25
de ani de pontificat al Sanctitatii Sale Papa Ioan Paul al II-lea
Un
pelerin al iubirii si pacii
|
Apostolul
Ioan, în Evanghelia sa, scrie cum, dupa ce a spus ucenicilor toate cele ce aveau sa I se întâmple, Iisus Hristos i-a îndemnat:
În lume necazuri veti avea;
dar îndrazniti Eu am biruit lumea. Urmeaza Rugaciunea, de o
necuprinsa profunzime si frumusete,
pe care Mântuitorul a facut-o pentru Sine, pentru apostoli
si pentru toti credinciosii, cerând
Sfinteste-i pe ei întru adevarul Tau; cuvântul Tau este adevarul.
|
În
acest spirit al Iubirii divine, ziditoare si a-tot-biruitoare s-a
desfasurat, în aula Academiei Române,
sesiunea omagiala consacrata împlinirii
a 25 de pontificat a
Sanctitatii Sale Ioan Paul al II-lea.
|
Evocând
personalitatea Suveranului Pontif, acad. Eugen Simion, presedintele Academiei Române, l-a caracterizat ca pe
promotorul unui nou umanism non-utopic, “puternic ancorat în
realitate si experienta”, în care
armonizarea dimensiunii religioase si existentiale a înlesnit
deschiderea Bisericii spre lume.
|
Daca existentialistii afirmau ca
retragerea lui Dumnezeu din lume a facut omul liber, prin viata si
activitatea Sanctitatii Sale, s-a dovedit ca omul “fara
dimensiunea sacrului nu este nici liber nici fericit, ci un fragment
neputincios la marginea neantului”. Amintind de întâlnirea cu
Suveranul Pontif, care a acceptat sa fie membru de onoare al
Academiei Române, acad. Eugen Simion a marturisit ca a “observat
un lider spiritual, care prin inteligenta si bunatatea lui a
modificat ceva în lumea noastra,…un om pe care îl crezi si îl
urmezi pentru ca se conduce dupa ideea ca drepturile umane
constituie piatra de temelie a oricarei civilizatii”. Este
convingerea pe care a adus-o din tara sa natala, Polonia, “din
confruntarile cu sistemul sovietic si cu totalitarismul comunist”.
Si daca trebuie sa-i fim recunoscatori este fiindca a dat lumii
crestine si necrestine o noua sansa.
P.F.
Teoctist,
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, membru de onoare al Academiei
Române, numindu-l “pelerin al iubirii si pacii” a amintit de
vizita pe care papa Ioan Paul al II-lea a facut-o în tara noastra,
pe care a numit-o “gradina a maicii Domnului”. A slujit Biserica
lui Hristos cu “simtamântul de a comunica oamenilor cuvântul Nu
va temeti! Vorbind despre noi, Sanctitatea Sa a recunoscut ca,
pe aceste meleaguri, crestinismul a fost propavaduit de Sf. Ap.
Andrei, întâiul chemat, dupa cum s-a aratat un bun cunoscator al
istoriei si culturii noastre, încurajându-ne ca pe niste urmasi de
sfinti, martiri si eroi, aparatori ai crestinismului.
De aceea,
“cei 25 de ani de pontificat apar ca o deschidere a unei noi ere
de curaj si entuziasm legate de speranta începutului unitatii
crestine si se cuvine noua, slujitorilor Bisericii sa însotim
dialogul cu iubire, sinceritate si buna credinta spre a-l face
rodnic în viata credinciosilor”. P.F. Teoctist
a încheiat cu rugaciunea catre Bunul Dumnezeu de a darui
Sanctitatii Sale “multi si bine cuvântati ani spre pacea,
bunastarea si înmultirea binelui si a sfinteniei în lume”.
|
|
Din
perspectiva relatiilor dintre filosofie si teologie, acad. Gheorghe
Vladutescu, vicepresedinte al Academiei Române, a subliniat ca
enciclica “Fides et retio” a papei Ioan Paul al II-lea din 1998
poate fi socotita ca “Aeterni Patris” a sfârsitului de veac XX
si, prin deschiderile sale a
începutului mileniului III. De altfel, de-a lungul celor 25 de ani
de pontificat, Suveranul Pontif a încetatenit conceptul ca
filosofia si teologia crestina nu sunt opuse
ci împreuna-lucratoare pentru restaurarea autenticei
demnitati a omului, eliberat de spectrul fricii prin cultivarea
iubirii. Abordând
conceptia antropologica a lui Karol Wojtyla, dr. Violeta
Barbu a accentuat conceptul de responsabilitate asa cum este
dezvoltat în lucrarile “Persoana si fapta” si “Iubire si
responsabilitate” cu introducerea participarii, în virtutea
caruia “omul îsi poate gasi împlinirea individuala printr-o
cooperare cu ceilalti; mai mult, ca persoana nu-si desavârseste
valoarea în sensul cel
mai strict decât actionând împreuna si pentru ceilalti.
Dintr-o
alta perspectiva, acad. Virgil
Cândea considera ca prin “autoritatea cuvântului si a
chemarii sale, gânditorul si pastorul sufletesc s-a daruit operei
de risipire a confuziei intelectuale de azi. Magistru al adevarului
si imperativelor salutare pentru timpul nostru, Papa Ioan Paul al
II-lea vorbeste despre demnitatea de sorginte sacra a persoanei,
proclama drepturile popoarelor si minoritatilor la apararea
identitatii, culturii si traditiei proprii, condamna cultura mortii
caracteristica secolului XX si dreptul statelor dezvoltate la
indiferenta. Ramân deplin actuale cele trei imperative pentru o
Europa unita, ca si pentru întreaga planeta sub întreitul semn al
reconcilierii omului cu creatia, cu semeni si cu sine însusi.
Sanctitatea Sa este si un prieten al românilor, marturisind, acum
un an, Patriarhului Bisericii Ortodoxe Române, P.F. Teoctist ca
“România… este în inima Episcopului Romei, care se roaga în
fiecare zi pentru iubitul popor român”. Acad. Camil
Muresanu a insistat asupra conceptiei
social-politice a Papei Ioan Paul al II-lea despre lumea
contemporana spre care priveste cu luciditatea analistului abordând
problema inegalitatilor de toate felurile si îndemnând la
parasirea mentalitatii care considera saracii ca “o povara, ca pe
niste nepoftiti suparatori, pretendenti la a consuma ceea ce au
produs altii” si pledând pentru valorile unei solidaritati umane
reale, într-o “teologie a drepturilor omului”. Cum este si
firesc, într-o asemenea deschidere spirituala este cuprinsa si
problema pacii, valoare “fara frontiere”, ce nu poate fi
divizata , caci “nu poate exista decât o singura pace, fondata pe
justitie sociala, pe respectul demnitatii si al drepturilor
umane”. O sinteza a mesajelor transmise de Suveranul pontif releva
ca nelinistile umanitatii contemporane se datoreaza faptului ca “înca
din timpul Genezei omul a fost tentat mereu, sub diferite motive,
a-l respinge pe Dumnezeu. Aceasta vesnica problema apare astazi ca
tentatie a omului de a-L respinge pe Dumnezeu în numele propriei
sale umanitati”. E ca o chemare la trezirea constiintei pe care
Sanctitatea sa o repeta în atâtea si atâtea chipuri, cu numeroase
argumente inspirate, ceea ce face sa fie numit “questo Gigante del
nostro tempo”.
Si
a fost ca acest luminat Pontif sa vina din Est, unde a existat o îndelunga
traire a fricii, printr-o convertire în speranta odata cu îndemnul
lui Hristos ce a inaugurat programul sau apostolic: “Nu va fie
frica” deschideti portile lui Hristos. Numai Hristos stie ce este
în inima omului”. Pornind de la aceste cuvinte, acad. Augustin
Buzura a marturisit ca “Nu am nici o îndoiala ca a fost
vointa Divinitatii ca pe scaunul Sf. Petru sa urce cardinalul Karol
Wojtyla, filosoful, eticianul, poetul si dramaturgul de mare adâncime
si cuprindere, intelectualul de mare curaj care si-a început
pontificatul prin a se opune degradarii valorilor, haosului,
minciunii si dezordinii, saraciei si arogantei celor
puternici…Daca secolul acesta va fi religios, pentru a relua un gând
mereu reluat al lui Malraux, meritul papei Ioan paul al II-lea este
urias fiindca în ciuda numeroaselor dificultati, a vârstei, a
sanatatii precare si a atâtor piedici stiute si banuite, a
continuat, cu îndârjirea apostolilor, sa raspândeasca adevarul,
credinta si speranta. A-L
exclude pe Hristos din istoria umanitatii este un act împotriva
umanitatii, a spus mereu Sfântul parinte si, cred, ca misiunea
de a explica lumii complexitatea acestui adevar, de a învata
omenirea sa-L primeasca pe
Hristos sa aseze iubirea si iertarea pe locurile ce li se cuvin,
nu se poate încheia înca, mai ales ca oamenii neobisnuiti nu pot
fi judecati cu unitatile obisnuite de masura. În acest context, au
fost reliefate virtutile “dialogului între culturi pentru o
civilizatie a pacii”, împotriva urii, intolerantei, violentei si
fricii”. În acelasi
spirit al Iubirii, prof.
Al. Zub, membru corespondent al Academiei Române, a înfatisat o
imagine a omului contemporan asupra careia a staruit Sanctitatea sa, omul care s-a departat de Dumnezeu pâna la
refuzul “oricarei dependente de absolut, ajuns a se crede artizan
al propriei sale fiinte, demiurg al propriei sale istorii si
apeleaza la stiinta pentru a-si întari sentimentul de putere…si
ajungând a se considera mai valoros mai mult prin ce are decât
prin ce este”. Înaltul Pontif a mutat accentul pe existenta,
propunând un examen de constiinta, care “merita o deplina luare
aminte si invita la aprofundarea gândirii autocrtice, într-o
adevarata ecologie a spiritului care sa ne asigure igiena si
sanatatea morala, care nu e posibila decât cu pretul reevalurai
drastice a situatiei noastre în lume”.
|
Evocând
vizita Sanctitatii sale la Bucuresti, IPS
Ioan Robu, Arhiepiscop Mitropolit de Bucuresti, membru de onoare
al Academiei Românei, a amintit
de îndemnul la unitate
si definitia României ca “punte
între Orient si Occident”. În 1999, Sanctitatea sa a
afirmat: “Natiunea româna, care s-a nascut odata cu
evanghelizarea - primind samânta Cuvântului Mântuitorului Iisus
Hristos de la unul din apostolii Sai - tot prin Evanghelie va gasi
lumina si puterea de a-si împlini vocatia, de a fi punct de
confluenta a pacii în mileniul III”. Vom încheia tot cu o
aderarea a înaltului Pontif “Românie, întemeiaza-ti viitorul pe
mai departe pe stânca tare a Evangheliei.
|
Cu ajutorul lui Cristos
vei fi protagonista unei noi perioade de entuziasm si curaj. Vei fi
o natiune prospera, pamânt roditor de bine, popor solidar si
facator de pace”.
În
încheierea lucrarilor, acad. Eugen Simion a citit scrisoarea de
raspuns trimisa, în numele Sanctitatii Sale Papa Paul al II-lea, de
Leonardo Sandri de la secretariatul de stat al Vaticanului, la
invitatia Academiei Române:
Domnule Presedinte al Academiei Române
cu ocazia celei de a 25 aniversari de pontificat al Sanctitatii Sale
Ioan Paul al II-lea, Academia Româna, pe care o prezidati a dorit
sa organizeze o ceremonie în prezenta membrilor sai si a
personalitatilor culturale si stiintifice din tara Dvs. Fericit de a
putea sa se sprijine pe rugaciunea si apropierea spirituala a celor care
îl înconjoara, Papa multumeste lui Dumnezeu pentru faptul
de a putea fi pus în scaunul lui Petru, reluând în rugaciunea sa
lauda minunata a Psalmistului: “Cum sa rasplatesc Domnului binele
pe care mi l-a facut”. Cu încrederea în bunatatea Sfintei
Fecioare, Nascatoare de Dumnezeu, Sfântul Parinte cere Domnului sa
va acorde Dvs. si tuturor academicienilor si personalitatilor
reunite în jurul Dvs. bogatia binecuvântarilor Sale”.
|
Sesiunea
omagiala dedicata Sanctitatii Sale a fost, prin ideile profund
crestine, a aratat ca Sanctitatea Sa este întâmpinat, la ceas
aniversar, cu respectul si
iubirea întru Hristos cuvenite unei personalitati ilustre a
contemporaneitatii.
|