Avansul
catre societatea informationala, bazata pe cunoastere (SI - SC) este considerat, pe
plan mondial, ca o evolutie necesara pentru asigurarea dezvoltarii durabile în contextul
noii economii, bazata, în principal, pe produse si activitati
intelectual-intensive, precum si pentru realizarea unei civilizatii socio-umane avansate.
Societatea informationala bazata pe cunoastere înseamna mai mult decât progresul
tehnologiei si aplicatiilor informaticii si comunicatiilor, ea integrând si dimensiunile sociala
(cu impact asupra îngrijirii sanatatii, solidaritatii si protectiei sociale, muncii
si pietei muncii, educatiei si formarii continue etc.), ambientala (cu impact
asupra utilizarii resurselor si protectiei mediului), culturala (cu impact asupra
conservarii si dezvoltarii patrimoniului cultural national si international, promovarii
pluralismului cultural, necesitatii protectiei minorilor, dezvoltarii industriei
multimedia si productiei de continut informational) si economica (cu dezvoltarea
unor noi paradigme ale economiei digitale si ale noii economii bazate pe cunoastere,
inovare, cultura antreprenoriala si manageriala, educatie a cetateanului si a
consumatorului).
Un rol important în acest
proces îl au guvernele si institutiile guvernamentale si sectorul public,
care, prin politicile adoptate, trebuie sa asigure cadrul de reglementari specific noului
tip de societate, dezvoltarea infrastructurii nationale informationale si de comunicatii ,
accesul nediscriminatoriu la informatia publica, si, totodata, sa ofere un model de
utilizare eficienta a tehnologiei informatiei si comunicatiilor în propriile institutii
si în serviciile publice (sanatate, educatie, cultura, transporturi, etc.).
Academia Româna - cel mai
important centru al cercetarii fundamentale din Romania - îsi asuma misiunea de a
contribui la elaborarea unei viziuni de ansamblu privind SI - SC în România si la
stabilirea obiectivelor si cailor pentru accelerarea evolutiei în aceasta directie.
1.
PREMISE |
1.1. |
SI - SC contine o importanta dimensiune culturala, care îi confera
o orientare umana mai pregnanta decât cea caracteristica societatii bazate exclusiv pe
capital. |
1.2. |
Adoptarea unei atitudini proactive, bazate pe o abordare de tip
salt, este de natura sa favorizeze atenuarea decalajelor actuale ale Romaniei
fata de tarile dezvoltate si evitarea unor probleme conexe (experiente negative)
înregistrate de acestea. |
1.3. |
Indeplinirea de catre România a criteriilor stabilite pentru
integrarea sa euro-atlantica presupune atingerea, în timp util, a unor niveluri adecvate
de potential si performanta în domeniile esentiale ale SI-SC. |
1.4. |
Înca din anul 1995 a fost lansat (in strategia nationala cunoscuta
sub numele de Snagov I) conceptul de Societate informationala,
cultural-intensiva. Acum, acest concept necesita a fi, în continuare, analizat si
actualizat în lumina noilor evolutii si tendinte înregistrate pe plan mondial. În
ultimii 5 ani, în România, s-au elaborat câteva variante de strategii guvernamentale
referitoare la unele aspecte ale SI-SC, dar ele nu au fost puse în aplicare decât
partial. |
|
|
2.
SCOPUL PROIECTULUI |
2.1. |
Dezvoltarea unei
viziuni care defineste un model românesc pentru SI - SC si formularea solutiilor,
prioritatilor si a cailor de actiune recomandate pentru stimularea dezvoltarii de tip
salt a economiei, educatiei, stiintei, precum si pentru pregatirea populatiei
în vederea facilitarii evolutiei catre SI - SC în România în perioada 2001-2010. |
|
|
3. OBIECTIVE URMARITE |
3.1. |
Aprofundarea
întelegerii conceptului de SI - SC, a contextului international al evolutiei catre SI -
SC si identificarea cerintelor ce decurg, în acest sens, pentru România. |
3.2. |
Evaluarea starii
actuale si a tendintelor constatate în acest domeniu în România. |
3.3. |
Proiectarea unor
scenarii de evolutie catre SI - SC recomandate pentru:
a) |
managementul cunostintelor |
b) |
dezvoltarea infrastructurii informatice
si de comunicatii |
c) |
învatamânt |
d) |
cercetare si stiinta |
e) |
economia si afacerile |
f) |
administratia publica în relatia cu
cetateanul |
g) |
folosirea resurselor naturale si
protejarea mediului |
h) |
ocrotirea sanatatii |
i) |
populatia si structurile societatii
civile (asociatii neguvernamentale, sindicate, organizatii patronale, organizatii de
tineret etc.) |
|
3.4. |
Propunerea unui
Program special pentru democratizarea accesului populatiei la cultura si pentru
valorificarea si difuzarea valorilor culturale românesti în lume cu mijloacele
tehnologiei informatiilor si comunicatiilor. |
3.5. |
Determinarea
costurilor si consecintelor inactiunii si ale situarii României în afara
tendintelor mondiale. |
|
|
4. GRAFIC DE ELABORARE |
4.1. |
Prezentarea
proiectului în cadrul sedintei comune a Sectiei pentru Stiinta si Tehnologia Informatiei
si a Biroului Forumului pentru Societatea Informationala ale Academiei Române, în
prezenta presedintelui Academiei Române Acad. Eugen Simion. |
4.2. |
Lansarea oficiala a
proiectului în cadrul unei reuniuni in prezenta reprezentantilor autoritatilor statului,
Academiei Române (inclusiv Forumul pentru Societatea Informationala), societatii civile,
mass media.
Termen: sfârsitul
lunii martie 2001 |
|
4.3. |
Elaborarea unor
caiete de lucru continand studii
tematice. |
4.4. |
Organizarea uneu
dezbateri publice.
Termen: iunie-iulie,
2001 |
|
4.5. |
Realizarea unui
Studiu prospectiv folosind metoda Delphi în varianta electronica pentru definirea: a)
impactului încrucisat; b) oportunitatilor si pericolelor, c) actiunilor necesare imediat;
d) costurilor inactiunii sau actiunii cu întârziere.
|
4.6. |
Definirea a 3-5
scenarii de planuri de actiune vizând orizonturile 2004, 2007 si 2010 folosind metoda
grupului nominal (2 - 3 sedinte).
|
4.7. |
Elaborarea raportului
final.
|
|
|
5. PARTICIPANTI LA
LUCRARE |
5.1. |
Membrii Sectiilor si
institutelor Academiei Romane desemnati de Sectii. |
5.2. |
Colaboratori
|
Reprezentanti ai Forumului pentru
Societatea informationala din România al Academiei Române. |
|
Reprezentanti ai Academiei de stiinte
tehnice, desemnati de Sectia de Tehnologia Informatiei, Calculatoare si
Comunicatii. |
|
Reprezentanti ai asociatiilor
profesionale din domeniul tehnologiilor informatiei si comunicatiilor. |
|
Cadre didactice din învatamântul
universitar de profil. |
|
Specialisti din ICI si din alte
institute de cercetare de profil. |
|
|
|
6. RESURSE NECESARE
ESTIMATE |
|
|
Se estimeaza ca, pentru realizarea
lucrarii, este necesar , în anul 2001, un efort de cca.10-15 oameni-an din sistemul
Academiei Române si un numar aproximativ egal de colaboratori pe baza de contract. Cost
estimat al manoperei: 800 mil. lei |
|
Secretariatul proiectului va fi
asigurat de Secretariatul Forumului pentru Societatea Informationala. O dotare minimala cu
o statie de lucru si un aparat de fotocopiere este necesara pentru activitati de
secretariat. Cost estimat pentru investitie: cca. 90 mil. lei |
|
Institutul National pentru
Cercetare-Dezvoltare în Informatica - ICI, care a realizat activitati similare in ultimii
10 ani, va putea asigura sprijin logistic pe baza unei conventii de colaborare. |
|
Costurile estimate pentru materiale
consumabile (inclusiv pentru multiplicare materiale, publicare si comunicatii) : 30
mil. lei |
|
Costurile estimate pentru organizarea
unor manifestari publice : 15 mil. lei |
|
|
08.03.2001 |
Întocmit: |
|
Acad. Florin Gh. Filip |
|