| 
          
            
              |  |  |  
              |  | „Religiile
              și cultura europeană”, tema celei de a  treia
              ediții a Seminarului Internațional „Penser
              l’Europe”, organizat de Academia Română, Ministerul
              Culturii și Cultelor, Institutul Francez pentru Relații Internaționale
              (IFRI)și Fundația Națională pentru Știință și Artă, desfășurat
              în zilele de 16-18 septembrie, a apărut, cum mărturisea acad. Eugen
              Simion, într-o discuție cu Thierry de Montbrial.  |  Ritmul
      și amploarea schimbărilor din lumea contemporană, care aproape  întrec puterea de percepție a omului, pun acut întrebarea:
      Ce relație poate exista între Europa pe care o construim și religiile
      existente în spațiul ei? Dar, mai înainte ce sensuri are azi conceptul
      de cultură? Pornind de la sensul larg - cultura ca mod de viață - și
      cel restrâns -cultura ca artă și știință - , acad. Eugen Simion a
      detașat mai multe semnificații, nuanțe, certitudini și incertitudini.
      Cum se știe, rădăcinile culturii europene sunt iudeo-creștine și
      greco-latine, ceea ce a făcut, ca între religie și cultură să apară
      și evolueze relații speciale și „nu există motive să renunțăm
      la ele, pentru că dacă am renunța, ar trebui să renunțăm la modul
      nostru de a fi în lume, la civilizația și cultura noastră.” În
      același timp, cultura europeană „centrul lumii spirituale”,
      este și unul ”iradiant, permisiv și, totodată, donator”. 
      
       „Despre
      România se poate spune că, din punct de vedere geografic, istoric și
      spiritual, este o Europă în miniatură” se subliniază în mesajul
      transmis de Adrian Năstase, primul ministru al României, citi de consilierul
      Corina Coman. România, un spațiu de conviețuire pașnică a mai multor
      etnii și culte „și-a manifestat, consecvent deschiderea pentru
      dialogul interetnic și interreligios.” Amintind de vizita Sanctității
      Sale, Papa Ioan Paul al II-lea la București și de aceea a Prea
      Fericitului Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, la Vatican,
      de alte numeroase întâlniri bilaterale și manifestări culturale, se
      subliniază că „procesul de unificare europeană, care vizează, în
      mare măsură o unificare economică, va fi deplin în condițiile în
      care se va realiza și o îmbogățire spirituală europeană.”
      
       Identitatea
      europeană are nevoie și de o „legitimitate spiritual-morală, care
      să fie compatibilă cu aspirațiile unui proiect politic de anvergură.”a
      accentuat Thierry de Montbrial,
      reliefând importanța temei din perspectiva construirii Uniunii Europene,
      atunci când semnificațiile  termenului nu sunt îndeajuns de clarificate în complexitatea
      lui. Unitatea Europeană va fi, în principal,  o
      unitate politică și cultura o formă de organizare. Principiile sunt
      simple, formulate cu claritate, însă realitatea este de o mare
      complexitate și de aceea suntem confruntați cu probleme dificile, pe
      care trebuie să le cercetăm cu atenție. În condițiile în care var
      adera la Uniunea Europeană mai multe state, 
      e necesar  ca locul religiilor în cultură să fie analizat cu rigoare,
      cu utile nuanțări și să fie definit conceptul de europenitate. Pentru
      toate acestea, problema relațiilor dintre cultură și religii, ținând
      seama și de aspectele științifice, economice și politice, este una
      fundamentală și dezbaterea ei la Academia Română este benefică,
      deoarece „România este în inima Europei”. Ideea că România
      este „o Europă în miniatură” a fost reluată și dezvoltată
      de acad. Răzvan Theodorescu,
      ministrul Culturii și Cultelor, situată între dimensiunile
      euro-atlantice și euro-mediteraniană. România ca țară balcanică are
      o construcție bipolară, foarte interesantă, unde a fost și sunt mai
      multe confesiuni, s-a creat o forma
      mentis deschisă, foarte interesantă pentru actuala și viitoarea
      condiție europeană. 
      
      Lucrările
      seminarului au continuat pe secțiuni tematice: 
        Creștinismul
          în Europa (moderator - acad. Eugen Simion și Thierry de
          Montbrial)Coexistența
          și interacțiunea religiilor în spațiul cultural european
          (moderator -  Sylvester Vizi)Granițele
          Europei (moderator - Jacques de Decker) Aria
          de cercetare europeană, știința și exodul de specialiști
          (moderator - acad. Maya Simionescu) Întreaga
      dezbatere, în care au fost exprimate și susținute diferite puncte de
      vedere, uneori contradictorii, s-a desfășurat sub semnul supremei reguli
      morale formulate de Kant: să consideri pe semenul tău întotdeauna ca
      scop în sine și niciodată ca mijloc.
   (PROGRAM)   |