ROMEO ILIE |
|
||
Azi, dosarul informatizarii "Romania societatii informationale" - un ghid pentru saltul Romaniei in secolul XXI In cadrul rubricii "Dosar Adevarul economic", consacram astazi un mare numar de pagini Informatizarii, Societatii Informationale, cum este de pe acum supranumit viitorul secol XXI. Exista riscul ca noul veac, care bate deja la usa, sa gaseasca Romania insuficient pregatita la unul din capitolele vitale, respectiv informatizarea Secolul Societatii Informationale cere multa luciditate din partea tuturor tarilor ce doresc realmente sa nu fie condamnate definitiv la subdezvoltare si marginalizare. Or, luciditate inseamna sa elaborezi un program coerent, realist si bine etapizat de intrare in Societatea Informationala. Din pacate, Romania nu dispune deocamdata de un program care sa intruneasca intr-adevar calitatile necesare, desi, practic,numaratoarea inversa a inceput de o buna bucata de vreme. Este deci imbucurator demersul eminentului informatician Romeo Ilie, inginer, cercetator stiintific principal si doctorand de la Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti, de a elabora programul "Romania Societatii Informationale", bazat pe o atenta analiza a posibilitatilor si perspectivelor informaticii romanesti,domenii in care lucreaza de 28 de ani. Din cele ce urmeaza, cititorii se vor putea convinge ca, intr-adevar, acest program si constatarile autorului merita sa fie luate in seama de guvernantii Romaniei, pe care sa-i incite la actiuni hotarate in directia edificarii Societatii Informationale. In caz ca n-o vor face, orice ambitie de dezvoltare a tarii va deveni, in tot mai mare masura, o simpla himera. Iata cateva teme pe care le abordeaza dosarul Informatizarii:
NOTA AUTORULUI LA VERSIUNEA PE WEB: Textele afisate in albastru reprezinta modificari, completari sau reformulari efectuate de autor pentru versiunea de pe INTERNET, fara afectarea sensului informatiilor din forma tiparita. Date referitoare la situatia construirii Societatii Informationale in lume au fost preluate din colectia pe anii 1996-1999 a publicatiei "Electronic Government International" (Marea Britanie) si de pe site-urile guvernamentale ale tarilor prezentate. Date referitoare la situatia din Romania au fost preluate din colectia pe anul 1999 a publicatiei "ComputerWorld", precum si din monografia "ICI - 25 de ani de existenta" (1975). Autorul doreste sa multumeasca anticipat tuturor celor care vor contribui prin comentariile, observatiile si recomandarile lor la definitivarea unei strategi nationale pentru Societatea Informationala, care sa slujeasca cel mai bine Romaniei si romanilor! O optiune vitala - Societatea Informationala Alternativa la aceasta optiune inseamna condamnare la izolare, subdezvoltare, saracie si, in timp, chiar la disparitia Romaniei ca stat. Ne intrebam cu legitimitate daca Societatea Informationala este ceea ce ne dorim, daca este ceea ce avem nevoie acum, daca este ceea ce ne va face mai buni si mai fericiti. Daca suntem obligati sa o acceptam sau ne putem impotrivi ei! Daca avem libertatea de a alege sau posibilitatea de a opta! Desigur ca avem libertatea de a alege! Este un drept al nostru fundamental! Si ni-l putem exercita! Trebuie sa optam pentru Societate Informationala. Alternativa la aceasta optiune inseamna condamnare la izolare, subdezvoltare, saracie si, in timp, chiar la disparitia Romaniei ca stat.
Polii Societatii Informationale Referitor la dimensiunea geografica a Societatii
Informationale, se observa existenta a trei centri principali
in care trecerea la Era Informationala a fost constientizata pe
deplin: SUA, Europa (si in special tarile din Uniunea Europeana) si
Japonia. In aceste zone noile tehnologii informationale si de
comunicatie au avut un impact deosebit, contribuind la modificarea
fundamentala a organizarii si functionarii institutiilor statului, a
activitatii economice, in general a modului de a munci, trai si comunica
al cetatenilor. Batalii pe "Autostrada Informationala" Doua sunt evenimentele de data recenta care au marcat si prefigurat aparitia Societatii Informationale. Primul este datat 1992, cand vice-presedintele Statelor Unite ale Americii, Al Gore, a lansat conceptul de "Autostrada Informationala"("information highway"). Conceptul a avut un pronuntat caracter tehnic si tehnologic si s-a bazat in principal pe progresul tehnologic al Statelor Unite in domeniul industriei electronice si al comunicatiilor. A fost un moment in care Statele Unite dispuneau de resurse tehnice, tehnologice si financiare pentru crearea de echipamente si sisteme care sa ofere cai mai rapide si mai eficiente de transmitere a informatiilor. Europa, amenintata de aceasta provocare americana, a reactionat prin realizarea, in 1994, a raportului intitulat "Europa si Societatea Informationala globala. Recomandari pentru Consiliul Europei". Cunoscut si sub numele de "Raportul Bangemann", raportul reunea concluziile si recomandarile unui grup de 20 de experti, coordonat de Martin Bangemann, fost ministru al Economiei al Germaniei, si a fost prezentat Reuniunii Consiliului Europei din 24-25 iunie 1994, care a avut loc la Corfu (Creta). Este momentul in care Consiliul Europei a decis constituirea Consiliului pentru Societatea Informationala, un organism specializat, dedicat in exclusivitate stabilirii cailor concrete de aplicare a recomandarilor din "Raportul Bangemann", iar pe 19 iulie 1994 a fost elaborat primul plan european de actiune pentru Societatea Informationala, intitulat "Drumul Europei catre Societatea Informationala". S-a declansat astazi o adevarata "batalie" pe cele doua maluri ale Atlanticului. Competitia pentru Societatea Informationala a inceput! Ea a luat prin surprindere multe din tarile Europei. Unele dispuneau de o infrastructura mai buna de comunicatii, altele dispuneau de o industrie electronica mai puternica, iar altele… nici nu se gandeau la asa ceva, fiind mult mai mult preocupate si angrenate in gasirea de solutii si rezolvarea unor probleme economice si sociale interne, cum ar fi scaderea economica, cresterea ratei somajului etc. Dar foarte curand aceste tari, membre ale Uniunii Europei, au descoperit ca noile tehnologii ale informatiei si comunicatiilor si planurile actualizate pentru construirea unei Societati Informationale Globale reprezentau un raspuns cu un mare potential de solutionare a problemelor cu care se confruntau. Pe cantarul castigurilor si al pierderilor Toate guvernele tarilor membre ale Uniunii Europei au
evaluat rapid care sunt castigurile si care sunt pierderile pricinuite
de construirea, amanarea construirii sau neconstruirea Societatii
Informationale in planul creari de noi locuri de munca, al imbunatatirii
calitatii serviciilor publice in conditiile unor costuri tot mai reduse,
al reducerii poluarii, al descongestionarii traficului in marile orase
si pe autostrazi, in cel al cresterii nivelului de educatie si de
cunoastere, indeosebi al tinerilor, al dezvoltarii economice sustinute
in ansamblu. Un rol important in definirea obiectivelor si mijloacelor de realizare a Societatii Informationale l-au jucat si il mai joaca gradul diferit de intelegere a conceptului de Societate Informationala si a obiectivelor acesteia de catre politicieni si guvernanti si, nu in ultimul rand, vointa politica a acestora de a actiona in aceasta directie! Strategie de integrare "fara dureri" in U.E.?! Uniunea Europeana (UE) si Comisia Comunitatilor
Europene (CCE) au reprezentat si reprezinta inca un centru puternic de
sprijinire financiara, logistica, organizatorica si administrativa
pentru asigurarea unei strategii europene si a unor planuri de actiune
coerente pentru Societatea Informationala.
Pozitia tarii noastre in geografia europeana a informatizarii
Campionii mondiali in cursa edificarii Societatii Informationale
S.U.A. - Electronizarea activitatilor guvernamentale si "ghiseul unic".Primii care au pornit in cursa au fost americanii. Vicepresedintele Al Gore si un grup de specialisti au produs in vara anului 1993 un numar de 1200 de actiuni de intreprins pentru o mai eficienta utilizare a tehnologiilor informatiei si comunicatiilor, dar si pentru o crestere substantiala a calitatii serviciilor furnizate de guvern si institutiile sale, pe care Presedintele Clinton le-a aprobat si le-a ridicat la nivelul de politica de stat. S-a creat un parteneriat national pentru "redescoperirea actului de guvernare" (National Partnership for Reinventing Government). In 1995 s-a aprobat Legea privind reducerea activitatilor care se executa pe suport hartie (Paperwork Reduction Act), iar in 1996, Presedintele Clinton a semnat Legea cu privire la reforma manageriala prin utilizarea tehnologiei informatiei (Information Technology Management Reform Act) si Legea privind utilizarea tehnologiei informatiei (Information Technology Act). Rezultatul acestor reglementari a fost o mai buna organizare la nivelul guvernului federal pentru folosirea eficienta a tehnologiei informatiei, un set de masuri care au condus la "electronizarea" unor activitati guvernamentale, la reducerea consumului de hartie. In 1996 a fost demarat proiectul "Access America", proiect ce are in vedere electronizarea in cea mai mare masura a activitatilor interne si a serviciilor guvernamentale, largirea si diversificarea formelor de acces a tuturor cetatenilor la informatiile de interes public, realizarea practica a conceptului de "ghiseu unic". A fost elaborat un plan de actiune cu peste 130 de puncte, cu termene care nu depaseau nici unul anul 2000. Acest proiect este in curs de derulare si isi produce efectele! In februarie 1999, Comitetul de consilieri ai Presedintelui SUA pentru tehnologia informatiei (President Information Technology Advisory Committee - PITAC) a inaintat spre aprobare un proiect de program de cercetare in domeniul TI intitulat "Information Technology Research: Investing in our Future", menit sa aprofundeze cercetarile si sa asigure o suprematie a SUA in secolul 21 in acest domeniu. Marea Britanie - Receptivitate maxima la solicitarile cetatenilor. Pe 30 aprilie 1999, Primul Ministru al Marii Britanii, Tony Blair, a prezentat in Parlament o declaratie si un document prin care angajeza guvernul sau intr-o ampla actiune de receptivitate la solicitarile cetatenilor: 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana! Mai mult, se angajeaza ca pana in anul 2008, toate serviciile guvernamentale sa fie realizate pe cale electronica, in principal prin intermediul "ghiseelor unice". Numai in 1999, Guvernul Marii Britanii a alocat 3 miliarde de dolari pentru punerea in practica a acestor masuri!Danemarca - Autoservire computerizata.
Guvernul Danemarcei a stabilit un set de obiective de atins pentru a crea un "sector public deschis". Obiective sunt urmatoarele:
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei Informatiei a realizat un standard pentru furnizarea tuturor publicatiilor guvernului danez pe Internet. Prin reglementari guvernamentale, toate documentele trebuie facute disponibile electronic, simultan cu distibuirea formei lor tiparite.
Primul cod al drepturilor cetatenesti in Societatea Informationala Danemarca este prima tara din lume care a elaborat un set fundamental de drepturi pentru cetatenii sai care traiesc in Societatea Informationala. Iata cateva dintre aceste drepturi:
Finlanda - Mers accelerat spre Societatea Informationala. Guvernul finlandez a elaborat in 1994, in coordonarea ministerului sau de finante, Strategia nationala pentru Societatea Informationala, pe care Guvernul a aprobat-o in ianuarie 1995. De la acea data, Finlanda a cunoscut un mers accelerat catre Societatea Tehnologiilor Informatiei.Centrul de Cercetari pentru Societatea Informationala (INSOC) a demarat mai multe proiecte, la cererea si cu finantarea Guvernului, pentru studierea impactului pe care noile tehnologii il au asupra institutiilor guvernamentale, asupra functionarilor publici, asupra cetatenilor si asupra dezvoltarii economice si sociale a tarii. Proiectele se intind pe perioada 1996-2001 si cu siguranta vor furniza Guvernului finlandez o imagine corecta a ceea ce inseamna efectele pozitive ale implementarii Societatii Informationale, dar si elementele care s-au manifestat negativ si care trebuie luate in considerare pentru ca efectul lor sa fie diminuat sau eliminat. Irlanda - Pasii necesari pentru implementarea noilor tehnologii. Bertie Ahern, prim-ministru al Irlandei, a initiat o strategie pentru mai buna functionare a guvernului, prin elaborarea unei legi care sa reglementeze modul de conducere a serviciilor publice. In prima jumatate a anului 1998, toate organismele guvernamentale au elaborat declaratii cu privire la scopurile si obiectivele proprii, cadrul de desfasurare si pasii necesari pentru implementarea masurilor de crestere si diversificare a modului de utilizare a tehnologiei informatiei in activitatea fiecarui minister. Toate aceste declaratii au fost facute publice. India: India are o noua Mantra - Tehnologia Informatiei. Guvernul Indiei a acordat o mare prioritate statutului tehnologiei informatiei in 1998, cand pe 22 mai, Primul Ministru Atal Behari Vapayee a constituit Grupul National de lucru pentru tehnologia informatiei si dezvoltarea industriei de software (National Task Force on Information Technology and Software Development), decizie apreciata ca "masura revolutionara a anului 1998 in tehnologia informatiei". Primul ministru a stabilit cinci prioritati pentru Grupul de lucru. Prima, ce trebuia realizata in 30 de zile, cerea identificarea dificultatilor si barierelor existente sau mai nou aparute in calea dezvoltarii industriei de tehnologie a informatiei si a masurilor de inlaturare a acestora. A doua a fost de a formula un proiect de Politica Nationala in domeniul informaticii, care sa permita Indiei sa devina o superputere mondiala in domeniul thehnologiei informatiei in urmatorul deceniu. A treia a fost cea de a crea un Grup virtual de "vizionari" constituit din personalitati proeminente pe plan international si mondial. Ultima prioritate, dar nu cea de pe urma, a fost cea de a proiecta si implementa un mecanism eficient de monitorizare si aplicare la scara nationala a recomanandarilor Grupului National. Acest Grup a elaborat deja doua rapoarte care contin 108 recomandari catre Primul Ministru, care au fost aprobate in totalitate in luna iulie 1998 si devenite legi. Primul raport, "Plan de actiune in domeniul tehnologiei informatiei", propune cum sa fie eliminate "locurile inguste" din activitatea industriei indiene de tehnologie a informatiei si cum sa fie mai eficient promovat si sustinut acest domeniu. Al doilea raport, elaborat de subgrupul pentru hardware a Grupului National, contine recomandari pentru dezvoltarea, producerea si exportul de echipamente. Grupul National de lucru este pe cale sa finalizeze ultimul sau raport, cel vizionar, privind strategiile pentru constituirea Indiei ca o superputere in domeniul tehnologiei informatiei in mileniul III. In ceea ce priveste industria de tehnologie a informatiei, in anul financiar 1997-1998 aceasta a atins o cifra de afaceri de peste 5 miliarde de dolari, inregistrand o crestere cu 36,2% fata de exercitiul financiar anterior. Aceasta crestere spectaculoasa a fost obtinuta in conditiile unei rate de crestere a PIB cu numai 4,5% (fata de 7% cat fusese planificata). De retinut ca guvernul indian a fost motorul care a impulsionat dezvoltarea industriei autohtone de tehnologie a informatiei, investind pentru necesitatile proprii de informatizare o suma ce a reprezentat 37% din totalul cheltuielilor nationale cu tehnologia informatiei. Principalele sectoare care au adoptat masuri de informatizare au fost: asigurarile, sectorul bancar, sectorul energetic, institutiile financiare, apararea, sistemul de taxe publice, porturile, vamile, telecomunicatiile, educatia si simplii cetateni, fiind vandute un numar de 630000 de calculatoare personale, atingandu-se un parc national de 2,8 milioane de PC-uri (3 PC-uri la 1000 de locuitori). |n ceea ce priveste industria de software, aceasta a inregistrat o crestere medie anuala de 50%, crescand de doua ori mai repede decat cea din Statele Unite. In anul financiar 1998-1999, industria indiana de software a realizat un export de 2,65 miliarde dolari, ceea ce a reprezentat 4,5% din exportul total al Indiei. Se preconizeaza ca in anul 2002, acesta sa reprezinte 23% din totalul exporturilor. Grupul National constituit de Primul Ministru a stabilit deja ca obiectiv al anului 2008 cifra de 50 miliarde de dolari pentru exportul de software, in conditiile in care Bill Gates a inaugurat recent, la Hyderabad, un Centru de cercetare-dezvoltare al firmei Microsoft. Thailanda - Standardul EDI. Planul thailandez de informatizare a guvernului a fost elaborat inca din anul 1992 si a cuprins 4 etape: 1 - dotarea cu echipamente de calcul a intregului aparat guvernamental si folosirea lor in activitati de rutina, ca redactarea si tiparirea de documente, efectuarea de calcule cu "foile de calcul" etc.; 2 - extinderea utilizarii TI pentru cresterea eficientei muncii; 3 - asigurarea conditiilor ca toate ministerele si agentiile guvernamentale sa schimbe informatii pe cale electronica folosind standardul EDI (Electronic Data Interchange); 4 - incepand din 1997, toate ministerele si agentiile guvernamentale sunt complet informatizate. Singapore - Insula inteligenta. National Computer Board, impreuna cu 200 de specialisti din alte 11 sectoare vitale ale economiei singaporene, a elaborat planul IT2000, care are ca obiectiv transformarea statului Singapore intr-o "insula inteligenta", in care utilizarea tehnologiei informatiei va fi introdusa in fiecare domeniu al societatii: la locul de munca, acasa, in activitatile recreative. Singaporenii vor fi capabili sa acceseze un urias volum de informatii si servicii, care vor putea fi folosite pentru a creste eficienta afacerilor, pentru a usura munca fiecaruia dintre ei si pentru a ridica standardul de viata al acestora. Programul urmareste sa transforme Singapore, ca "insula inteligenta", intr-un centru global pentru stiinta si tehnologie, o tara cu un nivel ridicat de productivitate si un nod important al retelei mondiale de comert, comunicatii si schimb de informatii. Singapore ONE" (One Net for Everyone) - o retea pentru fiecare, este in acest moment prima retea mondiala de banda larga "in viata" care ofera servicii interactive si multimedia la scara nationala. Faza de proiect pilot, cu durata de un an, a fost terminata, iar Primul Ministru al statului-insula Singapore a lansat in iunie 1998 versiunea sa comerciala. De la cei 32000 de utilizatori cati are in acest moment, reteaua se preconizeaza sa creasca la 100000 de utilizatori in anul urmator si la 400000 in anul 2001. Peste 150000 de utilizatori din Statele Unite au acces curent la aceasta retea, ceea ce favorizeaza in foarte mare masura cresterea volumului tranzactiilor comerciale si de investitii in Singapore. Proiectul "Singapore ONE" este unic din punct de vedere conceptual, fiind coordonat de guvern, dar implementat in intregime de sectorul privat, local si international, care a contribuit si contribuie direct la proiect prin dezvoltarea de servicii sau furnizarea de tehnologii. Pe de alta parte, guvernul a desemnat cinci agentii care coordoneaza efortul de realizare a proiectului: Consiliul National de Calculatoare, Consiliul National pentru Stiinta si Tehnologie, Autoritatea pentru Telecomunicatii, Consiliul pentru Dezvoltare Economica si Autoritatea pentru Radiodifuziune, fiecare intervenind cu reglementari specifice, incurajand si sustinand intr-un mod coerent complexul proiect national. Filipine - Ambitia de a deveni "centru al cunoasterii". Noul plan national pentru tehnologia informatiei intitulat "IT21 - ACTION AGENDA FOR THE 21ST CENTURY", prezinta viziunea guvernului filipinez cu privire la cresterea competitivitatii globale a statului Filipine prin utilizarea tehnologiei informatiei si stabileste un calendar precis de atingere a obiectivelor. Astfel:
Japonia - Fundatie solida pentru sistemele informatice avansate. In iunie 1993, Comitetul pentru industria Informatiei a Consiliului pentru Structura Industriala a constatat, intr-un raport elaborat pentru guvernul japonez, ca se inregistreaza o mutatie majora dinspre activitatile intensiv manufacturiere catre cele intensiv intelectuale, care devin din ce in ce mai sofisticate si mai diversificate. De asemenea, se constata ca acestea sunt direct influentate de dezvoltarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor si ca, in acel moment, Japonia nu era pregatita sa profite de aceste tehnologii la un nivel corespunzator.Pentru a profita, se recomanda guvernului sa intreprinda masuri de promovare a TI in sectorul public, in special in cercetare, educatie si administratie, sa organizeze actiuni de diseminare a TI prin intermediul sectorului privat si sa promoveze dezvoltarea tehnologiilor de baza, capabile sa alcatuiasca o fundatie solida pentru sistemele informatice avansate. A fost momentul declansarii actiunilor guvernamentale pentru Societatea Informationala. In 1997, Japonia a inregistrat al doilea sau an consecutiv in care industria de servicii informatice a cunoscut cea mai mare crestere din istorie: 6,2%! Pana in august 1998, se inregistrase deja o crestere cu 7,4% a serviciilor informatice, software-ul reprezentand 69,8% din totalul vanzarilor de produse ale tehnologiei informatiei. De remarcat ca industria japoneza de servicii informatice, potrivit Ministerului Industriei si Comertului International al Japoniei (MITI), avea 427436 de angajati in 1997. De mentionat ca si in cazul Japoniei, acest fenomen se produce pe fundalul unei rate negative de dezvoltare a economiei (doi ani consecutivi si patru trimestre consecutive de recesiune!), recunoscuta in decembrie 1998 de Ministrul Industriei si Comertului International, dl. Kaoru YOSANO. Ce se castiga prin invingerea birocratiei, gratie informatizarii Canada : 10%-20% din documentele guvernamentale sunt sub forma electronica, generand economii substantiale atunci cand acestea sunt transmise electronic si prelucrate automat. Castigul este estimat la 35 dolari canadieni per formular! El poate fi mai mare daca documentele electronice sunt circulate electronic intre departamente.Franta: Schimbul electronic de documente dintre autoritatile publice, cetateni si societatile comerciale s-a concentrat pe cinci proiecte: crearea de servere pentru toate documentele guvernamentale, completarea on-line a documentelor electronice (completarea declaratiilor si recuperarea cheltuielilor privind ingrijirea sanatatii de catre 50 milioane de francezi pana la sfarsitul anului 1999), declararea TVA si a altor taxe pentru peste 3 milioane de firme pana la sfarsitul anului trecut, organizarea de licitatii electronice. Coreea de Sud: Guvernul sud-coreean are o strategie clara in acest domeniu: 500 din cele 4000 de documente guvernamentale tipizate vor fi disponibile sub forma electronica la sfarsitul anului 2000. Un proiect-pilot introdus in 1998 permite cetatenilor, in relatia cu guvernul, sa aiba acces la documente electronice si sa le completeze electronic. Suedia: Guvernul a avut o strategie de realizare electronica a tuturor documentelor guvernamentale pana la sfarsitul anului 1998. Pasul urmator este derularea proiectului SEIS (Secure Electronic Information Society) cu obiectivul de a realiza o infrastructura de securitate pentru documentele electronice, astfel ca firmele si cetatenii sa poata completa si transmite in siguranta documentele sub forma electronica. Marea Britanie: Proiectul-pilot "Acces direct" (Direct Access) ilustreaza modul in care cetateanului i se permite sa completeze un singur formular electronic (in locul mai multor formulare traditionale), informatiile continute de acesta fiind transmise automat, electronic, fiecarui departament guvernamental implicat in solutionarea problemei, intr-un mod care este transparent pentru cetatean. Proiectul prevede realizarea si administrarea a cca. 100.000 de documente electronice. In prima faza, cetatenii vor putea tiparii sau completa manual documentele, trimitandu-le apoi, prin posta, catre autoritatile publice. In a doua faza, dupa ce se va fi adoptat si implementat legal dreptul recunoscut de folosire a semnaturii electronice, completarea si transmiterea documentelor se va face in intregime pe cale electronica. Statele Unite: Formularele mai des utilizate de cetateni sunt publicate on-line pe site-ul Casei Albe, iar prin proiectul "Access America" sunt prevazute solutii pentru raportarile financiare electronice ale firmelor. Completarea acestor formulare de raportare intr-un singur loc (ghiseu unic - "one stop shop") a fost deja experimentata si se afla in curs de extindere. Proiectul G7 "Government on-line": Obiectivul proiectului, aflat acum in faza finala, este de a investiga modalitatile prin care utilizarea tot mai larga a tehnologiilor on-line vor transforma guvernele, incat, in viitor, cea mai mare parte a activitatilor administrative sa fie conduse si realizate pe cale electronica. O "patalama" ravnita: Certificatul de atestare a cunostintelor in domeniul utilizarii PC-urilor (European Computer Driving Licence) Fundatia European Computer Driving Licence
(ECDL-F) s-a infiintat in ianuarie 1997. Ea are sediul la Dublin
(Irlanda).
Conceptul de ECDL a fost adoptat de marea majoritate
a statelor membre ale Uniunii Europene si din Peninsula Scandinavica,
precum si de tari ale Europei Centrale si de Est: Estonia, Cehia,
Polonia si Ungaria. Finlanda: Sistemul de testare a aptitudinilor si cunostintelor cetatenilor finlandezi in domeniul utilizarii calculatoarelor personale si programelor de baza ale acestora a debutat in anul 1994. Pana in prezent, peste 50.000 de cetateni fiind posesori ai acestui document.
Un proiect de Directiva privind semnatura electronica
a fost realizat si publicat electronic spre consultare si comentare pe
Internet la adresa: "http://europa.eu.int/comm/dg15/en/media/infso/sign.htm.
" S.U.A: Presedintele Statelor Unite, Bill Clinton, si primul-ministru al Irlandei, Bertie Ahern, au semnat, in 1998 un comunicat comun pe Internet, folosind semnatura electronica. Procedura de semnare electronica a respectivului Acord a fost atunci folosita in premiera.
Portugalia : Cetatenii Lisabonei au folosit in mod experimental un sistem de vot bazat pe cartele inteligente (smart cards) la recentele alegeri municipale. Un alt experiment va fi facut cu ocazia Congresului anual al Partidului Social Democrat din Portugalia.Africa de Sud: Va folosi un sistem de citire bazat pe scanere portabile a cartilor de identitate si de comparare a datelor cu cele inscrise pe card-urile de votare. Se asigura un grad inalt de corectitudine a votarii. Ghana: Se intentioneaza achizitionarea unei tehnologii care sa permita memorarea pe o cartela inteligenta a unor informatii referitoare la fotografia digitala a alegatorului, date biometrice (amprenta digitala) si texte asociate. Costa Rica: La alegerile prezidentiale din ianuarie 1998, alegatorii au avut pentru prima data cartele de votare cu fotografia digitalizata pe ele. Acest lucru a fost posibil datorita faptului ca Tribunalul Electoral a digitalizat peste 2 milioane de fotografii care au fost memorate intr-un calculator central. Costul operatiunii a fost de 4,5 milioane dolari. In cea de-a doua etapa a procesului de electronizare a votului, Tribunalul Electoral va da fiecarui alegator o noua carte de identitate pe care sunt inscrise amprentele sale digitale digitalizate, precum si semnatura sa electronica. In viitor, alegatorii isi vor putea exprima votul in oricare din cele 429 sectii de votare, nu numai in sectia in care isi au resedinta. Noua Zeelanda: Este in curs de derulare si experimentare proiectul "NZEET", care are in vedere atat utilizarea votului electronic, cat mai ales cresterea dialogului dintre alegatori si alesii lor pe perioada mandatului acestora.
Licitatii electronice pentru achizitiile publice Comisia Europeana : 25% din achizitiile publice din tarile membre ale Uniunii Europene se preconizeaza a se face pe cale electronica pana in anul 2003. Se va incuraja demararea de proiecte-pilot care sa puna in valoare schimbul electronic de informatii, pus pe picior de egalitate cu sistemul actual bazat pe documente scrise.Marea Britanie: In documentul prezentat de premierul Tony Blair in fata parlamentului englez se sustine ca, prin adoptarea formelor de comert electronic, se pot economisi bani astfel incat sa fie posibila reducerea taxelor individuale cu 1%. De asemenea, s-a fixat obiectivul ca, pana in anul 2001, 90% din produsele si serviciile cu preturi mici sa poata fi comandate electronic. Suedia: Guvernul suedez si-a insusit Directiva comunitara privind achizitiile publice folosind metode electronice si este convins ca, aplicand-o in Suedia, se vor putea reduce cu 50% costurile. Se asteapta ca, pana la sfarsitul acestui an, 95% din produsele si serviciile de uz comun sa poata fi procurate pe cale electronica. SUA: Echipa de coordonare a integrarii sistemelor federale (GSA FEDSIM) a consemnat o crestere a productivitatii cu 265% pe luna si o reducere a costurilor de achizitie cu 227 $ pentru fiecare achizitie publica. Canada: Guvernul canadian a pus in functiune in 1997 sistemul MERX, un sistem pentru licitatii publice corecte si deschise bazat pe INTERNET si operat de o companie independenta. Sistemul reprezinta mai mult decat un simplu "site" pe care se prezinta lista licitatiilor organizate de Guvern. Se ofera posibilitatea de comunicare intre cumparatori si furnizori si chiar posibilitatea comunicarii intre furnizori, in vederea constituirii de consortii pentru furnituri complexe comune. Din 1998, sistemul s-a extins si pentru licitatiile organizate de autoritatile municipale, institutiile academice, scoli si spitale si chiar de sectorul privat. Sistemul are in prezent peste 100.000 de abonati. Toate documentele licitatiilor sunt disponibile sub forma electronica.
Europa : O ancheta derulata in 1997 a relevat ca 84% dintre italieni, 66% dintre englezi, 56% dintre francezi si 32% dintre germani considera utila si foarte utila folosirea "smart card"-urilor.Australia: Guvernul a lansat un proiect de mare anvergura pentru crearea unui sistem de efectuare a tuturor tipurilor de plati prin folosirea cartelelor inteligente intr-un "ghiseu unic". Cartelele inteligente au fost distribuite la peste 7 milioane de cetateni, reprezentand 40% din populatia tarii. Franta: Sistemul Sesam Vitale, lansat in 1998, a propus distribuirea a peste 1,5 milioane de "smart card"-uri familiilor individuale. Cartelele inteligente stocheaza date administrative confidentiale despre pacienti si servesc efectuarii platilor catre medicii curanti sau catre institutiile de asistenta medicala. Aceste cartele se introduc intr-un dispozitiv de citire, simultan cu cartelele aferente doctorilor, farmacistilor si altor cadre medicale, care furnizeaza o unica semnatura digitala. Plasarea ambelor carduri in cititorul de cartele va asigura accesul la datele pacientului numai cadrului medical care a utilizat propriul sau card. In sistemul actual, se intocmesc milioane de documente in sistemul sanitar ce reclama completarea a peste 140 miliarde de caractere de catre personalul sanitar. Prin sistemul Sesam Vitale aceste inconveniente se reduc considerabil, creand reale premize pentru realizarea de mari economii financiare la nivel national.
S.U.A ., Minneapolis: Centrul pentru cetateni si democratie de pe langa Institutul pentru Afaceri Publice al Universitatii din Minnesota, a creat organizatia "Democracies Online", in scopul dezvoltarii si sustinerii on-line a participarii societatii civile la procesul decizional si al intaririi democratiei. Organizatia publica un jurnal electronic bilunar, modereaza un serviciu de posta electronica pe diferite subiecte de interes cetatenesc, inclusiv cu implicarea oamenilor politici, asigura comunicarea dintre diferitele organizatii democratice.Proiectul G7 "Government on-line": Cea de-a 8 reuniune a participantilor la acest proiect, tinuta la Melbourne in 1997, a reclamat realizarea unei Carti Albe asupra subiectului "democratie electronica", ce este prezentata pe site-urile proiectului din SUA, Anglia si Suedia ("www.open.gov.uk/govoline/golintro.htm") Marea Britanie: Cetatenii Londrei au votat pe 7 mai 1998 cu privire la sistemul de administrare a metropolei, subiectul in discutie fiind cel al alegerii unui primar, dupa ce Marele Consiliu al Londrei a fost dizolvat prin lege, in 1984. Centrul Civic Virtual al Marii Londre a oferit un web de navigare prin toate administratiile locale ale Londrei si a initiat o dezbatere on-line pe tema votarii.
Irlanda: Orasul Ennis a castigat un concurs
national intitulat "orasul societatii informationale",
initiat de Telecom Irlanda, care a reunit 46 de orase si a avut ca scop
desemnarea orasului in care Telecom Irlanda va investi 15 milioane de
lire sterline. Investitia vizeaza: instalarea in fiecare locuinta de
telefoane prevazute cu sisteme digitale de posta vocala, interconectare
pe retele ISDN si oferire de acces pe Internet pentru toate tipurile de
afaceri, instalarea cate unui calculator personal in marea majoritate a
locuintelor din oras, o gama completa de servicii electronice furnizate
on-line si introducerea si folosirea tehnologiei "smart
card"-urilor. Orasul Ennis are 32.000 de locuitori. European Digital Cities: Este un proiect al Comisiei Europene care asigura colaborarea dintre administratiile publice municipale, orasenesti si regionale, in vederea construirii Societatii Informationale, in special la nivelul aplicatiilor telematice, in cadrul acestor comunitati si intre ele.
Ghiseu unic ("single window", "one-stop-shop") Danemarca : Guvernul danez a editat o "Carte Alba" cu privire la o noua agenda democratica si un nou plan de actiune pentru Societatea Informationala. Documentul prezinta o viziune asupra acelor zile in care "cetatenii si agentii economici vor alege ei insisi modul de comunicare cu autoritatile publice: prin telefon, fax, scrisori, contacte personale sau prin Internet". Facand uz de pagina de web a autoritatilor publice, cetatenii vor putea transmite si primi informatii si vor putea pune intrebari. Cetatenii si agentii economici vor trebui sa acceseze un singur punct de contact, indiferent daca problemele lor se adreseaza mai multor autoritati publice. Daca, de exemplu, o familie doreste sa-si schimbe locuinta, va fi posibil, prin accesarea site-ului de mai sus, sa comunice schimbarea adresei catre registrul national, sa transmita cereri de inscriere la gradinitele din noul cartier si sa verifice modul acestora de rezolvare. De asemenea, poate consulta lista serviciilor din noul cartier cu privire la transportul elevilor la scoala, optarera pentru un nou medic de familie, depunerea de cereri pentru amenajarea unui spatiu de parcare etc.Portugalia: Sistemul interdepartamental portughez de informare pentru cetateni - INFOCID - a fost creat si este intretinut de catre toate organismele guvernamentale care ofera servicii cetatenilor. S-a pornit de la adevarul ca rezolvarea problemelor cetatenilor in relatia acestora cu autoritatile publice reclama contactarea mai multor organizatii guvernamentale. In general, se constata o nepotrivire intre modul in care este organizata institutional administratia publica si problemele reale cu care se confrunta cetatenii. INFOCID este o retea publica ce ofera cetatenilor o cale mai simpla de lucru cu institutiile publice, indiferent de statutul lor economic si social. Sistemul utilizeaza tehnologii multimedia si permite accesul simplu si gratuit la informatia publica prin intermediul chioscurilor instalate pe strada, a calculatoarelor personale si a Internet-ului. INFOCID se utilizeaza in peste 100 municipalitati portugheze si va acoperi in curand toate administratiile locale. Peste 5000 de locuri de informare se vor crea in viitorul apropriat in intreaga Portugalie. Categoriile de informatii disponibile prin INFOCID sunt definite in concordanta cu cerintele cetatenilor si sunt independente de structurile institutionale guvernamentale. Cele 15 categorii de informatii se refera la: probleme cetatenesti si familiale, sanatate, educatie, serviciul militar, alegeri, piata si problemele muncii, asigurari sociale, taxe si impozite, legi si hotarari judecatoresti, probleme casnice, activitati economice, protectia consumatorului, protectia mediului, cultura si turism, diverse documente si autorizatii/permise si servicii publice. Sistemul INFOCID dovedeste ca este posibil sa fie satisfacute cerintele cetatenilor prin crearea unei ferestre deschise spre complexitatea procedurilor si serviciilor administrative, utilizand organizatii virtuale, strategii orientate spre satisfacerea cerintelor cetatenilor si a unui model de cooperare interdepartamental determinat de aceleasi cerinte ale cetatenilor . Marea Britanie: In orasul Brent a fost pus in functiune un "ghiseu unic", prin intermediul caruia cetatenii pot intra in contact cu autoritatile publice locale, sa obtina informatii si sa solicite si sa beneficieze de servicii. In 1997 a fost premiat pentru inovarea adusa in domeniul guvernarii electronice.
Utilizarea INTERNET-ului in administratia publica Uniunea Internationala a Telecomunicatiilor (ITU) : Pana in anul 2001 vor fi 30 de utilizatori Internet la fiecare 100 de linii telefonice principale, fata de 8,6 la inceputul anului 1997. Aceasta cerere masiva de acces la Internet determina o cerere similara pentru noi linii telefonice. Intr-o ordine descrescatoare, tarile cu cea mai mare densitate a liniilor telefonice la 100 de locuitori sunt: Suedia (67,6%), Danemarca (61,5%), Luxemburg (58,8%), Franta (56,3%), Finlanda (54,8%), Olanda (54,3%), Germania (53,4%), Grecia (50,6%) si Marea Britanie (50,4%) pentru a le numi numai pe cele cu procentaj de peste 50%.Asociat sistemului de telefonie s-a inventariat si numarul de servere Internet. Lider autoritar este Finlanda, cu un server Internet la fiecare 20 de locuitori (5,52 servere la 100 de locuitori) si la 10 linii telefonice! Urmeaza Islanda (4,32) si Norvegia (3,91), toate peste media S.U.A. de 3,81. Cehia (27,1 linii si 0,40 servere la suta de locuitori), Ungaria (26,1%, respectiv 0,29) si Polonia (16,9%, respectiv 0,14) conduc plutonul tarilor din Europa Centrala si de Est. Conform statisticilor ITU, in 1996 erau 741 milioane de linii telefonice (12,8 linii la 100 de locuitori ai planetei) si 16 milioane de servere Internet, din care 10 milioane in S.U.A., cu o medie mondiala de 0,28 servere la 100 de locuitori si 2,18 servere la 100 de linii telefonice. Statisticile din S.U.A. indica inca un nivel scazut al interesului populatiei pentru Internet, lunar doar 3 ore petrecand un american in fata Internetului (30 secunde pe zi!), in comparatie cu 1500 de ore petrecute in fata televizorului traditional. Canada: O ancheta realizata la cererea Guvernului canadian in 1997 cu privire la folosirea servicilor furnizate de guvern pe Internet a relevat faptul ca 50% din cei chestionati acceseaza Internet-ul de mai multe ori pe zi, iar alte 25% o data pe zi. Accesul se face in cea mai mare parte de acasa (61,4%) sau de la serviciu (33,3%). Circa 26% acceseaza site-urile guvernamentale de mai multe ori pe saptamana, iar cca. 20% cel putin o data pe zi. Informatiile cautate sunt din domeniile: cercetare si educatie (26,3%), divertisment (10,1%) sau afaceri (7,3%), iar circa 53,3% cauta informatii cu caracter particular. Dintre tipurile de informatii care s-ar dori a fi gasite pe aceste site-uri s-au identificat: aparare si securitate (9%), stiinta si tehnologie (12,1%), statistica (7,5%), legislatie (4%), impozite si taxe (3,9%). Dintre serviciile oferite de guvern pe aceste site-uri cele mai apreciate sunt: acces la publicatii si la informatii de interes general (38,6%), acces la bazele de date guvernamentale (32,2%), noutati si anunturi publice (15,2%). De remarcat ca numai 4,7% din cei chestionati nu au fost multumiti deloc de site-urile guvernamentale de pe Internet. Calitatile apreciate ale acestor site-uri au fost: utilitatea informatiilor (49,2%), usurinta navigarii (21,4%) si siguranta garantata a informatiilor (17,6%). 77,7% din cei intervievati considera important si foarte important ca formularele guvernamentale sa fie completate si transmise electronic, iar 88,9% au declarat ca este important si foarte important sa existe posibilitatea de a coresponda pe Internet prin E-mail cu toate departamentele federale. 53,1% cred ca este important si foarte important sa poate fi transmise electronic, pe Internet, ofertele pentru licitatiile guvernamentale, iar 58,5% au considerat ca util si foarte util sa se poata face apel pe cale electronica la granturi, subventii sau alte imprumuturi guvernamentale. 61% s-au declarat in favoarea efectuarii de plati catre guvern pe cale electronica. Norvegia: Guvernul norvegian doreste ca cetatenii sai sa aiba posibilitatea de a efectua tranzactii cu institutiile guvernamentale prin Internet pana in anul 2001. Startul programului este dat de digitalizarea a peste 100 documente de raportare in domeniul taxelor, astfel ca fiecare serviciu sa fie convertit intr-o forma electronica pana in anul 2001. Guvernul norvegian conduce detasat in Europa in ceea ce priveste realizarea unui puternic impact social al Internetului. Proiectul este o initiativa comuna a Ministerului National al Planificarii si Coordonarii si Asociatia norvegiana a autoritatilor locale si regionale. 35% din cetatenii norvegieni utilizeaza deja serviciile Internet.
Securizarea sistemelor de informare si tranzactionare pe Internet Canada : Guvernul canadian a introdus o infrastructura de securizare prin criptografiere la nivelul intregii sale retele de agentii si departamente federale, ca parte integranta a infrastructurii de chei publice (Public Key Infrastructure - PKI) denumita ENTRUST. PKI permite realizarea de tranzactii electronice sigure, protejate, intre cetateni si autoritatile publice. La nivelul intregii tari functioneaza mai multe autoritati centrale de certificare, care pot furniza cetatenilor certificate digitale care actioneaza ca certificate electronice de identificare. Aceste certificate sunt plasate intr-un catalog accesibil public si electronic, astfel incat partenerii implicati in tranzactii electronice pot verifica autenticitatea si identitatea fiecarui partener.Franta: Certplus, autoritatea nationala de certificare, pretinde ca este prima institutie de acest fel din lume. Alcatuita din patru companii: France Telecom, Gemplus - furnizorul de cartele inteligente, Matra Houtes Technologies - furnizoare de sisteme de securizare si Verisign - furnizor de solutii pentru PKI (infrastrucura de chei publice), autoritatea urmeaza sa asigure un comert electronic securizat pe piata franceza. Singapore: Guvernul a creat prima autoritate de certificare electronica din Asia de sud-est - Netrust - care sa asigure securitatea comunicatiilor si comertului electronic pe Internet in zona.
10 ani de "scurgere a creierelor" romanesti La 10 ani de la revolutie, trebuie sa recunoastem cu
onestitate ca, in decembrie 1989, ni s-au creat conditii deosebit de
favorabile pentru construirea unei noi societati si a unei noi economii!
Isprava guvernelor Romaniei, din ultimul deceniu: Distrugerea industriei nationale de echipamente de calcul si de componente electronice pentru calculatoare Revolutia din decembrie ne-a gasit cu o industrie
electronica bine consolidata. Exista productie de calculatoare din
familia Felix (depasite din punct de vedere tehnologic, dar inca utile
in economie), productie de minicalculatoare din familiile CORAL sau
INDEPENDENT (realizate dupa licenta si modelele unuia dintre cei mai
reprezentativi producatori mondiali de calculatoare - Digital Equipment
Corporation), de calculatoare compatibile IBM PC din familia Felix M18,
Felix M118 si Felix M218, microcalculatoare din familia Junior,
destinate in special unitatilor de invatamant, dar si pentru utilizare
industriala sau casnica, interfete electronice pentru cuplarea
calculatoarelor la instalatii tehnologice, imprimante grafice, memorii
pentru calculatoare, elemente de microelectronica etc. O veritabila
"armata" de specialisti romani, formati la scoala romaneasca
de informatica, a reusit sa promoveze, cel putin la nivelul fostelor
state socialiste, tehnica romaneasca de calcul, aceasta fiind bine
vanduta si apreciata in fosta URSS, in Germania de Est, Ungaria, dar si
in India si China. Nu de putine ori aceste echipamente erau livrate
impreuna cu software de aplicatie sau cu servicii de proiectare si
scolarizare. Romania nu era "coada cozilor" in acest domeniu! Ce s-a ales din aceasta industrie, ce s-a ales de instalatiile tehnologice, de investitiile de milioane de dolari, ce s-a ales de specialistii care au plasat tehnica de calcul romaneasca pe una din pozitiile fruntase in randul tarilor est-europene? Aproape totul a fost distrus! Multi specialisti au plecat in S.U.A., Canada sau alte tari vest-europene, altii s-au "lipit" de reprezentantele unor firme straine care au inceput sa "atace" piata romaneasca, iar alti putini temerari, dar buni profesionisti si manageri, s-au lansat curajosi si optimisti in afaceri private: asamblari de calculatoare cu componente asiatice, distribuire de "brand name"-uri, naturalizarea si implementarea de produse software din import pentru solutionarea unor probleme autohtone.
Mai rau ca dictatura comunista: regimul de descurajare a informatizarii Celor intrati in "business"-ul cu hardware
si software, le-a fost harazita in cei 10 ani de reforma, o noua lupta,
mai apriga, mai devastatoare, cu un "inamic" mai perfid decat
"dictatura comunista": birocratia impusa de legislatia privind
constituirea de societati comerciale, o politica fiscala deloc
motivanta, nivelul foarte redus sau chiar absenta investitiilor la nivel
national, atitudinea de-a dreptul retrograda a guvernantilor fata de un
domeniu de o deosebita actualitate si de un foarte mare viitor, prin
tratarea lui ca un domeniu conex, de importanta si valoare auxiliara si
plasarea lui, in plan decizional guvernamental, pe unul din nivelele
cele mai de jos ale structurilor guvernamentale, incadrarea la nivelul
de "produse de lux" a taxelor vamale de import pentru
componentele hardware si software. La teorie stam bine … Nu se poate nega valoarea teoretica a celor mai multe
dintre strategiile si planurile care vizau informatizarea Romaniei.
Analiza realista a situatiei din Romania, evaluarea tendintelor pe plan
mondial, stabilirea unor planuri de actiune pentru reducerea decalajelor
fata de tarile Uniunii Europene sunt activitati care s-au bucurat de
participarea unui numar foarte mare de foarte buni specialisti ai
domeniului. S-a primit, totodata, sprijin consistent din partea
guvernelor Frantei si Danemarcei, al unor organizatii financiare si de
sprijinire a dezvoltarii din Statele Unite (TDA, USAID). Programele
Uniunii Europene, dar si cele ale Bancii Mondiale sau Bancii Europene de
Reconstructie si Dezvoltare au prevazut sute de milioane de dolari
pentru imbunatatirea elementelor de infrastructura, cele referitoare la
comunicatii si transmisii de date fiind plasate destul de "in
fata" si fiind destul de substantial sprijinite. Absenta vointei politice explica … absenta unei legi a informatizarii Interesant este ca, in 1995, toate fortele politice,
de la guvernare si din opozitie, au ajuns la consens si, intr-un
document oficial care prezenta Strategia de pregatire a aderarii
Romaniei la Uniunea Europeana si transmis Uniunii Europene, au conchis
ca Romania se afla intr-o dubla tranzitie: catre economia de piata si
catre Societatea Informationala! Suna foarte frumos pentru o tara
care isi declara dorinta de a deveni membru cu drepturi depline al
Uniunii Europene! Ne taiem singuri de sub picior "craca" ajutoarelor U.E. Forma proiectului de Lege a informatizarii, cu titlul
de "Cod al implementarii si utilizarii tehnologiei informatiei
", in care a fost transmis acum proiectul legislativ catre
Comisiile de specialitate ale Parlamentului se bucura de…totala
respingere a comunitatii informatice din Romania. Din nefericire pentru
aceasta tara si pentru acest popor, aceste documente si declaratii, ca
si multe altele, au ramas simple vorbe frumoase pe hartie! Munca unor
personalitati marcante in domeniu, efortul specialistilor de a
identifica actiunile de intreprins care sa ne apropie de restul tarilor
europene s-au dus pe apa sambetei! Primatul politicului, in defavoarea tehnicului, care a caracterizat acesti 10 ani, ar trebui sa se sfarseasca !
1999 - an ugigas pentru firmele de tehnologia informatiei Suntem, din pacate in acest moment, o tara prea
saraca pentru a risipi putinele resurse financiare de care dispunem. Mai
micile sau mai marile societati comerciale din acest domeniu de varf al
tehnologiei mondiale, infiintate in acesti ultimi 10 ani, au fost si
sunt inca tratate la fel cu multe alte firme din sectoare care si-au
dovedit ineficienta sau care au fost deja depasite de evolutia tehnica
si tehnologica a acestui sfarsit de secol.
Acesta este de fapt rezultatul "vorbelor frumoase". Cine va fi gasit vinovat pentru aceasta situatie? Cine va raspunde in fata generatiei viitoare pentru inconsistenta si incoerenta politicilor de guvernare care au determinat, speram ca nu in mod ireversibil, o adancire a prapastiei care desparte Romania de celelalte state ale Europei si lumii, o marire a decalajului economic, tehnologic si social dintre Romania si grupul tarilor dezvoltate? Cine va fi gasit responsabil pentru aruncarea pe termen lung a Romaniei intr-o lume a patra a secoluluil 21?
"Feudalizarea", "insularizarea" si informatizarea haotica a administratiei publice In acest moment fondurile alocate prin Bugetul de
stat sunt nu numai insuficiente, dar chiar daunatoare evolutiei Romaniei
pe linia construirii Societatii Informationale. Dar si asa putine cum
sunt, ele sunt disipate in cadrul bugetelor interne fiecarei
institutii a administratiei publice, fara posibilitatea de a se
controla pe ce sunt cheltuite si, mai ales, care este eficienta
cheltuirii acestora.
Record nedorit: pe ultimul loc in Europa Riscurile inabusirii in fasa a Societatii Informationale Se poate spune ca scaderea productiei este ceva
trecator si ca, prin "masuri de reforma", agricultura
romaneasca poate redeveni ceea ce a fost si ceea ce ar trebui sa fie in
conditiile tehnologiilor moderne. De asemenea, se poate spune ca
exportul scazut este conjunctural si influentat de marile batalii pentru
piete de desfacere, dar ca prin "reforma" exporturile vor
creste si vor contribui decisiv la echilibrarea balantei de plati
externe. Tot asa se poate vorbi despre somaj, care este un
"produs" al procesului de "reforma". Ar urma ca
atunci cand reforma va fi infaptuita, somajul sa revina intre niste
limite acceptabile. Cehul isi permite cheltuieli informatice de 14 ori mai mari ca romanul Un studiu IDC plaseaza Romania pe penultimul loc la
numarul de PC-uri achizitionate in 1998, inaintea Bulgariei, dar,
raportat pe cap de locuitor, indicatorul astfel calculat ne arunca
iarasi pe ultimul loc. Polonezii cumpara de 9 ori mai multe
calculatoare, cehii de 6 ori (la o populatie de 4 ori mai mica decat cea
a Romaniei!), ungurii de 3 ori, iar slovacii, croatii si ucrainienii de
2 ori!
Pagubosul export de informaticieni romani Istoria ca premiza favorizanta Incercand sa ne detasam atat de ceea ce se intampla pe plan mondial, dar si pe plan european, incercand sa ne desprindem de ceea ce inseamna Romania anului 1999, sa aruncam o privire in scurta istorie a calculatoarelor electronice, a software-ului asociat acestora si cercetarii stiintifice in domeniu, asa cum a fost ea scrisa in Romania. Acest capitol este destinat atat "veteranilor" care au pus bazele informaticii in Romania si, cu toate vicisitudinile "epocii de aur", au reusit s-o tina in viata pana in decembrie 1989, dar in special este dedicat tinerilor care acum se lanseaza pe traiectoria Societatii Informationale. Este bine de stiut ca drumul lor de acum a fost intr-un fel pregatit si protejat de un restrans grup de specialisti romani, care in pofida oprelistilor totalitarismului comunist, au reusit sa introduca si sa impuna o noua stiinta si o noua tehnologie in economia romaneasca.
Scurta biografie a cercetarii romanesti de hard si soft Primele cercetari de laborator pentru realizarea unui
calculator romanesc au debutat in 1954, iar trei ani mai tarziu, in
1957, se producea la Institutul de Fizica Atomica (IFA) de catre
colectivul condus de Victor Toma, primul calculator romanesc cu tuburi
electronice - CIFA-1.
Semiclandestinitatea informaticii nationale Mii de specialisti, ascunsi uneori in spatele
denumirii de "mijloace de prelucrare automata a datelor" de
teama folosirii denumirilor "cosmopolite" de tip
"calculator electronic", "program" (numai PCR avea
PROGRAME!), "informatica", "retea de calculatoare"
(numai securitatea avea retele de…informatori!) au cercetat,
proiectat, fabricat si implementat produse ale tehnicii de calcul in
multe din intreprinderile socialiste. Au fost castigate premii ale
Academiei Romane pentru cercetari avansate, s-au obtinut locuri fruntase
in cadrul Olimpiadelor internationale de matematica si informatica la
care au participat elevii romani, au fost multe recunoasteri la nivel
inernational ale unor cercetatori, cercetari stiintifice si produse
realizate de specialistii romani, s-au exportat calculatoare si programe
de aplicatie (in fosta URSS, dar si in India, China, Polonia, RDG etc.). Cum a supravietuit un domeniu de varf al economiei Este doar meritul specialistilor care au reusit sa
supravietuiasca furtunii, este doar meritul celor care au pastrat si
intretinut aprinsa flacara dorintei de a lucra int-un domeniu de varf al
tehnologiei moderne ca tehnica de calcul si informatica s-au regasit
printre domeniile de varf ale economiei romanesti in 1989. Sectorul privat din domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor ar trebui sprijinit printr-un program corespunzator. Numai astfel se poate dezvolta si asigura un nivel superior de participare "autohtona" la edificarea Societatii Informationale. Este absolut necesar ca fortele politice sa inteleaga
importanta domeniului si a momentului daca doresc cu adevarat schimbarea
profunda, in bine, a societatii romanesti si integrarea in structurile
euro-atlantice.
Fosta (!) industrie romaneasca de electronica,
tehnica de calcul si de dezvoltare de programe de baza si aplicative a
reprezentat o oaza de "occidentalism" si modernitate intr-un
pustiu comunist, o insula de tehnologie moderna, adevarata intr-un ocean
de produse "surogat", care a pregatit, numai ea stie in ce
conditii, specialistii care astazi lucreaza in tari ale Europei
occidentale, in Statele Unite sau in Canada. Dar tot ea a pregatit cea
mai mare parte a managerilor celor peste 500 de firme infiintate dupa
1990, a specialistilor care lucreaza actualmente in aceasta industrie. Paradox dambovitean: Societatea Informationala este societatea secolului
21! Ea va trebui sa creeze si sa asigure conditii echitabile, pentru
toti cetatenii planetei, de a avea acces la informatii si cunostiinte.
Societatea Informationala va trebui sa fie prin insasi natura sa, o
societate democratica! Revolutia produsa de tehnologiile informatiei si comunicatiilor a generat "dereglari" in mersul cunoscut si recunoscut al istoriei. Tari care in urma cu 8-10 ani aveau o organizare statala si o economie cu puternice caracteristici feudale, caracterizate printr-o stare de inapoiere economica, bazata in exclusivitate pe munca agricultorilor si ignorarea aproape in totalitate a sectorului industrial, tari izolate in plan economic, cultural si politic, au "topit" multe din cunoscutele etape ale dezvoltarii economice, politice si, mai ales, ale modului de stabilire a relatiilor interumane si de productie si au luat masuri ferme, curajoase de adoptare direct a noilor tehnologii ale informatiei. Tari din Asia de Sud-Est, din America Latina si din America de Sud au facut saltul din "feudalism" direct in Societatea Informationala! Insula inteligenta care este Singapore, "paradisul informatic" indian, aplicatiile specifice noii Societati Informationale cum ar fi utilizarea documentelor electronice si a semnaturii electronice, introducerea votului electronic, folosirea pe scara larga a acestor tehnologii pentru intarirea si dezvoltarea unor caracteristici specifice democratiei realizate in Thailanda, Noua Zeelanda, Brazilia, Costa Rica sunt considerate exemple care demonstreaza ce se poate realiza atunci cand exista vointa politica, atunci cand se adopta de catre guverne masuri de sprijinire a industriei specifice, de incurajare si sprijinire financiara a intreprinderilor mici si mijlocii, de educare continua a cetatenilor si de castigare a increderii acestora fata de aceasta noua societate. Din pacate, in Romania, in locul saltului asteptat catre Societatea Informationala s-a produs o intoarcere catre trecut, s-a instituit un sistem de relatii de tip "feudal" in agricultura si in administratia publica. Spunem "de tip feudal" datorita tendintei de faramitare a patrimoniului agricol, de recurgere fortata la plugul tras de boi, la izolarea in "feude", bine aparate, a majoritatii institutiilor publice, de la ministere si pana la ultima primarie de comuna. Ministrii, prefectii, presedintii de consilii judetene si primarii, cu unele fericite si rare exceptii, s-au luptat pentru castigarea unei autonomii cat mai depline atat in luarea deciziilor, cat si in gestionarea fondurilor financiare. Neprotejata de legislativ, aceasta "feudalizare", s-a produs in fapt si a determinat o deteriorare evidenta a relatiilor institutiilor administratiei publice cu cetatenii (vezi mortii si ranitii de la cozile pentru plata impozitelor), cu celelalte organizatii reprezentante ale sectorului economic, de stat sau privat (vezi joaca de-a reducerea impozitului pe profitul reinvestit, vezi jocul de-a privatizarea!). Izolare a insemnat necomunicare, lipsa de transparenta in activitatea proprie si, ceea ce este foarte grav, luarea unor decizii contradictorii in unele probleme de interes national (listele multiple de privatizare ale anilor 1997 si 1998, modul haotic de restructurare a unor sectoare economice importante - minerit, energetic, siderurgic, petrolier, prin lipsa de comunicare a institutiilor abilitate ale statului - Ministerul Reformei, Ministerul Industriei si Comertului, Ministerul Agriculturii, Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, ca sa dam doar cateva exemple).Problema Societatii Informationale ar trebui abordata la nivel national, pe mai multe paliere, care se influenteaza si interconditioneaza. Respectivele paliere sau componente ale sistemului unitar care este societatea romaneasca, sunt prezentate in urmatoarea schema:
Model de abordare, pe paliere, a Societatii Informationale
Schema ilustreaza modul in care ar trebui sa
interactioneze cele 5 componente ale societatii romanesti, in vederea
cresterii nivelului de informare si comunicare, a nivelului cantitativ
si calitativ al serviciilor oferite de administratia publica si
comunitatea de afaceri catre cetateni, a rolului primordial pe care
trebuie sa-l joace sectorul industriei de tehnologie a informatiei si
comunicatiilor in asigurarea bazei tehnice si tehnologice necesare,
precum si de pozitia de avangarda pe care trebuie sa se situeze
cercetarea stiintifica in vederea gasirii de solutii adecvate, moderne
pentru problemele cu care se confrunta administratia publica, sectorul
de tehnologie a informatiei si comunicatiilor, precum si mai marile sau
mai micile societati comerciale si intreprinderi de productie.
Pietrele de temelie ale Societatii Informationale Vom prezenta principalele masuri ce se impun atat
pentru demararea efectiva a procesului de edificare a Societatii
Informationale, cat mai ales pentru consolidarea acestui proces prin
actiuni de ordin legislativ, educational, fiscal si financiar, pentru
armonizarea dorintelor si cerintelor proprii fiecarui sector de a
dispune de resurse pentru participarea la construirea acestei societati,
cu cele ale interesului general: asigurarea conditiilor pentru un trai
decent, material si spiritual, pentru toti cetatenii tarii, cresterea
nivelului de satisfactie a cetatenilor Romaniei pentru faptul ca traiesc
si muncesc in aceasta tara. Organisme bune de "tras carul" Romaniei spre Societatea Informationala Ar fi oportune:
2. Crearea Forumului National pentru Societatea Informationala - FNSI, in conformitate cu recomandarile Uniunii Europene, (in care vor fi reprezentate toate sectoarele de activitate), cu urmatoarea componenta:
FNSI va avea responsabilitati majore in discutarea si armonizarea masurilor sectoriale cu cele nationale pentru construirea Societatii Informationale, actualizarea planurilor anuale de actiuni privind Societatea Informationala. Va contribui la armonizarea masurilor pe plan national cu cele adoptate la nivelul Uniunii Europene. FNSI va monitoriza modul de realizare a programelor guvernamentale, astfel incat sa fie identificate din timp si reduse sau chiar eliminate unele efecte secundare negative pe care le poate produce adoptarea masurilor specifice pentru Societatea Informationala, astfel ca nici un sector de activitate sa nu poata fi ignorat de avantajele aduse de Societatea Informationala.3. Constituirea Agentiei Nationale pentru Servicii Publice Informatizate - ANSPI (similar Agentiei centrale pentru calculatoare si comunicatii - CCTA din Marea Britanie, a institutiei din anii ‘60-‘80 din Danemarca - DATACENTRALEN) - instrumentul de lucru al Guvernului pentru aplicarea, implementarea si exploatarea proiectelor nationale pentru Societatea Informationala si pentru informatizarea serviciilor oferite cetatenilor si comunitatii de afaceri :
Pentru extinderea utilizarii tehnologiei informatiei si comunicatiilor la nivelul intregului sistem al administratiei publice centrale si locale, ar fi recomandabili urmatorii pasi: 1. Un functionar public - un calculator, fiecare institutie publica - cel putin o retea locala pana in anul 2004.Echipamentul de calcul este principalul instrument de lucru in Societatea Informationala, el trebuind sa inlocuiasca treptat instrumentele traditionale ale functionarilor publici (hartia, creionul, telefonul). In Europa de vest si Statele Unite ale Americii sunt multe state care au cel putin un calculator la doi functionari publici, Danemarca putandu-se lauda cu procentajul maxim: fiecare functionar public cu calculatorul sau! }inand cont de preturile din ce in ce mai reduse si performantele din ce in ce mai ridicate al acestor echipamente, procesul poate fi terminat in maximum 3 ani. 2. Fiecare functionar public - un certificat de tip
"Computer Driving Licence" pana in anul 2008. 3. Interconectarea institutiilor administratiei
publice centrale si locale din municipiul Bucuresti printr-o retea
metropolitana de comunicatii de date la nivelul municipiului pana in
anul 2001. 4. Fiecare institutie publica conectata la INTERNET pana in anul 2001. Crearea unui Intranet pentru aceste institutii pana in anul 2003.INTERNET-ul a fost deja adoptat de marea majoritate a Guvernelor europene, dar si din restul lumii, ca cel mai eficient mijloc de comunicare intre administratii si intre acestea si cetateni. Numarul societatilor furnizoare de servicii INTERNET este in crestere si in Romania, ceea ce va asigura o reala competitie in oferirea de astfel de servicii si va crea premise favorabile pentru achizitionarea de astfel de servicii la preturi din ce in ce mai avantajoase. Conditia de baza pentru inscrierea rapida in schimbul electronic de informatii este conectarea intr-un interval de timp foarte scurt a tuturor institutiilor administratiei publice la reteaua Internet. 5. Fiecare functionar public - o adresa de posta
electronica pana in anul 2001. 6. Fiecare institutie a administratiei publice - un
site de prezentare/informare pe INTERNET pana in anul 2001. 7. Legiferarea documentelor electronice si a
semnaturii electronice pana in anul 2001. 8. Fiecare document si formular tipizat - un document
electronic pana in anul 2003. Realizarea de servere nationale cu
documente electronice 9. Proiectarea, realizarea si punerea in functiune a infrastructurii informationale, astfel:
"Entitatile" cu care lucrează institutiile administratiei publice si care reprezintă totodată "tinta" actelor administrative sunt două: persoanele si teritoriul. La rândul lor, aceste entitati au ca elemente componente persoane fizice (cetateni) si juridice (agenti economici si sociali), respectiv terenuri si bunuri imobile si unitati teritorial-administrative. Acestor patru elemente componente le este asociat, din punct de vedere informatic, câte un registru permanent, prin care se identifica printr-un cod unic fiecare "element" din registru si se tine o evidenta unitara a informatiilor specifice asociate acestora, asigurandu-se totodata conditiile de comunicare intre registre. In plus, nevoia de ordine si sistematizare a determinat crearea unor nomenclatoare unitare de uz general (baze de date), care reunesc informatii referitoare la produse si servicii, tipuri de agenti economici, sociali si de unităti teritorial-administrative, ocupatii/meserii, unitati de masura, conturi contabile, semne conventionale cartografice etc. Nu in ultimul rand, procedurilor administrative trebuie sa li se asocieze, sub forma electronica, documentele tipizate utilizate (cu descrierea detaliata a fiecarui camp din document in vederea completarii corecte a acestora), precum si temeiul legal pentru executarea acestor proceduri, constituind ceea ce se numeste dictionarul documentelor si procedurilor administrative. Aceste trei tipuri de entităti (registru, nomenclator si dictionar) constituie nucleul informational. 10. Proiecte pilot pentru fiecare provocare a Societatii Informationale (semnatura electronica in diferite domenii de activitate, securizarea informatiilor si a tranzactiilor, introducerea de carduri electronice mono- sau multifunctionale, raportari financiare pe cale electronica, videoconferinte, orase ale Societatii Informationale, centre publice de informare pe cale electronica a cetatenilor, inclusiv prin utilizarea chioscurilor cu ecrane senzitive, ghisee unice ("one-stop-shop"), vot electronic, democratie electronica etc).
Ce masuri se impun pentru ca principalul beneficiar al Societatii Informationale sa fie Maria sa, cetateanul Societatea Informationala ar trebui destinata cu
precadere cetatenilor. Ei ar trebui sa devina principalii beneficiari ai
Societatii Informationale. Dar cetatenii vor trebui sa fie pregatiti sa
devina astfel de beneficiari. Iar Guvernului ii revine sarcina sa
organizeze sistemul care sa formeze cetateanul ce va trai in Societatea
Informationala.
Retete de stimulare a comunitatii de afaceri
Rolul de locomotiva pentru intregul tren de activitati specifice Societatii Informationale revine cercetarii stiintifice. Aceasta va trebui sa fie astfel organizata si sprijinita incat sa-si largeasca baza de desfasurare a activitatii in acest domeniu prin atragerea, alaturi de institutele si centrele de specialitate existente, si a sectorului industrial al tehnologiei informatiei si comunicatiilor, prin incurajarea investitiilor private in activitatea de cercetare din acest sector. Se are in vedere crearea unui cadru favorabil sustinerii activitatii de cercetare prin atragerea sectorului bancar in procesul de finantare a proiectelor si aplicatiilor pilot specifice Societatii Informationale.
- Realizarea de studii de impact ale construirii
Societatii Informationale asupra tuturor segmentelor societatii
(interdisciplinaritate), - Elaborarea unui set de indicatori specifici de evaluare a evolutiei procesului de construire a Societatii Informationale.
Un rol deosebit de important este acordat domeniului legislativ, chemat sa inlocuiasca sau sa modifice o mare parte a actelor normative in vigoare, astfel ca acestea sa contribuie la construirea unei Societati Informationale sanatoase, care sa previna infractiunile si fraudele informatice, sa pedepseasca sever infractiunile facute cu mijloace informatice sau comise impotriva componentelor de baza ale Societatii Informationale, cu precadere cele care vizeaza bazele si bancile de date, acte normative aliniate celor adoptate de Parlamentul European sau de Consiliul sau de Ministrii in acest domeniu. Pentru ca acest vis sa devina, in sfarsit, realitate, ar fi necesare:
_ protectia persoanelor fata de accesul neautorizat
la datele personale gestionate electronic,
Generatoarele de fonduri pentru Societatea Informationala De unde vor fi luati banii pentru finantarea
proiectelor pentru Societatea Informationala? Organismele internationale, cum sunt Banca Mondiala, Fondul Monetar International, Uniunea Europeana vor fi "convinse" sa finanteze proiecte ale Societatii Informationale, prin atragerea unui mare numar de specialisti in domeniu si formularea de proiecte "credibile". Aceste proiecte ar trebui sa se incadreze in lista de proiecte pe care tarile lumii, inclusiv cele ale Uniunii Europene, le promoveaza si finanteaza de mai multi ani in domeniul Societatii Informationale. Promovarea unor astfel de proiecte, absolut necesare integrarii europene, nu va putea atrage "conditii speciale pentru Romania" in ceea ce priveste regimul imprumuturilor sau acordarea de credite nerambursabile. Numai proiectele si programele bine articulate si argumentate vor putea beneficia de sprijin financiar extern. Trebuie actionat de o asa maniera incat sa poata fi folosite toate oportunitatile - tehnice, organizatorice si financiare - oferite de Comunitatea Europeana si mondiala pentru construirea Societatii Informationale!Prin masurile fiscale propuse, institutiile bancare romanesti ar fi mai bine motivate sa investeasca in proiecte specifice Societatii Informationale! In realitate, piata romaneasca de capital dispune de forta si capacitatea de a sustine cu capital autohton realizarea proiectelor pentru Societatea Informationala. Exista motive sa se spere ca partenerii strategici ai Guvernului Romaniei pentru Societatea Informationala vor evalua corect atat politica guvernamentala in domeniul Societatii Informationale, vointa lui de a promova masuri concrete si de a sprijini eforturile de construire a Societatii Informationale ca platforma tehnologica si sociala de guvernare, cat si beneficiile pe termen lung ale unor politici proprii de sustinere, in aceasta perioada, a proiectelor nationale initiate de guvern pentru Societatea Informationala. Prin masuri de preturi si de asistenta tehnica favorizante, acesti parteneri strategici ar putea contribui la realizarea de proiecte-pilot, la crearea si dezvoltarea unei piete puternice de produse si servicii specifice tehnologiei informatiei si comunicatiilor. (Titlurile, subtitlurile, scurtari ale textului si sublinierile apartin redactiei - ID) |