| 140 de ani de la înființarea
            Senatului României 
            
             Alexandru Ioan
            Cuza, promulga în 3/15 iulie 1964 „Statutul desvoltător al
            Convenției de la Paris” prin care se constituia Corpul
            Ponderator, întrunit în prima sa ședință în luna decembrie a
            aceluiași an. La 6 decembrie 1864, în Răspunsul la Mesajul
            Tronului se sublinia că „Senatul nu va pierde niciodată din
            vedere că misiunea sa cea mai importantă este aceea de a menține
            echilibrul între puterile Statului, precum și de a apăra, pentru
            a le întări, pactul fundamental și libertățile noastre
            publice.”
            
             La cea de a 140-a
            aniversare, Academia Română și Senatul României au organizat o
            sesiune omagială, prilej de rememorare a istoriei, de a 
            descifra din noianul evenimentelor, câte și cum au fost, 
            pe cele generatoare de progres, ce dau puterea necesară împlinirii
            atât de fireștilor speranțe de demnitate. Cu deosebire au fost
            evocate momentele care reliefează rolul pe care această instituție
            l-a avut și îl are în modernizarea statului, democratizarea
            societății românești, pentru promovarea unei imagini reale a României
            între-o Europă Unită și într-o lume care se globalizează. Au
            fost evocate mari personalități, rămase pentru de-a pururi modele
            de conștiință națională, de fericită și atât de rară îngemănare
            a vorbelor înaripate cu fapte ziditoare de istorie. Au fost
            prezentate lucrările „Istoria Senatului României” și
            „Discursuri și dezbateri parlamentare 1864-2004”, câteva
            exemplare fiind donate Academiei.
             
              
 În cadrul
            sesiunii  au
            fost înmânate medalia jubiliară „140 de ani
            de la înființarea Senatului” și cele două cărți
            următoarelor personalități:
            acad. Dan Berindei, președintele Secției de Științe Istorice și
            Arheologie, acad. Maya Simionescu, acad. Florin Filip, acad. Marius
            Iosifescu și acad. Gheorghe Vlăduțescu, vicepreședinți ai
            Academiei Române, acad. Victor Voicu, secretar general al Academiei
            Române, dr. Florin Constantiniu, membru corespondent al Academiei
            Române și prof. univ.  dr. Ioan Scurtu. 
            
             Sub
            necesarul semn al echilibrului 
            
             În deschidere,
            acad. Eugen Simion, președintele
            Academiei Române, a amintit că Academia a fost înființată la
            doar câțiva ani după Senat și că, de-a lungul timpului, cele
            două instituții fundamentale au colaborat în temeiul respectului
            și încrederii. Camera Superioară a Parlamentului a beneficiat de
            competența și prestigiul unora dintre cei mai distinși membrii ai
            Academiei Române, care au fost membrii sau 
            președinți ai senatului, au participat la lucrări, au
            propus legi, pe care, uneori, au reușit să le impună. Ei au fost:
            Nicolae Kretzulescu, Dimitrie Sturdza, Nicolae Gane, 
            Petre S. Aurelian,  Th. Rosetti,  Niculai
            Costăchescu,  Alexandru
            Lapedatu, Nicolae Iorga. P.S. Aurelian și Alexandru Lapedatu au
            ocupat, pe timpul mandatului lor, concomitent funcțiile de președinte
            al Senatului și al Academiei Române. 
            
             Au fost apoi 
            mari oameni politici membri ai Academiei: Ion C. Brătianu,
            Ion I. C Brătianu, Constantin C. Arion, Iuliu Maniu, Constantin C.
            Angeelescu, Gheorghe Tătărescu, Vespasian V. Pella, 
            Spiru Haret, patriarhii Miron Cristea și Nicodim Munteanu ș.a. 
            În conformitate cu prevederile Constituției, începând din
            1923, președinții Academiei Române au fost senatori de drept:
            Iacob C. Negruzzi, Emil Racoviță, Ioan Bianu, Ludovic Mrazec,
            Alexandru Lapedatu, Constantin Rădulescu Motru, Ion TH. Simionescu,
            Dimitrie Gusti și Andrei Rădulescu. 
            
             Trecută în
            istorie, activitatea academicienilor-senatori a rămas ades reper și
            să amintim doar, legile inițiate de Spiru Haret și Constantin c.
            Angelescu de așezare pe baze solide a învățământului românesc.
            În cursul dezbaterilor, academicienii-senatori au propus soluții
            privind dezvoltarea unor ramuri ale economiei naționale, a inițiat
            și susținut măsuri pentru promovarea științei și culturii sau
            și-au argumentat imbatabil puncte de vedere în unele probleme
            grave ale politicii externe a României.
            
             Buna colaborarea
            dintre cele două instituții continuă și azi, unele dintre cele
            mai recente documente apoptă fiind Legea privind retrocedarea pădurilor
            și Legea recuperării bunurilor urbane, a clădirilor care au aparținut
            Academiei. Felicitând membrii Senatului pentru activitatea pe care
            o desfășoară, acad. Eugen Simion a reamintit că „ nu putem
            fi o națiune puternică dacă nu suntem, înainte de orice, o națiune
            culturală.”
            
             Din mesajul
            transmis de Nicolae Văcăroiu,
            președintele Senatului, citit de prof. dr. Gheorghe Buzatu, vicepreședinte,
            reținem „Senatul și-a dovedit de-a lungul vremii
            responsabilitatea istorică fașă de interesul public. Pe plan
            intern, a asigurat, în fiecare epocă, legile necesare ordinii,
            stabilității, prosperității. Circumscrise acestei sfere,
            considerăm relevante conexiunile dintre primul Corp ponderator și
            primul Corp Academic, Societatea Literară Română, denumirea dintâi
            a Academiei Române. După o prezentare 
            sintetică a activității din ultimii ani, în mesaj se arată
            că, răspunzând cerințelor  vremii,
            „Senatul s-a modernizat și a modernizat România, a
            consolidat dimensiunea constituțională, s-a dovedit flexibil,
            deschis înnoirilor, viabil, util și rezistent în fața
            vicisitudinilor.”
            
             Prea Fericitul Părinte
            Teoctist,
            Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, membru de onoare al Academiei
            Române, a vorbit despre forul cel mai de seamă al modernității
            românești, al cărui principiu este și cel Academiei Române de
            „a aduce echilibru și o linie importantă în știință, în
            cultură, în toate domeniile de activitate.” Cu acest prilej,
            Prea Fericirea Sa Părintele Teoctist a amintit de construirea
            Catedralei Neamului, aprobată de Parlament „care este nu
            numai a Bisericii Ortodoxe Române, ci a întregului popor.” 
            Mai presus de toate discuțiile, trebuie să biruiască
            „credința neamului nostru, a unității lui, a drepturilor
            lui.”
            
             În cuvântul său,
            de Mircea Ionescu Quintus,
            fost președinte al Senatului,  și-a exprimat speranța ca membrii viitorului Parlament își
            vor „îndeplini mai cu vrednicie îndatoririle, vor fi mai
            aproape de nevoile oamenilor, atât de multe și îndreptățite și
            să spele o imagine nefavorabilă și, uneori nedreaptă, în așa
            fel încât poporul să fie sigur că își are în Parlamentul României
            reprezentanți adevărați, interesați să îndeplinească
            legitimele lor dorințe și năzuințe.”
            
             Principiul
            echilibrului tutelează ambele instituții, făcând posibilă
            colaborarea în rezolvarea unor probleme fundamentale ale
            prezentului și viitorului: în Senat, echilibrul( dorit mereu și
            realizat în funcție de împrejurări) dintre forțele politice; în
            Academie, echilibrul între diferite domenii ale științei și
            culturii, între consacrare și cercetare fundamentală. 
            
             „Pe
            principii se fac revoluții, pe afaceri, nu” 
            
             Acad. Dan
            Berindei a înfățișat o adevărată odisee a instituției
            senatului în Europa și la noi, cu cei erau pentru înființarea
            acesteia și cei care se opuneau, pentru a ajunge la lovitura de
            stat din 2 mai 1864, când Al. I. Cuza a instituit Senatul României,
            după modelul bonapartist. Senatul era conceput ca o instituție
            care voia să sprijine opera de reformă a domnitorului și 
            membrii lui puteau fi numiți sau aleși de domnitor, după
            „poziția pe care o aveau față de opera de reformă.”
            După înlăturarea lui Al. I. Cuza, Senatul a mai funcționat până
            la încheierea misiunii, la 18 martie 1866. Constituția a stabilit
            existența pe mai departe a sistemului bicameral, dar într-o formă
            nouă în ceea ce privea Senatul, după modelul Constituției
            Belgiei din 1831. În această nouă formă, Senatul a ființat
            peste o jumătate de veac, „Constituția din 1923 accentuându-i
            caracterul democratic”. În timp, Senatul s-a „afirmat
            ca o instituție tradițională, care și-a justificat pe deplin
            existența și utilitatea.”  În continuare,
            dr. Florin Constantiniu, a pornit de la ideea de „corp
            ponderator” și matur între cele două 
            orientări -  spiritul
            muntenesc, deschis înnoirilor, liberalist și spiritul critic,
            moldovenesc, mai conservator. S-au confruntat, concepții, idei,
            personalități și din multele exemple a fost alesă poziția lui
            Petre P. Carp, „pilduitoare pentru viața politică românească”,
            chiar dacă, dată fiind complexitatea vieții politice, nu a fost
            înțeles nici de contemporani și nici de urmași. De la el ne-au rămas
            aceste cuvinte emblematice: „pe principii se fac revoluții,
            pe afaceri, nu”. După 1990, opinia publică începe să fie
            conștiința puterii ei și ar trebui să aleagă 
            oamenii politici capabili să servească interesul național,
            care au de învățat mult de la înaintași.
            
             Da, istoria este
            necesară, este o carte vie și desconsiderarea ei se întoarce, ca
            pedeapsă, împotriva celor care o ignoră. Cum se știe, în Senat,
            ca organism reprezentativ al culturii românești, alături de cei
            aleși, erau și senatorii de drept, despre care a vorbit, pe larg, Ioan Scurtu.  Parlamentul
            ales în 1939 a fost dizolvat la 5 septembrie 1940, când Carol al
            II-lea a încredințat puterea generalului Antonescu. După 1946,
            viața parlamentară și-a reluat activitatea, însă cu o singură
            cameră - adunarea deputaților. După 1990, Senatul a reapărut pe
            scena noastră politică, dar fără senatori de drept. Cât de
            pozitivă sau nu a fost această categorie privilegiată de
            senatori? Documentele arată că „majoritatea covârșitoare a
            senatorilor, „cea mai consistentă elită politică”, a
            oferit acestei instituții nu numai prestigiul propriei lor
            personalități, ci și abordări profesioniste și de înaltă ținută
            intelectuală...Instituții reprezentative - cum sunt Biserica,
            Justiția, Armata, Academia Română, Universitățile - au putut să-și
            exprime direct punctele de vedere și să vină cu soluții
            adecvate.”
            
             Abordând tema
            „Senatul și idealul unității tuturor Românilor”,
            prof. univ. dr. Gheorghe
            Buzatu, extinzând-o la ambele camere, a prezentat pe larg la
            trei episoade. Dar, mai întâi o precizare esențială: „în
            perioada în care a funcționat sistemul bicameral (1864-1940 și
            1990-2004), toate problemele fundamentale ale României au fost dezbătute
            și multe și-au aflat soluționarea în Parlamentul de la București.”
            Revenind, primul episod a fost cel din decembrie 1916, când Moldova
            a ajuns să „poarte stindardul luptei întregului popor pentru
            eliberarea și refacerea țării, devenind nu numai centru al
            rezistenței românești”. Al doilea, după 1 decembrie 1918,
            când trebuia ca „România mare să devină și România Nouă,
            un stat al tuturor cetățenilor, liberi și egali în fața
            legilor. A urmat anul 1940, când „acțiunea brutală a
            Moscovei a inaugurat procesul prăbușirii 
            României Mari.” Atunci, Nicolae Iorga, acest
            „apostol al neamului românesc” a înaintat un Protest,
            în care se spune că „nu pot admite ca în orice formă legală
            să se dea recunoaștere legală în numele statului și poporului
            român la ceea ce nu este decât o uzurpație determinată de
            confuzia de noțiuni, firește trecătoare, a unei epoci de criză fără
            pereche.” Este doar unul dintre multele exemple care au fost
            analizate cu nuanțări de natură să contribuie la înțelegerea
            unei atitudini politice pilduitoare. 
            
            Și
            dacă, așa cum s-a spus, mass-media se arată ades interesată doar
            de aspectele ce umbresc activitatea de azi a Senatului și asta
            poate părea nedrept, n-ar trebui să fie cu prea mare supărare. E
            rostul ei și o face spre îndreptare. Dar, trebuie spus, că
            momentele de referință, personalitățile-model trebuie evocate
            spre urmare. E și acesta un factor de echilibru, deoarece, așa cum
            spunea E.A. Freedman, „Istoria este politică în trecut, iar
            politica - istorie în prezent.” |