| La
            trecerea unui sfert de mileniu de când , la Blaj, se deschideau porțile
            primelor  școli
            sistematice românești, importanța lor pentru istoria și
            cultura noastră a fost evocată în cadrul unei sesiuni științifice,
            desfășurată în ziua de 27 septembrie în amfiteatrul Ion Heliade
            Rădulescu al Bibliotecii Academiei Române, organizată de Academia
            Română și Ministerul Culturii și Cultelor.  Subliniind
             că „trebuie să
            fim recunoscători acestor înaintași, care au propășit limba română
            și religia creștină”, acad. Eugen
            Simion a arătat cum anume concret a făcut-o și o face
            Academia Română. În anul care vine, în colecția academică
            „Opere fundamentale” vor apare două volume cu opere ale
            reprezentanților Școlii Ardelene. Realizăm cât de necesar este
            această făptuire, dacă amintim că, după reforma învățământului,
            programele școlare au exclus Școala Ardeleană și că îndreptățitele
            proteste au  fost ca
            „glasul celui ce strigă în pustie”. Și o premieră.
            După ediția Bibliei traduse de Samuel Micu, apărută cu patru ani
            în urmă cu sprijinul Vaticanului, în curând va fi publicată și
            traducerea Bibliei făcută de Petru Pavel Aron și rămasă în
            manuscris. 
            
             Fapt
            esențial pentru singura ortodoxie latină, întemeierea învățământului
            românesc organizat, a spus acad, Răzvan Theodorescu a ilustrat, pe larg, rolul „fundamental și
            profund”, al Bisericii Catolice, mai întâi, apoi al celei
            Greco-Catolice la afirmarea conștiinței latinității noastre. Blăjenii
            au fost „primii noștri mari europeni...prin greco-catolici au
            venit la noi formele de cultură occidentală din secolul
            XVIII.”  Nicolae
            Iorga scria că „târziu de tot am împrumutat și noi de la dânsele
            - nu vorbim în ceea ce privește spiritul - o mulțime de lucruri,
            care ne-au folosit.” Marele istoric scrie și despre trăsăturile
            transmise de  dascălii blăjeni, care au generat și întreținut lupta
            pentru emanciparea noastră socială și națională:
            „pasiunea pentru trecutul neamului nostru, respectul pentru înaintași,
            dragostea pentru limba românească, iubirea de carte, hărnicia,
            modestia în viață.”
            
             Rolul
            acestor școli, alături de care s-a întemeiat o tipografie și s-a
            constituit o bibliotecă a fost de a extinde învățământul românesc
            în Transilvania, de formare a preoților și dascălilor pentru școlile
            sătești. Bursele acordate au permis multor români să facă
            studii la Roma și Viena, care întorși în țară au contribuit la
            dezvoltarea învățământului, a culturii și științei.
            Episcopul Petru Pavel Aron a întemeiat 53 de școli românești
            unite în protopopiatele  Făgărașului,
            Veneției, Sadului, Armeni, Calborului, Odorhei, Sânmărtin de Câmpie,
            Gheorghieni, Trei Scaune. În timpul în care Gheorghe Șincai a
            fost „director al școalelor naționale unite din Marele
            Principat al Ardealului” rețeaua de școli s-a extins, cu încă
            aproape 300 de școli, și s-a îmbunătățit structura și
            programele școlare.  După
            1761, când, la Sibiu, s-a reînființat Episcopia Ortodoxă Română,
            s-au înființat și școli sătești ortodoxe, a căror număr, după
            o statistică din 1807, era de 125. Dar, cum spunea Ion Heliade Rădulescu,
            marele început este Blajul, de unde a
            răsărit soarele românilor. Evocând acele vremuri „cu
            izvoare ale gândirii și cu râuri de cântări”, cum scria
            Eminescu, ÎPS Virgil Bercea,
            Episcop de Oradea al Bisericii Române Unite cu Roma și decanul
            Facultății de teologie greco-catolică, a subliniat că astfel
            „s-au creat și s-au bătătorit drumuri cu dublu sens, spre
            și dinspre Blaj, pe șleaul cărora veneau țărănuși încălțați
            în opinci și se întorceau, după ani de studii, cărturari
            iubitori de limbă, de cultură, de neam.” Printre ei, Aron
            Pumnul, Andrei Mureșanu.  De
            aici au plecat Samuel Micu, Gheorghe Șincai, Petru Maior. „Făclia
            aprinsă” aici a fost dusă de Gheorghe Lazăr la București,
            unde a înființat prima școală românească, de Ion Maiorescu a
            purtat-o spre Craiova.
            
             Prof.
            univ. Ion Buzași, de la
            Universitatea „1 decembrie 1918” din Alba Iulia a vorbit
            despre acești înaintemergători și a făcut-o prin gândirea lui
            Mihai Eminescu, care „ a intuit că generația pașoptistă
            transilvăneană a continuat programul de emancipare națională și
            socială a Școlii Ardelene.” Biruit-a gândul lui Inochentie
            Micu Klein și, sublinia poetul Ion
            Brad, „mica Romă eminesciană s-a născut dintr-o mănăstire
            și din școlile ei”. Sămânța avea să dea rod, învățăceii
            au devenit creatori de școală și douăzeci și doi dintre ei au
            fost aleși ca membrii titulari, corespondenți sau de onoare ai
            Academiei Române. Să-l amintim și pe Ion Bianu, „primul
            mare organizator al Bibliotecii Academiei Române.” Emoționanta
            evocare a stăruit asupra imaginii lui Petru Pavel Aron, a lui
            Timotei Cipariu, „copilul de țăran care a învățat singur
            cincisprezece limbi” intrați în legendă. La tipografia școlii
            au fost tipărite, până în 1841, 
            peste trei mii de abecedare, catehisme și calendare care
            ajungeau până în stele cele mai îndepărtate. Din aceste strădanii
            a venit puterea unor cuvinte izvorâtoare de dăinuire: „Astăzi,
            fraților, națiunile nu mai există decât numai prin cultură.
            Popoarele fără cultură și cărora nu le pasă de progresul
            umanității nu se mai numără. Cultura este condiția sine qua
            non. Cultură și viață sau barbarie și moarte. Tertium non
            datur.” În 1991, un alt fiu al Blajului, cardinalul Alexandru
            Todea, membru de onoare al Academiei Române, spunea: „În
            1848, ușile Catedralei au fost deschise. Simion Bărnuțiu, deși
            vorbea împotriva celor de la putere, de la acest amvon și-a ținut
            discursul istoric, ce a fost și va fi comentat până la sfârșitul
            veacurilor:  Toți au
            fost buni români, dragii mei, uniți sau neuniți au strigat într-un
            singur glas: Noi vrem să ne unim cu țara. Au presărat spini și pălămidă
            pe cărarea vieții lor până în 1818. Uniți și neuniți, fără
            problema religiei, toți au fost români și au dus la împlinire
            ceea ce s-a strigat la Blaj, Cetatea Sfântă a neamului românesc.”
            
            
            Cu
            acest gând, poetul Ion Brad a încheiat: „orice român din
            Ardeal, dar și din celelalte provincii românești, care și-a pus
            pe frunte cununa Unirii din 1918, are dreptul să se considere un
            fiul spiritual al Blajului.” 
 |