| 
                    Aula Academiei Române a găzduit, în ziua de 30 iunie 2004, sesiunea
                    solemnă închinată comemorării a 500 e ani de la moartea
                    voievodului Ștefan
                    cel Mare și Sfânt, organizată de Academia Română și Ministerul
                    Culturii și Cultelor.
                     
                    
                      
 
                    
                    La vremea sa,
                    Nicolae Iorga scria despre Ștefan cel Mare că „ a fost
                    bun față de țară, pentru că n-a tăiat, n-a prigonit,
                    n-a nedreptățit pe nimeni și totuși a știut să-și stăpânească
                    boierii fără să miște împotriva lor buzduganul sau
                    ascute sabia călăului. A fost bun față de străini,
                    fiindcă nu a început niciodată un război nedrept și n-a
                    călcat niciodată o legătură încheiată întărită de
                    jurământ de dânsul.” Pornind de la această
                    caracterizare, acad. Eugen
                    Simion, președintele Academiei Române l-a evocat 
                    pe Ștefan cel Mare și Sfânt, lumea în care a trăit
                    și felul în care a fost rămas în conștiința neamului. 
                    Ștefan cel Mare și Sfânt este un mit și un simbol pentru
                    inteligența lui, dovedită în modul în care a știut să
                    se apere în fața unor armate, de multe ori mai puternice
                    decât ale lui; pentru 
                    modul chibzuit de a gospodări țara; prin simțul său
                    diplomatic extraordinar; pentru bunătatea și înțelepciunea
                    lui; pentru spiritul lui de justiție; pentru dârzenia,
                    voința lui de a apăra ceea ce țara are și de a recăpăta
                    ce pierduse și pentru prin sfințenia sa. „Și ca un
                    corolar, pentru numele lui bun în lumea românească și
                    renumele pe care l-a căpătat în lumea creștină.”
                    
                     Alocuțiunea
                    Domnului Ion Iliescu,
                    președintele României, a fost riguroasă 
                    ilustrare a afirmației: „Dacă într-o zi Academia
                    Română ar hotărî ca în această aulă, ce răsună de
                    ecoul întregii noastre vieți științifice și culturale
                    moderne, ar trebui să se afle nu numai portretele acelora cărora
                    li s-a făcut dreptate postumă, ci și ale acelora ce alcătuiesc
                    constelația nemuritorilor
                    din veacurile încă o Academiei Română, atunci cu siguranță
                    că întâiul portret ar fi al celui pe care îl omagiem astăzi.
                    Pentru că Ștefan cel Mare a fost cel dintâi animator al
                    vieții culturale și artistice românești, în marea tradiție
                    a împăraților bizantini, pe care o continua într-un timp
                    când Bizanțul devenise amintire, dar și într-o strălucitoare
                    sincronie cu principii Renașterii Occidentale.”
                     
                     
                      
                      
                        
                          |  | Prea Fericitul
                    Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, membru
                    de onoare al Academiei Române, în comunicarea „Ștefan
                    cel Mare și Sfânt”, a vorbit despre dimensiunea de sfințenie
                    a „acestui ctitor de altare sfinte, apărător de țară
                    și apărător al creștinătății.” |   În acest sens a
                    prezentat felul în care Biserica Ortodoxă Română a
                    procedat pentru canonizarea lui Ștefan cel Mare, ale cărui
                    fapte izvorau dintr-o credință puternică în Dumnezeu.
                    „Căci Ștefan cel Mare  
                    a fost doar un înțelept cârmuitor politic, un
                    excepțional strateg, un generos protector al culturii
                    vremii și inspirat diplomat care au izvorât, și toate 
                    acestea au izvorât din nețărmurita sa dragoste de
                    popor, de țară și de credința sa nestrămutată în
                    Dumnezeu”. Vrednic de sfințenie a fost cel mai mare
                    ctitor de biserici, marele voievod a apărat cu sabia și
                    crucea a apărat hotarele acestei porți a creștinătății.
                    Ideea canonizării lui Ștefan cel Mare a avut-o patriarhul
                    Justinian, fără să fie posibilă atunci, fiindcă și-a
                    înțeles, de la bun început, misiunea sa nu numai ca pe o
                    îndatorire ci ca o luptă cea bună a credinței 
                    după învățătura Scripturii noastre.” Mărturisea
                    Ștefan cel Mare și Sfânt: „Iar noi, din partea noastră,
                    făgăduim prin credința noastră cu jurământul Domniei
                    Noastre că vom sta în picioare și ne vom lupta până la
                    moarte pentru legea creștinească.” 
                     
                     
                      
                      
                        
                          |  | Înfățișând pe
                    larg felul în care este prezent „Ștefan cel Mare în
                    conștiința românilor, acad. Dan
                    Berindei a subliniat de la început
                    că „Voievodul s-a bucurat de cea mai lungă și neîntreruptă
                    prețuire  printre
                    conducătorii românilor”. |   A urmat o generoasă trecere în
                    revistă a modurilor în care a fost cinstită memoria lui
                    Ștefan ce Mare de-a lungul timpului, începând cu cronica
                    lui Macarie și urmând cu Grigore Ureche, care „a
                    utilizat știrile din vechile cronici, adăugând altele și
                    mai ales expunând în cronica sa ceea ce memoria colectivă
                    populară, dar și cărturărească păstra la un veac și
                    mai bine de la dispariția eroului.” El își 
                    încheia cronica, denumindu-l cel
                    bun, care cu mare
                    laudă a murit, fiind, cum știm nu
                    mare la stat, dar săvârșind fapte vitejești și
                    fiind îngropat cu
                    multă jale și plângere a poporului.  
                    Portretul lui Ștefan cel Mare a fost prezentat și
                    în scrierile Mitropolitului Dosoftei, ale lui Miron Costin,
                    în „Letopisețul Cantacuzinesc” și în „Istoriile
                    domnilor Țării Românești” a lui Radu Popescu. În
                    „Desciptio Moldaviae”, Cantemir numea domnia lui Ștefan
                    cel Mare ca „epoca norocoasă a Moldovei și punctul cel
                    mai înalt al înălțării ei”, în timp ce voievodul era
                    prezentat ca „mai presus de orice laudă și apărătorul
                    cel mai vajnic al țării sale împotriva tuturor încălcărilor
                    vrăjmașilor din orice parte ar fi venit.” „O samă de
                    cuvinte” a lui Ion Neculce ni-l înfățișează pe Ștefan
                    Vodă,  cel Bun așa cum era în
                    memoria colectivă. Reprezentanții Școlii Ardelene,  Samuel Micu, Gheorghe Șincai, 
                    evocă personalitatea lui Ștefan cel Mare în
                    cuvinte de aleasă prețuire, reliefând, dimpreună cu
                    faptele de arme și ctitoriile sale și daniile la mănăstirile
                    de la Athos. Și au mai fost amintiți și Gheorghe Lazăr,
                    Gheorghe Asachi și Mihail Kogălniceanu și încă alții până
                    la Xenopol și Nicolae Iorga. Și o binevenită concluzie:
                    „Se cuvine să nu îngăduim ca generațiile viitoare să-și
                    uite datoria  de
                    recunoștință față de cel ce a fost merele domn al
                    Moldovei.”
                    
                     Domnia lui Ștefan
                    cel Mare ca „o epocă de afirmare a conștiinței europene
                    a poporului român” a fost descrisă pe larg de acad. Ștefan Ștefănescu sub aspect politic, militar, diplomatic,
                    economic, social, subliniind 
                    că „Gândirea politică a 
                    voievodului îl situa printre promotorii echivalenței
                    Europa = Creștinătate.” Prin tot ce a întreprins, Ștefan
                    cel Mare a făcut ca Moldova să se afirme „ca putere
                    europeană și creșterea intereselor mediilor politice și 
                    culturale europene pentru spațiul românesc s-a
                    produs și o schimbare de viziune în aprecierea raportului
                    de întâietate în cadrul dualității statale românești.” 
                    Pe vremea lui, pentru prima oară în cancelaria
                    domnească a fost folosit cuvântul român
                    în accepțiunea sa etnică. Biserica „s-a impus cu
                    autoritatea ei morală în organizarea socială, cu
                    sprijinul și binecuvântarea actelor de guvernământ, cu
                    sacralizarea imaginii domnitorului ca Tatăl
                    patriei, reazemul poporului.” Ctitoriile sale sunt
                    „mărturii ale unei politici de stat, de glorificare a
                    ctitorului lor, care dezvolta tradiția dinastică a țării
                    și solidariza Moldova cu idealurile Europei creștine.”
                     
                     
                      
                      
                        
                          |  | În istoria artei
                    românești, Ștefan cel Mare și Sfânt a introdus un stil
                    propriu, ce-i poartă numele, arta șetafniană fiind situată
                    de acad. Răzvan Theodorescu „între sumă și sinteză”.
                    În spiritul filosofiei lui Blaga, acad. Răzvan
                    Theodorescu a pornit de la situarea Moldovei la confluența
                    ariilor de civilizație ortodoxă bizantino-balcanică,
                    catolică, gotică, renascentistă, „ca singura latinitate
                    ortodoxă și singura ortodoxie latină a timpurilor mai
                    vechi și mai noi.” |   Această confluență a permis, în
                    vremea lui,  o
                    sinteză unică în ctitoriile ștefaniene, în care se
                    descifrează principalele direcții ideatice: ideea cruciată
                    și ideea dinastică. A fost „o epocă în care, pentru întâia
                    oară în chip coerent și eclatant, românii au jucat un
                    rol salutar în devenirea europeană, iar civilizația lor a
                    căpătat...un profil acut nepereche, în măsura în care stilul 
                    Ștefan cel Mare a fost o realitate, trecând
                    dincolo de aria artelor vizuale, definind spiritul unor
                    texte și al unei politici ce inaugura prudența și
                    negocierea românească multiseculară...Stilul ștefanian a
                    fost cea mai remarcabilă sinteză de Orient și Occident în
                    care, mai ales astăzi, dorim să ne recunoaștem”. Sub
                    acest aspect, Ștefan cel Mare poate fi „descoperit,
                    uneori, ca un înaintemergător.”
                    
                     Receptarea prin
                    ani a lui Ștefan cel mare a fost înfățișată de prof. Gheorghe
                    Mihăilă, membru corespondent al Academiei Române în
                    comunicarea „Letopisețul
                    de când s-a început Țara Moldovei, Letopisețul lui
                    Ștefan cel Mare” și de acad. Camil
                    Mureșanu care a vorbit despre „O schiță istorică a
                    lui Gheorghe Bariț privitoare la domnia lui Ștefan cel
                    Mare.
                    
                     Ca un corolar al
                    întregii sesiuni, prof. Alexandru Zub, membru corespondent al Academiei Române, a susținut
                    comunicarea „Repere simbolice în posteritatea ștefaniană”.
                    Ștefan cel Mare și-a pregătit posteritatea și, se poate
                    spune că „aceasta a fost construită metodic încă de la
                    urcarea pe tron și, aproape un demisecol a strâns laolaltă
                    elementele unei bune raportări la posteritate.” Ele sunt
                    prezente în folclor, în cronici, în ctitoriile sale laice
                    sau bisericești. „Dacă sentimentul popular îl ipostazia
                    pe Ștefan ca domn evlavios și drept, de la care se aștepta
                    mult bine, în
                    registru aulic amintirea lui nu era mai puțin semnificaCu
                    toate înfăptuirile sale, Ștefan cel Mare a venit în întâmpinarea
                    așteptărilor și năzuințelor vremii sale și, poate de
                    aceea, „lucrările sale” au rămas în mentalul colectiv
                    și numele îi este rostit cu evlavie. Caracterizând-l, 
                    Nicolae Iorga scria că „ în slăvitul domn,
                    poporul român dorea să afle cea mai deplină și curată
                    icoană a sufletului său. Cinstit și harnic, răbdător fără
                    să uite, viteaz fără cruzime, strașnic în mânie și
                    senin în iertare, răspicat și cu măsură în grai,
                    gospodar și iubitor al lucrurilor frumoase, fără nici o
                    trufie în faptele sale, care i se par că vin printr-însul  de aiurea și de mai sus. Și cu cât se vede această icoană
                    mai limpede, cu atât se înțelege mai desăvârșit și se
                    ivește mai mult, cu atâta și viitorul se deschide mai
                    bun, căci atunci neamul merge drumul strămoșului
                    cuminte.” Nu altfel este prezentat de istoriografia noastră,
                    astfel încât se poate spune că „nimeni nu a fost
                    venerat mai mult decât marele Ștefan, pe seama căruia se
                    păstrează încă o mulțime de povestiri, credințe, cântece
                    după atâtea secole. Ele nutresc și discursul istoric
                    insidios în dimensiunea lui inefabilă”. 
                    
                     În acest cadru a
                    fost lansat volumul „ Artă și civilizație în timpul
                    lui Ștefan cel Mare”, publicat sub egida
                    Ministerului Culturii și Cultelor, de Compania Națională
                    a Imprimeriilor Coresi SA.
                    
                    Au
                    participat acad. Maya Simionescu, acad. Florin Filip,
                    vicepreședinți ai Academiei Române, acad. Victor Voicu,
                    secretar general al Academiei Române, membri ai Academiei
                    Române, membri ai corpului diplomatic, personalități ale
                    vieții noastre cultural-științifice și politice. |