|
Ziua internationala a filosofiei
În
Aula Academiei Române a avut
loc, în ziua de 21 noiembrie, simpozionul cu tema Socrate si socratismul, prilejuit
de lansarea, de catre UNESCO, a Zilei
Internationale a Filosofiei si organizat de Sectia de Filosofie,
Teologie, Psihologie si pedagogie a Academiei Române.
|
În
deschidere, acad. Gheorghe
Vladutescu, vicepresedinte al Academiei Române,
a spus ca Ziua Internationala a Filosofiei va marca un nou timp
al istoriei filosofice, ceea ce înseamna ca filosofia
va trebui sa raspunda si mai mult interogatiilor timpului si sa
interogheze, ea însasi, lumea.
Federatia Internationala a Societatilor de Filosofie a hotarât lansarea
acestei Zile Internationala a Filosofiei si sa fie facuta sub numele lui
Socrate ( 461-399 î. H) si pâna la 4 iunie - când e Ziua Socrate - sa
ne aducem aminte de filosoful grec, ca un
simbol al filosofiei. De ce Socrate? Daca
oricare filosof este legat de o filosofie anume, Socrate este, în mai
mica parte, numele unei filosofii si, în mai mare masura, numele
filosofiei însasi.
Lucrarile
simpozionului au fost moderate de prof. univ. Alexandru
Boboc, membru corespondent al Academiei Române.
În
comunicarea Socrate si spiritul
critic, acad. Gheorghe
Vladutescu a pornit de
la cuvintele lui Xenofon, pentru a atrage atentia asupra primului
avertisment al unei filosofii, în general, si a celei a lui Socrate în
special, acela de a putea fi povestita, însa,
aceasta simplitate atrage atentia ca
trebuie sa cautam mai departe,… sensurile ascunse. Socratismul este
o filosofie acceptata de toti, cum a fost si de primii crestini,
ceea ce arata ca exista ceva mai profund si a-l întelege din
perspectiva modernitatii trebuie
sa iesim din acest spatiu al naratiunii…pentru a afla un spirit care e
totuna cu spiritul filosofiei... El
porneste de la o critica a constiintei pure si asa zisul lui agnosticism
este o suspendare a lumii, pentru ca mai înainte trebuie sa cautam în
ordinea fundamentelor ce înseamna constiinta pura. Socrate vorbea
de un logos al sufletului nostru, un fel de structura
a structurilor. Spiritul critic al lui Socrate tine tocmai de
angajamentul în aflarea ireductibilelor la nivelul constiintei. E o nevoie critica de întemeiere
si, în acest fel, Socrate este deasupra tuturor timpurilor, este pentru
toate timpurile.
Acad.
Alexandru Surdu, presedintele
Sectiei de Filosofie, Teologie, Psihologie si Pedagogie, a vorbit despre
Socrate si începuturile logicii,
pornind de la Metafizica lui
Aristotel pentru a-l prezenta ca întemeietor al logicii. Socrate se
interesa de notiunile etice, cu caracter de maxima generalitate, pe un
traseu ce începe cu cum
este si cum se înfatiseaza, pentru a ajunge ce este, plasarea, la nivelul fiintei a investigatiilor care, pâna
atunci, erau la nivelul
existentei. Între relatarile lui Platon si Xenfon, Aristotel este
atribuit lui Socrate silogizarea
si rationamentul inductiv. În dialogurile platonice, Socrate
foloseste demonstratia indirecta, care
utilizeaza legea tertului exclus si dubla negatie, ceea ce sugereaza ca
Socrate era si un fel de parinte al logicii simbolice. Enumerarea a
fost completata cu problema definitilor generale, dupa Aristotel, ceea
ce înseamna ca putem vorbi si de o teorie a judecatii, fara ca acest
lucru sa apara explicit. În aceasta perspectiva, se pot face
distinctii precise între ceea ce apartine lui Platon si ceea ce
apartine lui Socrate. Astfel se poate explica si aparitia figurilor
socratice, cum au fost la noi Titu Maiorescu, Petre Tutea si, îndeosebi,
Nae Ionescu, cel care a avut discipoli de talie mondiala.
Apropiat a lui Nae Ionescu, Constantin Noica, devenit, înca din timpul
vietii legendar, a avut, înca
din tinerete, programatic dorinta de a întemeia o scoala, din
care sa învete si profesorii si elevii în aceeasi masura; ideal, care
în linii mari s-a si realizat, desi nu a fost profesor la o catedra
universitara. A scris o Logica a lui Hermes dar si una demonstrativa,
utilizând o dialectica în patru
timpi - tema, antitema, tema regasita si o reluare a lor. Petre
Tutea a practicat o logica speciala, logico-speculativa.
Discursul s-a concentrat în jurul ideii socratismului
ca model paideic, bazat pe logica. În încheiere, acad. Al. Surdu a
citat pe Petre Tutea, care spunea ca este
usor sa-l imiti pe Socrate, mai ales ca Socrate n-a scris nimic, este
mai greu sa ai discipoli de talia lui Platon.
În
perspectiva unei lectii a lui Socrate, prof. univ. Vasile
Musca a vorbit despre
Socrate si lectia generalului, în prelungirea ideilor expuse
de acad. Al. Surdu. În spirit hegelian, demersul profesorului clujean,
a situat filosofia lui Socrate în contextul istoric, pentru a sublinia
ca semnificatia generala a
actiunii filosofice a lui Socrate se lasa înteleasa numai daca o
consideram în acest context concret cultural dar si social-politic,
creat de victoria democratiei într-un plan, dar si de aparitia
sofistilor pe scena generala a gândirii grecesti,
pe celalalt plan. Continutul doctrinei promovate de sofisti
poate fi concentrat în celebra formula a lui Protagoras din Abdera dupa
care omul este masura tuturor
lucrurilor; a celor care
exista în ce fel exista; a celor care nu exista în ce fel nu exista, în
sensul relativist-individualist al interpretarii lui Platon. În fond, Socrate însusi cu deviza sa care îndeamna la cunoastere de
sine nu face decât sa dea expresie principiului protagoreic. Acestea
însa veneau în conflict
cu traditiile existe, dar relativismul-individualist al sofistilor
loveste în general, adica chiar
fundamentele teoretice ale statului atenian,…contestându-le rolul si
functia sa sociala. În acest context, Socrate este primul
care a înteles pericolul acestei situatii si si-a pus, în mod
deliberat în slujba acesteia gândirea spre a identifica o solutie de
aparare. El a identificat sursa pericolului în interior si este
cu atât mai mare cu cât, asa cum se întâmpla adesea, nici macar nu
poate fi numita, fiindca nu este vorba de oameni, ci de principii
teoretice generale, care pun, însa, în
miscare oameni, fiind prin aceasta cu atât mai distructive.
Din aceasta perspectiva, filosofia lui Socrate poate fi înteleasa ca o
încercare de a restitui demnitate
logica a generalului…aceasta instanta suprema, care, dupa Platon,
elevul cel mai realizat a lui Socrate, locuieste dincolo de noi, într-o
lume proprie, cea a ideilor, dar care conduce de acolo lumea lucrurilor
si a oamenilor cuprinzând în sine si subordonând toti individualii.
Mesajul cel mai important al lectiei lui Socrate
este cel al respectului
generalului. Toate colectivitatile umane au rezistat în timp în
masura în care au retinut lectia socratica si
au stiut sa se închine în fata generalului, abandonând, în anumite
momente hotarâtoare pentru existenta lor, individualul cu orizontul îngust
de interese trecatoare ce-l caracterizeaza. În esenta, pentru
aceasta Socrate a consimtit sa moara, bând, cum se stie, cucuta.
Actualizând, prof. Vasile Musca a încheiat cu afirmatia ca cele
mai multe necazurile si disensiunile care ne dezbina astazi se datoreaza
lipsei respectului cuvenit generalului, împrejurarii ca ne abandonam atât
de des tentativei de a uita lectia socratica a generalului.
Socrate
a intrat în legenda, poate raspunzând unei nevoi funciare a omului,
pentru ca nu din istorie, ci din legenda se poate întoarce pentru a ne
fi contemporan. Despre
aceasta Întoarcere a lui Socrate a vorbit prof. univ. Sorin Vieru, reiterând viata sa
si amintind atât de numeroasele interpretari, pentru a descifra
acel stiu ca nu stiu nimic,
cu efortul de a
strabate un drum, de a
angaja un sens. Tocmai în aceasta angajare consta rolul
filosofiei evoluând în functie de doi parametri individul
si legile, la care ar trebui adaugat un al treilea, pe care Socrate
si socratismul traditional nu l-au considerat - istoria
si, ca o consecinta, angajamentul politic. Ce înseamna atunci a
socratiza? A face din filosofie nu numai o preocupare si o ocupatie, printre atâtea
altele, ci un mod de viata cu desavârsire si întru totul privilegiat
în rândul formelor de viata posibile si valide; înseamna
totodata a trasa o neta distinctie între formele de cunoastere, în cap
cu demersul stiintific si cel artistic, pe de o parte, si întelepciune
- mai bine zis cautarea întelepciunii - pe de alta parte. Mai departe, aceasta
presupune afirmarea vesnic
dainuitoare a logosului - a
ratiunii discursive umane si principalul ei produs, argumentul si
argumentatia. Mai este si un legamânt între logos
si adevar, mereu parasit si mereu contestat în lumea contemporana. Azi a-l urma
pe Socrate ar trebui sa însemne a afla modalitati filosofice în doua
directii - în directia rigorii
traditiilor perene ale gândirii …si a riposta la intruziune masiva a
soficticii noi în formele de cultura, comunicare si viata. În
acest areal, universitatea si academia, pe de o parte, si mass-media, pe
de alta parte sunt cele care gestioneaza întelepciune autentica si surogatele ei,
prostiile, prejudecatile, cunoasterile si valorile omului modern si
postmodern. Ele pot si trebuie
sa raspunda la întrebari de felul: Este
posibile sa gândim o întoarcere a lui Socrate? Si al carui Socrate?
Iar daca Socrate s-ar întoarce, ar fi el recunoscut? Ar fi acceptat un
nou Socrate, cu noul lui examen critic si cu ierarhizarile sale valorice
atât de neobisnuite? Poate pentru unii aceste întrebari par
retorice, dar, în fapt, ele vizeaza chiar
spiritul socratic si raspunsul poate fi aflat în orizontul de
asteptare al întoarcerii a lui Socrate, totuna cu
asteptarea unui nou raspuns la întrebarile lumii de azi.
Un
posibil raspuns poate fi aflat în comunicarea sustinuta de prof. univ. Ion Banasoiu - Socrate si
criza logosului. Mesajul lui Socrate este ca libertatea de gândire este o virtute a omului, urmarea eliberarii lui
prin faptul cautarii adevarului ascuns în sine. Platon l-a înteles
foarte bine si de aceea Socrate este prezent în aproape toate
dialogurile sale. Filosoful
trebuie sa aiba în vedere ideile si sa nu atârne de vointa oamenilor.
Socrate a fost modelul muritor al unei viziune despre binele izvorât
din filosofie care poate asigura alcatuirea perfecta a comunitatilor
umane, viziune care nu a murit
dar nici nu s-a întrupat.
Participantii
- membri ai Academiei Române, cercetatori, cadre universitare si
numerosi studenti - aveau în fata, emblematic, sigla Academiei care o
înfatiseaza pe Atena, zeita întelepciunii, îmbracata ca un razboinic,
si alaturi, bufnita, singura pasare despre care se spune ca poate vedea
lumina din întuneric.
|