Mircea Malita - 75
La
împlinirea vârstei de 75 de ani, acad. Mircea Malita a fost omagiat în
cadrul simpozionului cu tema Carte
si învatatura în noul veac, gazduit de amfiteatrul Heliade
Radulescu al Bibliotecii Academiei Române si organizat de Sectia de
Filosofie, Teologie, Psihologie si Pedagogie împreuna cu Sectia de
Stiinta si Tehnologia Informatiei ale Academiei Române. Simpozionul
au fost deschise prof. Gabriel
Strempel, membru de onoare a Academiei Române, directorul Bibliotecii
Academiei Române, moderatorul lucrarilor, care a amintit de timpul când
tânarul Mircea Malita a fost directorul Bibliotecii, între 1950- 1956.
Întâmplarea fericita a facut ca aceasta manifestare sa fie gazduita în
noul sediu al institutiei unde acad. Mircea Malita s-a afirmat ca o
personalitate încrezatoare în destin, animata de neastâmparul
cunoasterii stiintifice în care s-a afirmat cu distinctie si în care
este recunoscut pentru contributiile sale în tara si peste hotare. Vorbind
despre Perenitatea cartii, acad.
Virgil Cândea, vicepresedinte
al Academiei Române, a facut o analiza comparativa a cartii în viziune
traditionala si tehnologica, pentru a arata ca în cultura contemporana si
aceea a viitorului ambele vor fi necesare, nu într-o contradictie
ireconciliabila, ci într-o dezirabila si posibila complementaritate.
Acad. Marius Iosifescu a prezentat aspecte ale relatiei Carte
si computer în procesele cunoasterii, insistând pe ideea ca problema
nu este a tehnologiei propriu zise, ci a felului cum aceasta este
utilizata. Mai mult, aparitia noilor tehnologii a indus modificari si în
lumea cartii. De aceea o posibila solutie este folosirea mixta a metodelor
clasice si a tehnologiilor moderne. Dintr-o perspectiva teoretica, acad. Solomon
Marcus ne-a condus În
labirintul disciplinelor, pentru a demonstra ca forta
matematicii consta, între altele, în faptul ca ea se poate naste si
dezvolta în medii dintre cele mai diverse, confruntându-se astfel cu
tipuri de gândire aparent foarte departe de ea. Astazi, când
se
simte nevoia unei o viziuni globale, integratoare, holistice,
matematica se dovedeste a fi componenta dinamica, atât a
investigatiilor de specialitate cât si ca reflexie asupra fenomenelor.
Ceea ce se numeste camelionismul matematicii se dovedeste a fi o sursa de mare
eficacitate. Opera academicianului
Mircea Malita o confirma. Prof.
dr. Ilie Pârvu, membru corespondent al Academiei Române, raspuns la
întrebarea: Limbaj si imagine: doua
lumi ale comunicarii? Am retinut ideea ca modelele matematice conduc
la o noua filosofie întemeiata pe comunicare si noile tehnologii
informationale proiecteaza o sinteza a celor doua
lumi. Oana
Voicu,
cercetator stiintific la Laboratorul de Tehnologii Informatice ale
Educatiei, Fundatia Marea neagra a prezentat conceptia despre Dubla elice a învatarii si muncii, care este si titlul unei carti
pe care acad. Mircea Malita o scrie împreuna cu Orio Giarini. Este vorba
de o conceptie radicala privind educatia, mai deschisa, profund
interdisciplinara, care respecta personalitatile de personalitate ale
fiecarui individ si orientarea catre împlinirea vocatiei proprii.
Comunicarile care au urmat s-au înscris în aceeasi arie tematica, conturând
unul dintre viitorii posibili ca tind sa devina realitate. Astfel Cristina
Nicolescu, cercetator stiintific la Centru Academiei Române pentru
Inteligenta artificiala a prezentat Facilitati
Internet pentru sustinerea activitatilor cognitive, dupa care Ana
Maria Marhan, cercetator stiintific la Institutul de Psihologie al
Academiei Române a vorbit despre Universitatea
digitala: noi paradigma educationale pentru mileniul trei. Ing.
Ioan Ganea, directorul adjunct
al Editurii Academiei Române a prezentat o revista dedicata acad. Mircea
Malita. În
încheierea lucrarilor, acad. Mircea
Malita a facut o sinteza a preocuparilor
cu titlu programatic Profesori
si savanti, manuale si tratate în societatea cunoasterii. Formula
propusa este a unui învatamânt bazat pe moduli combinabili,
profesorul având misiunea de a fi mai mult un tutore al unui învatamânt
individual. Ideea este de a mari eficienta cunostintelor asimilate de om
pentru a le valoriza în rezolvarea de probleme. Au
participat acad. Eugen Simion, presedintele Academiei Române, membri ai
Academiei Române, cadre didactice universitare, cercetatori, specialisti. |