Sesiunea omagiala “Centenarul Alexandru Ciucurencu”
|
ALEXANDRU CIUCURENCU (1903 - 1977)
Autor - sculptor Mihai Buculei |
S-a nascut la 27
septembrie 1903, în Tulcea si numele îi vine de la satul
Ciucorova, pe lânga lacul Reazelm, pe unde traise un timp bunicul
sau. Dupa absolvirea studiilor medii, Alexandru Ciucurencu a fost
ucenic al zugravului de biserici Mihail Paraschiv si, apoi, între
1921-1928, a urmat Scoala de Belle-Arte, având ca profesori pe G.
D. Mirea si Camil Ressu.
Lucrarea de absolvire Lânga
gara, influentata puternic de Camil Ressu marcheaza si debutul
sau la Salonul oficial din 1930. În urma unui concurs, a obtinut o
bursa si a plecat la Paris, la scoala româna de la
Fontenay-aux-Rosses, înfiintat din initiativa lui Nicolae Iorga,
apoi, pentru scurta vreme la Academia Julien de unde s-a transferat
la Academia Andre Lhote. Primei expozitii personale din anul 1934
i-au urmat nenumarate altele, organizate aproape anual în tara si
strainatate.
|
|
Calcatoreasa (1945) |
Flori |
Pictura sa un fel de
triumf al luminii si culorii cuprinde portrete, naturi moarte,
odalisce, peisaje, aflate acum la muzee din Bucuresti, Brasov, Cluj,
Craiova, Iasi, Sibiu, Târgu Mures. G. Calinescu , în 1959, scria “Colorist
în mai multe moduri, de la pensula aeriana pâna la materia vârtoasa
(Ciucurencu) organizeaza bine universul sau cromatic, în corpuri
exact definite printr-un desen riguros absorbit de pasta…În
substanta, totusi, interesul lui merge catre procesul de condensare
a materiei în corpuri rationale si vibrante, fie fruct, fie vioara
sau figura umana, realismul lui se înscrie mediului tizianesc”.
Evocând
personalitatea si opera lui Cuicurencu, în cadrul sesiunii omagiale
desfasurate în aula Academiei Române în ziua de 26
septembrie, organizata de Academia Româna, Ministerul
Culturii si Cultelor si Uniunea Artistilor Plastici din România,
acad. Eugen Simion,
presedintele Academiei Române, a amintit si un episod din viata
pictorului care facuse un tablou al lui George Calinescu. Criticul
nu a fost multumit si i-a scris o scrisoare, “o pagina admirabila,
profund calinesciana”, care, dincolo de o stare data nu avea sa-i
schimbe parerea despre cel pe care n-a ezitat sa-l numeasca, într-un
loc, “un pictor genial”.
Prof. univ. Dan
Grigorescu, membru corespondent al Academiei Române,
a remarcat faptul ca, înca de la început, criticii i-au
comentat lucrarile cu “gravitatea cuvenita unui artist cu îndelungata
experienta”. Prin anii ‘30-’40 se reperau teme cum sunt
naturile moarte si portretele, ceea ce facea pe Aurel D. Brosteanu
sa consemneze ca “Al. Ciucurencu nu cauta sa depaseasca la
modul esential aspectele lumii vazute, ci numai sa le transfigureze,
sa le consume prin intensitatea trairii”. Ionel Jianu
identifica trei teme majore - “nuduri”, “naturi moarte” si
“naturi moarte la care participa si peisajul din afara”. Dan
Grigorescu a sesizat însa prezenta unei anumite “senzatii de
intimitate” ce se degaja din naturile moarte, ritmarea spatiului,
care evoluând în timp, vadesc “o anume capacitate de a epura tot
mai mult imaginea de accidental si anecdotic (în peisaje, îndeosebi).
A fost “un pictor al luminii”, la început “concentrata într-o
corola, în jocul sprintar al dungilor paralele ale unui covor sau
ale unei velnite, sau mângâind, tandra, un trup de femeie”.
Colorismul lui Ciucurencu se caracterizeaza, în mod deosebit, prin
“puterea de a comunica întregii lui picturi atotcuprinzatoarea
caldura a unui suflet contemplativ ce se bucura de orice întâlnire
cu culoarea”… are “amploarea simfonica a câtorva culori de o
puritate desavârsita”. Aceasta este, poate “lectia suprema a
unui mare artist, care a deschis artei românesti moderne un drum ce
i-a condus pe multi dintre discipolii sai spre noile întelesuri ale
formei si, mai ales ale culorii”.
Evocând
acest mare maestru al artei plastice românesti, prof. univ. Zamfir
Dumitrescu, presedintele Uniunii Artistilor Plastici din România,
a afirmat ca principalul actor al celor peste 700 de lucrari în
care a abordat toate genurile picturale, este culoarea, “complementata
magistral de o permanenta afirmare a echilibrului, a fortei de
sinteza, a dorintei de simplitate a imaginii”. Opera îi
ilustreaza desavârsit crezul ca “pictura este o punte aruncata între suflete” si în
acesta a fost spiritul în care si-a îndrumat discipolii, care-i
recunosc, în timp, “autoritatea artistica dublata de întelegere
si solicitudine”. În acest cadru, prof. univ. Zamfir Dumitrescu a
oferit Academiei Române un bust al lui Al. Cicurencu, realizat de Antoaneta
Andrei.
Pentru dr. Ruxandra
Dreptu, de la Muzeul National de arta al României, Al.
Ciucurencu , acest mare poet al culorii, cum l-a definit Ion
Frunzetti, a imaginat “lumea ca rezumat cromatic”, încât s-ar
putea vorbi, la un moment dat, “despre o saturatie prin culoare -
o singura culoare ocupa tot câmpul pictural - la fel de bine ca
despre vid cromatic. Mai aflam în aceasta lume si o “simplitatea
ascetica”, în care culoarea tinde sa substituie realitatea, fiind
când ea însasi obiect, când
devenind, uneori, o stare. Asa se face, bunaoara ca
“albastrul nu mai este culoarea cerului, este o expresie, o
metafora a experientelor sale”. În întreaga sa opera, Al.
Ciucurencu “stabileste o noua ordine cromatica. Între el si
spectator pune culoarea rece, distanta necesara pentru a crea acel
spatiu necesar pentru a gândi pictura, înainte de a resimti
bucuria estetica”. În acest “rezumat cromatic” al lumii,
parca auzim
cuvintele-marturie: “eu lucrez totdeauna când am un gând
bun”, ca o lectie de cunoastere data de Maestru discipolilor si nu
numai lor. De aceea, “Ciucurencu a dat un model,
cum a facut-o, în felul sau si Corneliu Baba. Un model de la
care istoria artei românesti se scrie altfel”.
Gheorghe Vida,
director adjunct al Institutului de Istorie a Artei “G. Oprescu”
al Academiei Române, l-a situat pe Al Ciucurencu în constelatia artei europene,
demers dificil datorita “singularitatii viziunii sale, bazata pe
exaltarea intensitatii cromatice” si, în acelasi timp, “pe
precaritatea în genere pentru arta româneasca, a unor analize de
tip comparativ, ale confluentelor stilistice si modificarii
atitudinilor fata de materia picturala, asa cum se configureaza ele
în arta europeana”. Influentele directe sunt greu de detectat
la acest “artist intelectual, retinian, ascultând în primul rând
de acea logica a ochiului, de care vorbeste Cezane, care se situeaza în
miezul tendintelor esentiale, care au marcat hotarâtor arta
europeana din prima jumatate a secolului XX”. Au fost citate
generos din amintirile consemnate
de Ionel Jianu, din
care retinem ca “avea o cultura enciclopedica vasta, care îi îngaduia
sa faca cele mai interesant asociatii, apropieri si comparatii între
operele din trecut si cele moderne”. Marturisea acest maestru al
culorii, printre altele, ca datoreaza mult lui Andre Lhote, de la
care a înteles ca exista trei mijloace de expresie plastica: linia,
culoarea, valoarea”. Din
aceleasi marturii aflam consideratiile
fata de marii contemporani cum sunt Matisse, Georges Braque,
sau Picasso. A fost o
pledoarie convingatoare pentru
a considera ca acest “sef de scoala în pictura româneasca” îsi
merita cu prisosinta “un loc privilegiat si în arta
europeana”.
Comunicarea sustinuta
de Dan Haulica, membru
corespondent al Academiei Române, presedinte de onoare al Uniunii
Internationale a Artistilor Plastici, s-a constituit într-un amplu
si erudit raspuns la o întrebare dezvaluind un larg orizont
fiintial: “Cum se poate vorbi despre un artist care nu a avut
niciodata preocuparea de a-si construi o statura pentru viitor, de o
rara modestie din care nu lipsea o sincera timiditate?” Dincolo
de modestie, se afla “o vivacitate de întelegere a artei cu totul
extraordinara”, care a facut ca la expozitia din 1964 sa se simta
ca “Ciucurencu deschidea larg portile unei eliberari a culorii,
care a fost salutara pentru arta noastra timp de decenii”.
Depanând-si amintirile, distinsul critic a vorbit despre
felul unic în care Ciucurencu practica o “adevarata terapeutica
în fata urâtului”, când, bunaoara,
în fata unei lucrari, “cu o privire de vultur îsi dadea
seama ca este de o musama infama si se retragea, se apara de
atingerea imunda a urâtului”. Era un refuz funciar aproape si, într-un
fel, o lectie în acei ani când “trecerea sa printre oficialitati
nu era de loc simpla”. Lectia
pe care a dat-o Ciucurencu este “un imens îndemn spre
tonicitate, pentru puritatea vazului. Ochiul lui Ciucurencu a fost
un dar pe care natura l-a facut culturii noastre; un ochi adânc,
patrunzator, de neuitat…cautând puritatea esentiala”.
…Asa
a ramas în memoria celor care au avut privilegiul de a-i fi în
preajma si spre aceasta puritate a esentelor îndeamna pentru mereu
tablourile sale.
|