Radu-Daniel VATAVU - inginer, specialist în realitate augmentată și virtuală, tehnologii asistive și accesibilitate
Membru corespondent 2025
Născut în anul 1981 la Suceava. A absolvit Facultatea de Inginerie Electrică a Universităţii „Ştefan cel Mare” din Suceava în anul 2004, ca şef de promoție, şi Facultatea de Ştiinţe Economice şi Administraţie Publică din cadrul aceleiași universități, în anul 2003. În anul 2008 a susţinut teza de doctorat cu titlul Real-Time Human Gesture Acquisition for Interacting with Virtual Environments, realizată în cotutelă, între Université des Sciences et Technologies de Lille, Franța, şi Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava; teza a fost apreciată cu distincția „Cum Laude”. În anul 2014 a obţinut abilitarea de a conduce lucrări de doctorat în domeniul Calculatoare şi tehnologia informaţiei.
Din anul 2008 este cadru universitar titular al Departamentului de calculatoare, Facultatea de Inginerie Electrică şi Ştiinţa Calculatoarelor, Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava, ocupând diverse poziții, printre care cea de profesor universitar, începând cu anul 2016. Face parte din colectivele editoriale ale tuturor manifestărilor internaţionale importante ale domeniilor interacţiunii om-calculator (CHI, UIST, MobileHCI) şi realităţii augmentate (ISMAR). Din 2015 conduce Laboratorul de cercetare în Maşini inteligente şi vizualizarea informației, care are ca scop studiul, în cadrul unei echipe interdisciplinare, a interacțiunii om-calculator prin prisma interfețelor naturale, inteligenței artificiale, cât şi a realității augmentate și virtuale.
Domeniile de interes și de cercetare:
- interacțiunea om-calculator, în cadrul căreia a adus contribuţii privind interfeţe gestuale şi interacțiuni naturale;
- realitatea augmentată şi virtuală, având contribuții în augmentarea senzorială;
- accesibilitate şi tehnologii asistive, domeniu în care a dezvoltat noi tehnici destinate creşterii accesibilității sistemelor şi aplicaţiilor interactive pentru utilizatorii cu diverse abilităţi senzoriale şi motorii. Este autorul unor noi paradigme de interacţiune, cum ar fi interacţiunile și interfețele non-naturale ca alternativă la paradigma interacțiunilor naturale și tipuri de realităţi hibride susţinute de calculator, cum ar fi realitatea senzorimotorie. Contribuțiile practice reprezentative includ conceptul de buzunar inteligent (o metaforă de interacțiune în care conținutul digital este păstrat în buzunare, putând fi accesat ca orice alt obiect fizic), simulări haptice (ca formă de manifestare a conținutului virtual prin vibrații în lumea fizică), sau Hover (un sistem ce permite interacțiunea cu conținut digital ancorat în spațiul fizic, fără nicio reprezentare senzorială decât cea creată de utilizatori în imaginația proprie).
Are peste 200 de lucrări ştiinţifice publicate. Cele mai recente publicații reprezentative sunt:
Studiile
2022 Sensorimotor Realities: Formalizing Ability-Mediating Design for Computer-Mediated Reality Environments, în Proceedings of ISMAR '22, the 21st IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality (Singapore), USA: IEEE
2023 From Natural to Non-Natural Interaction: Embracing Interaction Design Beyond the Accepted Convention of Natural, în Proceedings of ICMI '23, the 25th ACM International Conference on Multimodal Interaction (Paris, France), New York, NY, USA: ACM
2024 AI as Modality in Human Augmentation: Toward New Forms of Multimodal Interaction with AI-Embodied Modalities, în Proceedings of ICMI '24, the 26th International Conference on Multimodal Interaction (San Jose, Costa Rica), New York, NY, USA: ACM, 591-595
2024 The User Experience of Distal Arm-level Vibrotactile Feedback for Interactions with Virtual versus Physical Displays, în colaborare cu Mihail Terenti și Cristian Pamparău, în Virtual Reality 28(2), Article no. 84
2025 Wear+Touch: An Exploration of Wearables for Vibrotactile Feedback During Touchscreen Input, în colaborare cu Mihail Terenti, în International Journal of Human-Computer Interaction 41(10), 5973-5991
2025 Intermanual Deictics: Uncovering Users' Gesture Preferences for Opposite-Arm Referential Input, from Fingers to Shoulder, în colaborare cu Bogdan-Florin Gheran, în Proceedings of CHI '25, the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (Yokohama, Japan). New York, NY, USA: ACM, Article no. 283
2025 Distal-Haptic Touchscreens: Understanding the User Experience of Vibrotactile Feedback Decoupled from the Touch Point, în colaborare cu Mihail Terenti, în Proceedings of CHI '25, the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (Yokohama, Japan). New York, NY, USA: ACM, Article no. 500
2025 Non-Natural Interaction Design în Proceedings of CHI '25, în the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (Yokohama, Japan), New York, NY, USA: ACM, Article no. 435
- Premiul „Profesor Bologna”, Asociația Națională a Studenților din România, 2010
- „Outstanding Paper Award 2012”, în cadrul „International Conference on Multimodal Interaction” (Santa Monica, CA, USA), pentru algoritmul $P de recunoaștere a gesturilor
- „Best Paper Award 2015”, în cadrul „International Conference on Interactive Experiences for TV and Online Video” (Brussels, Belgia) pentru conceptul și implementarea siluetelor audienței pentru comunicare non-verbală asincronă mediată de televizor
-„Best of CHI Honorable Mention Award 2015”, în cadrul „International Conference on Human Factors in Computer Systems” (Seul, Coreea de Sud), pentru contribuții la metodologia analizei gesturilor de sisteme interactive
- „Best Paper Award 2016”, acordat în cadrul „International Conference on Human Factors in Computer Systems” (San Jose, CA, USA), pentru algoritmul Smart Touch de recunoaștere a interacțiunilor tactile pentru utilizatorii cu dizabilități motorii
- „Honorable Mention Award 2018”, în cadrul „International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services” (Barcelona, Spania), pentru algoritmul $Q de recunoaștere a gesturilor
- „Honorable Mention Award 2019”, în cadrul „International Conference on Engineering Interactive Computing Systems” (Valencia, Spania), pentru metoda AB4Web de evaluare a interfețelor de utilizator
- „Best Tech Note Award 2019”, în cadrul „International Conference on Engineering Interactive Computing Systems” (Valencia, Spania), pentru un nou instrument software de gestionare a comenzilor gestuale
- Premiul „Mihai Drăgănescu” al Academiei Române 2019, pentru conceptul și demonstrarea buzunarelor inteligente
- „Honorable Mention Award 2020”, în cadrul „International Conference on Interactive Media Experience” (Barcelona, Spania/online), pentru formalizarea conceptului de televiziune cu realitate augmentată
- „Best Application Paper Award 2021”, în cadrul „International Symposium on Ambient Intelligence” (Salamanca, Spania), pentru examinarea accesibilității dispozitivelor purtabile în contextul inteligenței ambientale
- „Best Paper Award 2021”, în cadrul „International Conference on Interactive Media Experience” (New York, USA), pentru studierea efectului cultural al percepției realității augmentate în televiziunea interactivă
- „10-Year Technical Impact Award 2022”, în cadrul „International Conference on Multimodal Interaction” (Bengaluru, India), pentru impactul confirmat într-o perioadă de 10 ani a algoritmului $P de recunoaștere a gesturilor
- „Accessibility Challenge Judges’ Award 2022” și „Accessibility Challenge Delegates’ Award 2022”, în cadrul „International Web for All Conference” (Lyon, Franța) pentru aplicația WearSkill destinată îmbunătățirii accesibilității dispozitivelor purtabile pentru utilizatorii cu dizabilități motorii
- „IEEE Pervasive Computing 2023 Best Paper Award”, acordat pentru cel mai bun articol publicat în 2022, în revista „IEEE Pervasive Computing”
- „1st Place Blue Sky Award 2023”, în cadrul „International Conference on Multimodal Interaction” (Paris, Franța), pentru noi viziuni și direcții în cercetare privind paradigma interacțiunilor non-naturale
- „Honorable Mention Award 2023”, în cadrul „International Conference on Interactive Media Experience” (Nantes, Franța), pentru contribuții la analiza accesibilității mediei digitale audiovizuale
- „Honorable Mention Award 2023”, în cadrul „International Conference on Human Factors in Computer Systems” (Hamburg, Germania), 2 premii pentru contribuții privind interacțiuni gestuale realizate cu dispozitive electronice de augmentare a mâinii și pentru contribuții privind interacțiuni gestuale destinate utilizatorilor de scaune cu rotile
- „1st Place Blue Sky Award 2024”, în cadrul „International Conference on Multimodal Interaction” (San José, Costa Rica), pentru noi viziuni în cercetare privind folosirea AI ca o modalitate distinctă în interacțiunile multimodale
- „Accessibility Challenge Judges’ Award 2025”, în cadrul „International Web for All Conference” (Sydney, Australia), pentru contribuții privind interfețe gestuale accesibile utilizatorilor cu diverse abilități senzoriale și motorii