| 
                      
                      
                        
                          |  | În
                    zilele de 11-12 iunie 2004 s-au desfășurat lucrările
                    sesiunii științifice Kant-2004,
                    dedicată împlinirii
                    a două secole de la moartea marelui filosof german
                    și organizată de Secția de Filosofie, Teologie,
                    Psihologie și Pedagogie și Institutul de Filosofie și
                    Psihologie „C. Rădulescu Motru” ale Academiei
                    Române în colaborare cu Facultatea de Filosofie a
                    Universității București. |  În
                    deschidere, acad. Gheorghe
                    Vlăduțescu, vicepreședinte al Academiei Române,
                    pornind de la cele trei Critici ale lui Kant, a amintit că,
                    în sensul tradițional, conceptul de critică era „nu
                    numai dezlegare, dar și opțiune, alegere, decizie, deci
                    punerea în spații alternative și lucrarea cu o opțiune
                    sau alta și, în acest sens, dincolo de momentul kantian
                    este cea mai tare, fiindcă nu este nu doară în poziția
                    de versus, ci aceea care determină, prin provocări
                    fundamentale noi deschideri.” Sub acest aspect, s-a făcut
                    trimitere la cele trei mari momente ale filosofiei –
                    cel socratic, cartesianismul și kantianismul – au
                    marcat evoluția filosofiei europene, într-o semnificație
                    teleologică, deoarece concentrează tot ceea ce a fost și
                    deschide noi orizonturi de dezvoltare ale gândirii. De
                    aceea „Kant este o prezență ca filosofie care ne-a
                    atras luarea aminte...că, dacă vrem să gândim autentic,
                    trebuie să ne amintim că gândirea sa este atât de bine
                    articulată,... încât se poate poate fi considerat, în
                    raportare cu ceea ce a urmat, cu ceea ce a fost  Vergilui
                    pentru Dante”.
                    
                     Despre
                    logica lui importanța logicii kantiene a vorbit acad. Alexandru
                    Surdu, președintele
                    Secției de Filosofie, Teologie, Psihologie și Pedagogie,  amintind de anii când a fost tradusă „Critica facultății
                    de judecare” la îndemnul lui Constantin Noica. Tot la
                    îndemnul său a fost tradusă „Logica generală”
                    a lui Immnuel Kant, subliniind că nici azi nu se acordă
                    importanța cuvenită logicii kantiene. După o amplă
                    incursiune în felul în care a fost receptată opera lui
                    Kant, s-a ajuns la concluzia că sursa criticismului este
                    logica, cu restricții critice la natură, artă și
                    moralitate. 
                    
                     Abordând
                    problema conceptului de formă
                    în „Critica rațiunii pure”, prof. univ. Al.
                    Boboc și-a construit demersul pe ideea că „că gândirea
                    transcendentală ca fiind calea cea mai adecvată de acces către
                    înțelegerea universului teoriei kantiene”, cu
                    dificultățile care derivă de aici și disocierea celebră
                    dinte „fenomen” și „lucru în
                    sine”. Importanța conceptului de formă
                    și a ceea ce Kant numea formalul
                    în cunoașterea noastră a fost analizată în
                    „Critica rațiunii pure” și, peste ani, în
                    lucrarea despre „Un nou ton elevat în
                    filosofie”, unde afirmă că „în formă stă
                    esenței lucrurilor și este cunoscută doar de rațiune”.
                    De aici au fost dezvoltate toate conceptele kantiene, în
                    jurul ideii de transcendental, care au revoluționat modul
                    de gândire filosofic. 
                    
                     Comunicările
                    care au urmat - „Atracția și respingerea revoluției
                    franceze în Spre pacea eternă, de dr. Rodica Croitoru, „Constantin
                    Noica și despărțirea de Kant”, de prof. univ. Ion
                    Dur și „Kant și Hume”, de lector. univ. Constantin
                    Stoenescu au amplificat și diversificat aria tematică,
                    abordată în partea a doua a sesiunii, desfășurată la
                    Facultatea de Filosofie a Universității București.
                   |