În
ziua de 28 iunie 2002, în Aula Academiei Române, a avut loc sesiunea
de comunicari cu tema Holocaustul
si implicatiile lui în România, organizat de Academia Româna
si Ministerul Culturii si Cultelor.
În
deschidere, acad. Eugen Simion,
presedintele Academiei Române, a spus ca tema holocaustului intereseaza
toata lumea si dezbaterea ei în acest înalt for de stiinta se face din
convingerea ca istoria trebuie cunoscuta si cu speranta ca, fiind
cunoscuta, nu
va mai repeta momentele ei tragice. Sesiunea are ca scop nu sa judece sau sa culpabilizeze un popor sau
altul, ci sa judece cu obiectivitate un sir de fenomene tragice,
petrecute în societatea româneasca într-un context european mult mai
larg si mai tragic; fenomene care ne privesc pe toti chiar daca nu am
fost martori directi.
Vorbind
despre nevoia unei lamuriri,
acad. Razvan Theodorescu,
ministrul Culturii si al Cultelor, a subliniat continutul dramatic al
temei, rolul
pe care, dincolo de politica si politici îl are Academia Româna în
aceasta tara. Existenta unor atitudini contradictorii fata de
aceasta tema holocaustului ca forma cea mai abjecta de inumanitate din întreaga istorie a
omenirii, a determinat guvernul, elaborând ordonanta de urgenta
nr.31, din 13 martie 2002, sa sugereze discutarea ei de specialisti în
Academia Româna si sa amâne dezbaterea în Parlament dupa aceasta
sesiune. Nu poporul român, ci unii reprezentanti ai sai s-au aflat, pentru o
vreme sau definitiv în tabara potrivnica elementarei omenii. A
existat, desigur, un antievreism în România si sunt de discutat, în
principal, doua aspecte: cazul Antonescu si problema holocaustului, strâns
legate între ele. Concluzia guvernului este ca în
România nu a avut loc un holocaust, dar România, prin guvernarea
Antonescu si actiunile sale în teritoriul ocupat, a participat la
holocaust. Argumentând aceasta afirmatie, acad. Razvan Theodorescu
a afirmat ca doar efemeri conducatori ai României au fost cei care sunt în galeria
complicilor la holocaust. Nimeni nu trebuie sa uite ce a însemnat
solidaritatea româneasca cu cei haituiti… Din aceste motive avem nevoie de nuante, clarificari, delimitari si lamuriri. Sesiunea
de la Academia Româna va fi esentiala pentru viitoarea dezbatere de la
Parlament si a legii care va fi data. Numai
cine nu uita are dreptul sa judece si, eventual, sa ierte.
Prof.
Ioan Scurtu, directorul
Institutului de Istorie Nicolae
Iorga al Academiei Române, a facut o ampla prezentare privind Evreii
din România în perioada interbelica, un preambul la discutia
propriu-zisa, apelând la documente. Concluzia este ca în
România, anitsemitismul nu a fost un fenomen de masa si ca poporul român
nu a fost antisemit. Au fost acte de violenta si au fost amintite
cele de la Oradea sau Iasi s.a., iar faptul ca nu a fost o replica ferma
a guvernelor vremii
a facut ca extremismul sa capete teren.
Lya
Benjamin, de
la Centrul de Istoria evreilor din România,
a
caracterizat Imaginea evreului în gândirea antonesciana ,
ca una generata de o anume mistica a curateniei
poporului român, a latinitatii sale, neslavizate si
nebolsevizate. Ion Antonescu nu a realizat
ca nationalismul absolut este impracticabil, ca prin campania de
demonizare a evreului, isterizarea opiniei publice poate duce la efecte
pernicioase în planul alterarii
însasi fibrei sanatoase a poporului român, la zdruncinarea
ordinii în natiune. Apogeul
a fost atins în progromul de la Iasi, din 30 iunie 1941. Citarea
a numeroase documente ale vremii au fost argumente pentru
consecintele politice grave pentru existenta populatiei evreiesti, a
cliseelor antisemite vehiculate în epoca de autoritatea antonesciana.
Trebuie sa recunoastem ca literatura istorica actuala, în loc sa le
demonteze, de multe ori le perpetueaza si le foloseste chiar pentru
justificarea politicii rasist antisemite a regimului antonescian. De
aici necesitatea analizei acestor documente, cu detasarea cuvenita fata
de principiile unui nationalism anacronic pentru lumea moderna, când
pluralismul etnic a devenit o realitate istorica.
În viziunea noastra, istoricul epocii moderne este chemat sa descifreze
ravagiile provocate în istorie de politica bazata pe nationalism,
etnocentrism si antisemitism rasial, caci istoria a demonstrat ca nu
trebuie sa fi neaparat Hitler pentru ca o atare politica sa atinga
cotele genocidului.
Dr.
Florin Constantiniu, membru corespondent al Academiei Române, a înfatisat,
pe larg, Politica regimului
Antonescu fata de evrei, pornind de la observatia ca, în acest
domeniu, opiniile istoricilor sunt împartite si ca exista si o anumita
presiune a opiniei publice. Evocând studiile academicianului Dinu
Giurescu,
dr. Florin Constantiniu si-a construit demersul doua coordonate: a
duratei lungi si a istoriei imediate. Din a doua jumatate a
secolului XIX, mai ales la nivelul elitei intelectuale, a existat un
curent antisemit, ocultat de imaginea românilor ca popor tolerant. În
perioada interbelica, antisemitismul a fost evident, pentru a deveni o
politica de stat,
din doua orizonturi diferite: unul de sorginte doctrinara si
altul determinat de
oportunismul
lui
Carol al II-lea. Analizând politica regimului Antonescu, pe baza
de documente, dr. Florin Constantinescu a ajuns la concluzia a fost ca
obiectivul fundamental al politicii lui Ion Antonescu -
restaurarea frontierelor de la 1 decembrie 1918 era legitim. Este
singurul om politic care a încercat sa refaca statul national român…Regimul
Antonescu a dus o politica antisemita, întemeiata pe principiul
purificarii etnice, care a cunoscut doua faze: 1941-42, când a provocat
moartea a circa 200000 de evrei si 1943-44, când a atenuat progresiv
rigorile politicii sale antisemite. Gratie acestei schimbari, dupa
afirmatia Dr. Filderman, în nici o tara nu a supravietuit o asa mare
proportie a populatiei evreiesti. În încheiere, dr. Florin
Constantiniu a spus ca politica lui Ion Antonescu fata de evrei a fost, deopotriva, o crima si
o greseala: o crima pentru ca a dus la moartea a zeci de mii de inocenti
si o greseala pentru ca aceasta politica
nu numai ca nu era reclamata de interesul national, dar apasa si
astazi dureros poporul român.
Intitulându-si
interogativ comunicarea "A
fost holocaust în România?"
Theodor Wechsler, de la
Fundatia Wilhelm Filderman, a
întreprins a analiza riguroasa si nuantata a evenimentelor, amintind
numeroase personalitati care, împotriva regimului dictatorial a lui
Antonescu, au facut ca în România sa supravietuiasca holocaustului cea
mai mare comunitate de evrei. Cu mari incursiuni în istoria acelor ani,
Theodor Wechsler a amintit de cei 213000, ucisi în diverse forme, între
1940-1944, în vechiul regat, în Transilvania de sud si teritoriile din
est, aflate sub jurisdictia guvernului Antonescu. Cauzele supravietuirii
unui atât de mare numar de evrei sunt
omenia româneasca si morala crestina a românilor care au împiedecat
un holocaust total, ca si împiedecarea deportarea evreilor din vechiul
regat spre lagarele de concentrare din Polonia. Desfasurarea
evenimentelor dovedeste rezistenta
românilor la holocaust, dar nu inexistenta acestuia. Deci,
raspunsul la întrebare este da, cu precizarea ca proportia mortilor nu a atins cote aberante datorita umanismului românesc
si moralei crestine a unui numar însemnat de români. Lor le multumim.
Prof.
Gheorghe Buzatu, de la
Centrul de Istorie si Civilizatie din Iasi al Academiei Române a facut
o serie de Consideratii istorice
si istoriografice privind holocaustul, mentionând, de la început,
ca putine sunt problemele istoriei contemporane în care pasiunea, îndârjirea
si intoleranta sa fi avut un rol atât de precumpanitor cum este aceea a
holocaustului. În acest spirit, au fost trecute în revista documentele
scrise pentru o interpretare nuantata si a arata ca în România nu a
fost holocaust. Aceasta a fost, de altfel, si concluzia unei dezbateri
organizata la Academia Româna în 30 octombrie 2000. Reliefând unele
contradictii în felul în care au fost interpretate evenimentele,
istoricul iesean a pledat pentru respectarea unor principii stiintifice
în definirea conceptului de holocaust si disocierea între cel brun,
rosu sau cel nuclear pentru o corecta considerare a evenimentelor. Au
puse în evidenta si o serie de deficiente în unele studii cum sunt:
evitarea unei istorii critice a problemei holocaustului;
ignorarea, de regula, a cauzelor evenimentelor, mergându-se cel mai
adesea pâna la o pudoare greu de înteles; manifestarea unei preferinte
pentru cifre; unele deficiente de interpretare în ce priveste
investigarea, ordinea si selectarea documentelor; faptul ca se
exagereaza depozitiile orale în detrimentul celor scrise si altele. În
cazul României, obligatia istoricilor ramâne una singura: sa
dovedeasca
în ce grad într-un program însumând politica antisemita,
evenimente dureroase echivaleaza cu un holocaust.
Acad.
Maya Simionescu,
vicepresedinte al Academiei Române, a citit un text transmis de acad. Nicolae Cajal din care citam ca rememorarea
holocaustului trebuie facuta ca o marturie a fortei morale de a depasi
unele momente critice în raporturile dintre oameni, de trage învataminte
pentru construirea împreuna a viitorului. Holocaustul
nu a însemnat, în România anilor 1940-44, nimicirea tuturor evreilor.
Colaborarea lui Ion Antonescu cu nazistii a facut multe victime, dar
daca numarul nu a fost atât de mare se datoreaza tolerantei si
cumsecadeniei poporului român si rezistentei
si capacitatii proverbiale a evreimii de a se adapta la conditiile cele
mai vitrege. Dar, faptele arata, necontestat ca a existat o
puternica desfasurare a miscarii antievreiesti dusa pâna la nimicirea
unei parti importante din evreimea tarii. Aceste tragice evenimente
nu au fost uitate, ci amintite cu
responsabilitate din convingerea ca o situatie limita similara nu se va
mai repeta nicaieri si niciodata.
În
încheiere, acad. Dan Berindei,
moderatorul lucrarilor, a remarcat
ca au fost opinii diferite,
dar ca rezultanta este una pozitiva, în sensul ca s-au facut pasi
înainte, ceea ce face ca dezbaterea sa ramâna deschisa. Nu întreaga
Românie, ci parti din ea au fost
atinse de holocaust. Sa continuam dezbaterile, cu echilibru, cu masura,
cu analiza critica a izvoarelor pentru a reconstitui evenimentele în
dimensiunile lor reale.
Au
participat acad. Marius Iosifescu, acad. Florin Gh. Filip, acad.
Gheorghe Vladutescu, vicepresedinti ai Academiei Române, acad. Victor
Voicu, secretar general al Academiei Române, PF Teoctist, Patriarhul
Bisericii Ortodoxe, membru corespondent al Academiei Române, membri ai
Academiei Române, personalitati ale vietii cultural-stiintifice si
politice.
|