Pornind
de la caracterizarea lui de Georgio Vasari, acad. Eugen Simion a
facut un portret al acestui titan al geniului uman, urmându-i biografia
exemplara, devenita un mit, în preaplinul preocuparilor stiintifice,
tehnice si, desigur artistice, animat
de o curiozitate de exceptie, foarte priceput în
toate, dar nu prea statornic, suferind de ceea ce se numeste
adamism, dominanta a culturilor mediteraniene. Nestatornic,
de toate curios si, în multe lucruri, iscusitul Leonardo da Vinci întruchipeaza
pentru noi, astazi, nelinistea si imensa dorinta de cunoastere a Omului
Renasterii. Dar, aceasta nestatornice este, poate, un reflex al
neastâmparului de a cuprinde si cunoaste totul. Pentru cel care ne-a
daruit Gioconda, pictura este o stiinta complexa, superioara poeziei, si
implica o cunoastere
temeinica a mai multor domenii. De
aceea a studiat geometria, mecanica, alchimia, geologia,
hidraulica, anatomia, botanica, astronomia pentru a intui esenta
si unitatea lumii. A devenit celebra expresia ca pictura este o poezie muta, iar poezia oarba. …Cunoasterea este
principala responsabilitate si eterna neliniste a omului din
Renastere… Idealul lui a fost sa prinda esentialul si sa atinga, prin
stiinta si arta, universalul. Deviza lui a fost:
cu cât cunosti mai mult, cu atât iubesti mai mult.
La
550 de ani de la nastere, Leonardo da Vinci ramâne un geniu inginer
si pictor, priceput în multe, nestatornic, inventiv si risipitor, cel
care credea ca stiinta picturii nu poate trai decât în armonie cu
geometria si mecanica.
Prof.
Vito Grasso, directorul
institutului Italian de Cultura a citit salutul din partea ambasadei
Italiei la Bucuresti în care se transmit felicitari pentru organizarea
acestei manifestari dedicata geniului universal a lui Leonardo da Vinci.
Apoi a prezentat comunicarea lui Giovanni
Antonio Puglisi, Secretar
General al Comisiei Italiene pentru UNESCO, Leonardo
- patrimoniu comun al umanitatii, definit ca un om enigmatic si
misterios, dificil de interpretat ca si surâsul Giocondei.
Om
al timpului sau, Leonardo
l-a depasit prin talentul si gândirea sa, fiind si un vizionar , un spirit lucid a carui opera este
a unui geniu universal, care transcede circumstantele si apartine
patrimoniului comun al uman, fiind un simbol al umanitatii al întelepciunii, al stiintei si artei,
al literaturii si filosofiei.
Prof.
univ. Mircea Spataru, rector
al Universitatii de Arte, a prezentat comunicarea Paradigmele
anticipative ale lui Leonardo da Vinci si civilizatia actuala, o
analiza a gândirii marelui
florentin din perspectiva artistica, stând sub semnul unei fericite îmbinari a artistului cu omul de stiinta. Manuscrisele sale, greu
de descifrat, dezvaluie o
gândire si un studiu neobosit, uimitor. Religia lui este aceea a
muncii, asemenea marilor spirite care au facut din Adevar, Bine si
Frumos o sfânta treime a
lor. Dintre semnificatiile actuale ale conceptiei sale s-a amintit
echilibrul dintre gândire - simtire, anticipând paradigmele
civilizatiei contemporane cum sunt: importanta relatiilor matematice, a
desenului stiintific si tehnic, a experimentului stiintific, verificarea matematica si aplicatia practica s.a. S-a folosit de intuitia
si imaginatia ca
pictor si ca om de stiinta, putând fi considerat
un precursor a ceea ce azi se considera
civilizatia imaginii si anticipând un model uman: homo signifians.
Despre
Receptarea lui Leonardo da Vinci
în România, cu precadere în secolul XIX, a vorbit Gheorghe
Vida, director adjunct al Institutului de Istoria Artei George
Oprescu; în mare, o receptare de tip admirativ si considerat îndeosebi
ca pictor, subsumata ideii ca Renasterea a fost o culme de neegalat a
spiritului uman.
Prof.
univ. Doina Derer, sef al
catedrei de Limba Italiana la Universitatea din Bucuresti, a înfatisat
pe larg pe moralistul Leonardo
da Vinci , în sensul înalt al
conceptului, cu o fraza precisa directa tinzând spre o maxima adecvare
la subiect si concentrare, într-o retorica a simplitatii. Bogatia
ideilor este pe masura unui preaplin al preocuparilor sale multiple, în
care cercetatorii înca mai cauta încercând
sa se apropie de calma si calda întelepciune a maestrului, care
ar putea fi rezumata în cuvintele de felul: sa
te faci folositor si sa servesti; mai degraba moartea decât oboseala;
nu ma satur sa ma fac util; nici o munca nu ma oboseste. A fost
remarcata si o etica a cunoasterii, întemeiata pe rigoare, observarea
datului, cercetarea si evaluarea lui, experimentul pentru a nu fi, cum
scria, un navigator lipsit de
mare, de busola si timona. Ceea ce precumpaneste în însemnarile
sale este avântul cognitiv, ca suprema calitate, falsitatea, masca, tenebrele ce
oculteaza esenta nu pot fi înlaturate, insista el, decât cu focul
adevarului. Urmeaza alte categorii etice cum ar fi probitatea,
prudenta, fidelitatea, simtul echitatii, simtamântul religios spre care
fiinta umana trebuie sa tinda. De
fapt, toate consideratiile lui Leonardo vizeaza eticul, pâna si cele
care vizeaza raportul între arta si stiinta, dintre creativitate si
imitatie. A fost titan si prin aceasta.
Pavel
Susara, de la Universitatea de Arte, a
configurat un raspuns la întrebarea Ce
s-ar mai putea spune despre Leonardo? Si cum, privit din afara, se
pare, din afara raspunsul este aproape negativ, ramâne pentru mereu ca
însusi Leonardo sa o faca fie
explicit si denotativ, fie implicit prin sugestia tehnica si metafora
scenografica. În acest orizont, demersul a fost structurat, pornind
de la o scrisoare de prezentare a lui Leonardo, pe dimensiuni tematice: lucrari
neterminate sau opere deschise; trans-sexualitate si sincretism;
discretia lui unu si retorica multiplului. Concluzia este ca la 550
de ani de la nastere Leonardo da Vinci apare ca
un punct în miscare, ca unul care separa apele de uscat, întunericul
de lumina, apele de sus de apele de jos si care vazând ca e bine asa a
facut lumea dupa chipul si asemanarea lui si a fost inginer, inventator,
strateg, chimist, botanist, anatomist, poet, muzician, om de curte,
specialist în ignifugarea corabiilor, constructor de aparate pentru
zbor etc. Apoi, parafrazând cuvintele lui Leonardo, a adaugat: si
pe lânga acestea era în stare sa execute în arhitectura, în
sculptura, în pictura, o lucrare tot asa de bine ca oricare artist din
Italia. Dar, mai presus de toate a fost constructor
în sensul cel mai cuprinzator al cuvântului si pictor în sensul cel
mai profund. În spatele acestor disponibilitati infinite, el nu este
decât un cercetator fanatic si abisal, iar instrumentul sau esential,
limbajul absolut si arma invincibila este desenul.
În
cuvântul sau de încheiere, prof. Vito Grasso, a anuntat ca împreuna
cu acad. Eugen Simion si-au propus sa publice în limba româna Tratatul
despre pictura a lui Leonardo da Vinci.
Au
participat membri ai Academiei Române, cadre didactice universitare,
cercetatori, artisti plastici, studenti, dând acestei manifestari
stiintifice semnificatia unui timp învesnicit prin îngemanarea
creatiei si cunoasterii în zarea treimii conceptuale Adevar, Frumos,
Bine.
|