenul - In
conditiile date, apar ca nerealiste şi alte obiective -
De exemplu, mi se pare greu realizabil obiectivul Ioana DABU Adevarul economic Nr. 14 (316) • 3 - 9 aprilie 1998
|