data-layout="button" data-size="small"> Share

Comunicat de presă
18 noiembrie 2022

Conferința științifică internațională
„George Emil Palade, părintele biologiei celulare moderne“

Academia Română, în parteneriat cu Academia de Științe a Moldovei, organizează marți, 22 noiembrie 2022, conferința științifică internațională „George Emil Palade, părintele biologiei celulare moderne“. Manifestarea va avea loc în Aula Academiei din Calea Victoriei nr. 125 și, concomitent, în Sala Azurie a Academiei de Științe a Moldovei, începând cu ora 11.

Conferința va fi deschisă prin alocuțiunile acad. Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, acad. Ion Tighineanu, președintele Academiei de Științe a Moldovei, acad. Maya Simionescu, președintele Secției de științe biologice a Academiei Române, membru de onoare al Academiei de Științe a Moldovei, prof. Randy W. Schekman, Universitatea California/Berkeley, SUA, laureat al Premiului Nobel pentru medicină și membru de onoare al Academiei de Științe a Moldovei.

În evocarea personalității științifice și a carierei savantului George Emil Palade vor susține prezentări acad. Viorel Barbu, președintele Filialei din Iași a Academiei Române, acad. Eva Gudumac, conducător adjunct al Secției Științe ale vieții din Academia de Științe a Moldovei, acad. Mihai Cimpoi, președintele Consiliului consultativ al academicienilor din Academia de Științe a Moldovei, acad. Doina Popov, Secția de științe biologice a Academiei Române și prof. Luiza Flonta, membru corespondent al Academiei Române.

Recunoscut la nivel internațional drept unul dintre creatorii biologiei celulare moderne, George Emil Palade (1912-2008) este cercetătorul care a creat „fixatorul Palade“ pentru microscopia electronică și descoperitorul ribozomilor, organite implicate în sinteza proteinelor, numite în literatura de specialitate „granulele Palade“. Proiectele sale de cercetare au investigat structura moleculară, membranele intracelulare, celulele secretorii ale pancreasului, structura și funcțiile de transport ale pereților sangvini și reticulul endoplasmatic.

Licențiat al Facultății de Medicină din București, și-a desfășurat activitatea didactică și de cercetare în Statele Unite ale Americii, începând cu anul 1946, când a fost invitat ca „visiting professor“ la Institutul „Rockefeller“ din New York. În anul 1961 a devenit șef al Departamentului de biologie celulară al institutului, iar din 1972 a fost profesor de biologie celulară la Yale University din New Haven (Connecticut), unde a condus Departamentul de biologie celulară.

În anul 1974 a primit Premiului Nobel pentru medicină, alături de prof. Albert Claude de la Universitatea Liberă din Bruxelles şi de prof. Christian de Duve de la Universitatea „Rockefeller“ din New York, premiu datorat descoperirilor sale privind organizarea structurală şi funcțională a celulei.

Profesorul Palade a fost membru al Academiei de Arte şi Științe din New York și al Academiei Americane de Științe, primind din partea președintelui SUA „National Medal of Science“ în semn de apreciere a realizărilor sale. În anul 1975 a fost ales membru de onoare al Academiei Române. A revenit periodic în România și a sprijinit cercetarea în domeniul biologiei celulare.

În cadrul conferinței „George Emil Palade, părintele biologiei celulare moderne“, în Aula Academiei Române va fi lansat produsul filatelic dedicat savantului George Emil Palade, iar în Sala Aurie a Academiei de Științe a Moldovei se va desfășura expoziția națională „Medicii pentru pace“.

Evenimentul va putea fi urmărit și pe platforma ZOOM.

Biroul de comunicare al Academiei Române