COMUNICAT
În
ziua de 23 noiembrie, în aula Academiei Române, acad. Camil
Muresanu a sustinut discursul de receptie cu tema Istorie
si cunoastere. Ceremonia
a fost deschisa de acad. Eugen
Simion, presedintele Academiei Române. Evocând
traditia marilor înaintasi, acad. Camil
Muresanu si-a început demersul la
confluenta istoriei cu filosofia în general si gnoseologia în special
reusind o sinteza de ampla problematica deschisa spre viitor. De la începuturile
sale, istoria s-a constituit pornind de la credinte, mituri si legende
pentru a deveni cu timpul o
modalitate autonoma de investigare si cunoastere a trecutului omului, de
strapungere a orizontului îngust si încetosat al acestuia. De la
primele scrieri ale istoricilor greci si pâna astazi s-a traversat un
drum lung si sinuos care este acela al impunerii ratiunii si spiritului
critic, fapt petrecut în veacul al XVII, când gânditorii iluministi
I-au adaugat dimensiunea si functia
militanta si când istoriografia
si-a deplasat interesul de pe fapte, de pe detalii, catre procesul istoric,
caruia îi descopera un sens si o finalitate, constând în ameliorarea
indefinita a conditiei umane…si devine o filosofie a istoriei, întrucât
încorporeaza un acut sentiment al devenirii, al timpului linear ascendent
din perspectiva umana. În secolul XIX, acest secol al stiintei,
istoriografia a fost influentata de pozitivism, imprimând, cum s-a
afirmat nu odata, o directie specifica, aplecata asupra faptelor ca
realitate exterioara omului, a eliminat gândirea, vointa - temeiurile
actiunii - si a neglijat manifestarile spirituale. Spre sfârsitul
acestui secol s-a observat o distantare de pozitivism, subliniindu-se mai
accentuat delimitarea între stiintele naturii si cele ale spiritului,
dupa conceptia lui Wilhelm Dilthey. Considerat
în aceasta lumina, istoricul este cel care selecteaza faptele,
constituindu-si astfel obiectul investigatiei…în ultima instanta el
creeaza istoria , dând forma unui
continut obiectiv, care fara aportul sau demiurgic, este amorf si opac.
Secolul XX este mai variat ca întrebari si raspunsuri
date fiind si mutatiile din domeniul cunoasterii stiintifice care
au transformat omul si lumea lui. Citându-l pe E. Cassirer se poate spune
ca cunoasterea istoriei este
raspunsul pe care trecutul trebuie sa-l dea unor întrebari puse de
prezent, de interesele noastre intelectuale, morale si sociale. În
fapt este vorba de revalorizarea în culori mai vii, mai moderne a unor idei aparute în
preromantism. S-a destramat mitul obiectivitatii cercetatorului, dar
aceasta nu este un motiv de deruta si istoria, la fel cu filosofia, se
releva a fi ceva mai mult decât înregistrare si însiruire de gânduri
si fapte din trecut…Cunoasterea istorica e recunoscuta ca produs al
implicarii creatoare în datele trecutului a subiectivitatii istoricului,
însotite de componente ale culturii si ambiantei sale sociale .Se
accepta azi imposibilitatea cunoasterii trecutului
în sine, substituind-o
cu aceea pentru noi, singura
posibila si, ca atare, deplin valabila. Trecând peste problematica
deschisa astfel, cu aspecte de criza, acad. Camil Muresanu a mentionat
necesitatea de a înalta istoria la
treapta de meditatie asupra destinului uman, general si individual, prin
care ea împlineste atât nazuinta fireasca de cunoastere a lumii si
cunoasterii de noi însine, cât si ades dezbatuta
sa chemare de a educa în spirit etic si civic. Sub acest
aspect, istoriografia româneasca are rezultate valoroase, dar înca ramâne
tributara spiritului pozitivist si se simte nevoia depasirii lui într-o
viziune proprie. De aici, apelul la o
înnoire a formarii si perspectivei istoricilor, la o aprofundare a
misiunii lor în sistemul culturii, la curajul de a-si asuma ingratul
sacerdotiu de magicieni ai improbabilului În
cuvântul de raspuns, de buna venire în Academia Româna, acad. Dan Berindei, presedintele Sectiei de Stiinte Istorice si Arheologie,
a apreciat tema discursului de receptie ca una dintre cele mai interesante,
de pe pozitia unui carturar ce face un bilant al
celei mai apropiate stiinte a omului, cea care se confunda cu procesul sau
de devenire…Discursul a înfatisat un drum ascendent al istoriografiei,
ca si treptata accentuare a caracterului ei stiintific, dar totodata, si
progresiva luare la cunostinta a relativitatii cunoasterii…constituind
si o pledoarie pentru disciplina noastra, justificându-se existenta în
viata societatii, ca un permanent însotitor al omului si - de ce nu - ca
cea a unui credincios înger pazitor. Ca profesor universitar, acad.
Camil Muresanu a format
generatii de studenti care nu vor
uita vreodata calitatea deosebita a prelegerilor, atât în privinta
fondului, a bogatiei informatiei,
a eruditiei, cât si în privinta unei neîntrecute forme, a limbajului si
sonoritatii lui. Ca cercetator a adus numeroase contributii de seama
în domeniul istoriei nationale si universale, numai în ultimul deceniu
publicând noua carti si peste cincizeci de studii, aparute în tara si
peste hotare. Cu totul remarcabile sunt lucrarile de sinteza cum au fost Istoria
României, Din istoria Transilvaniei, Istoria românilor. Ca director
al Institutului de Istorie al Academiei Române din Cluj Napoca, din 1995,
a reusit sa-i redea
prestigiul de odinioara, ca cea mai importanta institutie de profil din
Transilvania. Au participat acad. Maya Simionescu, acad. Virgil Cândea, acad. Florin Gheorghe Filip, vicepresedinti ai Academiei Române, acad. Andrei Tugulea, secretar general al Academiei Române, membri ai Academiei Române cercetatori si iubitori de istorie. |