| COMUNICAT
                    
                     Centenarul nașterii
                    scriitorului, avocatului și publicistului Petre
                    Pandrea a fost marcat de o sesiune omagială, desfășurată
                    în ziua de 29 iunie 2004, în aula Academiei Române și
                    organizată de Secția de Filologie și Literatură a
                    Academiei Române.
                    
                     Acad. Eugen
                    Simion, președintele Academiei Române, moderatorul
                    lucrărilor, a prezentat, în deschidere, comunicarea cu
                    sugestivul titlu „Irespirabilul Petre Pandea”.
                    „Stilul pandrist”, cum singur îl numea, a fost
                    caracterizat de acad. Eugen Simion ca „o sumă de
                    teorii socio-culturale bazate în esență pe ideea că spiritul
                    cobilițar va salva decăzuta lume modernă, un mod de a
                    te situa în lume și, bine înțeles, stilul pandrist înseamnă
                    un mod de a uni pamfletul cu reflecția morală. La urmă
                    vedem că pandrismul devine o morală de viață și un mod
                    de a plăti, pentru atâtea virtuți însumate, cu o lungă
                    suferință. Nu este exagerat, în cazul lui Petre Pandea, a
                    înlocui pe a plăti cu
                    a pătimi...Memoriile
                    și jurnalele lui ni-l arată însă lovit mereu de istorie
                    și, chiar dacă nebiruit, viața lui este un șir de
                    tragedii mizerabile.”
                    
                     Acad. Gheorghe
                    Vlăduțescu, vicepreședinte al Academiei Române, a mărturisit
                    că se simte aproape de 
                    Petre Pandrea prin ceea ce se numește spiritul
                    gorjenesc. Celebrul „Manifest al crinului alb”,
                    scris de Petre Pandrea, în 1928 împreună cu Sorin Pavel
                    și Ion Nistor,  „a
                    consternat și revoltat generaționișii,
                    chiar și pe cei apropiați, în afară de Mircea
                    Eliade...fiind socotit demolator al programului generaționist”.
                    Vorbind de convertirea la materialismul dialectic și
                    istoric, acad. Gh. Vlăduțescu a făcut o analiză subtilă
                    a evoluției gândirii lui Petre Pandrea, făcând o necesară
                    disociere între concepția filosofică și dogma la care
                    s-a ajuns prin ideologizare și politizare. „Pandrea
                    își asuma condiția și este posibil ca acțiunea să fi
                    fost, dacă nu condiționată, cel puțin influențată de
                    contextul politic.” Este însă probabilă ipoteza  „căutării
                    unei paradigme de reconstrucție a fundamentului
                    dreptului”. A fost citat crezul lui Petre Pandrea că
                    „nici artă, nici știință, dreptul este o disciplină
                    filosofică. Aceasta prin faptul că dreptul trebuie să fie
                    umanist, iar de întemeierea teoretică a umanismului răspunde
                    filosofia”. Visa la un sistem politică-juridic întemeiat
                    pe ideea de toleranță și de milă, scriind că „nu
                    se poate umanism fără milă” și spera că aceasta
                    este posibil prin aplicarea materialismului dialectic și
                    istoric. Era un utopic și ei au fost printre primele
                    victime și „Pandrea trebuia să sufere pentru că
                    utopia lui era ca o mustrare”. Au fost momente în
                    care s-a revoltat împotriva utopismului său, dar nu se
                    dezleagă de el, mărturisind că „între socialism și
                    libertate nu văd concilierea. Cine iubește libertatea
                    trebuie să renunțe la socialism. Am iubit și socialismul
                    și nu pot să renunț la libertate.” Din acest punct
                    de vedere dezavua orice sistem care făcea din
                    „delictul de conștiință un caz penal”. Concepția
                    lui îl face ca, după Mircea Djuvara, să fie considerat un
                    al doilea mare filosof al dreptului.
                    
                     Prezentă la
                    sesiune, fiica lui Petre Pandrea, Nadia Marcu Pandrea, care s-a îngrijit de editarea scrierilor lui,
                    multe aflate în arhivele securității, a evocat
                    personalitatea  tatălui
                    său. Omagiul de acum este doar un început de drum, pentru
                    că „abia acum, în ultimii cinci ani, jumătate din
                    scrierile lui au văzut lumina tiparului și începe să
                    intre în conștiința umanității”. Și a fost ca,
                    acum, destinul său să fie unul de învingător. În urmă
                    cu 55 de ani, în închisoarea de la Ocnele Mari, se întemeia
                    o academie de sub pământ
                    al cărei președinte a fost Petre Pandrea și acum abia
                    este sărbătorit în Academia Română. 
                    
                     Pornind de la
                    visul lui Platon în care se vedea metamorfozat într-o lebădă
                    urmărită de păsărari, Dumitru
                    Radu Popescu, membru corespondent al Academiei Române,
                    l-a asemănat pe Petre Pandrea cu o lebădă, prinsă de păsărarii
                    mai vechi și mai noi interpretându-i gândirea pentru care
                    a avut de plătit cu ani de închisoare comunistă.
                    „Din zeci de caiete – corp delict! –
                    Pandrea și-a materializat ideile și concepțiile...A
                    sesizat, printre altele, faptul că în condițiile internaționalismului
                    socialist, conștiința națională ajunsese o chestiune pur
                    decorativă, nocivă în esență...Stalin și Lenin
                    deveniseră niște zei populari, călăuzele umanității...Da,
                    cârtind împotriva unor lozinci de lemn de la Moscova,
                    Pandrea pare că atribuie vicii contrarevoluționare majore
                    divinităților politice de la răsărit.” De aceea
                    manuscrisele sale aveau să devină corp delict și scrisul
                    care devenise o eliberare s-a transformat în acuze grave,
                    urmate de închisoare. „Am putea spune că jurnalele
                    lui Petre Pandrea sunt condamnate din clipa în care încep
                    să prindă viață...totuși nu încetează să-și aștearnă
                    gândurile pe hârtie. O fi fost vorba de o mare încredere
                    în viitorul al doilea? Poate, după cum mai poate fi vorba
                    și de faptul că din toate cele întâmplate „a învățat
                    să nu-i mai fie teamă de nimic și, mai ales, să nu-i fie
                    teamă de propriile sale cuvinte așternute pe hârtie!”
                    Metafora lebedei urmărite de păsărari s-a rotunjit într-o
                    întrebare retorică, fără să știm dacă a cunoscut pe
                    Platon sau dacă a avut un același vis: „cum
                    scrierile sale cuprind toate armoniile, nu pot fi ele ieșite
                    din cântecul unei lebede!”
                    
                     Între atât de
                    multe interpretări, memoriile lui Petre Pandrea pot fi
                    folosite și de istoric, așa cum a ilustrat-o convingător Florin Constantiniu, membru corespondent al Academiei Române. În
                    memoriile sale, Petre Pandrea povestește de o întâlnire
                    cu Gheorghe Dimitrov, căruia i-a împărtășit ideile din
                    lucrarea „Helvetizarea României”, idei care
                    aveau o anume afinitate. Cum la procesul intentat lui Petre
                    Pandrea între capetele de acuzare unele erau luate dintr-o
                    versiune rusească a lucrării, distinsul istoric a emis
                    ipoteza, că acestea ar fi putut fi și cauzele pentru care
                    Gheorghe Dimitrov a căzut în dizgrația Moscovei.
                    
                     Comunicarea susținută
                    de Eugen Uricaru,
                    președintele Uniunii Scriitorilor din România, - „Un
                    om liber, Petre Pandrea” - 
                    poate fi considerată ca o concluzie a celor
                    dinainte, înțeleasă ca preț al libertății. Pentru că
                    „sunt convins că libertatea se plătește, se plătește
                    cu suferință, deziluzie și singurătate...dar libertatea
                    merită orice sacrificiu  și Petre Pandrea și-a permis luxul intelectual de a fi cu
                    adevărat un om de stânga”. Întotdeauna,
                    „inclusiv astăzi” ea este un „lux și un
                    risc asumat”. Pandrea a fost un asemenea intelectual,
                    care a reușit să fie, în același timp, „și român
                    și de stânga, în sensul nobil al celor două
                    cuvinte”. La o sută de ani de la naștere, putem
                    considera că în concepția lui Petre Pandrea a fi de stânga
                    „înseamnă a fi liber pentru a aduce libertatea
                    poporului tău. Cealaltă opțiune este aceea prin care îți
                    păstrezi libertatea cu prețul libertății celorlalți.
                    Dar la ce bun libertatea de unul singur?”
                    
                     Au participat
                    acad. Maya Simionescu, vicepreședinte al Academiei Române,
                    membri ai Academiei Române, scriitori, ziariști într-un
                    act de responsabilă asumare a trecutului sine ira et
                    studio. 
                    
                    
                   |