Școala de vacanță a Academiei Române

Ediția 1: 8-12 ianuarie 2020


Organizator:
Academia Română

Partener:
Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei“ Centrul de cercetare ELI-NP


Comunicat: Viitoarea generație de oameni de știință, la Academia Română

Academia Română cultivă tinerii merituoși
Viitori matematicieni, fizicieni, chimiști, biologi, la Școala de vacanță a Academiei Române, la Măgurele


Ediția I a proiectului Școala de vacanță reunește elevi de liceu olimpici în domeniile matematică, fizică, chimie și biologie. Aceștia se vor întâlni cu membri ai conducerii Academiei Române și vor avea prilejul să cunoască aspecte din activitatea celui mai înalt for de consacrare științifică și culturală din România.

Proiectul educațional cuprinde o serie de conferințe susținute de membri ai Academiei Române, vizitarea câtorva institute de cercetare ale Academiei Române, sesiuni de discuții cu membri ai Academiei Române, precum și o agendă culturală alcătuită din participarea la concerte, teatre și vizitarea unor edificii reprezentative pentru arhitectura Bucureștiului.

Cuvânt de bun venit al președintelui Academiei Române, acad. Ioan-Aurel Pop,
București, 9 ianuarie 2020


Dragi oaspeți,


Școala de vacanță a Academiei Române“ pentru olimpici poate să li se pară multora un paradox. Dacă este vacanță nu poate să fie vorba de școală. Da, dar un om de spirit, mare savant a spus odată, demult, că scopul școlii este vacanța! În vacanță se pot face și multe lucruri serioase, fie și la Academia Română. În al doilea rând, ce să caute elevii olimpici la Academie, loc de consacrare a valorilor intelectuale, adică a savanților care, de regulă, sunt bătrâni? Este bine de reamintit că și savanții și erudiții au fost odată elevi și chiar eleviolimpici. Academia, ca și olimpiadele, cultivă cunoașterea de cel mai înalt nivel și pacea între oameni. Pe timpul desfășurării olimpiadelor încetau toate conflictele armate.


Bine ați venit în cel mai înalt for de recunoaștere a creației de nivel superior și de cercetare. Academia Română veghează de mai bine de 150 de ani la excelența cercetării și creației din România, mai întâi asupra limbii, literaturii și istoriei, iar ulterior asupra tuturor științelor și artelor. Sunteți găzduiți la Măgurele, unde funcționează cel mai prestigios institut de fizică din țară și unde este pe cale să se desăvârșească cel mai puternic laser din lume, sub privegherea profesorului Nicolae Zamfir, membru al Academiei Române. Veți vizita importante institute de cercetare – dintre cele circa 70 ale Academiei –, veți cunoaște realizări de importanță națională și mondială, veți audia conferințe din varii domenii, de la chimie la istoria artelor și de la medicină la automatizări și calculatoare. Dar vacanța, nu are farmec dacă nu se deschide și spre relaxare. Veți vedea o minune a artei românești, care este Ateneul Român, veți vizita Universitatea, veți admira case și palate vechi, veți afla despre existența unor muzee unice, veți cunoaște mari personalități ale culturii și științei, veți schimba impresii și vă veți cunoaște între voi. Toate acestea vor impulsiona dialogul, care este fundamental într-o societate democratică.


După o asemenea vacanță activă, deși veniți din atâtea locuri – Suceava, Bistrița, Slatina, Alexandria, Satu Mare, Călărași, Onești, Alba Iulia, Drăgășani, Deva, Ploiești – vă veți aduna energiile într-un șuvoi și veți înțelege ce școală serioasă se poate face în România și de ce este ademenitor să vă continuați studiile în România. Academia Română vă admiră, vă îndrumă, vă prețuiește și este convinsă că dintre voi se vor ridica în viitor mulți dintre membrii ei.


Să ne bucurăm, așadar, împreună! Gaudeamus, igitur!

Școala Olimpicilor la Academia Română,
– Jurnalul evenimentului –


Ziua 1

Elevii olimpici au sosit în București miercuri, 8 ianuarie 2020. Cazarea și masa participanților au fost asigurate de către organizatori la Centrul de cercetare ELI-NP de pe platforma științifică Măgurele; de asemenea, două prânzuri au fost oferite la Clubul Oamenilor de Știință al Academiei Române. Pe toată durata desfășurării acestui program educațional elevii au fost însoțiți de Ioan Ursu, secretar științific în proiectul ELI-NP, Extreme Light Infrastructure - Nuclear Physics.

Ziua 2

A doua zi, joi, 9 ianuarie, elevii au vizitat Academia Română și s-au întâlnit, în Clubul Academicienilor, cu acad. Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, acad. Răzvan Theodorescu și acad. Bogdan Simionescu, vicepreședinți ai Academiei Române, acad. Ioan Dumitrache, secretar general al Academiei Române, acad. Nicolae Victor Zamfir, președintele Secției de științe fizice a Academiei Române.


Radio România s-a alăturat acestui program derulat de Academia Română, astfel că elevii au vizitat Societatea Română de Radiodifuziune și s-au întâlnit cu Georgică Severin, președinte director general al Societății Române de Radiodifuziune. La discuții au participat acad. Răzvan Theodorescu și acad. Nicolae Zamfir, președintele Secției de științe fizice din Academia Română, director general al Institutului de Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei“ de la Măgurele și director al proiectului ELI-NP. Patru dintre olimpici - Andreea Maria Tudosie (clasa a XI-a, Liceul Național „Ion Minulescu“ din Slatina), Andrei Gavril Ardelean (clasa a XII-a, Colegiul Național „Mihai Eminescu“ din Satu Mare), Dragoș Iulian Coadă (clasa a IX-a, Colegiul Național „Decebal“ din Deva) și Gheorghe Găitan (clasa a XI-a, Colegiul Național „Petru Rareș“ din Suceava) -, alături de acad. Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, au fost invitați la emisiunea „Între prieteni“ realizată în direct de redactorul radio Dan Creța.


Clubul Oamenilor de Știință al Academiei Române a fost locul în care elevii s-au întâlnit și au discutat cu acad. Bogdan Simionescu, vicepreședinte al Academiei Române, și acad. Nicolae Zamfir, președintele Secției de științe fizice din Academia Română. Unii dintre elevi - Ana Maria Constantinescu, din Ploiești, și Andrei Gavril Ardelean, din Satu Mare - au interpretat diverse fragmente de muzică clasică la pianul aflat în Club, demonstrând astfel că sunt pasionați atât de științele exacte, cât și de artă. „Știința și muzica sunt prietene, ambele au fundament matematic.


Îmi place ceea ce fac. Încerc să le îmbin cu celelalte pasiuni ale mele: chimia, biologia, științele exacte, istoria, geografia și multe altele“, a declarat eleva Ana-Maria Constantinescu, în cadrul unui interviu acordat Biroului de comunicare al Academiei Române. În după amiaza aceleiași zile, olimpicii s-au întâlnit și au discutat cu acad. Maya Simionescu, directorul Institutului de Biologie și Patologie Celulară „Nicolae Simionescu“ al Academiei Române.

Ziua 3

În cea de a treia zi a Școlii Olimpicilor, vineri, 10 ianuarie, elevii s-au întâlnit cu acad. Victor Voicu, vicepreședinte al Academiei Române, președintele Secției de științe medicale din Academia Română, și apoi au vizitat Institutul de Virusologie „Ștefan S. Nicolau“ al Academiei Române. În aceeași zi, elevii s-au întâlnit cu acad. Marius Andruh, președintele Secției de științe chimice din Academia Română și profesor coordonator al lotului național olimpic de chimie, și au vizitat Facultatea de Chimie din cadrul Universității din București. A treia zi a „Școlii de vacanță a Academiei Române“ s-a încheiat cu o vizită la Ateneul Român, unde au fost întâmpinați de Andrei-Radu Dimitriu, director-general al Filarmonicii „George Enescu“ din București. Ulterior, elevii au audiat concertul vocal-simfonic susținut de Orchestra simfonică şi Corul Filarmonicii „George Enescu“.

Ziua 4

Activitățile științifice din ziua de sâmbătă, 11 ianuarie, s-au desfășurat la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei“ și Centrul de cercetare ELI-NP de pe platforma Măgurele. Întâlnirile cu acad. Ioan Dumitrache, acad. Nicolae Zamfir, prof. Radu Gologan, președintele Societății de Științe Matematice din România, Dragoș Șeuleanu, jurnalist, și Corina Negrea, jurnalist de știință la Radio România Cultural, au avut ca teme de discuții tehnologia informației, educația, fizica, laserii, cercetarea românească, matematica și comunicarea științei. Seara, elevii au urmărit spectacolul de poezie și muzică „Dor de Eminescu“, care s-a desfășurat la Teatrul Național „I. L. Caragiale“ din București.

Ziua 5

Programul educațional „Școala de vacanță a Academiei Române“ s-a încheiat duminică, 12 ianuarie, odată cu plecarea elevilor olimpici în localitățile de unde provin

Elevi olimpici participanți


Mihaela Elena Achim
Colegiul Național
„Alexandru Ioan Cuza“

Alexandria
clasa a XI-a


Andrei Gavril Ardelean
Colegiul Național
„Mihai Eminescu“

Satu Mare
clasa a XII-a


Victorița Maria Boerescu
Liceul Teoretic
„Mihai Eminescu“

Călărași
clasa a XII-a


Constantin Petrișor Ciaușescu
Colegiul Național
„Gib Mihăescu“

Drăgășani
clasa a XII-a


Dragoș Iulian Coadă
Colegiul Național
„Decebal“

Deva
clasa a IX-a


Ana-Maria Constantinescu
Colegiul Naţional
„Mihai Viteazul“

Ploieşti
clasa a IX-a


Gheorghe Găitan
Colegiul Național
„Petru Rareș“

Suceava
clasa a XI-a


Nicolae Gătej
Colegiul Național
„Dimitrie Cantemir“

Onești
clasa a XI-a


Daniel Nicușor Mușuroi
Colegiul Național
„Ion Minulescu“

Slatina
clasa a XII-a


Mihnea Nastai
Colegiul Național
„Mihai Eminescu“

Satu Mare
clasa a XI-a


Florin Alexandru Popa
Colegiul Național
„Horea, Cloșca și Crișan“

Alba Iulia
clasa a IX-a


Emanuel Vasile Puțura
Colegiul Național
„Liviu Rebreanu“

Bistrița
clasa a XII-a


Andreea Maria Tudosie
Colegiul Național
„Ion Minulescu“

Slatina
clasa a XI-a


Geanina Vișănescu
Colegiul Național
„Barbu Știrbei“,

Călărași
clasa a XII-a


Impresiile participanților

Emanuel-Vasile Puțura, Colegiul Național „Liviu Rebreanu“, Bistrița

„Școala Olimpicilor“ de la Academia Română a fost pentru mine o experiență foarte frumoasă și interesantă, reprezentând unul dintre primele momente în care am avut ocazia să mă aflu în contact direct cu reprezentanți ai înaltei intelectualități din țara noastră. Am reținut astfel numeroase idei importante din discuțiile pe care domnii academicieni le-au avut cu noi, idei care sunt sigur că vor avea un rol important în dezvoltarea mea intelectuală. De asemenea, faptul că am avut ocazia să vizitez un institut de cercetare prestigios, precum cel de la Măgurele, a însemnat o oportunitate importantă, care m-a ajutat să aflu mai multe aspecte despre științele din cadrul acestei școli, matematică, fizică, chimie și biologie. Un aspect important al acestei școli este și șansa pe care am avut-o de a cunoaște și de a mă afla în compania unor tineri olimpici din alte zone ale țării, pasionați de științe, asemeni mie. Școala Olimpicilor de la Academia Română a reprezentat pentru mine o experiență semnificativă și importantă și sunt foarte încântat că am avut ocazia de a participa la aceasta.

Nastai Mihnea, Colegiul Național „Mihai Eminescu“, Satu Mare

„Școala de vacanță a Academiei Române“ “ a fost o experiență de neuitat. Pe lângă faptul că am vizitat Bucureștiul și multiple centre de cercetare științifică, am avut contact cu mai mulți academicieni. Am avut discuții interesante cu aceștia, referitor la situația actuală a României și a cercetării. Faptul că cei mai culți oameni ai țării ne-au împărtășit din experiența lor și ne-au dat sfaturi reprezintă o onoare uriașă. Organizarea acestei tabere a fost impecabilă, am legat prietenii și ne-am creat amintiri frumoase, dar probabil cel mai important lucru este că am văzut că și la noi în țară se poate face cercetare științifică la cel mai înalt nivel.

Petrișor Ciaușescu, Colegiul Național „Gib Mihăescu“, Drăgășani

„Școala de vacanță a Academiei Române“ a reprezentat o oportunitate de a vedea modul în care decurge cercetarea în România în diferite domenii precum biologie, chimie și fizică. De asemenea, în perioada în care s-a desfășurat tabăra am putut lua contact cu persoane cu experiență în aceste domenii și astfel am putut primi detalii din viața unei persoane care lucrează în domenii pe care chiar noi le-am putea urma. Caracterul mixt al taberei a reușit să creeze o legătură între domeniile sale dovedind că nu pot fi înțelese unul fără celălalt; procesele ce au loc în celule nu pot fi urmărite și reproduse fără a înțelege modul în care moleculele interacționează, care, la rândul lor, respectă niște legi definite de către fizică, iar, la rândul ei, fizica are nevoie de matematică pentru a fi cuantificată. Așadar, această tabăra mi-a amplificat dorința de cunoaștere și de explorare a diferitelor domenii.“

Andrei Ardelean, Colegiul Național „Mihai Eminescu“, din Satu Mare

Am ajuns la București și apoi la Măgurele în dimineața zilei de 8 ianuarie, după ce am acceptat o invitație care m-a luat prin surprindere. Pentru mine tabăra a fost extrem de frumoasă, o experiență de neuitat. A fost ceva special din toate punctele de vedere. Întâlnirile cu domnii academicieni au avut însemnătate și au fost foarte interesante, iar pentru mine, venit din Satu Mare, de departe, plimbările prin București au fost ceva deosebit. Mi-am făcut o părere bună despre oraș la primul meu contact autentic cu el. Pe partea științifică, trebuie să recunosc că m-au fermecat în special tururile prin complexul ELI de la Măgurele (plus prezentarea acad. Nicolae Zamfir) și prezentarea acad. Marius Andruh, printre altele. Pe partea culturală, vizita la Ateneu a fost un şoc (poate amplificat de frumusețea muzicii lui Serghei Rahmaninov). Mi s-a părut foarte bună și inspirată combinarea științei cu arta (muzica, teatrul), iar tabăra în sine a fost foarte relaxantă și primitoare ca atmosferă, iar oamenii pe care i-am întâlnit au fost grozavi. Am legat prietenii frumoase cu ceilalți olimpici, descoperind că și ei sunt ca mine: pasionați de știința la care excelează și de știință, în general, dar și interesați de alte domenii (de exemplu, fotbal sau muzică) și au viață socială. Nu pot decât să le mulțumesc organizatorilor și celor care m-au chemat (această invitație fiind o deosebită onoare și o recompensă și o apreciere la finalul anilor de liceu) și să afirm că aș repeta această experiență cu drag.“

Emisiunea Academia Română – prezentul continuu

Elevi olimpici la Academia Română. Școala de vacanță