| Sesiunea omagiala “Centenarul Alexandru Ciucurencu”
              
             
              
              
                
                  |  | ALEXANDRU CIUCURENCU (1903 - 1977)Autor - sculptor Mihai Buculei
 |  S-a nascut la 27
            septembrie 1903, în Tulcea si numele îi vine de la satul
            Ciucorova, pe lânga lacul Reazelm, pe unde traise un timp bunicul
            sau. Dupa absolvirea studiilor medii, Alexandru Ciucurencu a fost
            ucenic al zugravului de biserici Mihail Paraschiv si, apoi, între
            1921-1928, a urmat Scoala de Belle-Arte, având ca profesori pe G.
            D. Mirea si Camil Ressu.  Lucrarea de absolvire Lânga
            gara, influentata puternic de Camil Ressu marcheaza si debutul
            sau la Salonul oficial din 1930. În urma unui concurs, a obtinut o
            bursa si a plecat la Paris, la scoala româna de la
            Fontenay-aux-Rosses, înfiintat din initiativa lui Nicolae Iorga,
            apoi, pentru scurta vreme la Academia Julien de unde s-a transferat
            la Academia Andre Lhote. Primei expozitii personale din anul 1934
            i-au urmat nenumarate altele, organizate aproape anual în tara si
            strainatate.  
              
              
                
                  | 
 | 
 |  
                  | Calcatoreasa (1945) | Flori |  Pictura sa un fel de
            triumf al luminii si culorii cuprinde portrete, naturi moarte,
            odalisce, peisaje, aflate acum la muzee din Bucuresti, Brasov, Cluj,
            Craiova, Iasi, Sibiu, Târgu Mures. G. Calinescu , în 1959, scria “Colorist
            în mai multe moduri, de la pensula aeriana pâna la materia vârtoasa
            (Ciucurencu) organizeaza bine universul sau cromatic, în corpuri
            exact definite printr-un desen riguros absorbit de pasta…În
            substanta, totusi, interesul lui merge catre procesul de condensare
            a materiei în corpuri rationale si vibrante, fie fruct, fie vioara
            sau figura umana, realismul lui se înscrie mediului tizianesc”.
             Evocând
            personalitatea si opera lui Cuicurencu, în cadrul sesiunii omagiale
            desfasurate în aula Academiei Române în ziua de 26 
            septembrie, organizata de Academia Româna, Ministerul
            Culturii si Cultelor si Uniunea Artistilor Plastici din România, 
            acad. Eugen Simion,
            presedintele Academiei Române, a amintit si un episod din viata
            pictorului care facuse un tablou al lui George Calinescu. Criticul
            nu a fost multumit si i-a scris o scrisoare, “o pagina admirabila,
            profund calinesciana”, care, dincolo de o stare data nu avea sa-i
            schimbe parerea despre cel pe care n-a ezitat sa-l numeasca, într-un
            loc, “un pictor genial”.
            
             Prof. univ. Dan
            Grigorescu, membru corespondent al Academiei Române, 
            a remarcat faptul ca, înca de la început, criticii i-au
            comentat lucrarile cu “gravitatea cuvenita unui artist cu îndelungata
            experienta”. Prin anii ‘30-’40 se reperau teme cum sunt
            naturile moarte si portretele, ceea ce facea pe Aurel D. Brosteanu
            sa consemneze ca “Al. Ciucurencu nu cauta sa depaseasca la
            modul esential aspectele lumii vazute, ci numai sa le transfigureze,
            sa le consume prin intensitatea trairii”. Ionel Jianu
            identifica trei teme majore - “nuduri”, “naturi moarte” si
            “naturi moarte la care participa si peisajul din afara”. Dan
            Grigorescu a sesizat însa prezenta unei anumite “senzatii de
            intimitate” ce se degaja din naturile moarte, ritmarea spatiului,
            care evoluând în timp, vadesc “o anume capacitate de a epura tot
            mai mult imaginea de accidental si anecdotic (în peisaje, îndeosebi).
            A fost “un pictor al luminii”, la început “concentrata într-o
            corola, în jocul sprintar al dungilor paralele ale unui covor sau
            ale unei velnite, sau mângâind, tandra, un trup de femeie”.
            Colorismul lui Ciucurencu se caracterizeaza, în mod deosebit, prin
            “puterea de a comunica întregii lui picturi atotcuprinzatoarea
            caldura a unui suflet contemplativ ce se bucura de orice întâlnire
            cu culoarea”… are “amploarea simfonica a câtorva culori de o
            puritate desavârsita”. Aceasta este, poate “lectia suprema a
            unui mare artist, care a deschis artei românesti moderne un drum ce
            i-a condus pe multi dintre discipolii sai spre noile întelesuri ale
            formei si, mai ales ale culorii”.
            
             Evocând 
            acest mare maestru al artei plastice românesti, prof. univ. Zamfir
            Dumitrescu, presedintele Uniunii Artistilor Plastici din România,
            a afirmat ca principalul actor al celor peste 700 de lucrari în
            care a abordat toate genurile picturale, este culoarea, “complementata
            magistral de o permanenta afirmare a echilibrului, a fortei de
            sinteza, a dorintei de simplitate a imaginii”. Opera îi
            ilustreaza desavârsit crezul  ca “pictura este o punte aruncata între suflete” si în
            acesta a fost spiritul în care si-a îndrumat discipolii, care-i
            recunosc, în timp, “autoritatea artistica dublata de întelegere
            si solicitudine”. În acest cadru, prof. univ. Zamfir Dumitrescu a
            oferit Academiei Române un bust al lui Al. Cicurencu, realizat de Antoaneta
            Andrei.
            
             Pentru dr. Ruxandra
            Dreptu, de la Muzeul National de arta al României, Al.
            Ciucurencu , acest mare poet al culorii, cum l-a definit Ion
            Frunzetti, a imaginat “lumea ca rezumat cromatic”, încât s-ar
            putea vorbi, la un moment dat, “despre o saturatie prin culoare -
            o singura culoare ocupa tot câmpul pictural - la fel de bine ca
            despre vid cromatic. Mai aflam în aceasta lume si o “simplitatea
            ascetica”, în care culoarea tinde sa substituie realitatea, fiind
            când ea însasi obiect, când 
            devenind, uneori, o stare. Asa se face, bunaoara ca
            “albastrul nu mai este culoarea cerului, este o expresie, o
            metafora a experientelor sale”. În întreaga sa opera, Al.
            Ciucurencu “stabileste o noua ordine cromatica. Între el si
            spectator pune culoarea rece, distanta necesara pentru a crea acel
            spatiu necesar pentru a gândi pictura, înainte de a resimti
            bucuria estetica”. În acest “rezumat cromatic” al lumii,
            parca  auzim 
            cuvintele-marturie: “eu lucrez totdeauna când am un gând
            bun”, ca o lectie de cunoastere data de Maestru discipolilor si nu
            numai lor. De aceea, “Ciucurencu a dat un model, 
            cum a facut-o, în felul sau si Corneliu Baba. Un model de la
            care istoria artei românesti se scrie altfel”.
            
             Gheorghe Vida,
            director adjunct al Institutului de Istorie a Artei “G. Oprescu”
            al Academiei Române,  l-a situat pe Al Ciucurencu în constelatia artei europene,
            demers dificil datorita “singularitatii viziunii sale, bazata pe
            exaltarea intensitatii cromatice” si, în acelasi timp, “pe
            precaritatea în genere pentru arta româneasca, a unor analize de
            tip comparativ, ale confluentelor stilistice si modificarii
            atitudinilor fata de materia picturala, asa cum se configureaza ele
            în arta europeana”. Influentele directe sunt greu de detectat
            la acest “artist intelectual, retinian, ascultând în primul rând
            de acea logica a ochiului, de care vorbeste Cezane, care se situeaza în
            miezul tendintelor esentiale, care au marcat hotarâtor arta
            europeana din prima jumatate a secolului XX”. Au fost citate
            generos din  amintirile  consemnate
            de Ionel Jianu,  din
            care retinem ca “avea o cultura enciclopedica vasta, care îi îngaduia
            sa faca cele mai interesant asociatii, apropieri si comparatii între
            operele din trecut si cele moderne”. Marturisea acest maestru al
            culorii, printre altele, ca datoreaza mult lui Andre Lhote, de la
            care a înteles ca exista trei mijloace de expresie plastica: linia,
            culoarea, valoarea”.  Din
            aceleasi marturii aflam consideratiile 
            fata de marii contemporani cum sunt Matisse, Georges Braque,
            sau Picasso.  A fost o
            pledoarie convingatoare  pentru
            a considera ca acest “sef de scoala în pictura româneasca” îsi 
            merita cu prisosinta “un loc privilegiat si în arta
            europeana”.
            
             Comunicarea sustinuta
            de Dan Haulica, membru
            corespondent al Academiei Române, presedinte de onoare al Uniunii
            Internationale a Artistilor Plastici, s-a constituit într-un amplu
            si erudit raspuns la o întrebare dezvaluind un larg orizont
            fiintial: “Cum se poate vorbi despre un artist care nu a avut
            niciodata preocuparea de a-si construi o statura pentru viitor, de o
            rara modestie din care nu lipsea o sincera timiditate?” Dincolo
            de modestie, se afla “o vivacitate de întelegere a artei cu totul
            extraordinara”, care a facut ca la expozitia din 1964 sa se simta
            ca “Ciucurencu deschidea larg portile unei eliberari a culorii,
            care a fost salutara pentru arta noastra timp de decenii”. 
            Depanând-si amintirile, distinsul critic a vorbit despre
            felul unic în care Ciucurencu practica o “adevarata terapeutica
            în fata urâtului”, când, bunaoara, 
            în fata unei lucrari, “cu o privire de vultur îsi dadea
            seama ca este de o musama infama si se retragea, se apara de
            atingerea imunda a urâtului”. Era un refuz funciar aproape si, într-un
            fel, o lectie în acei ani când “trecerea sa printre oficialitati
            nu era de loc simpla”.  Lectia
            pe care a dat-o Ciucurencu este “un imens îndemn spre
            tonicitate, pentru puritatea vazului. Ochiul lui Ciucurencu a fost
            un dar pe care natura l-a facut culturii noastre; un ochi adânc,
            patrunzator, de neuitat…cautând puritatea esentiala”.    
            
            
            …Asa
            a ramas în memoria celor care au avut privilegiul de a-i fi în
            preajma si spre aceasta puritate a esentelor îndeamna pentru mereu
            tablourile sale. |