Mariana NICOLESCO - Artist liric, soprană


Membru de onoare 1993

Aclamată ca Regina del Belcanto, Primadonna Assoluta, Diva Divina pe cele mai renumite scene și în principalele săli de concert ale lumii, printre care Teatrul alla Scala din Milano, Metropolitan Opera din New York, Bayerische Staatsoper München, Teatrul La Fenice din Veneția, Teatro Municipal din Rio de Janeiro, Gran Teatre del Liceu din Barcelona, Opéra Comique și Théâtre des Champs-Élysées Paris, Deutsche Oper Berlin, Lyric Opera Chicago, Semperoper Dresda, San Francisco Opera, Staatsoper Hamburg, Opéra de Monte Carlo, Opéra du Rhin Strasbourg, Théâtre de la Monnaie din Bruxelles, Kennedy Center Washington, Teatro Regio di Parma, Teatro Real Madrid, O’Keefe Center Toronto, Houston Grand Opera, Pretoria Opera Theatre, Bunka Kaikan, Suntory Hall și Orchard Hall din Tokyo, la Nagoya, Osaka, la Festivalul de la Salzburg, la Maggio Musicale Fiorentino sau la Rossini Opera Festival de la Pesaro, Festivalul Casals din Puerto Rico, Festivalul Valle d’Itria de la Martina Franca, precum și la Carnegie Hall din New York, Royal Festival Hall de la Londra, Musikverein de la Viena, la Accademia di Santa Cecilia de la Roma ori la Salle Pleyel de la Paris, Concertgebouw la Amsterdam, Marea Sală a Conservatorului din Moscova, Severance Symphony Hall din Cleveland, Boston Symphony Hall, soprana Mariana Nicolesco a sedus publicul cu vocea sa, cu arta cântului și cu personalitatea ei scenică, abordând cu brio un amplu repertoriu mergând de la baroc la creația contemporană.

A interpretat în premieră mondială Seven Gates of Jerusalem de Krzysztof Penderecki, la celebrarea a 3000 de ani ai Orașului Sfânt.

Invitată de Papa Ioan Paul II, a cântat vechile colinde românești în cadrul Primului Concert de Crăciun în Vatican, transmis de Mondovisione și urmărit de peste un miliard de oameni.

Un studiu arată că, în istoria Teatrului alla Scala din Milano, este soprana care a apărut în cele mai multe premiere absolute. Interpretările sale sunt considerate de marele critic și muzicolog italian Paolo Isotta adevărate „miracole de expresie, tehnică vocală, transfigurare lirică, începând cu mitica ei Traviata de debut“, la Maggio Musicale Fiorentino – operă în care avea să strălucească de peste 200 de ori pe scenele lumii – înregistrarea pe CD a capodoperei verdiene fiind publicată în America în celebra serie Historical Performances. Ori cu sublima Beatrice di Tenda de Vincenzo Bellini, declarată de revista Gramophone, la Londra, „piatră de hotar în discografia belliniană“.

Mariana Nicolesco a terminat Școala de Muzică din Brașov cu faimosul Concert pentru vioară de Max Bruch, a fost apoi admisă la Secția Canto a Conservatorului de Muzică Gheorghe Dima din Cluj și a dobândit prin concurs o bursă de studii la Conservatorul Santa Cecilia de la Roma, unde a studiat cu Jolanda Magnoni, lucrând apoi cu Rodolfo Celletti și cu Elisabeth Schwarzkopf. Câștigă Concursul Internațional de Canto Voci Rossiniane organizat la Milano de Radioteleviziunea Italiană RAI, începând o excepțională carieră internațională.

Apare în 1991 pentru prima dată în fața publicului din țara natală, la Ateneul Român din București, unde susține trei concerte consecutive, pentru a răspunde pe cât posibil miilor de cereri de bilete. Artista declara atunci: „Au fost seri de neuitat, seri incandescente, magice. A fost o formidabilă comuniune prin muzică cu un public atât de cald, de sensibil, de receptiv. Mă simțeam, în sfârșit, acasă“. Oferă ulterior, în fiecare an, Concerte Extraordinare cu Orchestra Simfonică a Filarmonicii George Enescu, între altele celebrând în 1993 cei 125 de ani și în 1998 cei 130 de ani ai acesteia.

Evenimente majore pe care le-a creat

Festivalul și Concursul Internațional de Canto Hariclea Darclée
Festivalul și Concursul Național al Liedului Românesc
Cursuri de Măiestrie Artistică Master Classes în Arta Cântului
Simpozioane Naționale dedicate Liedului Românesc – Comoară a două secole
The Romanian Atheneum International Foundation, New York
Fundația Internațională Ateneul Român, București

Opera lirică

Mariana Nicolesco strălucește în spectacole semnate de Luchino Visconti, Giorgio Strehler, Patrice Chéreau, Luca Ronconi, Jean-Pierre Ponnelle, Franco Zeffirelli, Pier Luigi Pizzi, Jérôme Savary, Margarita Wallmann, Jonathan Miller, sub bagheta lui Carlo Maria Giulini, Wolfgang Sawallisch, Riccardo Muti, Seiji Ozawa, Lorin Maazel, Peter Maag, Giuseppe Patané, Daniel Barenboim, Gennady Rozhdestvensky, Alberto Zedda, Colin Davis, Georges Prêtre.

Personalitate ieșită din comun, a captivat dintotdeauna publicul de pretutindeni, de la prima sa apariție în rolul Violettei din La Traviata de Giuseppe Verdi dirijată de Thomas Schippers și pusă în scenă de Gian Carlo Menotti la Florența. Alte culmi ale repertoriului său verdian sunt Gilda în Rigoletto, Leonora în Il Trovatore, Desdemona în Otello, Amelia în Simon Boccanegra, operă înregistrată de asemenea pe CD.

Principalele sale roluri mozartiene sunt Donna Elvira în Don Giovanni, cu Sawallisch la München și cu Muti la Scala, Cinna în Lucio Silla, în regia lui Chéreau, tot la Scala, Vitellia în La Clemenza di Tito, cu Maag, la Bologna, Elettra în Idomeneo, cu Ozawa, la Tokyo și la Festivalul de la Salzburg.

La Teatrul alla Scala, Mariana Nicolesco a participat la renașterea repertoriului baroc, cu L'Orfeo de Luigi Rossi și Fetonte de Niccolò Jommelli, în regia lui Luca Ronconi, în același timp, impunându-se în belcanto ca soprană drammatico di agilità, cu interpretarea operelor Beatrice di Tenda de Vincenzo Bellini, la Teatrul La Fenice din Veneția sau Maria di Rohan de Gaetano Donizetti, de asemenea înregistrată pe CD, cu Regina Elizabeth I în Roberto Devereux, cu Anna Bolena și Maria Stuarda de același compozitor, și în Recitalurile sale la Teatrul alla Scala, Carnegie Hall sau Marea Sală a Conservatorului din Moscova.

A prezentat în premieră mondială și a înregistrat apoi pe CD cantata Gli Amori di Teolinda de Giacomo Meyerbeer, precum și cantatele Alyssa și Alcyone de Maurice Ravel. A înregistrat de asemenea pe CD Le Nozze di Figaro de Wolfgang Amadeus Mozart și La Rondine, apărând cu mare succes și în rolurile Liù din Turandot sau Mimì din La Bohème, tot de Giacomo Puccini, Tatiana din Evgheni Oneghin de Piotr Ilici Ceaikovski, Marguerite din Faust de Charles Gounod ori Nedda din I Pagliacci de Ruggero Leoncavallo, Donna Anna în opera Kamenii Gosti (Oaspetele de Piatră) de Aleksandr Dargomîjski, Țarina Marina din opera Dimitri de Antonin Dvorak, ca și în La Protagonista din opera Un Re in ascolto și în premiera mondială la Teatrul alla Scala din Milano a operei La Vera Storia, ambele de Luciano Berio.

Mentor și formator

A creat la New York The Romanian Atheneum International Foundation și la București Fundația Internațională Ateneul Român, organizații non-profit ce sunt menite să sprijine perpetuarea vechilor tradiții culturale ale țării, contribuind la restaurarea Ateneului Român, construit în 1888, la restaurarea orgii cu piese comandate la Ludwigsburg fabricantului acesteia, și donând un mare pian de concert Steinway.

Revenind în România, Mariana Nicolesco și-a pus toate eforturile în slujba tinerilor artiști de talent. Peste zece mii de persoane au întâmpinat-o la Brăila la fiecare dintre concertele sale menite să susțină Festivalul și Concursul Internațional de Canto Hariclea Darclée pe care le-a creat, al căror suflet este, și care onorează memoria primei interprete a operei Tosca de Puccini, născută în orașul de la Dunărea de Jos.

În anii dintre o ediție și alta a Competiției, ea oferă laureaților acesteia Cursuri de Măiestrie Artistică, Master Classes.

Președinta Fundației Darclée și a Concursului Internațional de Canto Hariclea Darclée – la care au luat parte până acum peste 2900 de tineri artiști din România și din alte 50 de țări, de pe 5 continente – concurs pe care l-a situat de la bun început la nivelul celor mai importante manifestări de acest gen din lume, ea a izbutit să facă în așa fel ca publicul său, entuziast și numeros, să fie nelipsit și la concertele și spectacolele tinerilor artiști, cărora nu ezită să li se alăture, și care au fost îndelung aplaudați în reprezentațiile dedicate muzicii lui Mozart, Rossini, Donizetti, Verdi sau Puccini.

O selecție a înregistrărilor live din concertele și recitalurile pe care le-a susținut în țara natală a fost publicată într-un album de 3 CD-uri, ulterior fiind editată o serie de 3 DVD-uri.

A organizat în 2003 la Brașov Primul Festival și Concurs Național al Liedului Românesc, precum și Gran Gala UNESCO-UNICEF România la Veneția, manifestare salutată de presa italiană cu titluri ca Splendorile României.

La împlinirea a 150 de ani de la premiera absolută a operei La Traviata de Verdi a fost sărbătorită în America drept mare interpretă a rolului Violettei Valéry. Cu acea ocazie prezintă un spectacol cu opera verdiană în interpretarea tinerilor artiști români laureați ai Concursului Internațional de Canto Hariclea Darclée.

În 2005 – Anul Internațional George Enescu proclamat de UNESCO cu prilejul comemorării a 50 de ani de la trecerea în eternitate a marelui compozitor român – Mariana Nicolesco, împreună cu laureați ai Concursului Național al Liedului Românesc, prezintă în premieră mondială integrala liedurilor enesciene. Ca urmare a succesului obținut, ei au fost invitați cu aceste capodopere, în Concerte Extraordinare, la Expoziția Universală de la Aichi în Japonia, apoi la Nagoya și Tokyo, la Praga, Paris, Roma și New York. Ecouri excepționale n-au întârziat să apară în presa muzicală internațională, de la Orpheus din Berlin la Amadeus de la Milano.

Membră a Juriului Concursului Internațional Schubert și Modernitatea organizat de Universitatea de Muzică și Arte din Graz.

În cadrul Anului Internațional Mozart 2006 oferă la Opera și la Conservatorul din Lausanne o serie de Cursuri de Măiestrie Artistică, Master Classes, unor studenți și tineri artiști din Elveția, Italia, Franța, Argentina, Anglia și România.

Inaugurează seria de Cursuri Master Classes ale Academiei Internaționale de Canto a Universității din Cardiff.

Apare pe coperta ediției noiembrie-decembrie 2007 a revistei Orpheus din Berlin, care titrează: „Mariana Nicolesco – Europa cântă cu noi“. Revista dedică un amplu articol Festivalului și Concursului Internațional de Canto Hariclea Darclée.

Tot în anul 2007, în cadrul programului Sibiu – Capitală Culturală Europeană, are loc Concertul Master Class Mariana Nicolesco cu laureați ai Concursului Internațional de Canto Hariclea Darclée.

În februarie 2008, cu prilejul unui Concert Extraordinar la Ateneul Român, Preafericitul Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, îi remite sopranei Mariana Nicolesco Diploma de Onoare „pentru crearea unei şcoli de canto de cel mai înalt nivel european, pentru actele sale umanitare, pentru promovarea toleranţei şi reconcilierii“.

La Opera Națională București au loc în 2009 premierele absolute pentru România cu Parisina d’Este și cu Gemma di Vergy de Gaetano Donizetti, reprezentații coordonate de Mariana Nicolesco și primite în triumf, ca și în Salonul de Muzică al Castelului Peleș din Sinaia și în cadrul Festivalului Darclée.

La Cursurile de Măiestrie Artistică Master Classes în Arta Liedului din 2010, sub îndrumarea sa, tinerii interpreți au lucrat direct cu maeștri ai liedului românesc, printre care inegalabila compozitoare Carmen Petra-Basacopol ce avea să declare: „Nu mi-ar fi venit să cred vreodată că voi asista la o Competiţie şi la Recitaluri de Lied de o asemenea excepţională ţinută“.

Ediția jubiliară 2010, marcând 150 de ani de la nașterea Haricleei Darclée, ediție ce a coincis cu împlinirea a 15 ani de la crearea Festivalului și Concursului Internațional de Canto ce-i poartă numele, a însemnat o adevărată apoteoză, artiștii evoluând, ca întotdeauna, sub prestigioasa baghetă a Maestrului Marco Balderi.

Continuând importanta tradiție de aprofundare a trăirilor exprimate de vocea umană prin arta cântului, medicul foniatru Stephan Poen, doctor în muzicologie, a conferențiat pe tema interpretărilor sopranei Mariana Nicolesco la Teatrul alla Scala din Milano și la RAI Roma a creațiilor lui Franz Liszt la aniversarea a 200 de ani de la naștere, și ale lui Gustav Mahler la 100 de ani de la trecerea sa în eternitate, conferință urmată de un Recital al tinerilor artiști.

La finele Galei Laureaților 2012 renumitul regizor italian de operă Flavio Trevisan i-a oferit un dar de o inestimabilă valoare istorică și afectivă: diadema purtată de Hariclea Darclée la premiera mondială a operei Tosca de Puccini la Teatrul Costanzi de la Roma în ianuarie 1900 și apoi de Maria Callas pe scena Teatrului Carlo Felice din Genova în martie 1954. Callas i-a dăruit-o tânărului ei prieten, viitorul Maestru Flavio Trevisan, care afirma la Brăila, în aplauzele și lacrimile publicului: „Nimic mai legitim ca această coroană, ce a aparținut cândva Reginei Hariclea Darclée, apoi Reginei Maria Callas, să revină azi Reginei Mariana Nicolesco“.

În 2014 este membră a Juriului Concursului Internațional de Canto al Chinei, la care au luat parte 430 de concurenți din 41 de țări.

Iar în 2017 ea avea să fie invitată de Universitatea din Shenzhen să ofere Master Classes tinerilor artiști chinezi pe tema relației Maeștri – Discipoli.

Principiile fundamentale, riguros respectate încă de la prima ediție, din 1995 și până acum, situează Festivalul și Concursul Internațional de Canto Hariclea Darclée ca și Cursurile de Măiestrie Artistică pe un loc fără egal în lume. „Nu cunosc niciun alt concurs de canto – declara Josef Hussek, Director al Festivalului de la Salzburg – care să se plaseze în toate momentele și manifestările sale la un nivel atât de înalt ca acela dedicat memoriei Haricleei Darclée. Această manifestare, creată de Mariana Nicolesco, este mai mult decât un concurs de canto obișnuit, este totdeodată competiție, Master Class și adevărat festival al muzicii. Iată ce o face incomparabilă și unică“.

În prezența multor celebrități a fost lansată la Monte Carlo, în 2019, ediția specială a fastuoasei reviste ARC dedicată sopranei Mariana Nicolesco. Coperta o reprezintă în rolul Donnei Elvira din Don Giovanni de Mozart, iar interviul pe 34 de pagini cuprinde imagini ilustrând prezența artistei pe marile scene ale lumii sau în compania unor personalități ca Yehudi Menuhin, Salvador Dali ori Sanctitatea Sa Papa Ioan-Paul II.

În volumul Dicționar critic (și sentimental) de artiști lirici, 2021, citim: Impactul cu arta renumitei soprane este bulversant, Mariana Nicolesco fascinează și seduce de la prima apariție pe scenă, tulburătoarea ei personalitate se intuiește și se lansează devorator odată cu emisia primului sunet. Forța de comunicare și de captivare a publicului este într-adevăr uriașă, dar nu rămâne un scop în sine, ca unică dimensiune atractivă și spectaculoasă, ci își trage esențele din stăpânirea la perfecție a stilisticii belcantiste (o rara avis a vocalității contemporane).

În Revista Colocvii Dunărene a Centrului de Studii Dunărene al Academiei Române, 2021, apare articolul Mariana Nicolesco - Un nume „de copertă“ : Așteptăm acum Ediția Jubiliară a Concursului Internațional de Canto Hariclea Darclée... Ne e dor de zilele acelea de sărbătoare, de cântul și zâmbetul ce puneau stăpânire pe întreg orașul când se auzeau cuvinte în atâtea limbi străine, când Esplanada Dunării devenea neîncăpătoare pentru că pe scenă cântau zmeii Marianei Nicolesco...Ne e dor de aplauzele interminabile, de miile de flori, de focul de artificii, de splendoarea acelei perioade! Și ne e dor, în primul rând, de Mariana Nicolesco!!!

Opera scrisă

Articolul său despre Ateneul Român este publicat în Rivista del Teatro alla Scala (Milano), Orpheus (Berlin) și în caietul program Recital Mariana Nicolesco la Carnegie Hall (New York).

Prezintă filmul despre Evenimentele Darclée, 20 de ani de Glorie a Artei Cântului, la Reuniunea UNESCO de la Paris.

Publică volumul Darclée, viața de glorie și de pasiune a unei mari artiste de N. Carandino, pe care-l prefațează.

Într-un volum, publicat de Editura Universității Transilvania din Brașov, apar amintirile sale: Schwarzkopf – Menotti – Rostropovici. Adio dragi prieteni și maeștri.

Publică evocările și eseurile intitulate:

  • Yehudi Menuhin - Interludiu în Paradis
  • Un mare muzician – Wolfgang Sawallisch
  • Patrice Chéreau, ultima cortină
  • A plecat și Lorin… Marele dirijor american Lorin Maazel s-a stins la 84 de ani
  • Nicolae Herlea la Porțile Eternității
  • Adio Giorgio, adio Giorgio Strehler, adio Arlechin
  • Monsi s-a stins. Rămâne cântul ei (In memoriam Montserrat Caballé)
  • Renașterea Barocului Italian – Luca Ronconi a scris o mare pagină în istoria spectacolului de operă
  • George Enescu, împlinirea unui mare destin
  • Lung e drumul către stele – Cuvânt, Poezie, Cânt – de la Lied la Aria de Operă
  • Gloria Cântului – Gloria Țării
  • Bucuria perpetuării tradițiilor
  • Reuniți în suflet și în cânt
  • Don Giovanni la Porțile Paradisului – la plecarea lui Cesare Siepi
  • S-a stins la 86 de ani marele compozitor Krzysztof Penderecki
  • Maeștri și Discipoli - a face muzică împreună
  • Liedul - împlinire poetică, muzicală, stilistică
  • Sărbătoarea Centenarului înseamnă pentru noi și glorificarea muzicii care i-a unit dintotdeauna pe românii din toate provinciile țării.

Scrie prefața O inepuizabilă sursă de fascinație intelectuală și de învățătură la volumul Un alt cânt al lui Marte, Cântul Iubirii de Paolo Isotta, Editura Curtea Veche.

Semnează textele:

  • 2018 – Un an al marilor celebrări
  • Omagiu Centenarului Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor

Giuseppe Verdi, La Traviata – LIVING STAGE Historical Performances
Vincenzo Bellini, Beatrice di Tenda – Rizzoli Records și Sony Classical
Gaetano Donizetti, Maria di Rohan – Nuova Era
Wolfgang Amadeus Mozart, Le Nozze di Figaro – EMI
Giuseppe Verdi, Simon Boccanegra – Capriccio
Giacomo Puccini, La Rondine – CBS Records
Mariana Nicolesco und das Münchner Klaviertrio – BMG
Album de trei CD-uri Mariana Nicolesco în România – SRR & FIAR
Serie de trei DVD-uri Mariana Nicolesco de pe scenele lumii în România – FIAR & Atlantic Media
Mici Muzicieni Mari Talente – PROTV & FIAR
George Enescu, Integrala Liedurilor – FIAR & TVR
Giacomo Meyerbeer, Cantata Gli amori di Teolinda – Pro Arte
Maurice Ravel, Cantatele Alyssa și Alcyone – Rizzoli Records
Vatican Christmas – Sony Music, Natale in Vaticano – Video RAI
Luciano Berio, La Vera Storia, Teatro alla Scala, Milano – RAI
Krzysztof Penderecki, Requiemul Polonez și Seven Gates of Jerusalem - 3SAT

  • Primul titlu științific de Doctor în Artă din România, cu o teză despre Belcanto
  • Desemnată Numărul Unu în Topul femeilor de succes din România
  • Premiul Special și Medalia Kulturpreis Europa „pentru performanțele sale artistice, pentru calitatea sa de mentor și formator al tinerei generații și pentru rolul excepțional, încununat de succes, pe care-l asumă în relația României cu Europa și a Europei cu România“
  • Diploma de Onoare și Medalia Centenarul Marii Uniri
  • Diploma de Onoare și Medalia 650 de ani de atestare documentară a Brăilei
  • Berlin: Muzicianul Anului: „O mare voce dedicată renașterii culturii“
  • Palermo: Medalia Siciliei cu prilejul Primului Concert al artiștilor români marcând intrarea României în Uniunea Europeană
  • Diploma de Membră a Academiei Europene de Științe, Arte și Litere, primită cu prilejul Reuniunii de la Paris, din 2019, dedicată comemorării a 500 de ani de la trecerea în eternitate a lui Leonardo da Vinci
  • Medalia UNESCO pentru Merite Artistice
  • Artist UNESCO pentru Pace „în semn de recunoaștere a angajamentului său în favoarea moștenirii muzicale, a creației artistice, a dialogului între culturi și a contribuției sale la promovarea idealurilor Organizației“
  • Premiul Constantin Brâncoveanu „pentru întreaga sa carieră de excepție“

  • Doctor Honoris Causa al Academiei de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca
  • Profesor Honoris Causa al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
  • Profesor Onorific și Doctor Honoris Causa al Universității Transilvania din Brașov
  • Doctor Honoris Causa al Academiei de Arte din Chișinău, unde vorbește, în istorica Sală a Sfatului Țării, pe tema „Sărbătorim Centenarul Marii Uniri prin Arta Sacră a Cântului“, prezentând numeroase videoproiecții

  • Ordinul Național Steaua României în grad de Mare Cruce „pentru merite excepționale, în semn de înaltă apreciere pentru întrega sa carieră“
  • Comandor al Ordinului Steaua Solidarității Italiene
  • Titlul de Ofițer al Ordinului Artelor și Literelor acordat de Guvernul Franței
  • Cetățean de Onoare al Bucureștiului, Clujului, Brașovului și Brăilei

  • Membră în Comitetul de Onoare al Fundației Internaționale Yehudi Menuhin
  • Membră a Academiei Europene de Științe, Arte și Litere din Paris, „strălucită personalitate a liricii mondiale, mentor al noilor generații de aspiranți la desăvârșirea în muzică“
  • Membră de Onoare a Academiei Internaționale Mihai Eminescu
  • Președinte al Fundației Internaționale Ateneul Român
  • Președinte al Fundației Darclée
  • Ambasador Onorific UNESCO
  • Sute de interviuri și articole publicate în presa din România, din Europa, din cele două Americi, din Japonia și China.
  • Apare frecvent pe micul ecran și la radio în emisiuni muzicale, culturale sau de actualități, în România precum și pe posturile RAI, MEZZO, EURONEWS ori la SHANGHAI TV.

Bibliografie de specialitate

  • Grove Dictionary of Music and Musicians, 1985
  • Nuova rivista musicale italiana, numeri 3-4, 1986
  • Concise Oxford Dictionary of Opera, 1986
  • Rodolfo Celletti, Il Teatro d’Opera in disco, 1987
  • Rodolfo Celletti, La Musica in Dischi, 1990
  • Grosses Sängerlexikon, 1991
  • The New Grove Dictionary of Opera, 1992
  • Riemann Musiklexikon, 1992
  • Who’s Who in Music, 1993
  • Opera ’93. Annuario dell’opera lirica in Italia
  • Bielefelder Katalog Klassic, Compact Discs, MusiCassetten, 1993
  • Dorina Rusu, Istoria Academiei Române în date (1866-1996)/ Story of the Romanian Academy in dates, 1997
  • Oxford University Press, 2002
  • Soprano: Maria Callas, Joan Sutherland, Montserrat Caballé, Mariana Nicolesco. Livres Groupe, 2010
  • Enciclopedia Universală Britannica, 2010
  • Enciclopedia Personalităților Feminine din România, Editura Meronia, 2012
  • Femei de seamă din România. De ieri și de azi, Editura Meronia, 2017
  • Dicționar critic (și sentimental) de artiști lirici de Costin Popa, Editura Akakia, 2021

Articole și interviuri

În presa internațională

  • Superba Mariana Nicolesco. Corriere della Sera, Milano
  • Cântul dramatic al Marianei Nicolesco a extaziat publicul. Asahi Shimbun, Tokyo
  • Mariana Nicolesco a provocat un adevărat cutremur la Scala cu argintul viu al acelui surprinzător Mi tradì. The Independent, Londra
  • O mare voce, o măiestrie supremă. Süddeutsche Zeitung, München
  • Admirată pentru puritatea și anvergura vocii de soprană, ca și pentru pasiunea și intensitatea trăirilor pe care le aduce în scenă, Mariana Nicolesco este o celebritate în marile teatre de operă ale lumii. Andy Warhol’s Interview, New York
  • Cu greu și-ar putea cineva aminti să fi asistat la Balshoi Teatr sau la Marea Sală a Conservatorului la o astfel de perfectă, desăvârșită împlinire, ca acest concert al Marianei Nicolesco, Belcanto Gala, susținut cu Orchestra Națională a Rusiei. Vecernii Club, Moscova
  • O adevărată revelație. Sunt rarisime azi sopranele care posedă o măiestrie atât de desăvârșită. Il Gazzettino, Veneția
  • Mariana Nicolesco dă personajului (Euridice) accente în același timp de suavitate și de durere, impregnate de speranță și de suferință, cu un joc de Primadonna, ceea ce și este, întreaga operă stând de fapt pe umerii ei. Opéra International, Paris
  • Nici un alt artist liric n-a creat un eveniment comparabil cu debutul Marianei Nicolesco la New York. Nici unul n-a avut un astfel de impact. Vocea ei a răsunat cu o extraordinară expresivitate, revelând semnificații și trăiri pe care nimeni nu le-ar fi crezut posibile. The New York Post, New York
  • O Divă excepțională numită Mariana Nicolesco. El Mundo Diario, Madrid
  • Mariana Nicolesco dă acestui rol (Beatrice di Tenda) o dimensiune inimaginabilă, ce ne taie pur și simplu respirația, ne uluiește și ne umple sufletul de bucurie. Nu există azi soprană care să se poată compara cu Mariana Nicolesco. Ce cânt desăvârșit, cu adevărat dramatic, ce virtuozitate, ce linie muzicală! Bravo pentru această nouă și sclipitoare înregistrare belcantistică! Orpheus, Berlin
  • Mariana Nicolesco, Regina della Scala. La Notte, Milano
  • Mariana Nicolesco, voce de star și prezență de star. Le Point, Paris
  • Creația ei în rolul Violettei din La Traviata este superbă. Una dintre cele mai extraordinare apariții din câte ne putem aduce aminte. The New York Times, New York
  • Mariana Nicolesco remarcabilă în recitative, strălucită în arii. Die Bühne, Viena
  • Vibrant, formidabil de bine cântat de Mariana Nicolesco. The Guardian, Londra
  • Mariana Nicolesco, noua stea a belcantoului, triumfă la Scala și cucerește Parisul. Paris Match, Paris
  • Adevărată soprană drammatico d'agilità, temperamentul „de tigru“ o împinge spre o vocalitate impetoasă, în timp ce reflecția și muzicalitatea îi sugerează frazările nuanțate și seducătoare. Mariana Nicolesco este o mare prezență într-un repertoriu în care astfel de voci sunt astăzi atât de rare. Musica Viva, Milano
  • Mariana Nicolesco, Diva aparițiilor spectaculoase. Münchner Merkur, München
  • Mariana Nicolesco a devenit din prima clipă favorita iubitorilor de operă din New York. O mare voce cu un timbru cald, cu o personalitate distinctă, pură, cu acel vibrato ce-i asigură un vast registru de expresie. Controlul perfect al forțelor vocale permite sunetului să planeze cu o neobișnuită ușurință și siguranță. The New York Times, New York
  • Mariana Nicolesco, o mare Traviata. El Noticiero Universal, Barcelona
  • Una dintre cele mai frumoase voci ale timpului nostru. L’Événement du Jeudi, Paris
  • Mariana Nicolesco a cântat cu un astfel de impact tragic încât până și alți artiști în scenă, odată cu o parte din public, erau mișcați până la lacrimi. The Boston Herald, Boston
  • Mariana Nicolesco, o Primadonna Assoluta. Diapason Harmonie, Paris
  • Mariana Nicolesco, superbă voce de soprană lirico-spinto cu acute strălucitoare; fiecare sunet e în control ferm, ca și întreaga linie de canto. Chicago Tribune, Chicago
  • Mariana Nicolesco, extraordinară soprană drammatico d’agilità, cu mari calități de actriță, pe care publicul Teatrului alla Scala o cunoaște de ani și ani, a dat personajului (Regina Climene din Fetonte) o forță și o autenticitate superbe, meritând din plin ovațiile primite după fiecare arie și la sfârșitul spectacolului. Gente, Milano
  • Vocea Marianei Nicolesco, acele culori sumbre, temperamentul ei tragic, sunt ideale în belcanto. Le Monde, Paris
  • Senzația anului trecut a fost Mariana Nicolesco. După premiera de ieri seară apare limpede că senzația acestui an e tot Mariana Nicolesco. Temperament fascinant, născută pentru scenă, de o frumusețe ce-i servește talentul, ea este exact genul de artistă capabilă să declanșeze pasiuni, dacă nu chiar adevărate bătălii în rândul iubitorilor de operă. Eventualele ei slăbiciuni vor fi întotdeauna considerate mai interesante decât virtuțile altor soprane. The New York Post, New York
  • Mariana Nicolesco, o voce plină, cu o emisie naturală și cu un timbru de o evidentă eleganță tragică. San Francisco Chronicle, San Francisco
  • Cea mai atașantă voce era aceea a sopranei românce Mariana Nicolesco, voce dramatică, admirabil modulată, condusă cu o mare măiestrie. The Cleveland Press, Cleveland
  • O Divă autentică, aclamată la Milano, la München, sau la Salzburg. O voce maleabilă, flamboaiantă, o frazare perfectă, un legato somptuos, o prezență scenică incandescentă. L’Express, Paris
  • Interpretarea marii dive românce Mariana Nicolesco a fost o adevărată lecție de canto. ABC, Sevilla
  • Instrumentul vocal de o excepțională siguranță al Marianei Nicolesco demonstrează, cu măiestria ei, de la un cap la altul al operei, o virtuozitate de neimaginat. Das Opernglas, Hamburg
  • Mariana Nicolesco, Signora del Belcanto. Corriere della Sera, Milano
  • Populara arie a Gildei îi oferă Marianei Nicolesco oportunitatea de a ne arăta cum melodii degradate prin uzură, decăzute, pot fi readuse la prospețimea inițială și la o sublimă virtuozitate de o voce superb antrenată, printr-o concepție nouă și o trăire de o intensă spiritualitate. Fără îndoială, vocea Marianei Nicolesco este cea mai frumoasă voce care a cântat vreodată la O’Keefe Center. Toronto Sun, Toronto
  • Mariana Nicolesco aduce în interpretarea eroinei tragice belliniene (Beatrice di Tenda) o astfel de prezență, de foc, atâta intensitate, încât întreaga operă capătă, în sfârșit, adevărata ei dimensiune. Mariana Nicolesco are timbrul sumbru al Giudittei Pasta și un patos real. Cea mai bună înregistrare a acestei opere. Opéra International, Paris
  • Recitalul Marianei Nicolesco la Scala: un triumf senzațional. Orpheus, Berlin
  • Aseară, la Scala din Milano, Mariana Nicolesco a declanșat prin cântul ei o adevărată furtună de ovații. Daily News, New York
  • O încântare. Cu timbrul imperios și vibrant al vocii sale, Mariana Nicolesco aduce în interpretare culorile dramei și ale vehemenței. Acute sonore, o mare agilitate, o impetuozitate naturală care conving pe loc. Le Figaro, Paris
  • La Scala Mariana Nicolesco în Cinna, ardentă și impresionantă. Spectacolul (Lucio Silla) este considerat drept evenimentul muzical al anului. International Herald Tribune
  • Mariana Nicolesco are acea extrem de rară abilitate de a-și aduce vocea ei imensă la nivelul unui murmur amenințător, dar plin de culoare, de unde această voce explodează dintr-o dată cu o magnifică promptitudine și energie. Gramophone, Londra
  • Superbă voce, gravă, de o culoare excepțională. Le Quotidien de Paris, Paris
  • Mariana Nicolesco, splendidă măiestrie vocală și intensitate pasională. Corriere della Sera, Milano
  • O performanță cu adevărat ieșită din comun. Mariana Nicolesco cântă cu acuratețe, fluiditate și pasiune, amintind-o în anumite pasaje pe Maria Callas, admirabilă, de o mare frumusețe vocală, convingătoare dramatic. Stereo Review, New York
  • Personajul, extrem de viu, și marea bogăție de expresie și de nuanțe i-au permis Marianei Nicolesco să ajungă pe culmile cele mai înalte. Die Welt, Hamburg
  • Succesul ultimei seri a Festivalului de la Salzburg s-a datorat Marianei Nicolesco. Pasiunile, culorile, contrastele și vitalitatea Elettrei au înflăcărat publicul. Diapason-Harmonie, Paris
  • Mariana Nicolesco, bravissima într-un rol vocalmente asasin. Il Mattino, Napoli
  • Mariana Nicolesco atinge sferele înalte ale expresivității și implicării dramatice printr-un cânt de o absolută intensitate. Sonoritățile ei vocale o amintesc pe Callas. The New York Times, New York
  • Forumul Cultural European publică la Berlin seria de articole intitulate Mariana Nicolesco, o mare voce a timpului nostru
  • Muzica devine adevărată poezie. Un copleșitor succes, un triumf. La Stampa, Torino
  • Mariana Nicolesco a strălucit cu vocea ei amplă, fermă, de o emisie clară, cântând cu o ușurință care-ți taie respirația; chiar și în pasajele de extremă agilitate ea a știut să rămână expresivă și cu o intonație perfectă. Financial Times, Londra
  • La Nicolesco, unul dintre ultimii monștri sacri ai cântului. L’Express, Paris
  • Aclamată din nou revelația Nicolesco, splendid exemplu de muzicalitate, de simț dramatic și de prezență scenică. Oggi, Roma
  • Mariana Nicolesco ne-a uimit prin extinderea neobișnuită a registrului ei vocal, prin accentele dramatice și lirismul ei cald. Die Presse, Viena
  • Un memorabil debut în rolul Violettei, alături de legendarul Alfredo Kraus. Corriere della Sera, Milano
  • Mariana Nicolesco ne-a încântat cu acutele ei radiante și cu forța ei telurică, scenele cu Vickers fiind sfâșietoare prin angajamentul emoțional. Opera News, New York
  • Un monument al belcantoului. Vogue, Paris
  • Mariana Nicolesco este o voce dramatică de coloratură, cu pasiune, cu o tehnică sigură, și o prezență scenică formidabilă. Opera, Londra
  • La München, ca și la Scala din Milano, Mi tradì din Don Giovanni cu Mariana Nicolesco e unul dintre acele adevărate miracole din lumea operei în care muzica, devenită acțiune, ne fascinează și ne emoționează. Diapason-Harmonie, Paris
  • Ultima Divă. Orpheus, Berlin
  • Două regine în Turandot: (prințesa cu același nume) și sclava Liù, interpretată de Mariana Nicolesco. Daily News, New York
  • O interpretare plină de forță în fiecare detaliu, o mare tragediană lirică, cu o absolută stăpânire a artei sale. Le Quotidien de Paris, Paris
  • Prima Donna Assoluta. Opera Quarterly, New York
  • Fapt mai curând unic decât rar pentru o operă modernă, Mariana Nicolesco a fost aplaudată la scenă deschisă la Teatrul alla Scala din Milano. La Stampa, Torino
  • Mariana Nicolesco, Diva Divină. Vanity Fair, New York
  • O Divă de Legendă, Mariana Nicolesco. ARC, Monte Carlo
  • Constantin Brâncuși, George Enescu, Mariana Nicolesco: Cultul unei țări pentru Gloriile sale. Corriere della Sera, Milano

În presa românească

  • „Soluția Mariana Nicolesco. Ceea ce nu pot face instituțiile, școlile, statul, face un singur om, mobilizând, e drept, resurse personale ieșite din comun: resurse de talent, de mărinimie, de prestigiu, de credibilitate, greu de găsit pe piața curentă. Ceea ce lipsește azi este vectorul Mariana Nicolesco“, Andrei Pleșu, Dilema Veche
  • „De câte ori pășesc pe o scenă, am sentimentul că mi se întâmplă o minune“, Formula AS
  • Mariana Nicolesco: talent și dăruire de excepție pe altarul artei, Cariere Online
  • „Nimic nu-i poate apropia pe oameni mai mult decât cântul“, Cotidianul
  • „De ce m-am întors în România“, de Sandra Pralong, Editura Polirom
  • Interviu cu celebra soprană Mariana Nicolesco: „Într-o lume a violenței și a declinului valorilor îi admir pe tinerii care-și dedică viața cântului“, Mediafax
  • Mariana Nicolesco, viața unei soprane, Adevărul
  • „Vocea și cântul sunt o flacără sacră“ Dialog cu Mariana Nicolesco, DCNews
  • Mariana Nicolesco la Vatican. Colindele românești ajung la peste un miliard de oameni, Evenimentul zilei
  • Mariana Nicolesco - Diva Divina, despre viața pe cele mai mari scene din lume. Interviu, Ziare.com
  • Două decenii în gloria muzicii - Interviu cu Mariana Nicolesco, Observator Cultural
  • Mariana Nicolesco: „Am considerat fiecare apariție pe scenă ca fiind prima și ultima“, LaRevista.ro
  • Festivalul și Concursul „Darclée – Nicolesco“, o sărbătoare! Opera divina, Pegasus Press
  • Mariana Nicolesco prezintă Evenimentele Darclée și Liedul Românesc. Televiziunea Română
  • Soprana Mariana Nicolesco – generozitatea creatoare. Întâlnire cu opera, Editura Akakia
  • Mariana Nicolesco mărturii senzaționale despre arta cântului, Secunda
  • Mariana Nicolesco - Gânduri despre Hariclea Darclée și Ionel Perlea, Itinerama
  • Interviu. Soprana Mariana Nicolesco, la revenirea din China: „M-am bucurat să fiu invitată ca una dintre marile voci ale timpului nostru...“, reporteRVirtual
  • O coroană pentru trei Regine: Hariclea Darclée, Maria Callas, Mariana Nicolesco. Evenimentul zilei
  • Mariana Nicolesco, Primadonna Assoluta: „E greu să ajungi pe Himalaya, dar și mai greu să te menții acolo“. Cotidianul
  • Mariana Nicolesco – un triumf al artei sacre muzicale. Radio România Cultural
  • Concursul Darclée: o șansă pentru tineri. Întâlnire cu opera, Editura Akakia
  • Diva Divină în istoria cântului, Secunda
  • Mariana Nicolesco, liedul românesc și dorul, Evenimentul zilei
  • După Europa, America și Japonia, Mariana Nicolesco cucerește China, Realitatea.net
  • Soprana Mariana Nicolesco primește titlul de Doctor Honoris Causa al Academiei de Arte din Chișinău, Adevărul
  • La Paris marea soprană Mariana Nicolesco a fost numită Ambasador Onorific UNESCO, Formula AS
  • Ediție aniversară Mariana Nicolesco. Seară de operă – interviu și interpretarea operei Beatrice di Tenda de Bellini, Radio România Muzical
  • Mariana Nicolesco – un vulcan de energie, o Diva Assoluta. Întâlnire cu opera, Editura Akakia
  • Mariana Nicolesco în Anul Centenarului, Interviu în Academica
  • Interviuri Stelare cu Diva Divină Mariana Nicolesco, Secunda
  • 100 Români de Centenar. Romanians of the Centennial, Q Magazine
  • Omul zilei: Mariana Nicolesco, Jurnalul Național
  • Manifestările Darclée. Mariana Nicolesco și zmeii săi pe aripile cântului, Ziarul Metropolis
  • Mariana Nicolesco: „Am visat să fac întotdeauna cât se poate de bine ceea ce mi-am propus“, LaRevista.ro
  • Mariana Nicolesco: „Liedul e cântec de dor“, România Liberă
  • La Mulți Ani Mariana Nicolesco! Interviu excepțional de ziua ei, Ziariștionline.ro
  • Crăciun de vis cu soprana Mariana Nicolesco. Opera magică, Pegasus Press
  • Cultura românească în lume: Mariana Nicolesco membră a Academiei Europene de Științe, Arte și Litere din Paris, Evenimentul zilei
  • Mariana Nicolesco a obținut Înaltul Patronaj UNESCO pentru Evenimentele Darclée din România, Adevărul
  • Mariana Nicolesco, Ambasadoarea Culturii Române, Ziua
  • Mariana Nicolesco - Un nume „de copertă“, Revista Colocvii Dunărene a Centrului de Studii Dunărene sub egida Academiei Române